Wyniki tegorocznych matur podała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi.
W tym roku egzamin dojrzałości przeprowadzony został w czerwcu przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego. Przy wejściu mierzona była temperatura ciała, obowiązywała zasada zakrywania ust i nosa, a każdy z uczniów posiadał własny długopis. Do matury przystąpiło łącznie 173 absolwentów powiatowych placówek oświatowych.
11 sierpnia OKE w Łodzi przedstawiła wyniki egzaminu.
Zdawalność w PZS w Bodzentynie, Chęcinach, Chmielniku i Łopusznie wyniosła 69%. Egzamin z wynikiem pozytywnym uzyskało łącznie 120 uczniów, 39 osób przystąpi we wrześniu do egzaminu poprawkowego, a 14 nie zdało. Najlepsze wyniki osiągnął PZS w Bodzentynie, gdzie maturę zdało 84% uczniów.
83% maturzystów odebrało świadectwa dojrzałości w Łopusznie. Wśród technikum doskonały wynik, bo aż 93% osiągnęli maturzyści z PZS w Chęcinach. Jednego ucznia czeka egzamin poprawkowy.
Odbiór świadectw odbył się indywidualnie z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.
Park Etnograficzny w Tokarni po przerwie spowodowanej pandemią stopniowo wdraża możliwość zwiedzania obiektów z przewodnikiem. Powrócą także warsztaty i lekcje muzealne.
Od 4 sierpnia będzie można zwiedzać park z przewodnikiem. Przygotowano tematyczne bloki: ginące zawody, nasi święci, życie codzienne i odświętne, po nitce do kłębka. Zostanie wprowadzona nowa, tematyczna ścieżka do zwiedzania, podczas którego nie będzie konieczności wchodzić do obiektów. „Pejzaż wsi” , którego motywem przewodnim jest bliższe i dalsze otoczenie zabytkowych zabudowań skansenu. Zwiedzanie porusza aspekty geograficzne, przyrodnicze, elementy architektury i urbanistyki.
Od 18 sierpnia będzie można wziąć udział w warsztatach: „Na kole garncarskim”, „Lalki motanki dla każdego”, „Warsztaty z kowalstwa”. Od 1 września będą realizowane lekcje i warsztaty: „Dawne gry i zabawy”, „Strój ludowy – co to takiego?”, „Zbudujemy domek mały, czyli jak budowano domy na dawnej wsi”, „Tradycyjne ozdoby wiejskich wnętrz mieszkalnych”, „Częste mycie skraca życie”, „Jak mieszkali nasi dziadkowie – tradycyjne wyposażenie chłopskich wnętrz mieszkalnych”, „W partyzantce – gra terenowa”, questy.
W celu dokonania rezerwacji terminu prosimy o kontakt z Parkiem Etnograficznym w Tokarni – Działem Edukacji Etnograficznej tel. (41) 315-41-71 wew.109.
Szanowni Państwo mieszkańcy miejscowości Siedlce,
w związku z likwidacją prowadzonej przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej w Siedlcach, konieczne jest ustalenie od 1 września 2020r. obwodu dla uczniów zamieszkałych w miejscowości Siedlce. Decyzja o ustaleniu obwodu podejmowana jest przez Radę Miejską w Chęcinach w drodze uchwały. Przed podjęciem wiążących rozstrzygnięć istotne jest poznanie Państwa stanowiska. To Wasz głos będzie decydujący w tej sprawie, dlatego zwracamy się z prośbą o poświęceniu kilku minut na wypełnienie ankiety. Ankieta będzie aktywna do dnia 04.08.2020r.
Ankieta
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie w formie innowacji pedagogicznej realizowane są: Dwujęzyczne spotkania z książką oraz Nauczanie dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej metodą Clil, tj. wprowadzania elementów drugiego języka, w kontekście treści przedmiotowych. Założeniem innowacji pedagogicznej jest łączenie języka angielskiego z treściami kształcenia edukacji wczesnoszkolnej i ogólnokształcącej, co jest dobrym sposobem na przyswajanie przez dzieci obcego języka.
Celem innowacji pedagogicznej jest promowanie języka angielskiego wśród uczniów, rozwijanie pasji i zainteresowań językiem angielskim, wyrównywanie szans dla uczniów posiadających mniejsze zdolności językowe, rozwijanie sprawności porozumiewania się w języku angielskim. Innowacja miała także na celu poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w rozwijaniu różnorodnych zdolności dzieci oraz stworzenie większych możliwości dla zaistnienia każdego ucznia. Ponadto, klasa siódma i ósma uczestniczy w dwujęzycznych zajęciach z wychowania fizycznego, historii i wiedzy o społeczeństwie.
1. Dwujęzyczne spotkania z książką
Na zajęciach bibliotecznych rozwijaliśmy kompetencje językowe na poziomie komunikacyjnym, doskonaliliśmy znajomość zagadnień gramatycznych, umiejętności czytania i pisania, poszerzaliśmy również zasób słownictwa ogólnego i specjalistycznego.
Innowacja polegała na wplataniu języka angielskiego w wybrane lekcje biblioteczne. Podczas spotkań czytaliśmy fragmenty książek po angielsku dzięki czemu uczniowie poznawali nowe słownictwo związane z tematyką lekcji bibliotecznej.
Zajęcia miały na celu promować język angielski wśród uczniów oraz rozwijać pasje i zainteresowania uczniów językiem angielskim
2. Nauczanie dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej metodą Clil
Podczas zajęć uczniowie posługiwali się środkami językowymi przydatnymi w skutecznym komunikowaniu się w języku angielskim w mowie i w piśmie; ćwiczyli umiejętność rozumienia i reagowania na wypowiedzi, tworzenia i przetwarzania języka w celu utrzymania skutecznej komunikacji. Klasy starsze miały okazję wzbogacenia słownictwa specjalistycznego z takich dziedzin jak: geometria, geografia, biologia, astronomia, anatomia czy turystyka. Zajęcia były świetną okazją do samodzielnej pracy nad językiem. (np. korzystania ze słownika, poprawiania błędów, prowadzenia notatek, zapamiętywania nowych wyrażeń, korzystania z tekstów specjalistycznych w języku angielskim);
Wraz z rozpoczęciem nauczania online lekcje Clil odbywały się regularnie na platformie Microsoft Teams. Podczas zajęć korzystano z materiałów własnych nauczycieli, serwisu You Tube, prezentacji multimedialnych ze strony ORE, internetowego słownika obrazkowego oraz strony internetowej British Council. Nauczyciel udostępniał karty obrazowe oraz karty pracy. Pomimo specyficznej formy nauki na zajęciach nie zabrakło gier i zabaw interaktywnych. Uczniowie ćwiczyli wymowę słownictwa z danego tematu jak i zarówno uczyli się piosenek w języku angielskim. Uczniowie przygotowywali także prace projektowe w programie Paint. Zrealizowano następujące treści: Shops and shopping, Days of the week, Months of the year, Feelings, I canplay, Holidays.Klasy starsze poznały nazwy podstawowych przyrządów geometrycznych i podawania miar kątów, elementów krajobrazu, państw i stolic Europy, nazw rzek, mórz i oceanów, części ciała zwierząt, planet Układu Słonecznego, budowy Ziemi czy budowy oka. Uczniowie poznali proces iluzji optycznych oraz poszerzyli wiedzę na temat siedmiu cudów świata. Podsumowując, w wyniku realizacji innowacji nastąpiło wyraźne zwiększenie umiejętności językowych uczniów w zakresie posługiwania się językiem angielskim, wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka. Objęcie uczniów innowacją wpłynęło na rozwój ich kreatywności, pozwoliło na doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
3. Dwujęzyczne zajęcia dydaktyczne
Na dwujęzycznych lekcjach z historii powszechnej uczniowie rozwijali swoją wiedzę oraz poznawali specjalistyczne słownictwo z zakresu najważniejszych wydarzeń XIX, XX i XXI wieku. Korzystali oni z materiałów własnych nauczyciela: prezentacji i kart pracy, oglądali filmiki w języku angielskim oraz grali w rozmaite gry edukacyjne, wymagające komentarza w języku angielskim. W trakcie nauczania zdalnego, powyższe metody nie uległy zmianie, umożliwiając uczniom dalsze rozwijanie kompetencji językowych.
Dwujęzyczne zajęcia z wiedzy o społeczeństwie realizowano w ramach innowacji pedagogicznej w oparciu o materiały własne nauczyciela. Uczniowie poznawali specjalistyczne słownictwo oraz posługiwali się językiem angielskim w następujących obszarach: Człowiek w społeczeństwie (społeczeństwo, rola społeczna, socjalizacja), Grupy społeczne (grupa społeczna, więzi społeczne, konflikt społeczny), Komunikacja i autoprezentacja (komunikacja społeczna, komunikat, nadawca, odbiorca, komunikacja werbalna i niewerbalna, mowa ciała, dyskusja, debata), Życie rodzinne (rodzina, system wartości, typy rodzin, struktury i podstawowe funkcje rodziny), Ekonomia na co dzień (budżet domowy, dochody, wydatki), Katalog praw człowieka ( kategorie praw człowieka, prawa i wolności: osobiste, polityczne), Władze samorządowe (jednostki podziału administracyjnego i ich władze), Ustroje polityczne, Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza (rodzaje, władze, uprawnienia, zasady głosowania). Zmiana formy nauczania w drugim semestrze nie przyniosła istotnych zmian w sposobach nauczania dwujęzycznego omawianego przedmiotu.
Efekty nauczania dwujęzycznego to podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego; zwiększenie umiejętności językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim; wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka oraz lepszy start w kolejnym etapie edukacji. Jesteśmy zadowoleni, że dzięki systematycznej pracy z uczniami, udało się realizować w sposób zdalny nauczanie dwujęzyczne w naszej szkole.
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Tokarni kolejny raz uzyskała dofinansowanie do zajęć dodatkowych z matematyki, tym razem w wysokości 13000 zł. Dwa projekty złożone do Fundacji mBanku zyskały uznanie kapituły konkursu i tak „Matematyka w każdym calu” dla klas IV-VI uzyskał dofinansowanie 5000 zł a „Mega przydatna matma” przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII uzyskała dofinansowanie 8000 zł.
Dzięki temu we wrześniu 2020 odbędą się działania projektowe, z których najatrakcyjniejszymi będą pokoje zagadek przedmiotowych czy maraton matematyczny na bazie zakupionej Matlandii. W naszym projekcie założyliśmy szereg aktywności, które będziemy mogli zrealizować w formie zajęć stacjonarnych ale również wykorzystać zasoby Internetu i realizować zadania projektowe online.
Nadmieniamy, że będzie to kolejna edycja programu fundacji mBanku – mPotęga, realizowanego w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Tokarni. Od września do grudnia 2019 roku uczniowie w ramach dofinansowania w wysokości ok. 5000 zł brali udział w szeregu działań, między innymi grze terenowej na Skansenie w Tokarni. Wyszukiwali obiekty na podstawie mapy i rozwiązywali nietypowe zadania połączone z zabawami. Odbył się również Turniej Logiczny, który kształcił przede wszystkim wyobraźnię przestrzenną, zdolności manualne oraz utrwalał poznane własności figur. Warsztaty, podczas których uczniowie próbowali swoich sił w origami oraz hafcie matematycznym, kończyły przedsięwzięcie.
Za pieniądze pozyskane z projektów szkoła zakupiła i w przyszłości zakupi wiele ciekawych pomocy dydaktycznych, które uatrakcyjnią zajęcia i zachęcą uczniów do rozwijania swoich zdolności matematycznych, logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. Liczymy na to, że kolejna edycja projektu pozwoli naszym uczniom w ciekawy sposób odkrywać tajniki matematyki, rozwijać matematyczne zainteresowania i pasje.
Szczegóły projektu: https://www.mbank.pl/mfundacja/mpotega/program/
Zarząd województwa zadecydował o przyznaniu 6,5 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej dla 21 projektów Regionalnego Programu Operacyjnego, których celem jest wprowadzanie technologii komputerowych do szkół. W całym regionie skorzysta z nich 3400 osób.
– Nowe projekty RPO będą realizowane w 25 szkołach, m. in. w Kielcach, Skarżysku-Kamiennej, Jędrzejowie, Zagnańsku, Makoszynie, Nowej Słupi, Bilczy – poinformowała wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Renata Janik. – W zajęciach weźmie udział prawie 3 tys. uczniów. Autorzy zaplanowali dla dzieci i młodzieży różnorodne zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem komputerów, Internetu oraz sprzętu multimedialnego. Wachlarz pomysłów jest szeroki – od wzbogacania lekcji o elementy multimedialne, aż po zajęcia w formule warsztatowej, opartej na pracy zespołowej nad rozwiązywaniem konkretnych problemów, w atmosferze znacznie odbiegającej od zwykłych zajęć szkolnych. Nowoczesne technologie to dla młodych ludzi codzienność. Interesują się nimi, a autorzy projektów wykorzystują to zainteresowanie, by uczyć.
Oprócz uczniów z projektów skorzystają także nauczyciele – ponad 400 pedagogów weźmie udział w różnorodnych kursach i szkoleniach, przygotowujących ich do prowadzenia zajęć i lekcji z wykorzystaniem komputerów i multimediów.
– Szkoły przeznaczą część funduszy na rozbudowę sieci internetowych i zakupy sprzętu do pracowni komputerowych – podkreśliła wicemarszałek Renata Janik. – W części placówek brakuje sprzętu komputerowego, a w części jest on już przestarzały. O skali potrzeb świadczą liczby – w tych 21 nowych projektach RPO, którym przyznano dofinansowanie, zaplanowano zakupy ponad 500 zestawów komputerowych. A przecież są one tylko jednym z elementów infrastruktury informatycznej w każdej szkole, jedną z pozycji w rozbudowanych budżetach projektów.
Wicemarszałek Renata Janik na posiedzeniu Zarządu Województwa 1.07.2020 r.
Przykładem niesztampowego podejścia do edukacji jest projekt pn. „Lego – przygoda z nauką w Bolminie”, który przeprowadzi Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie, w gminie Chęciny. Placówka planuje kupić kompletne wyposażenie do szkolnej „Lego – pracowni”. Zestawy klocków Lego, które będą wykorzystywane w projekcie, zawierają procesory, silniczki elektryczne i różnego rodzaju czujniki – ruchu, dźwięku, światła. „Klocki” można łączyć w różnorodnych konfiguracjach, budować z nich maszyny i roboty, reagujące na określone bodźce i wykonujące zaplanowane operacje. Zestawy są projektowane i programowane z użyciem laptopów i tabletów.
W ramach projektu 20 nauczycieli zgłębi tajniki prowadzenia zajęć w nowy sposób podczas szkoleń w Lego Education Studio. Szkolenia będą uwzględniały tworzenie scenariuszy zajęć pozalekcyjnych z poszczególnych przedmiotów, dla dzieci na różnym etapie nauki. Będą zawierały również elementy pomocy logopedycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele wykorzystają zdobytą wiedzę i nowy sprzęt do poprowadzenia zajęć dla 98 uczniów z klas I – VIII, z wykorzystaniem zestawów edukacyjnych firmy Lego, pozwalających na łączenie zabawy z nauką. Tego typu zajęcia kształtują jednocześnie kompetencje matematyczne, techniczne, językowe i społeczne.
Miło nam poinformować społeczność szkolną w Bolminie, że nasza szkoła zakwalifikowała się do III etapu konkursu „Drużyna Energii”. Mimo narodowej kwarantanny i zdalnych lekcji, udało się kreatywnie i na sportowo zaistnieć na poziomie krajowym. Nasza szkoła jest wśród 100 najlepszych szkół z całej Polski w 3. edycji projektu!
Szczególne podziękowania należą się uczniom klasy 6, którzy zachęceni przez panią dyrektor Małgorzatę Markiewicz i zmotywowani przez pana Dariusza Smutka nadesłali zdjęcia i filmiki ze swoimi ćwiczeniami specjalnie zarejestrowanymi na potrzeby konkursu. Brawa dla uczennic: Sandry Głuszek, Julii Stępień, Joanny Wijas i uczniów: Juliusza Bienia, Bartosza Lisowskiego, Bartosza Szymonka, Igora Wójtowicza, Patryka Łebka oraz ich rodziców, którzy też się zaangażowali w ten projekt.
Zebrane materiały zostały zmontowane przez nauczyciela wychowania fizycznego w jeden plik filmowy. Filmik zaś został doceniony przez organizatorów i sponsorów Drużyny Energii.
Nagrodą za awans są ufundowane przez Grupę Energa zestawy strojów sportowych dla młodzieży i nauczyciela. Gdy zostaną dostarczone, na pewno się przydadzą dla reprezentacji klasowych, szkolnych w różnych dyscyplinach sportowych. Musimy tylko poczekać na lepsze, zdrowsze czasy.
Potrzeba zaangażowania wszystkich uczniów klas 6-8 jeśli chcemy dalej awansować do ścisłej czołówki w dalszym etapie konkursu. Zachęcamy do zdrowego trybu życia, uprawiania sportów w domu, na podwórku, na terenach zielonych z zachowaniem wszelkich reguł bezpieczeństwa.
Miło nam poinformować, że działania Szkoły z Bolmina i z Polichna zostały wyróżnione przez Instytut Edukacji Pozytywnej.
Plan na Szkolne Kluby Liderów Pozytywnego Myślenia zyskały uznanie w ramach działań programu Myślę Pozytywnie.
Informacje o konkursie i lista nagrodzonych placówek znajdują się w poniższym linku
https://www.facebook.com/1470394399849152/posts/2545040832384498/?d=n