NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Przedszkolaki z Wolicy z wizytą z Chęcinach

0

7 lutego przedszkolaki z oddziałów przedszkolnych z Wolicy przyjechały na wycieczkę do Chęcin. Zwiedzili Miejską Bibliotekę Publiczną, gdzie Pani Barbara Woś przekazała im wiedzę na temat zasad zachowania się w bibliotece, pokazała zasoby biblioteczne i wprowadziła w świat książek.

Następnie dzieci wraz z opiekunkami udały się na Komisariat Policji. Dzielnicowy sierżant sztabowy Dawid Groniecki wraz z innymi funkcjonariuszami zapoznali dzieci z pracą policjanta. Przedszkolaki zwiedziły cały budynek, a na koniec mogły posiedzieć w radiowozie, który miał włączone sygnały świetlne i dźwiękowe.

 

W Chęcinach rozmawiali o bezpieczeństwie informacji i zarządzaniu bezpieczeństwem

0

Gmina Chęciny włączyła się aktywnie w przygotowaną przez CPT ABW kampanię społeczną 4U!, która promuje sposób rekomendowanego zachowania w przypadku ataku terrorystycznego.

W ramach działań przeprowadzono dwa szkolenia. Pierwsze zostało skierowane do pracowników Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach oraz do kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych gminy. Kolejne szkolenie dedykowane zostało wszystkim pracownikom placówek oświatowych: nauczycielom, pracownikom obsługi i administracji.

W szkoleniach wziął również udział Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski – Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa informacji jest bardzo istotne dla każdej instytucji, aby skutecznie chronić swoje dane i infrastrukturę przed zagrożeniami. W Urzędzie mamy na co dzień do czynienia z dużą liczbą danych, które muszą być właściwie chronione, a pracownicy odgrywają kluczową rolę w ich w ochronie. Dlatego istotne jest prowadzenie szkoleń i podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, abyśmy byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak zachować się w sytuacjach ryzykownych – podkreśla burmistrz

W warunkach globalnego i coraz bardziej realnego zagrożenia terroryzmem niezwykle ważne są  działania profilaktyczne, które pomogą zapobiec ewentualnym atakom i zwiększą bezpieczeństwo uczniów, rodziców
i pracowników szkół. W ramach działań na rzecz podnoszenia odporności przed zagrożeniami, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zapewniła prelegenta, który profesjonalnie  przedstawił treści z zakresu profilaktyki antyterrorystycznej.

Pracownicy oświaty zdobyli  konkretne informacje i umiejętności, jak prawidłowo postępować w sytuacjach kryzysowych i skutecznie reagować na zagrożenia terrorystyczne. Szkolenie miało na celu informowanie o zagrożeniach występujących zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie. W szkoleniu poruszono kwestie: radykalizacji, rekomendowanego zachowania w przypadku zagrożenia o charakterze terrorystycznym, ratownictwa w warunkach zagrożenia, cyberbezpieczeństwa oraz komunikacji strategicznej, zabezpieczenia obiektów, alarmowania i ewakuacji.

 

- cptabw1.jpg

- cptabw2.jpg

W Chęcinach rozmawiali o bezpieczeństwie informacji i zarządzaniu bezpieczeństwem

0

Gmina Chęciny włączyła się aktywnie w przygotowaną przez CPT ABW kampanię społeczną 4U!, która promuje sposób rekomendowanego zachowania w przypadku ataku terrorystycznego.

W ramach działań przeprowadzono dwa szkolenia. Pierwsze zostało skierowane do pracowników Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach oraz do kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych gminy. Kolejne szkolenie dedykowane zostało wszystkim pracownikom placówek oświatowych: nauczycielom, pracownikom obsługi i administracji.

W szkoleniach wziął również udział Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski – Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa informacji jest bardzo istotne dla każdej instytucji, aby skutecznie chronić swoje dane i infrastrukturę przed zagrożeniami. W Urzędzie mamy na co dzień do czynienia z dużą liczbą danych, które muszą być właściwie chronione, a pracownicy odgrywają kluczową rolę w ich w ochronie. Dlatego istotne jest prowadzenie szkoleń i podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, abyśmy byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak zachować się w sytuacjach ryzykownych – podkreśla burmistrz

W warunkach globalnego i coraz bardziej realnego zagrożenia terroryzmem niezwykle ważne są  działania profilaktyczne, które pomogą zapobiec ewentualnym atakom i zwiększą bezpieczeństwo uczniów, rodziców
i pracowników szkół. W ramach działań na rzecz podnoszenia odporności przed zagrożeniami, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zapewniła prelegenta, który profesjonalnie  przedstawił treści z zakresu profilaktyki antyterrorystycznej.

Pracownicy oświaty zdobyli  konkretne informacje i umiejętności, jak prawidłowo postępować w sytuacjach kryzysowych i skutecznie reagować na zagrożenia terrorystyczne. Szkolenie miało na celu informowanie o zagrożeniach występujących zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie. W szkoleniu poruszono kwestie: radykalizacji, rekomendowanego zachowania w przypadku zagrożenia o charakterze terrorystycznym, ratownictwa w warunkach zagrożenia, cyberbezpieczeństwa oraz komunikacji strategicznej, zabezpieczenia obiektów, alarmowania i ewakuacji.

 

- cptabw1.jpg

- cptabw2.jpg

Wyniki konkursu „Tajemniczy świat owadów”

0

Oceniono prace konkursowe wykonane w ramach realizowanego Programu edukacji ekologicznej dla Powiatu Kieleckiego pn. „Dla Ziemi, dla siebie”.

Komisja w składzie Mariusz Ściana – przewodniczący Komisji, członkowie: Zenon Pedrycz, Beata Piotrowska-Wróbel, Dorota Skalska oraz sekretarz Komisji Magdalena Kumor mieli trudny orzech do zgryzienia. Ale udało się! Obrady zakończone.

Wyniki konkursu „Tajemniczy świat owadów” prezentujemy poniżej:  

Ocena prac nie przebiegała w oparciu o kryteria punktowe. Najwyżej ocenione zostały następujące prace:

 

I grupa wiekowa – przedszkolaki i uczniowie klas „0”

 I miejsce   –  Zespół Placówek Oświatowych w Piekoszowie (grupa 5-  latki);

II miejsce  –  Szkoła Podstawowa w Zbelutce gm. Łagów (klasa 0);

III miejsce –  Szkoła Podstawowa w Tokarni gm. Chęciny (Oddział przedszkolny, grupa Promyczki);

Wyróżnienie – Zespół Szkolno – Przedszkolny w Rakowie (grupa 6 – latki);

Wyróżnienie – Samorządowe Przedszkole w Chmielniku (grupa Biedronki).

 

II grupa wiekowa – uczniowie szkół podstawowych (klasy I-III)

I miejsce    – Szkoła Podstawowa w Łopusznie (klasa IIa);

II miejsce   –   Zespół Szkolno – Przedszkolny w Cedzynie, gm. Górno (klasa I);

III miejsce  –  Szkoła Podstawowa w Bardzie, gm. Raków (klasa I);

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa w Górnie (klasa IIIb);

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa w Porzeczu gm. Miedziana Góra (klasa III).

 

Uroczyste wręczenie nagród w konkursie, odbędzie się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach, do końca marca 2024 roku.

O dokładnym terminie laureaci zostaną powiadomieni telefonicznie.

Dziękujemy za nadesłane prace, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

 

Poloneza czas zacząć – studniówka w Powiatowym Zespole Szkół w Chęcinach  

0

 

W sobotę 27 stycznia 2024 r. w Sokole w Sokołowie Dolnym maturzystki i maturzyści z liceum i technikum bawili się na swoim pierwszym w życiu balu – balu studniówkowym. Część oficjalną rozpoczęła dyrektor szkoły – Halina Kołodziejczyk. Serdecznie i ciepło przywitała młodzież,  gospodarzy i organizatorów wieczoru – rodziców oraz zaproszonych gości. 

Zarząd Powiatu w Kielcach reprezentował Cezary Majcher.

Bal studniówkowy wprowadza w dorosłe życie, jest pięknym, niepowtarzalnym wydarzeniem w ich życiu – mówiła dyrektor szkoły. Następnie głos zabrali zaproszeni goście, którzy życzyli maturzystom sukcesów na egzaminie maturalnym, powodzenia w dorosłym życiu, a dzisiejszego wieczoru – szaleństw do białego rana. W imieniu rodziców głos zabrała Krystyna Gajda, która podziękowała dyrekcji, nauczycielom i wychowawcom za trud włożony w edukację i wychowanie młodego pokolenia.

Młodzież pełna powagi, ale i radości i wzruszeń i rozpoczęła bal studniówkowy – z ogromną klasą i elegancją – tradycyjnym polonezem. W pierwszej parze panią dyrektor Halinę Kołodziejczyk poprowadził  Jakub Gajda – uczeń V klasy technikum. W drugiej parze zatańczyli: Cezary Majcher i Izabela Polit – uczennica IV klasy liceum.  Prezentowali  się niezwykle i nadzwyczaj szykownie i elegancko, podobnie jak wszyscy pozostali.

Dziękujemy młodzieży za poprowadzenie uroczystości – Agacie Winiarskiej, Tomaszowi Świtowi i Jakubowi Gajdzie.

Szczególne słowa kierujemy  do Rodziców – w imieniu dyrekcji, nauczycieli, wychowawców, młodzieży dziękujemy Państwu za przygotowanie tego wspaniałego i niepowtarzalnego balu, za zaangażowanie w jego każdy szczegół. Spisali się Państwo na szóstkę. Dziękujemy.

 

O energii słonecznej i energii wodnej na zajęciach Koła naukowego Odnawiaki

0

 

Energia słoneczna w programie „Być jak Ignacy” z grupą Odnawiaki

Siódmy etap naszych badań dotyczył zdobywania wiedzy na temat ”Energii słonecznej”. Młodzi naukowcy przyswajali informacje o procesie przekształcania energii słonecznej w prąd oraz poznawali sposoby na wykorzystanie energii słonecznej.

Podczas badań, przeprowadzili proste doświadczenia, na podstawie których zauważyli, że woda w szklankach ustawionych na czarnej kartce i w foliowej torebce szybciej nagrzeje się niż woda w szklance na białej kartce. Ponadto zaobserwowali, że nasza mikrofala z czarnym tłem była bardziej efektywna niż z folią aluminiową. Uczniowie mieli także możliwość naładowania kilku urządzeń promieniami słonecznymi na placu szkolnym i sprawdzenia efektów swojej pracy w „ciemnych” zakątkach szkolnych.

Uczestnicy naszych zajęć, poznali budowę oraz zasady działania różnych paneli fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych, podczas spotkania z przedstawicielami firmy Solarbud Dziedzic. Korzystając z obecności fachowców, Emilka przeprowadziła krótki wywiad promujący technologię fotowoltaiczną, a najbardziej dociekliwi naukowcy usłyszeli odpowiedzi na frapujące ich pytania. Ponadto Mila i Franek wykonali ciekawe plakaty reklamujące fotowoltaikę.

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=4882

 

“Jak działają elektrownie wodne?” to tytuł kolejnego, ósmego etapu programu “Być jak Ignacy”.

 

Celem tego etapu było zainteresowanie uczniów procesem przekształcania energii wodnej w prąd elektryczny.

Członkowie szkolnego koła naukowego “Odnawiaki” pracując w grupach wspólnie tworzyli model lasu w słoiku. Wykorzystywali do tego ziemię kwiatową, kamyczki, patyki i małe roślinki. Po podlaniu i odstawieniu w ciepłe miejsce obserwowali parowanie i skraplanie wody w słoikach.

Omawiali także znaczenie wody w przyrodzie, zwracając uwagę również na fakt, iż energia płynącej wody umożliwia wytwarzanie prądu elektrycznego.

Kolejne zadanie polegało na dokończeniu projektu elektrowni wodnej za pewnego roztargnionego inżyniera, który zapomniał jak taka budowla ma wygladać.

Najbardziej ekscytującym zadaniem było zbudowanie i przetestowanie modelu  turbiny wodnej. Młodzi naukowcy odkryli jak energia wodna zamieniana jest w energię elektryczną!

Na koniec, po obejrzeniu ciekawego filmiku edukacyjnego, rozgorzała dyskusja nad zaletami i wadami budowy oraz eksploatacji elektrowni wodnych. Zwieńczeniem pracy na tym etapie było wykonanie gazetki ściennej dla całej społeczności szkolnej.turbiny wodnej. Młodzi naukowcy odkryli jak energia wodna zamieniana jest w energię elektryczną!

Na koniec, po obejrzeniu ciekawego filmiku edukacyjnego, rozgorzała dyskusja nad zaletami i wadami budowy oraz eksploatacji elektrowni wodnych. Zwieńczeniem pracy na tym etapie było wykonanie gazetki ściennej dla całej społeczności szkolnej.

 

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/a,4883,o-energii-wodnej

 

Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Zapraszamy szkoły do udziału w Programie „Dla Ziemi, dla siebie”! Tajemniczy Świat Owadów – termin zgłoszeń do 31 stycznia!

0

Konkursy plastyczne dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych, a dla uczniów szkół ponadpodstawowych – rajd połączony z konkursem. To wszystko w ramach XX jubileuszowej edycji Programu edukacji ekologicznej dla Powiatu Kieleckiego pn. „Dla Ziemi, dla siebie”. 

W bieżącej edycji Programu przeprowadzone zostaną trzy konkursy dla uczniów z terenu powiatu kieleckiego: konkurs plastyczny dla przedszkolaków oraz uczniów klas 0 – III ze szkół podstawowych „Tajemniczy świat owadów”, konkurs plastyczny dla uczniów klas IV – VIII szkół podstawowych „Plakat ekologiczny”, rajd połączony z konkursem dla uczniów szkół ponadpodstawowych „Bliżej geonatury”.

Najmłodsi mieszkańcy powiatu kieleckiego zaprezentują prace plastyczne i przestrzenne ukazujące tajemniczy świat owadów Technika i materiał użyty do wykonania prac będzie dowolny. Poprzez konkurs dzieci dowiedzą się, że w otaczającym je świecie przyrody żyją owady pożyteczne, do których należą m.in. pszczoły, czy mrówki, jak również owady bardziej tajemnicze jak np. robaczek świętojański.
Chcemy zwrócić uwagę dzieci na piękny, fascynujący i dostarczający wielu pozytywnych emocji świat owadów oraz wzbudzić postawę szacunku i opiekuńczości wobec nich.
Termin składania prac – do 31 stycznia 2024 r. (włącznie), siedziba Starostwa Powiatowego w Kielcach (pokoje numer 352 i 354). 

Uczniowie klas IV – VIII ze szkół podstawowych będą mieli okazję wykazać się kreatywnością podczas wykonania plakatu ekologicznego. Tematyka plakatu jest dowolna jednak musi on nieść czytelny przekaz, przyciągać uwagę i promować działania na rzecz ekologii.
Termin składania prac – do 19 kwietnia 2024 r. do siedziby Starostwa Powiatowego w Kielcach (pokoje numer 352 lub 354).

Młodzież ze szkół ponadpodstawowych w maju 2024 r. zaprosimy do gminy Chęciny na rajd, który zakończymy ogniskiem z pieczeniem kiełbasek na terenie Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej, Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego w Chęcinach. Przy ognisku przeprowadzony zostanie konkurs, w ramach którego pracownik Geoparku Świętokrzyskiego zada 5 pytań tematycznie związanych z informacjami przekazanymi podczas rajdu. Trasa rajdu będzie wiodła grzbietem Góry Zamkowej oraz Góry Beylina i Góry Rzepka, które stanowią rezerwat przyrody nieożywionej.
Planowany termin rajdu – 17 maj 2024 r. (piątek).

Zgłoszenie uczestnictwa do konkursów oraz rajdu – do 30 listopada 2023 r., które należy dostarczyć do siedziby Starostwa (pokój 352, 354), przesłać: faxem (41) 200-12-10, na adres Starostwo Powiatowe w Kielcach, ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce, lub e-mail: skalska.d@powiat.kielce.pl 

Szczegółowe informacja o konkursach wraz z formularzem uczestnictwa dostępne są na stronie internetowej starostwa www.powiat.kielce.pl w zakładce Dla Klienta/ Ekologia/Konkursy ekologiczne

https://www.powiat.kielce.pl/dla-klienta/xx-edycja-na-rok-szkolny-20232024 

Program finansowany będzie ze środków budżetu powiatu oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.

 

Radni o oświacie i geodezji

0

Sprawy jednostek powiatu, oświaty i geodezji były poruszane na łączonych komisjach Zdrowia, Rodziny i Spraw Społecznych i Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Powiatu.

W komisji uczestniczyli: członek Zarządu Powiatu w Kielcach Stefan Bąk, skarbnik powiatu Anna Moskwa, dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystki Izabela Dziewięcka, zastępca dyrektora Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Sylwia Wojciechowska – Borek.

Skarbnik powiatu przedstawiła radnym uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Kieleckiego na lata 2023-2028 oraz zmiany w budżecie Powiatu Kieleckiego na 2023 rok. Radni zapoznali się także z Wieloletnią Prognozą Finansową Powiatu Kieleckiego na lata 2024-2028.

Głosowali także nad uchwałą budżetową Powiatu Kieleckiego na 2024 rok. W wyniku głosowania, część radnych wstrzymała się od głosu.

Członek zarządu Stefan Bąk wyjaśnił kwestie dostosowania Statutu Rady Seniorów Powiatu Kieleckiego. – To sa kweste formalne, które musieliśmy dostosowac do statutu. Powiatowa Rada Seniorów kończy działalność prawdopodobnie w kwietniu 2024 roku. Seniorzy są niezwykle aktywni. Rada seniorów nadaje ton wszystkim działaniom seniorów w powiecie – powiedział.

Radni dopytywali o sytuację finansową w oświacie i o to, co dziejej się obecnie z Młodzieżowymi Ośrodkami Wychowawczymi w Rembowie i Podzamczu.

Na wszystkie pytania odpowiadała dyrektor Izabela Dziewięcka. – Do oświaty nie dokładamy. Mieliśmy nawet oszczędności. Największą część wydatków to oczywiście wynagrodzenia dla nauczycieli. Założyliśmy także kilka inwestycji w przyszłym roku. Płynność finansowa jest utrzymana – wyjaśniała.

Z kolei zastępca dyrektora – Sylwia Wojciechowska – Borek, wyjaśniała radnym o sytuacji w geodezji. – W tym roku przeznaczyliśmy dodatkowe 50 tys. na skanowanie dokumentów. W tej chwili mamy połowę zeskanowanych dokumentów. Liczymy, że w roku 2024 zakończymy całość. Zmodernizowaliśmy 20 jednostek – obrębów. Modernizacje są cały czas przeprowadzone.

  

V i VI etap działań Być jak Ignacy

0

Grudzień dla „Odnawiaków” był bardzo pracowitym okresem. Na zajęciach Koła Naukowego poznali dwa rodzaje energii – odnawialną i nieodnawialną – V etap. Przeanalizowali wybrane przykłady paliw kopalnych i odnawialnych źródeł energii. Uporządkowali informacje na podstawie pracy z tekstem i wykonali bardzo ciekawe lapbooki, zachęcające do ich przejrzenia (dostępne na gazetce szkolnej dla społeczności uczniowskiej). Podjęli także próbę wymyślenia zupełnie nowych źródeł energii i technologii (urządzenia, maszyny), które pozwolą w przyszłości stworzyć z nich prąd. Ze względu na mały problem z ich opisaniem (bo to tylko druga klasa), możemy obejrzeć szkice.   

W czasie pracy nad lapbookami, część „Odnawiaków” skupiła się na utrwaleniu poznanych wiadomości o różnych źródłach energii i ich wykorzystaniu w życiu codziennym.

Na zakończenie zajęć dwie uczennice przygotowały test sprawdzający, który cieszył się dużym zainteresowaniem kolegów i koleżanek oraz wykonali piękny plakat o „Odnawialnych źródłach energii”.

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=4855

W grudniu młodzi naukowcy ze Szkolnego Koła Naukowego “Odnawiaki”  dowiedzieli się jak wykorzystuje się energię wiatru do pozyskiwania energii elektrycznej – etap VI.  Poznali zarys budowy turbiny wiatrowej, strefy energetyczne wiatru w Polsce oraz rozmawiali o zaletach i wadach tworzenia farm wiatrowych. Z wielkim zaangażowaniem budowali prosty model turbiny wiatrowej z papieru, który od razu testowali. Najbardziej pracochłonną częścią tego etapu projektu było stworzenie makiety ekomiasta, poprzedzone tworzeniem projektu Makiety. Co to znaczy, że miasto jest eko?  Co powinno się znaleźć w ekomieście? Czego nie powinno być (lub powinno być ograniczone) w ekomieście? Jakie powinno być główne źródło energii w takim mieście?“ To pytania, na które wspólnie szukali odpowiedzi. Uczniowie próbowali swoje spostrzeżenia zilustrować w projekcie ekomiasta. 

Szczególne miejsce w makiecie miał ekodom oraz farma wiatrowa.  Po takich zajęciach uczniowie będą świadomi potencjału energetyki wiatrowej w kontekście stosowania odnawialnych źródeł energii.

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/a,4854,etap-vi-energia-wiatrowa