Kreatywna i Aktywna Edukacja w szkole w Bolminie

0
 Europejskie Stowarzyszenie Dialogu Edukacyjnego przyznało Laury Mistrza Kreatywnej i Aktywnej Edukacji dla nauczycieli ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie. Pierwszy Laur otrzymała Ewa Krajewska za innowacyjne podejście do rozwijania matematyczno – fizycznych kompetencji kluczowych i działalność koła naukowego „pro100”. Drugi Laur, za szerokie horyzonty w metodyce nauczania języka angielskiego oraz propagowanie dwujęzyczności otrzymali nauczyciele:  Karolina Gierczak i Anita Gil oraz Dariusz Smutek. Natomiast trzeci Laur został przyznany pani Sylwii Gołuch za szczególną wrażliwość na problemy empatii i udział w międzynarodowym programie edukacyjnym pod hasłem „Empatia wychodzi na dobre” w ramach Światowego Dnia Godności. Nagrody dla nauczycieli z Bolmina zostały wręczone podczas Festiwalu Kreatywnej    i Aktywnej Edukacji, który odbył się 26 października 2018 roku w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach. – Jestem dumna i zaszczycona, że kieruję takim zespołem nauczycieli, którzy mają innowacyjne i kreatywne podejście do edukacji. Cieszę się, że w Bolminie pracują nauczyciele pasjonaci, którzy nie boją się nowych rozwiązań, rozwijają zainteresowania uczniów i rozbudzają pasje edukacyjne. Ponadto edukacja  w Bolminie odbywa się z udziałem rodziców, ponieważ nauczyciele chętnie włączają ich do wspólnych zajęć kreatywnych i rodzinnych aktywności integrujących – mówi Małgorzata Markiewicz, dyrektor szkoły.

Eko- pracownia w Szkole Podstawowej w Tokarni

0
W nowej ekologicznej pracowni uczniowie z Tokarni poznają tajniki ekologii i ochrony środowiska. Pracownia powstała w ramach programu dla gmin województwa świętokrzyskiego pod nazwą „Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii” realizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach. Gmina i Miasto Chęciny na realizację zadania pozyskała 80% dotacji, tj. 24 tys. zł. Całkowity koszt zadania to 30 tys. zł. W ramach projektu gmina zakupiła pomoce dydaktyczne, związane bezpośrednio z edukacją przyrodniczą oraz ekologiczną, a także wyposażyła pracownię w nowe meble (ławki, krzesła, gabloty, stojak na mapy). Pozyskane dofinansowanie przeznaczono także na szkolenie nauczycieli dotyczące wykorzystania w edukacji zakupionych pomocy dydaktycznych i sprzętu. Efektem projektu jest polepszenie warunków nauczania w Szkole Podstawowej w Tokarni przedmiotów przyrodniczo – środowiskowych. Lekcje o tematyce przyrodniczej prowadzone będą z wykorzystaniem zakupionych pomocy dydaktycznych poprzez doświadczenia, prezentacje multimedialne i filmy edukacyjne. Dodatkowo nauczyciele będą mogli prowadzić edukację ekologiczną w ramach zajęć pozalekcyjnych, chociażby poprzez koło przyrodnicze i wyprawy w przyrodę, podczas których uczniowie dzięki zakupionym lupom, lornetkom i innym przyrządom będą obserwować i poznawać tajniki przyrody. Edukacja ekologiczna wśród dzieci i młodzieży to ważny segment działań edukacyjnych. Dzięki wyrobionym nawykom właściwego postępowania w zakresie szeroko rozumianej ochrony środowiska uczniowie staną się bardziej wrażliwi i wypracują poczucie odpowiedzialności za środowisko.  

Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają!

0
Pod takim hasłem Szkoła Podstawowa w Chęcinach po raz pierwszy obchodziła Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. W piątek 28 września 2018 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach pełnili rolę egzaminatorów i sprawdzali znajomość tabliczki mnożenia wśród swoich kolegów oraz dorosłych. Bezbłędnie tabliczką mnożenia posługiwali się pracownicy szkoły (m.in. Dyrekcja, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni) oraz mieszkańcy Chęcin. Nasza uczniowska delegacja „egzaminatorów” dotarła także do Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach, Centrum Kultury i Sportu oraz różnych punktów handlowych. Akcja ŚDTM była wielkim szkolnym wydarzeniem. Gratulujemy wszystkim ezaminowanym znajomości tabliczki mnożenia.  

Szkolne koordynatorki akcji

Emilia Kwiecień

Beata Biernacka – Smolarczyk

 

Ozoboty w Bolminie

0
Szkoła Podstawowa z Bolmina może się pochwalić wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii w dydaktyce. Do placówki zawitali na stałe niezwykli goście – roboty Ozoboty, czyli bardzo inteligentne roboty do nauki programowania. Uczą one uczniów precyzji, planowania i dokładności, zachęcają do kreatywności oraz rozwijają ich kompetencje informatyczne. Ozoboty to małe roboty mieszczące w sobie ogromne możliwości, są bardzo atrakcyjnym narzędziem do nauki podstaw programowania oraz zabawy. Wykorzystanie Ozobotów niesie ze sobą wiele korzyści dla szkoły, dla uczniów i nauczycieli, którzy oswajają się z technologią, są lepiej zorientowani w cyfrowym świecie, a to daje im podstawy do efektywniejszej nauki i pracy również w innych obszarach wiedzy. Dzięki Ozobotom lekcje stają się bardziej angażujące i ciekawsze, nauczyciel jest w stanie zainteresować uczniów tematem i zachęcić do pracy na zajęciach. Dzięki robotowi, dzieci w namacalny sposób przekonują się o tym, że programowanie jest niezwykle praktyczną dziedziną, która wykorzystywana jest w każdym obszarze ludzkiego życia. Dzieci są w stanie od razu zaobserwować efekty swojej pracy, co stwarza im przyjaźniejsze warunki do przyswajania wiedzy na zajęciach z nauki programowania. Nieograniczona jest kreatywność dzieci związana z rysowaniem i planowaniem tras, po których może jeździć Ozobot. Dzieci są oczarowane pracą ozobotów, a jednocześnie dumne z wykonanych przez siebie zadań. Chętnie uczestniczą w zajęciach, nie mogą się doczekać kolejnych spotkań z robotem ozobotem. Zajęcia z programowania są realizowane w ramach programu „Kodowanie na dywanie”, który jest elementem ogólnopolskiego programu edukacyjnego EduSense, pt. Uczymy dzieci programować. W tajniki programowania wprowadza swoich wychowanków pani Zdzisława Mazur.

Laur Mistrza Kreatywnej i Aktywnej Edukacji dla SP w Chęcinach

0
To już kolejna, po Laurze Michała Anioła, nagroda dla Szkoły Podstawowej w Chęcinach, jaka została przyznana za kreatywne podejście do edukacji. Laur Mistrza Kreatywnej i Aktywnej Edukacji otrzymali nauczyciele SP w Chęcinach, Pani Urszula Orkisz-Wiącek i Pan Jakub Janisz za zrealizowanie projektu „Usłyszeć ciszę„. Nagrodę w czasie uroczystości w WDK w Kielcach odebrała Pani Dyrektor Iwona Samburska. „Usłyszeć ciszę” to nazwa projektu, który powstał i został przeprowadzony w oparciu o wyposażenie pracowni przyrodniczej, jakie szkoła otrzymała w ramach programu WFOŚiGW w Kielcach. W skład wyposażenia wchodził między innymi sonometr – przyrząd, którego możliwości pozwalają ukazać, w jak dużym hałasie przebywamy na co dzień. Sonometr posłużył uczniom do przeprowadzenia ciekawych pomiarów w ramach projektu. Przy udziale sonometru realizacja projektu edukacyjnego stała się atrakcyjna zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Uczniowie z klasy VII (obecnie VIII) wykonali w ramach projektu pomiary natężenia dźwięku w różnych punktach szkoły oraz przed budynkiem. W czasie przerw (podczas największego natężenia szumu) oraz podczas pozornej ciszy. Mało kto wie, że hałas jest swoistym zanieczyszczeniem środowiska i tak jak przed smogiem, kwaśnym deszczem czy rozrzedzeniem ozonowym, należy się chronić i dbać o zminimalizowanie tych zjawisk, tak hałasu również należy się wystrzegać. Na podstawie wysnutych wniosków postanowiono utworzyć w szkole strefę ciszy – miejsce przyjazne dla wszystkich. Podkreślić należy, że to tylko jeden z wielu przykładów aktywnej edukacji, jakie realizowane są w szkole. Dziękujemy pomysłodawcom i realizatorom projektu „Usłyszeć ciszę” i wielu innych przedsięwzięć, dzięki którym edukacja jest coraz ciekawsza.

SP w Chęcinach

Szkoła Podstawowa w Wolicy przejdzie termomodernizację

0
Kolejna placówka oświatowa w gminie Chęciny przejdzie gruntowną termomodernizację. Będzie to czwarta szkoła, która zostanie wyremontowana dzięki pozyskanemu przez Gminę Chęciny unijnemu dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego. Po kompleksowej termomodernizacji, remoncie, a nawet przebudowie są już dwie placówki oświatowe z terenu Gminy i Miasta Chęciny. W zupełnie nowym blasku prezentują się teraz szkoły w Bolminie i w Starochęcinach. Obecnie trwają intensywne prace budowlane w szkole podstawowej w Polichnie. Kolejną szkołą, która przejdzie gruntowną termomodernizację w ramach otrzymanego unijnego dofinansowania będzie Szkoła Podstawowa w Wolicy. – W pierwszym etapie pozyskaliśmy dofinansowanie na termomodernizację trzech szkół, w Bolminie, Starochęcinach i w Polichnie. Dzięki zabezpieczonej rezerwie udało nam się poszerzyć zakres inwestycji o jeszcze jedną placówkę, co uznajemy za wielki sukces. Dzięki temu czwarta już szkoła będzie mogła zostać gruntownie docieplona i zmodernizowana – mówi Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. W ramach kompleksowej termomodernizacji Szkoły Podstawowej w Wolicy ocieplone zostaną ściany fundamentowe budynku szkoły z izolacją przeciwwodną oraz ściany nadziemne. Docieplony będzie także stropodach. Wymienione będą drzwi i okna wraz z parapetami zewnętrznymi. Pomieszczenia wewnątrz budynku przejdą gruntowny remont wraz z przebudową klatki schodowej i remontem łazienek. Wydzielony też zostanie oddział przedszkolny. Nowa będzie także instalacja centralnego ogrzewania, instalacja elektryczna i wodno-kanalizacyjna, a także instalacja hydrantowa. Powstanie również instalacja wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Kotłownia zostanie wymieniona na gazową. Zamontowana będzie także pompa ciepła, a oświetlenie będzie wymienione na energooszczędne typu LED. Będą też nowe grzejniki. Zmieni się również teren wokół budynku, który zostanie całkowicie zagospodarowany. Gmina już posiada projekt budowlany i pozyskała pozwolenie na budowę. – Przewidujemy, że prace związane z kompleksową termomodernizacją czwartej już szkoły na terenie naszej gminy rozpoczną się w przyszłym roku – informuje Burmistrz, Robert Jaworski. Warto przypomnieć, że kompleksowa termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Wolicy to drugi etap projektu, na który gmina Chęciny pozyskała ponad 8,5 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego: Oś 6. „Rozwój miast”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, Działanie 6.1 Efektywność energetyczna w sektorze publicznym – ZIT KOF. – Trudno byłoby wykonać tak duże inwestycje z własnych środków. Udało nam się pozyskać bardzo wysokie dofinansowanie, dzięki któremu wszystkie te placówki mogą przejść gruntowną metamorfozę. Z całą pewnością inwestycje te wpłyną na poprawę środowiska naturalnego znacznie ograniczając emisję zanieczyszczeń do powietrza. Poprawi się także ich estetyka – dodaje Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.

Trwa rekrutacja do Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy. Nauka zupełnie za darmo!

0
Bezpłatna nauka, praktyki w Wielkiej Brytanii i Portugalii, bardzo wysoki procent zdawalności egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, wykwalifikowana kadra pedagogiczna i doskonale wyposażone pracownie – właśnie trwa rekrutacja do Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy.  Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy to publiczna szkoła Samorządu Województwa Świętokrzyskiego z pięćdziesięcioletnią tradycją. Nauka tu jest bezpłatna zarówno w szkole dla młodzieży, jak i dla dorosłych. Oprócz profesjonalnej kadry pedagogicznej szkoła posiada także profesjonalne pracownie, a wśród nich: kosmetyczną, komputerową, masażu, ratownictwa medycznego, języka angielskiego, anatomiczną, technologii postaci leków i terapii zajęciowej, a także sale dydaktyczne. Więcej informacji: http://www.szkola-medyczna.com.pl/  

Szkoła Podstawowa w Tokarni ma patrona

0
Janusz Korczak został patronem Szkoły Podstawowej w Tokarni. W uroczystości uczestniczyli Robert Jaworski, Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny oraz przedstawiciele wielu instytucji. Na tę historyczną chwilę, społeczność szkoły w Tokarni czekała długo. Po wielu miesiącach przygotowań placówka dołączyła do grona szkół noszących imię Janusza Korczaka. Uroczystość rozpoczęła się od mszy świętej w kościele parafialnym p. w. Św. Maksymiliana Marii Kolbego w Wolicy, podczas której poświęcony został Sztandar Szkoły. Jak powiedział w homilii proboszcz ks. kanonik Jacek Dąbek, to bardzo wyjątkowa chwila dla szkoły. Sztandar to symbol i znak rozpoznawczy różnych instytucji, również szkoły. Spełnia funkcje reprezentacyjne i przedstawia najważniejsze wartości. Motywuje on również do działania. Ponadto, posiadanie sztandaru daje szkole prestiż i powinno się go traktować z należytym szacunkiem. Następnie już w murach Szkoły Podstawowej odbyła się uroczysta akademia. – Nadać imię szkole to jakby ustalić szkole tożsamość. Zasugerować wartości ważniejsze od innych, podkreślić kierunek działań.  Patron to bardzo ważna postać dla każdej społeczności szkolnej, wokół niej buduje się tradycje, wizerunek szkoły i model jej absolwenta. Społeczność naszej szkoły wybrała Janusza Korczaka, człowieka, dla którego dobro dzieci było wartością największą – mówiła Monika Krzysztofek, dyrektor szkoły. Po odczytaniu przez przewodniczącą Rady Miejskiej w Chęcinach – Danutę Mochocką aktu nadania imienia Janusza Korczaka Szkole Podstawowej w Tokarni, odbyło się przekazanie dyrektor, nauczycielom oraz uczniom Sztandaru Szkoły. Nie zabrakło ceremonii wbicia gwoździ honorowych w drzewiec sztandaru. Jako pierwszy gwóźdź w drzewiec wbił Burmistrz Robert Jaworski. – Wybór patrona przez całą szkolną społeczność jest bardzo ważną decyzją, ponieważ wiąże się z uznaniem jego drogi życiowej oraz poglądów za wzór w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Dlatego niezmiernie cieszy mnie, że Patronem Waszej Szkoły został Janusz Korczak – człowiek, który służył wielkiej idei – dobru dziecka. Choć sam nie miał dzieci, stał się ojcem ich niezliczonej ilości. Żył w poczuciu swej misji. Uważał, że należy uczyć rodziców i wychowawców podstawowych zasad pedagogicznych, takich jak prawo dziecka do szacunku, miłości, traktowania go w należyty sposób i wychowania na pełnowartościowego człowieka. Gratuluję tym, którzy przyczynili się do wyboru tak wspaniałego patrona. Postać ta stanowić będzie dla uczniów wzór człowieka ceniącego bliźniego i naukę oraz zainspiruje ich do realizacji własnych planów życiowych i marzeń. Jestem przekonany, że wciąż aktualne pedagogiczne poglądy Janusza Korczaka będą inspiracją dla nauczycieli, którzy, na co dzień będą czerpać z wielu jego mądrych myśli i idei – powiedział Burmistrz Robert Jaworski, który podarował szkole portret jej patrona. W trakcie akademii odsłonięto także tablicę pamiątkową. Na zakończenie uroczystości można było zobaczyć program artystyczny przygotowany przez uczniów szkoły.

Literacka Wieża Babel w Powiatowym Zespole Szkół Nr 2 w Chęcinach

0
W dniu dzisiejszym w Powiatowym Zespole Szkół Nr 2 im. Władysława Łokietka w Chęcinach odbył się finał powiatowego konkursu wiedzy o samorządzie terytorialnej. W szranki ze sobą stanęli uczniowie z chęcińskiej szkoły, z Bodzentyna oraz z Chmielnika. Następnie, w związku z obchodami roku herbertowskiego, uczestnikom przedstawiono życiorys polskiego poety XX wieku, Zbigniewa Herberta, jak również recytowano jego poezję.