Nasi uczniowie na praktykach w Grecji
Nowe doświadczenia zawodowe, umiejętności potrzebne na dzisiejszym rynku pracy oraz niezbędną wiedzę zdobyli uczniowie z Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach podczas 2 – tygodniowych praktyk w Grecji, gdzie przebywali od 27 października 2019 roku do 9 listopada 2019 roku.
W praktykach uczestniczyła grupa 30 uczniów technikum kształcących się w następujących kierunkach: 11 uczniów – technik mechatronik, 9 – technik mechanik i 10 – technik informatyk. Uczniowie mieli okazję poszerzyć horyzonty społeczno – kulturowe a wszystko odbywało się w jednym z najpiękniejszych regionów kraju – na Riwierze Olimpijskiej. Przez dwa tygodnie młodzież zdobywała zawodowe kompetencje pod okiem profesjonalistów w firmach zgodnie z ich kierunkami kształcenia. Tym samym uczniowie mieli okazję poznać nowe technologie, urządzenia, co znacząco pogłębi ich zawodowe umiejętności. Była to także świetna okazja do poszerzenia słownictwa zawodowego, zarówno w języku polskim jak i angielskim. Zdobywając nowe kwalifikacje, uczniowie zwiększają swoje szanse na znalezienie w przyszłości dobrej pracy. Praktyki w nowoczesnych greckich firmach umożliwiły uczniom zapoznanie się z technologiami niedostępnymi jeszcze w Polsce. Uczniowie nauczyli się pracy zespołowej, nabrali pewności siebie i stali się bardziej przedsiębiorczy.
Wszystkie doświadczenia zawodowe znacznie wpłyną na mobilność na rynku pracy oraz spowodują, że młodzież z Chęcin stanie się atrakcyjna dla potencjalnych pracodawców. Umiejętności organizacyjne, analityczne, dobra znajomość języka angielskiego czy kreatywność to atuty, dzięki którym uczniowie z PZS w Chęcinach nie powinni mieć problemu ze znalezieniem dobrej pracy. Ich zawodowe kompetencje potwierdzają europejskie certyfikaty Europass Mobility, które umożliwiają podjęcie zatrudnienia również poza granicami kraju.
Przebywając w regionie Riwiery Olimpijskiej młodzież miała również okazję zobaczyć niezwykłe zabytki jak chociażby Meteory, ciekawe miejsca turystyczne, do których niewątpliwie należą wyspy Skiatos i Trikeri, Wąwóz Enipeaz, boskie źródło Zeusa, antyczne miasteczka Stary Pantaleimon i Litohoro, kompleksy zamkowe w Platamonas i innych okolicznych miejscowościach. Przebywanie w wielokulturowym środowisku otworzyło młodym, ciekawym świata osobom drogę do podejmowania kolejnych prób poszerzania horyzontów.
Uczestnicy praktyk w Grecji szybko i sprawnie polepszyli znajomość języka angielskiego zarówno w sferze zawodowej jak i w kontaktach interpersonalnych, zapoznali się z europejskim rynkiem pracy, podnieśli kompetencje zawodowe oraz międzykulturowe, dobrze poznali inną kulturę i lepiej zrozumieli zasady gospodarki rynkowej.
Patriotyczny koncert w Chęcinach
„Wojenko, wojenko”, „My pierwsza brygada”, „Kołysanka obozowa” i wiele innych utworów na patriotyczną nutę. Taki repertuar zaprezentowali uczniowie, biorący udział w „III Regionalnym Przeglądzie Pieśni i Piosenek Patriotycznych” pt. „Dla Niepodległej”, jaki odbył się 13 listopada br., w Powiatowym Zespole Szkół w Chęcinach.
Wydarzenie, z udziałem starosty kieleckiego Mirosława Gębskiego, burmistrza miasta i gminy ChęcinyRoberta Jaworskiegooraz prezesa Stowarzyszenia „Dom Polski” w Winnicy na UkrainieRaisy Protasiewiczi wiceprezesaNatalii Grebelskiej, rozpoczęło się od przedstawienia rysu historycznego pieśni patriotycznych, który odczytała uczennica szkoły Kinga Szczepańczyk. Następnie swoje umiejętności wokalne zaprezentowali uczestnicy Przeglądu.
W Przeglądzie uczestniczyło15 solistów i 4 chóry, w skład których wchodzili uczniowie z 8 szkół podstawowych z gminy Chęciny oraz regionu: z Bukowej, Sobkowa, Chęcin, Starochęcin, Polichna, Wolicy, Bolmina oraz uczniowie PZS w Chęcinach. W repertuarze pojawiły się również utwory nie notowane przez śpiewniki żołnierskie z czasów I wojny światowej, takie jak: „Dziś idę walczyć mamo”, „Dziewczyna z granatem”, skomponowane na zlecenie muzeum Powstania Warszawskiego.
Na zakończenie wszyscy uczestnicy wraz z chórem „Cantata” odśpiewali „Rotę”, najbardziej znaną w naszym kraju pieśń patriotyczną. Patronat honorowy nad uroczystością objęli: wojewoda świętokrzyski, świętokrzyski kurator oświaty, starosta kielecki oraz burmistrz miasta i gminy Chęciny.
Uczestnicy Przeglądu, w podziękowaniu za udział, otrzymali, m.in.: pamiątkowe statuetki oraz patriotyczne gry planszowe „Droga do niepodległości szlakiem 1 Kompanii Kadrowej”. Dyrekcja, grono pedagogiczne oraz uczniowie szkoły, przekazując okolicznościowe medale oraz dyplomy, podziękowali także wszystkim, którzy objęli „III Regionalny Przegląd Pieśni i Piosenek Patriotycznych” patronatem honorowym oraz przyczynili się do jego organizacji. 14 lis
2019 Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach Patriotyczny koncert w Chęcinach
Cukier już nie krzepi…
„Cukrzyca: chroń swoją rodzinę”, pod takim hasłem jest obchodzony dziś Światowy Dzień Walki z Cukrzycą, chorobą, którą diagnozuje się u coraz większej liczby osób.
Wg Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) już 463 mln ludzi na całym świecie cierpi na cukrzycę w tym około 200 milionów kobiet. W Polsce na cukrzycę typu 2 choruje już ok. 2,7 mln osób i z każdym rokiem liczba ta będzie się zwiększać.
Czym jest cukrzyca?Cukrzyca to choroba metaboliczna charakteryzująca się hiperglikemią, czyli wysokim stężeniem glukozy we krwi. Spowodowana jest zaburzeniem lub całkowitym brakiem hormonu insuliny wydzielanej przez komórki trzustki. Insulina jest niezbędna dla prawidłowego rozkładu węglowodanów, tłuszczów i białek.
W Polsce na cukrzycę cierpi co jedenasta osoba. Ilość chorych rośnie o 2,5 proc. rocznie i jeżeli to tempo się utrzyma, za kilka lat w naszym kraju będzie około 4 miliony cukrzyków.
Rodzaje cukrzycyCukrzyca nie jest chorobą jednorodną. Można wyróżnić kilka typów:
Cukrzyca typu 1 przejawia się już w dzieciństwie lub okresie dojrzewania. Odznacza się całkowitym brakiem insuliny w organizmie. Na cukrzycę typu 1 cierpi około 5 proc. chorych, przy czym 85 proc. z nich to dzieci lub młodzież.
Cukrzyca typu 2 jest chorobą typową dla osób starszych i mających nadwagę lub otyłych. Pojawia się u osób prowadzących niezdrowy tryb życia, co oznacza mało aktywności fizycznej, złe nawyki żywieniowe i nadmiar stresu. W przeciwieństwie do pacjentów z pierwszej grupy, chorzy na cukrzycę typu 2 mają normalny lub nadmierny poziom insuliny w krwi. Poza typem 1 i typem 2, które obejmują ponad 90 proc. chorych, pozostałe przypadki to cukrzyca ciężarnych pojawiająca się w okresie ciąży, cukrzyce monogenowe będące wynikiem odziedziczonej mutacji genetycznej, cukrzyce polekowe oraz powiązane z innymi schorzeniami, na przykład z zespołem Downa.
Mity o cukrzycyMitem, który towarzyszy tej chorobie od samego początku jest to, że chorzy na cukrzycę sami przyczynili się do powstania choroby, jedząc zbyt dużo słodyczy. Cukrzyca typu 2 wprawdzie jest ściśle związana z nieprawidłowym odżywianiem się, ale nie dotyczy to tylko spożycia słodyczy i cukru. Czynnikiem wpływającym na powstanie cukrzycy są ogólnie pojęte złe nawyki żywieniowe. Do złych nawyków należy na przykład nadmierne spożycie smażonych i tłustych potraw, palenie tytoniu, częste picie alkoholu, nadwaga, brak aktywności fizycznej i nadmiar stresu.
Cukrzycy 1. typu niestety nie da się uniknąć poprzez prawidłowe odżywianie się. Cierpi na nią około 7 proc. chorych i jest uwarunkowana genetycznie.
Polski ślad w cukrzeMało kto wie, że historia produkcji cukru takiego jaki znamy obecnie z buraka cukrowego zaczęła sie na Dolnym Śląsku, w majątku Konary(obecny powiat wołowski). położonym około 50 km na północny zachód od Wrocławia. Zdarzyło się to w 1802 roku. Pierwszą na świecie niewielką fabryczkę produkującą cukier z buraków uruchomił chemik, fizyki biolog, syn emigrantów francuskich Franciszek Karol Achard.
„Cukier krzepi”Cukier, jaki znamy w obecnej postaci białych kryształków to wynalazek nieodległych czasów. Jako ciekawostkę warto dodać, że przed II Wojną Światową cukier nie był sprzedawany w postaci sypkiej lub w kostkach. W sklepach spotkać można było go w tak zwanych głowach, od których odłupywano kawałki cukru. Przypominały one kształtem pociski.
„Cukier krzepi” – to hasło, choć znane wszystkim, dawno straciło na aktualności. Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że cukier nie dość, że nie krzepi, to jeszcze negatywnie wpływa na zdrowie, m.in. zębów. Mało kto jednak wie, że to hasło reklamowe nie było poparte opiniami lekarskimi, a jedynie pełniło funkcję propagandową. Wszystko zaczęło się w latach 30. XX wieku. Polski przemysł cukrowniczy chciał zwiększyć sprzedaż cukru na rynku krajowym – bez konieczności podwyższania jego ceny. Hasło kampanii reklamowej brzmiało „Cukier krzepi” i zostało wybrane na podstawie konkursu. Wymyślił je znany dziennikarz i reportażysta, Melchior Wańkowicz, który za te dwa słowa otrzymał niezwykle wysokie jak na tamte lata honorarium – 5000 złotych (dla porównania prezydent Polski zarabiał w tamtych czasach miesięcznie 2000 złotych). To nie jedyny sukces Wańkowicza na polu reklamy, ponieważ 40 lat później, w latach 70. Wymyślił on hasło dla Polskich Linii Lotniczych LOT – „Lot-em bliżej”.
Dopiero od niedawna świadomość ludzi na temat cukru się zmienia i obecnie dziwnie patrzy się na osobę sypiącą trzy łyżeczki cukru do herbaty. Kiedyś jednak było to normą i jeszcze teraz można czasem spotkać starsze osoby, przekonane, że jedzenie słodkości jest zdrowe. 14 lis
2019 Cukier już nie krzepi… Cukier już nie krzepi… Cukier już nie krzepi… Cukier już nie krzepi… Cukier już nie krzepi… Cukier już nie krzepi…
Hej kolęda, kolęda…
Czas Bożego Narodzenia to radość z przyjścia Zbawiciela wyrażana również poprzez śpiew.
Z tej racji w różnych miejscach organizowane są spotkania kolędowe, z których niektóre mają rangę konkursów i festiwali, co zdecydowanie podnosi poziom muzyczny tych, którzy kolędy śpiewają.
Po ilości uczestników naszej imprezy (rok 2013 to 130 podmiotów wykonawczych) widać, że pomysł podoba się scholom, zespołom szkolnym, zespołom ludowym, chórom parafialnym i solistom, czy duetom. Liczymy na to, że tak będzie co roku. Więc co roku niech zabrzmi kolęda!!!”.
Taka intencja organizacji Świętokrzyskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek towarzyszyła śp. ks. Piotrowi Klimczykowi – jego pomysłodawcy i pierwszemu dyrektorowi.
12 edycji festiwalu, 7900 uczestników, 3100 podmiotów wykonawczych-tak na stronie www.swietokrzyskiekoledy.pl, reklamowana jest już XII edycja Świętokrzyskiego Festiwalu Kolęd
i Pastorałek, który również w tym roku swoim patronatem objął Starosta Kielecki.
– Faktycznie, liczby te mogą robić wrażenie ale to świadczy o tym, że ten sposób przygotowania się do Świąt Bożego Narodzenia staje sie coraz bardziej popularny. Chcemy śpiewać już nie tylko w rodzinnym gronie czy w parafialnym kościele ale również publicznie pokazywać przywiązanie do tradycji. „Kto dobrze śpiewa, dwa razy się modli”- promuje Festiwal jego Dyrektor ks. Andrzej Waligórski
– Każdego, lubiącego śpiewać i chcącego swoim śpiewem wielbić Pana Boga przyjmiemy
z wielką radością – zachęca do udziału w Świętokrzyskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek ks. Andrzej Waligórski. Może wśród tych zaproszonych jesteś i ty?
Informacje na temat zapisów oraz bliższe szczegóły na temat tego wydarzenia znajdą Państwo na stronie: www.swietokrzyskiekoledy.pl
Otwieramy się na zagraniczne trendy w nauczaniu
W miniony weekend gościliśmy w powiecie kieleckim 6-osobową delegację z Portugali, Chorwacji i Grecji. Wizyta gości odbyła się w ramach projektu „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”.
Grupa sześciu osób z trzech krajów reprezentujących trzy instytucje, będące partnerami w projekcie pt. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” uczestniczyła w międzynarodowym spotkaniu projektowym, zorganizowanym przez powiat kielecki, jako koordynatora projektu. Partnerzy zagraniczni to Stowarzyszenie Ruchów Europejskich (ATLME) z Portugali, Średnia Szkoła Zawodowa Bedekovčina z Chorwacji i Innovation Frontiers IKE z Grecji.
W spotkaniu uczestniczyli także krajowi partnerzy: Poradnie Psychologiczno–Pedagogiczne w: Bodzentynie, Chmielniku i Piekoszowie oraz Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Zorganizowana z inicjatywy Zarządu Powiatu w Kielcach wizyta odbyła się w siedzibie kieleckiego starostwa oraz w siedzibie Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku.
Spotkanie otwierające projekt z uczestnikami wszystkich instytucji partnerskich rozpoczął starosta kieleckiMirosław Gębski. W sobotę 9.11.2019 roku wicestarosta Tomasz Pleban przedstawił informacje o różnorodnych zadaniach pod kątem założeń projektowych. Dyrektorzy poszczególnych instytucji omówili zasady działania międzynarodowej sieci współpracy i samokształcenia w poszczególnych krajach partnerskich. Ponadto przedstawiono szczegóły programu, najbliższego międzynarodowego spotkania szkoleniowego w Portugalii, które ma odbyć się grudniu, na temat „Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia)”.
W trakcie wizyty w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chmielniku dyrektor Marta Nowak przedstawiła cele i zadania poradni pod kątem projektu. Poinformowała o różnorodnych formach i metodach pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także o formach pomocy, wsparcia dla nauczycieli i rodziców.
W spotkaniu w poradni uczestniczyli: burmistrz Chmielnika – Paweł Wójcik, który przekazał gościom informacje o naszym mieście i gminie oraz zaprosił do dalszej współpracy, a także dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku – Sławomir Wójcik.
Na zakończenie wizyty w Chmielniku, burmistrz zaprosił wszystkich do zwiedzenia „Świętokrzyskiego Sztetla”.
Projekt pn. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” będzie trwał trzy lata. Wartość projektu – 207 386 Euro.
Cel główny projektu:
Wypracowanie modelu efektywnego rozwijania kompetencji kluczowych uczniów ze SPE poprzez podniesienie umiejętności zawodowych nauczycieli/specjalistów/konsultantów w zakresie włączających form i metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania narzędzi ICT.
Cele szczegółowe:
– poznanie zagranicznych modeli diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;
– wykorzystanie zagranicznych doświadczeń na gruncie własnej placówki;
– poznanie zagranicznych rozwiązań w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów;
– zapoznanie kadry kierowniczej poszczególnych placówek z systemami edukacyjnymi, modelami edukacji włączającej i metodami nauczania funkcjonującymi w kraju partnerskim w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE.
Uczestnikami projektu będą nauczyciele/specjaliści/konsultanci (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, osoby odpowiedzialne za jakość oświaty) z 4 krajów partnerskich. Będą to osoby pracujące z uczniem ze SPE, udzielające wsparcia nauczycielom, zajmujące się szeroko pojętą edukacją oraz edukacją włączającą.
Celem projektu jest wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wypracowanie reguł współpracy między organem prowadzącym, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówką doskonalenia nauczycieli i szkołami, poszerzenie umiejętności zawodowych i wzrost doświadczenia w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zespołem Aspergera oraz ucznia zdolnego. Przygotowanie szkół zaangażowanych w realizację założeń projektowych do efektywnej realizacji idei edukacji włączającej; wypracowanie mechanizmów zapewniających osiągnięcia edukacyjne wszystkim uczniom narażonym na wykluczenie, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze SPE.
Rezultaty twarde:
– scenariusze krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych w zakresie SPE ucznia w obszarach wskazanych w projekcie;
– poradnik dla nauczycieli, zawierający obudowę merytoryczną z zakresu tworzenia
i modyfikacji programów nauczania dla uczniów ze SPE, uwzględniający dobre praktyki, narzędzia i metody wypracowane w krajach partnerskich podczas prac nad międzynarodowym kursem e-learningowym;
– cyfrowe laboratorium metod i form pracy z uczniem ze SPE;
– międzynarodowy kurs e-learningowy dotyczący metod i sposobów pracy z uczniami ze SPE, uwzględniający dobre praktyki w poszczególnych krajach partnerskich, ze szczególnym zaakcentowaniem kreatywnego wykorzystania narzędzi ICT.
Działania:
– zorganizowanie 4 międzynarodowych spotkań projektowych
– zorganizowanie 4 krótkoterminowych programów szkoleniowych dla 32 Uczestników z 4 krajów: Polski, Portugalii Grecji i Chorwacji
– opracowanie poradnika dla nauczycieli
– opracowanie międzynarodowego kursu e-learningowego
– przeprowadzenie krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych dla nauczycieli.
Oddziaływanie i korzyści długoterminowe:
– zwiększenie efektywności wsparcia udzielanego nauczycielom pracującym z uczniem ze SPE;
– zwiększenie u nauczycieli poziomu efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK
w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;
– zwiększenie wiedzy nauczycieli w zakresie modeli edukacji włączającej i metod nauczania funkcjonujących w krajach partnerskich;
– podniesienie kompetencji i umiejętności zawodowych uczestników projektu w zakresie wspierania uczniów o SPE;
– zapewnienie dostępności do kursu e-learningowego dla szerokiej grupy nauczycieli;
– podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;
– zwiększenie jakości wsparcia udzielanego uczniom ze SPE i ich rodzicom w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych oraz edukacji włączającej.
Nowy projekt dla uczniów
Poprawa jakości i atrakcyjności kształcenia uniwersalnego i zawodowego to główny cel realizowanego przez powiat kielecki nowego projektu pn. „Kształcenie zawodowe gwarancją rozwoju Powiatu Kieleckiego”. Przedsięwzięcie jest finansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 (RPO WŚ 2014-2020), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
– Projekt zakłada ciekawe formy wsparcia dążące do doskonalenia umiejętności oraz podnoszenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych uczniów i nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez powiat. Grupę docelową objęto 146 uczniów i 55 nauczycieli, w tym nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu z czterech placówek edukacyjnych należących do powiatu kieleckiego, czyli Powiatowych Zespołów Szkół w: Chęcinach, Chmielniku i Łopusznie oraz Powiatowego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podzamczu – mówi starosta kielecki, Mirosław Gębski, który w piątek, 8 listopada wspólnie w wicestarostą Tomaszem Plebanem podpisali się pod projektem.
Wartość projektu wynosi 2 mln 834 tys. zł. (w tym dofinansowanie: 2 629 412,00 PLN). Czas jego realizacji od 1 października 2019 r. do 30 września 2021 r. Przewidywana liczba osób objętych wsparciem 201 osób.
– Beneficjentem tego projektu jest powiat kielecki, ale warto dodać, że naszym partnerem w projekcie jest Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach – dodaje wicestarosta Tomasz Pleban. – Z tych pieniędzy będziemy także doposażać szkoły i placówki w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne.
Uczestnikami projektu będą nauczyciele, w tym nauczyciele zawodu i instruktorzy praktycznej nauki zawodu z czterech szkół i placówek prowadzonych przez powiat kielecki – Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach, Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku, Powiatowego Zespołu Szkół w Łopusznie, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podzamczu.
Projekt skierowany jest do uczniów i wychowanków kształcących się w zawodach: technik informatyk w Powiatowym Zespole Szkół w Chęcinach, technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik informatyk w Powiatowym Zespole Szkół w Chmielniku, technik informatyk, technik usług fryzjerskich, technik ekonomista technik budownictwa oraz kierowca mechanik w Powiatowym Zespole Szkół w Łopusznie, kucharz w Branżowej Szkole I Stopnia w Powiatowym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Podzamczu.
Nauczyciele będą mieli możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez kursy doskonalące w zakresie praktycznych aspektów nauczanych przedmiotów zawodowych, a także mają szanse na dodatkowe dokształcenie poprzez studia podyplomowe.
A uczniowie, dzięki uczestnictwu w kursach w ramach projektu, będą mogli nabyć dodatkowe uprawnienia i umiejętności, poprzez uczestnictwo w zajęciach dodatkowych; kursach i szkoleniach specjalistycznych podnoszących kompetencje zawodowe; w kurach zwiększających kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne; organizację miesięcznych staży realizowanych u Pracodawcy.
Adepci dziennikarstwa z wizytą w starostwie
O tym, że Starostwo Powiatowe to nie tylko miejsce gromadzenia dokumentów i załatwiania spraw służącym mieszkańcom powiatu mogli się przekonać studenci, którzy w piątkowe przedpołudnie 8 listopada odwiedzili budynek na Wrzosowej 44.
Prezentacja multimedialna o działaniach Zespołu ds. Informacji i Promocji, dyskusja na temat roli dziennikarzy i mediów w pracy samorządowej a nawet kreatywne warsztaty z tworzenia „Kalejdoskopu”(miesięcznik powiatu kieleckiego) – to tylko niektóre z atrakcji, jakie czekały na uczestników zajęć. W tym niecodziennym spotkaniu ze studentami I roku II stopnia Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJK w Kielcach wziął także udział wicestarosta kieleckiTomasz Pleban.
-Chcieliśmy pokazać państwu, że Starostwo Powiatowe to nie tylko urzędowe druki i formularze do wypełnienia. Pracujemy w nowoczesnym budynku dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych pełniąc służebną rolę wobec mieszkańców powiatu. Wspieramy petentów odwiedzających naszą instytucję w rozwiązywaniu spraw, które odnoszą sie do wielu obszarów życia jak edukacja, służba zdrowia, pomoc społeczna, kultura, turystyka, zagospodarowanie przestrzenne czy ochrona środowiska-wspomniał w swoim wystąpieniu otwierającym wicestarosta kielecki Tomasz Pleban.
-Starostwo Powiatowe to instytucja, która oprócz działań służebnych wobec mieszkańców prowadzi również działania promocyjne i informacyjne. Planując nasze inicjatywy musimy mieć na uwadze zarówno zasady warsztatu dziennikarskiego jak i przede wszystkim zgodność naszych działań z ustawą Prawo zamówień publicznych i innymi uregulowaniami wewnętrznymi- podkreśliła biorąca udział w spotkaniu kierownik Zespołu ds. Informacji i PromocjiAgnieszka Madetko
Zajęcia ze studentami dziennikarstwa odbywają się w ramach realizacji zajęć merytorycznych pn. „Research pozainternetowy”. – Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów dziennikarstwa z pracą komórek i wydziałów administracji samorządowej i rządowej odpowiedzialnych za promocję, przekazywanie informacji o pracy tych instytucji-przekazała dr hab. Monika Olczak-Kardas, która był opiekunem merytorycznym asystującym studentom podczas spotkania.
Mamy nowego wojewodę
Wczoraj (12 listopada 2019 r.) premier Mateusz Morawiecki, na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusza Kamińskiego, powołał Zbigniewa Koniusza na stanowisko wojewody świętokrzyskiego.
– W związku z tym, że zarówno wojewoda i wicewojewoda świętokrzyski zostali wybrani na posłów i dziś objęli mandaty poselskie, to tylko w tym województwie konieczne było powołanie wojewody na nową kadencję. Taka decyzja zapewni niezakłóconą realizację zadań wykonywanych przez administrację rządową w terenie – powiedział wiceminister Paweł Szefernaker, który wręczył powołanie dla nowego wojewody świętokrzyskiego.
Kim jest nowy wojewoda świętokrzyski?
Życie rodzinne
Rocznik 1964. Ma żonę, dwóch synów i dwie córki.
Działalność zawodowa
Zbigniew Koniusz jest pediatrą, absolwentem Akademii Medycznej
w Białymstoku, gdzie uzyskał tytuł doktora nauk medycznych. Ukończył również studia podyplomowe z zarządzania w służbie zdrowia. Do chwili obecnej od piętnastu lat był m.in. kierownikiem Świętokrzyskiego Centrum Ratownictwa Medycznego
i Transportu Sanitarnego w Pińczowie oraz pełnił funkcje kierownicze
w samorządowych placówkach służby zdrowia. Ostatnio pełnił funkcję lekarza koordynatora w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach.
Działalność polityczna i samorządowa
Od 2002 roku pełni funkcję Radnego Rady Powiatu Pińczowskiego, w tym od 2006 roku do 2018 r. był Przewodniczącym Komisji Zdrowia. W wyborach do Rady Powiatu Pińczowskiego w 2018 r. zagłosowało na niego 1566 osób. Był to najlepszy wynik ze wszystkich startujących. O skali popularności świadczy fakt, że drugi z radnych z najlepszym wynikiem w powiecie otrzymał 895 głosów.
W jesiennych Wyborach Parlamentarnych startując z 16 pozycji na liście PiS uzyskał 4 297 głosów, co dało mu 12 miejsce spośród wszystkich kandydatów na liście.
Pasje i hobby
Nowy wojewoda realizuje się również na niwie twórczej i artystycznej. Jego pasją jest poezja i sztuka. Dotychczas wydał kilka tomików wierszy, jest też autorem kilkudziesięciu prac plastycznych. Dużym wydarzeniem artystycznym na Ponidziu w 2015 roku była wystawa obrazów doktora Zbigniewa Koniusza zatytułowana „Przenikanie”. Swoje prace zaprezentował w bardzo nietypowy sposób, w formie instalacji, na wirydarzu pińczowskiego Belwederu.
Odznaczenia i działalność społeczna
Zbigniew Koniusz został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, nadawanym przez samego Prezydenta Andrzeja Dudę. Prestiżowe odznaczenie wręczył mu wicewojewoda świętokrzyski Bartłomiej Dorywalski 1 września 2019 r. podczas Dożynek Powiatu Pińczowskiego.
Krzyż Zasługi nadawany jest przez Prezydenta Polski Andrzeja Dudę osobom, które: „położyły zasługi dla państwa lub obywateli spełniając czyny przekraczające zakres ich zwykłych obowiązków, a przynoszące znaczną korzyść państwu lub obywatelom, ofiarną działalność publiczną, ofiarne niesienie pomocy oraz działalność charytatywną”. Doktor Zbigniew Koniusz otrzymał go za całokształt działalności samorządowej, charytatywnej, zawodowej, artystycznej.
Aktywność artystyczna Zbigniewa Koniusza splata się często z działalnością charytatywną. Podczas realizowanych z własnych środków finansowych koncertów charytatywnych w 2015 oraz 2016 roku w Synagodze Starej w Pińczowie zbierano środki finansowe na wsparcie i rehabilitację dzieci niepełnosprawnych
Nowy Wojewoda jest pomysłodawcą i współorganizatorem Świętokrzyskiego Rajdu Ratownictwa Medycznego, który od 2015 roku na stałe wpisał się w kalendarz imprez organizowanych na terenie powiatu pińczowskiego. W czasie trwania rajdu ważnym aspektem jest zorganizowane imprez towarzyszących, w tym konkurs wiedzy „Potrafię udzielać pomocy”, skierowany do uczniów, pokazy ratownictwa wodnego na zalewie w Pińczowie oraz akcje profilaktyczne „Dzień dla Serca” czy akcja Honorowego Oddania Krwi.
Warto nadmienić, że Zbigniew Koniusz jako społecznik poświęca swój czas w kampaniach edukacyjnych tak zwanych białych niedzielach, w których pacjenci skorzystać mogą z porad medycznych z zakresu chorób układu krążenia, i macicy czy prostaty. Podczas akcji wykonywane są także między innymi badania: EKG, laryngologiczne, dna oka.
Gratulujemy serdecznie!
Pomoc suszowa: termin składania wniosków przedłużony do 29 listopada
Pomoc suszowa: termin składania wniosków przedłużony do 29 listopada.
Do 29 listopada 2019 r., czyli o kolejne dwa tygodnie, został przedłużony termin składania wniosków o pomoc przez tych rolników, którzy w bieżącym roku ponieśli straty w uprawach w wyniku suszy i innych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
Pierwotnie nabór wniosków przez ARiMR miał trwać do 31 października. Następnie został przedłużony do 15 listopada. Teraz, decyzją ministra rolnictwa
i rozwoju wsi, rolnicy otrzymali kolejne dwa tygodnie, do 29 listopada, na złożenie w biurach powiatowych Agencji wniosków o pomoc suszową.
Pomoc jest udzielana na każdy hektar upraw dotkniętych klęską żywiołową,
w przypadku gdy szkody spowodowane tegoroczną suszą, huraganem, gradem, deszczem nawalnym, przymrozkami wiosennymi lub powodzią oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę, wynoszą co najmniej 30 proc. danej uprawy.
Wysokość pomocy jest zróżnicowana i zależy od wielkości szkód powstałych na powierzchni danej uprawy lub od obsady posiadanych przez rolnika zwierząt
z gatunku bydło, owce, kozy lub konie w przypadku pomocy do użytków zielonych w gospodarstwie.
Najwyższa pomoc, w stawce 1 000 zł do 1 ha, zostanie przyznana do tych upraw gdzie szkody wyniosły co najmniej 70%, w tym również do wieloletnich użytków zielonych, jeżeli w gospodarstwie jest wysoka obsada zwierząt z gatunku bydło, owce, kozy lub konie na 1 ha tych użytków. Niższa stawka pomocy, 500 zł do 1 ha, zostanie przyznana do upraw, w których szkody wyniosły co najmniej 30% i mniej niż 70% oraz do wieloletnich użytków zielonych, gdzie szkody wyniosły co najmniej 30% i mniej niż 70% jeżeli w gospodarstwie jest wysoka obsada zwierząt z gatunku bydło, owce, kozy lub konie na 1 ha tych użytków.
Stawka pomocy w wysokości 500 zł na 1 ha zostanie również przyznana
w przypadku szkód w wieloletnich użytkach zielonych w wysokości 70% jeżeli w gospodarstwie jest niska obsada zwierząt z gatunku bydło, owce, kozy lub konie na 1 ha tych użytków. Natomiast w przypadku szkód w wieloletnich użytkach zielonych w wysokości co najmniej 30% i mniej niż 70%, przy jednoczenie niskiej obsadzie zwierząt z gatunku bydło, owce, kozy lub konie na 1 ha tych użytków, zostanie przyznana pomoc w stawce 250 zł na 1 ha.