Rozpoczęcie roku szkolnego w placówkach powiatowych
1 września rozpocznie się nowy rok szkolny 2020/21. W związku z epidemią COVID 19 przebieg uroczystości będzie znacząco różnił się od poprzednich lat.
W Powiatowym Zespole Szkół w Bodzentynie uczniowie zostaną podzieleni na sektory, a rozpoczęcie roku szkolnego odbędzie się na świeżym powietrzu. W przypadku złej pogody inauguracja zostanie przeniesiona na salę gimnastyczną.
– Przy obu wejściach będą do dyspozycji płyny do dezynfekcji, a na tablicach informacyjnych znajdą się procedury postępowania w związki z epidemią. Uroczystość będzie bardzo krótka, by jedynie zapoznać uczniów z nauczycielami i wychowawcami, bez udziału rodziców i zaproszonych gości. Gdy nie będzie mógł zostać zachowany dystans, obowiązkowe będzie założenie maseczki – wyjaśnia Magdalena Tusień-Kuzka, dyrektor PZS w Bodzentynie.
W PZS w Bodzentynie planowany jest zmianowy system nauczania. Naukę od 1 września rozpocznie 112 uczniów. W trzypiętrowym budynku lekcje mają odbywać się tak, aby by poszczególne grupy jak najmniej się ze sobą mieszały.
W placówce powiatowej w Łopusznie inauguracja rozpocznie się Mszą Świętą o godz.8.00. Następnie uczniowie udadzą się do szkoły. Pierwszoklasiści spotkają się na sali gimnastycznej, pozostali razem z wychowawcami w klasach. Naukę w PZS w Łopusznie rozpocznie około 700 osób, w tym ponad 180 w klasach pierwszych.
W szkole będą zachowane wszelkie środki ostrożności, czyli przede wszystkim utrzymywanie dystansu, jeśli to nie będzie możliwe -noszenie maseczek.
Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach powita w swoich progach 331 osób, w tym 100 pierwszaków. Rok szkolny rozpocznie się mszą o godz.8.00. Uroczystości w szkole planowane są od godz.9.30.
– Nie będziemy gromadzić wszystkich w jednym miejscu. Chcemy, by uczniowie klas pierwszych mogli poznać szkołę i przywitać jej sztandar, dlatego spotkanie z nimi odbędzie się na sali gimnastycznej. Będzie odśpiewanie hymnu, wprowadzenie sztandaru i krótka informacja o wychowawcach. W tym czasie uczniowie starszych klas spotkają się już w pracowniach ze swoimi wychowawcami – wyjaśnia Halina Kołodziejczyk, dyrektor PSZ w Chęcinach.
Powiatowy Zespół Szkół w Chmielniku zaprasza na Mszę Św. o godz.8.00. Po modlitwie za dobry rok szkolny klasy pierwsze spotkają się na hali sportowej, gdzie zainaugurują rok szkolny. O godz. 10.00 uczniowie pozostałych klas spotkają się ze swoimi wychowawcami, ale już w salach.
– Właśnie dopracowujemy szczegóły. W poniedziałek na naszej stronie internetowej opublikujemy procedury. Szkoły funkcjonują w trudnym czasie. Trzeba zapewnić bezpieczne warunki sanitarne dla uczniów i pracowników. W naszej placówce w tym roku uczyć się będzie ponad 450 osób – informuje Sławomir Wójcik, dyrektor PZS w Chmielniku.
Wszystkie placówki powiatowe planują naukę w trybie stacjonarnym. W razie potrzeby przygotowane są jednak na wdrążenie systemu hybrydowego lub nauczania online.
W szkołach zachowane będą środki bezpieczeństwa. Po wejściu do sali i zajęciu miejsca uczniowie będą mogli ściągnąć maseczki. Na przerwach trzeba je nosić.
Nowe projekty RPO: cyfrowe lekcje w 14 świętokrzyskich szkołach
Zarząd Województwa zawarł dziś umowy na dofinansowanie 14 projektów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, na łączną kwotę ponad 4,3 mln zł, pochodzącą z funduszy Unii Europejskiej. Projekty pozwolą na prowadzenie na szeroką skalę zajęć z wykorzystaniem komputerów i internetu w 14 świętokrzyskich szkołach.
-W ramach projektów w „cyfrowych” zajęciach weźmie udział ponad 1900 uczniów, a 300 nauczycieli podniesienie swoje kwalifikacje do prowadzenie e-lekcji – poinformowała wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Renata Janik. – Dzięki funduszom unijnym szkoły zdobędą sprzęt, niezbędny do prowadzenia e-lekcji. W projektach, objętych dziś dofinansowaniem, zaplanowano m. in. zakupy 192 zestawów komputerów stacjonarnych oraz 169 laptopów i tabletów. Do szkół trafi także ponad 40 tablic i monitorów interaktywnych. Popularnymi zakupami są również drukarki 3D oraz zestawy robotów edukacyjnych, służących do nauki podstaw programowania maszyn. Część funduszy zostanie przeznaczona na rozbudowę szkolnych sieci internetowych. Ponadto 300 nauczycieli weźmie udział w kursach i szkoleniach, przygotowujących ich do używania komputerów i sprzętu multimedialnego, kupowanego przez szkoły. To wszystko pozwoli na prowadzenie w szkołach podstawowych i liceach zajęć nowoczesnymi metodami, które są bliskie dzisiejszym zainteresowaniom dzieci i młodzieży.
– Wachlarz pomysłów jest szeroki, począwszy od wzbogacania codziennych lekcji z przedmiotów szkolnych o elementy multimedialne, przez lekcje w całości oparte na wykorzystaniu komputerów, aż po zajęcia pozalekcyjne prowadzone w formule warsztatowej – powiedział marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski. – Ich tematyka może obejmować np. podstawy robotyki, tworzenie programów i gier komputerowych, tworzenie stron www, programowanie drukarek 3D czy projektowanie grafik i animacji. Ważnym aspektem zajęć dla młodzieży, podejmowanym w większości projektów, są zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem i unikaniem zagrożeń, jakie mogą pojawiać się w Internecie.
„Cyfrowe” zajęcia będą realizowane w 14 szkołach zlokalizowanych w miejscowościach: Kielce, Starachowice, Skarżysko – Kamienna, Makoszyn (gm. Bieliny), Zagnańsk, Samsonów (gm. Zagnańsk), Bolmin (gm. Chęciny), Jędrzejów, Budziska (gm. Łubnice), Bilcza (gm. Morawica), Nowa Słupia, Krasna (gm. Stąporków).
Wnioski o przyznanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego
Od 1 września br. można będzie składać wnioski o przyznanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego.
Świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego zostało wprowadzone w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji oraz umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. Pomoc ta przyznawana jest głównie w oparciu o:
- ustawę o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 1327) – rozdział 8 a „Pomoc materialna dla uczniów”,
- ustawę o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1507 z poxn.zm.) – art. 8 ust. 3-13,
- ustawę z dnia 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn.zm.).
- rodzic/opiekun prawny;
- pełnoletni uczeń;
- dyrektor szkoły, który nie może być jednak stroną postępowania, ponieważ nie ma interesu prawnego w przyznaniu stypendium uczniowi.
- uczniom szkół publicznych, niepublicznych i niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia,
- wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki tj. do ukończenia 18 roku życia,
- słuchaczom kolegiów pracowników służb społecznych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia,
Ponad 400 absolwentów wybrało szkoły powiatowe
Ogłoszono harmonogram rekrutacyjny do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/2021. W placówkach powiatowych w Bodzentynie, Chęcinach, Chmielniku i Łopusznie naukę rozpocznie ponad 400 uczniów.
We wszystkich powiatowych szkołach 1 września dzwonek zabrzmi łącznie dla 1598 uczniów.Ponad 220 absolwentów zostało przyjętych do techników, do liceum ogólnokształcącego dostało się ponad 130 osób.
Jak informuje wicestarosta kielecki, Tomasz Pleban:
– Choć w tym roku proces rekrutacji przebiegał inaczej niż dotychczas, bo nie było osobistych spotkań z absolwentami szkół podstawowych, ani dni otwartych, podczas których można było poznać nasze placówki, to i tak oferta Powiatowych Zespołów Szkół dla wielu uczniów okazała się interesująca. Powiat kielecki, który jest organem prowadzącym dla tych placówek dba o to, aby kierunki kształcenia były nie tylko ciekawe, ale i dostosowane do potrzeb rynku pracy. Chcemy, aby uczniowie, którzy ukończą nasze szkoły nie mieli trudności ze znalezieniem zatrudnienia i byli do tego dobrze przygotowani.
W Powiatowym Zespole Szkół w Bodzentynie naukę rozpocznie 113 uczniów, z czego 23 to uczniowie pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego. W Powiatowym Zespole Szkół w Chęcinach 1 września pojawi się 91 uczniów klas pierwszych -34 liceum oraz 57-technikum. Łącznie 330 podopiecznych.
104 absolwentów szkoły podstawowej wybrało PZS w Chmielniku. 23 osoby będą się uczyć w liceum ogólnokształcącym, 56 w technikum, a 25 w Branżowej Szkole I Stopnia. Łączna liczba uczniów to 455 osób. Powiatowy Zespół Szkół w Łopusznie we wrześniu powita w swoich progach 196 nowych uczniów (50 w liceum, 112 w technikum, 20 w Branżowej Szkole I Stopnia i 14 w Branżowej Szkole II Stopnia). Do placówki uczęszczać będzie 700 osób.
Mimo panującej sytuacji epidemologicznej w kraju szkoły przygotowały ciekawe oferty edukacyjne dla młodzieży oraz rozbudowaną bazę dydaktyczną. m.in. o multimedialne pracownie przedmiotowe, siłownie czy nowe sale sportowe. Szkoły powiatowe zapewnią uczniom wysoki poziom kształcenia, co zwiększy szansę na znalezienie dobrej pracy w przyszłości.
Wyniki matur 2020 w powiatowych szkołach
Wyniki tegorocznych matur podała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi.
W tym roku egzamin dojrzałości przeprowadzony został w czerwcu przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego. Przy wejściu mierzona była temperatura ciała, obowiązywała zasada zakrywania ust i nosa, a każdy z uczniów posiadał własny długopis. Do matury przystąpiło łącznie 173 absolwentów powiatowych placówek oświatowych.
11 sierpnia OKE w Łodzi przedstawiła wyniki egzaminu.
Zdawalność w PZS w Bodzentynie, Chęcinach, Chmielniku i Łopusznie wyniosła 69%. Egzamin z wynikiem pozytywnym uzyskało łącznie 120 uczniów, 39 osób przystąpi we wrześniu do egzaminu poprawkowego, a 14 nie zdało. Najlepsze wyniki osiągnął PZS w Bodzentynie, gdzie maturę zdało 84% uczniów.
83% maturzystów odebrało świadectwa dojrzałości w Łopusznie. Wśród technikum doskonały wynik, bo aż 93% osiągnęli maturzyści z PZS w Chęcinach. Jednego ucznia czeka egzamin poprawkowy.
Odbiór świadectw odbył się indywidualnie z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.
Park Etnograficzny w Tokarni wraca z ofertą edukacyjną i zwiedzaniem z przewodnikiem
Park Etnograficzny w Tokarni po przerwie spowodowanej pandemią stopniowo wdraża możliwość zwiedzania obiektów z przewodnikiem. Powrócą także warsztaty i lekcje muzealne.
Od 4 sierpnia będzie można zwiedzać park z przewodnikiem. Przygotowano tematyczne bloki: ginące zawody, nasi święci, życie codzienne i odświętne, po nitce do kłębka. Zostanie wprowadzona nowa, tematyczna ścieżka do zwiedzania, podczas którego nie będzie konieczności wchodzić do obiektów. „Pejzaż wsi” , którego motywem przewodnim jest bliższe i dalsze otoczenie zabytkowych zabudowań skansenu. Zwiedzanie porusza aspekty geograficzne, przyrodnicze, elementy architektury i urbanistyki.
Od 18 sierpnia będzie można wziąć udział w warsztatach: „Na kole garncarskim”, „Lalki motanki dla każdego”, „Warsztaty z kowalstwa”. Od 1 września będą realizowane lekcje i warsztaty: „Dawne gry i zabawy”, „Strój ludowy – co to takiego?”, „Zbudujemy domek mały, czyli jak budowano domy na dawnej wsi”, „Tradycyjne ozdoby wiejskich wnętrz mieszkalnych”, „Częste mycie skraca życie”, „Jak mieszkali nasi dziadkowie – tradycyjne wyposażenie chłopskich wnętrz mieszkalnych”, „W partyzantce – gra terenowa”, questy.
W celu dokonania rezerwacji terminu prosimy o kontakt z Parkiem Etnograficznym w Tokarni – Działem Edukacji Etnograficznej tel. (41) 315-41-71 wew.109.
Ankieta dla mieszkańców miejscowości Siedlce
Szanowni Państwo mieszkańcy miejscowości Siedlce,
w związku z likwidacją prowadzonej przez Stowarzyszenie Publicznej Szkoły Podstawowej w Siedlcach, konieczne jest ustalenie od 1 września 2020r. obwodu dla uczniów zamieszkałych w miejscowości Siedlce. Decyzja o ustaleniu obwodu podejmowana jest przez Radę Miejską w Chęcinach w drodze uchwały. Przed podjęciem wiążących rozstrzygnięć istotne jest poznanie Państwa stanowiska. To Wasz głos będzie decydujący w tej sprawie, dlatego zwracamy się z prośbą o poświęceniu kilku minut na wypełnienie ankiety. Ankieta będzie aktywna do dnia 04.08.2020r.
Ankieta
ZDALNI – ZDOLNI – DWUJĘZYCZNI w Bolminie
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie w formie innowacji pedagogicznej realizowane są: Dwujęzyczne spotkania z książką oraz Nauczanie dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej metodą Clil, tj. wprowadzania elementów drugiego języka, w kontekście treści przedmiotowych. Założeniem innowacji pedagogicznej jest łączenie języka angielskiego z treściami kształcenia edukacji wczesnoszkolnej i ogólnokształcącej, co jest dobrym sposobem na przyswajanie przez dzieci obcego języka.
Celem innowacji pedagogicznej jest promowanie języka angielskiego wśród uczniów, rozwijanie pasji i zainteresowań językiem angielskim, wyrównywanie szans dla uczniów posiadających mniejsze zdolności językowe, rozwijanie sprawności porozumiewania się w języku angielskim. Innowacja miała także na celu poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w rozwijaniu różnorodnych zdolności dzieci oraz stworzenie większych możliwości dla zaistnienia każdego ucznia. Ponadto, klasa siódma i ósma uczestniczy w dwujęzycznych zajęciach z wychowania fizycznego, historii i wiedzy o społeczeństwie.
1. Dwujęzyczne spotkania z książką
Na zajęciach bibliotecznych rozwijaliśmy kompetencje językowe na poziomie komunikacyjnym, doskonaliliśmy znajomość zagadnień gramatycznych, umiejętności czytania i pisania, poszerzaliśmy również zasób słownictwa ogólnego i specjalistycznego.
Innowacja polegała na wplataniu języka angielskiego w wybrane lekcje biblioteczne. Podczas spotkań czytaliśmy fragmenty książek po angielsku dzięki czemu uczniowie poznawali nowe słownictwo związane z tematyką lekcji bibliotecznej.
Zajęcia miały na celu promować język angielski wśród uczniów oraz rozwijać pasje i zainteresowania uczniów językiem angielskim
2. Nauczanie dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej metodą Clil
Podczas zajęć uczniowie posługiwali się środkami językowymi przydatnymi w skutecznym komunikowaniu się w języku angielskim w mowie i w piśmie; ćwiczyli umiejętność rozumienia i reagowania na wypowiedzi, tworzenia i przetwarzania języka w celu utrzymania skutecznej komunikacji. Klasy starsze miały okazję wzbogacenia słownictwa specjalistycznego z takich dziedzin jak: geometria, geografia, biologia, astronomia, anatomia czy turystyka. Zajęcia były świetną okazją do samodzielnej pracy nad językiem. (np. korzystania ze słownika, poprawiania błędów, prowadzenia notatek, zapamiętywania nowych wyrażeń, korzystania z tekstów specjalistycznych w języku angielskim);
Wraz z rozpoczęciem nauczania online lekcje Clil odbywały się regularnie na platformie Microsoft Teams. Podczas zajęć korzystano z materiałów własnych nauczycieli, serwisu You Tube, prezentacji multimedialnych ze strony ORE, internetowego słownika obrazkowego oraz strony internetowej British Council. Nauczyciel udostępniał karty obrazowe oraz karty pracy. Pomimo specyficznej formy nauki na zajęciach nie zabrakło gier i zabaw interaktywnych. Uczniowie ćwiczyli wymowę słownictwa z danego tematu jak i zarówno uczyli się piosenek w języku angielskim. Uczniowie przygotowywali także prace projektowe w programie Paint. Zrealizowano następujące treści: Shops and shopping, Days of the week, Months of the year, Feelings, I canplay, Holidays.Klasy starsze poznały nazwy podstawowych przyrządów geometrycznych i podawania miar kątów, elementów krajobrazu, państw i stolic Europy, nazw rzek, mórz i oceanów, części ciała zwierząt, planet Układu Słonecznego, budowy Ziemi czy budowy oka. Uczniowie poznali proces iluzji optycznych oraz poszerzyli wiedzę na temat siedmiu cudów świata. Podsumowując, w wyniku realizacji innowacji nastąpiło wyraźne zwiększenie umiejętności językowych uczniów w zakresie posługiwania się językiem angielskim, wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka. Objęcie uczniów innowacją wpłynęło na rozwój ich kreatywności, pozwoliło na doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
3. Dwujęzyczne zajęcia dydaktyczne
Na dwujęzycznych lekcjach z historii powszechnej uczniowie rozwijali swoją wiedzę oraz poznawali specjalistyczne słownictwo z zakresu najważniejszych wydarzeń XIX, XX i XXI wieku. Korzystali oni z materiałów własnych nauczyciela: prezentacji i kart pracy, oglądali filmiki w języku angielskim oraz grali w rozmaite gry edukacyjne, wymagające komentarza w języku angielskim. W trakcie nauczania zdalnego, powyższe metody nie uległy zmianie, umożliwiając uczniom dalsze rozwijanie kompetencji językowych.
Dwujęzyczne zajęcia z wiedzy o społeczeństwie realizowano w ramach innowacji pedagogicznej w oparciu o materiały własne nauczyciela. Uczniowie poznawali specjalistyczne słownictwo oraz posługiwali się językiem angielskim w następujących obszarach: Człowiek w społeczeństwie (społeczeństwo, rola społeczna, socjalizacja), Grupy społeczne (grupa społeczna, więzi społeczne, konflikt społeczny), Komunikacja i autoprezentacja (komunikacja społeczna, komunikat, nadawca, odbiorca, komunikacja werbalna i niewerbalna, mowa ciała, dyskusja, debata), Życie rodzinne (rodzina, system wartości, typy rodzin, struktury i podstawowe funkcje rodziny), Ekonomia na co dzień (budżet domowy, dochody, wydatki), Katalog praw człowieka ( kategorie praw człowieka, prawa i wolności: osobiste, polityczne), Władze samorządowe (jednostki podziału administracyjnego i ich władze), Ustroje polityczne, Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza (rodzaje, władze, uprawnienia, zasady głosowania). Zmiana formy nauczania w drugim semestrze nie przyniosła istotnych zmian w sposobach nauczania dwujęzycznego omawianego przedmiotu.
Efekty nauczania dwujęzycznego to podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego; zwiększenie umiejętności językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim; wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka oraz lepszy start w kolejnym etapie edukacji. Jesteśmy zadowoleni, że dzięki systematycznej pracy z uczniami, udało się realizować w sposób zdalny nauczanie dwujęzyczne w naszej szkole.
SUKCES SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. J. KORCZAKA W TOKARNI –13000 ZŁ NA EDUKACJĘ MATEMATYCZNĄ- PO RAZ KOLEJNY GRANT FUNDACJI MBANKU

