Konkurs dla szkół podstawowych

0
  Urząd Statystyczny w Kielcach zaprasza szkoły podstawowe z terenu województwa świętokrzyskiego do udziału w Konkursie „Świętokrzyskie liczy się dla Polski”. Konkurs dedykowany jest dla uczniów klas 0 – VIII, w trzech kategoriach wiekowych: kategoria I: klasy 0-II, kategoria II: klasy III-IV, kategoria III: klasy V-VIII. Uczestnik Konkursu (szkoła podstawowa) może zgłosić tylko 1 klasę w każdej kategorii wiekowej. Konkurs polega na przeprowadzeniu lekcji przez nauczyciela sprawującego opiekę nad klasą, z wykorzystaniem materiałów przesłanych mailem dotyczących Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021 (krótkiej prezentacji i zadania do wykonania). Podczas lekcji uczniowie będą rozwiązywać  zadanie konkursowe, a nauczyciel prześle zdjęcie rozwiązanego zadania mailem na adres: kielcekonkursynsp@stat.gov.pl, w tytule wiadomości wpisując: Konkurs „Świętokrzyskie liczy się dla Polski”. Dla zwycięzców (miejsca I-III) w każdej kategorii wiekowej, którzy jako pierwsi prześlą prawidłowo rozwiązane zadanie przyznane zostaną upominki spisowe (dla każdego ucznia nagrodzonej klasy). Zapraszamy do udziału! Na zgłoszenia czekamy do 16 kwietnia br. Szczegóły w Regulaminie Konkursu.  

Nauczyciele na medal!

0
  Nauczyciele z powiatowych zespołów szkół i psycholog z powiatowej poradni psychologiczno-pedagogicznej zostali wyróżnieni za swoją pracę na rzecz oświaty i wychowania. Spotkanie połączone z wręczeniem odznaczeń odbyło się w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim. Uroczystość, jak co roku miała odbyć się w Dniu Edukacji Narodowej, jednak z powodu epidemii, została przesunięta. Podczas spotkania sześciu nauczycieli powiatowych zespołów szkół i jeden psycholog z powiatowej poradni otrzymało Medal Komisji Edukacji Narodowej. To odznaczenie resortowe, przyznawane za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania. – Nauczyciele pracujący w Powiatowych Zespołach Szkół to naprawdę świetni specjaliści. Dzięki nim jakość kształcenia w naszych placówkach stoi na wysokim poziomie, a absolwenci nie mają problemu z odnalezieniem się na rynku pracy. Cieszę się, że wysiłki naszych pedagogów spotykają się z uznaniem i otrzymują oni ważne wyróżnienia za swoją pracę – mówi Tomasz Pleban, wicestarosta kielecki. Wśród nauczycieli, którzy odebrali medale KEN znalazł się m. in. Marcin Lesisz, nauczyciel wychowania fizycznego oraz przysposobienia ratowniczo-strzeleckiego i zajęć sportowych w PZS w Bodzentynie. – Ktoś dostrzegł moją pasję i wysiłek, które wkładam codziennie w kształcenie i wychowanie młodych ludzi. Medal Komisji Edukacji Narodowej uważam za największe odznaczenie oświatowe. Otrzymany medal motywuje mnie do dalszej owocnej pracy w szkole i poza nią. W tej samej szkole czyli Powiatowym Zespole Szkół pracuję 20 lat od samego początku kariery zawodowej – mówi Marcin Lesisz. W gronie wyróżnionych medalem KEN znalazła się również Milena Jarek z PZS w Chmielniku. W latach 2013r. – 2014r. jako szkolny koordynator dwóch projektów uzyskała dofinansowanie na kwotę ponad 500 000 zł. Przyznane ze środków unijnych na realizację zagranicznych praktyk zawodowych dla 40 uczniów z branży hotelarskiej i żywieniowej na zasadach programu Leonardo da Vinci, realizowanych w Rimini we Włoszech. W ostatnich czterech latach jako szkolny koordynator pozyskała środki unijne z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w kwocie 1 mln zł. Przeznaczone na realizację trzech projektów związanych z udziałem młodzieży w zagranicznych praktykach zawodowych we Włoszech oraz Wielkiej Brytanii na zasadach Erasmus +. Z kolei Tomasz Głogowski, nauczyciel z Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach otrzymał Brązowy Medal za Długoletnią Służbę. – Otrzymanie go budzi we mnie jeszcze większe pokłady motywacji do podejmowania działań na rzecz własnego rozwoju oraz wzmaga jeszcze większą pasję i zaangażowanie w innowacyjną działalność dydaktyczną kierowaną do moich uczniów – mówi nauczyciel, który uczy przedmiotów mechanicznych i mechatronicznych. W zawodzie nauczyciela pracuje 16 lat. Medale Komisji Edukacji Narodowej otrzymali: Marcin Lesisz (PZS w Bodzentynie) Robert Telka (PZS w Bodzentynie) Robert Gajek (PZS W Chmielniku) Milena Jarek (PZS w Chmielniku) Edyta Kempkowska (PZS w Chmielniku) Halina Żakowska (psycholog z Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chmielniku) Anita Michalska (PZS w Chęcinach) Brązowy Medal za Długoletnią Służbę: Tomasz Głogowski (PZS w Chęcinach)

Szkolenie dla nauczycieli

0
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piekoszowie zaprasza nauczycieli z przedszkoli do udziału w szkoleniu, które odbędzie się 16 marca w formie on-line. W szkoleniu na temat „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolny”mogą wziąć udział nauczyciele z rejonu działania poradni (gminy: Chęciny, Łopuszno, Miedziana Góra, Mniów, Piekoszów, Sitkówka-Nowiny, Strawczyn). Osoby zainteresowane udziałem w webinarium proszone są o zgłoszenie swojego udziału do 5 marca 2021 r. drogą e-mailową (w zgłoszeniu należy wpisać imię, nazwisko numer telefonu do kontaktu oraz adres e-mail). Szkolenie odbędzie się w formie on-line 16 marca 2021 roku o godz. 16.00.

Sukcesy Kamili Nowak uczennicy Szkoły Podstawowej w Łukowej

0
Kamila Nowak uczennica klasy ósmej Szkoły Podstawowej w Łukowej została finalistką II Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego organizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Instytut Badań Literackich PAN. Jest także potrójną finalistką obecnej edycji Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych z j. polskiego, matematyki i fizyki organizowanych przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. Talent i ogromne zaangażowanie oraz ciężka praca Kamili zostały nagrodzone. Sukcesy naszej uczennicy są dowodem na to, że nawet ucząc się zdalnie można wiele osiągnąć. Od klasy IV Kamila reprezentuje szkołę w wielu konkursach. W ubiegłym roku była również finalistką konkursu wojewódzkiego z j. polskiego. Gratulujemy i życzymy powodzenia w finałach.

Szkoła Podstawowa w  Łukowej

W gminie Mniów końca dobiegł duży projekt pod hasłem „Szkoła Sukcesu”. Pozyskano na niego blisko dwa miliony złotych!

0

Na terenie gminy Mniów zakończył się właśnie projekt edukacyjny pod hasłem „Szkoła Sukcesu”. Na jego realizację pozyskano blisko dwa miliony złotych unijnego dofinansowania. W ramach projektu odbywały się dodatkowe bezpłatne zajęcia pozalekcyjne, wyjazdy i wycieczki, ruszyły też koła zainteresowań. Zakupiono także na rzecz placówek oświatowych wysokiej klasy sprzęt, jak interaktywne stoły, interaktywne podłogi, czy dotykowe monitory.

Na realizację projektu „Szkoła Sukcesu” gmina Mniów otrzymała 1 milion 815 tysięcy złotych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020 z działania „Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo, zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego”. Cały projekt opiewał na kwotę nieco ponad dwóch milionów złotych. W jego ramach zostały przeprowadzone między innymi dodatkowe zajęcia dla uczniów we wszystkich szkołach.

Celem realizacji projektu „Szkoła Sukcesu” było wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszenie dysproporcji w ich osiągnięciach w trakcie procesu kształcenia. – W ramach projektu udzielaliśmy wsparcia pedagogiczno-psychologicznego uczniom z terenu gminy Mniów. Projektem zostało objętych 620 uczniów z czterech szkół podstawowych z terenu gminy, w tym ze szkoły w Cierchach, Mniowie, Zaborowicach i w Grzymałkowie. 402 uczniów podniosło swoje kompetencje kluczowe, a 79 nauczycieli wzięło udział w szkoleniach, nabywając tym samym również wysokie kompetencje kluczowe. Dodatkowo dwóch nauczycieli ukończyło studia podyplomowe na kierunku informatyka i pedagogika specjalna – poinformowała Irena Skowron, kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piekoszowie.

W ramach projektu prowadzone były zajęcia dodatkowe dla uczniów z zakresu zajęć przedmiotowych, jak matematyka, fizyka, geografia, biologia, chemia, język angielski i informatyka. Poza tym, odbywały się dodatkowe zajęcia z zakresu kół zainteresowań. Uruchomiono chociażby koło taneczne, plastyczne, sportowe, teatralne, fotograficzne, szachowe, dziennikarskie i instrumentalne. – Dzięki realizacji projektu mogliśmy wprowadzić wiele ciekawych zajęć dodatkowych i kół zainteresowań, które nie tylko podniosły poziom edukacyjny uczniów, ale również rozwinęły w nich talenty. Zajęcia były doskonałym zagospodarowaniem wolnego czasu. Zwiększyły też poziom językowy uczniów, głównie ze względu na wprowadzenie dodatkowych zajęć z języka angielskiego. Poza tym, uczniowie mieli możliwość edukacyjnych wyjazdów chociażby do Kieleckiego Parku Technologicznego, czy też do Regionalnego Centrum Naukowo Technologicznego w Podzamczu. To był bardzo dobrze wykorzystany czas, dający wszystkim biorącym udział w projekcie możliwość samorealizacji i rozwoju – zaznacza kierownik Irena Skowron.

Niestety, w 2020 roku plany pokrzyżował wybuch pandemii koronawirusa i wszystkie dodatkowe przedmioty oraz koła zainteresowań realizowane w ramach projektu „Szkoła Sukcesu” musiały zostać zawieszone wraz z zamknięciem szkół. – W związku z tym, postanowiliśmy zwrócić się z prośbą do Urzędu Marszałkowskiego o możliwość modyfikacji projektu i pozwolenie na zakup w ramach środków, które nie zostały wykorzystane ze względy na pandemię, sprzętu interaktywnego dla szkół. Zgodę taką otrzymaliśmy i dzięki temu mogliśmy zakupić podłogi interaktywne, monitory dotykowe, urządzenie wielofunkcyjne, stół interaktywny i komputer. Sprzęt ten trafił właśnie do szkół i trzeba przyznać, że jest najwyższej jakości. Korzystają już z niego uczniowie klas najmłodszych, którzy odbywają lekcje stacjonarne. W przyszłości korzystać z tego sprzętu będą także uczniowie klas starszych – zapowiedział wójt gminy Mniów, Piotr Wilczak.

Warto też dodać, że za zgodą Urzędu Marszałkowskiego część niewykorzystanych pieniędzy została przeznaczona na zakup środków ochrony osobistej. – Zakupiliśmy dodatkowo oczyszczacze powietrza dla szkół, parownice i środki ochrony osobistej, takie jak jednorazowe rękawiczki, mydła antybakteryjne, maseczki, przyłbice i płyny do dezynfekcji – poinformował wójt Piotr Wilczak. Wsparciem w tym zakresie objętych zostało 547 uczniów.

Pracownia Lego w szkole w Bolminie uroczyście otwarta. Uczniowie konstruują tu nawet zdalnie sterowane pojazdy!

0

 - loga_efs.jpg

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Bolminie uczą się programowania z robotami i z klockami Lego. Wszystkie sale dydaktyczne są wyposażone w tablice i monitory interaktywne. Są też interaktywne dywany, najwyższej klasy oprogramowanie i nowoczesne technologie cyfrowe wykorzystywane w nauce. Tutaj lekcje przyszłości stały się już właściwie codziennością, a wszystko to dzięki pozyskiwanym sukcesywnie środkom unijnym. Właśnie uroczyście otworzono tu Pracownię Lego.

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie od dawna stawiana jest za wzór. To właśnie ta placówka jako pierwsza w województwie w roku 2017 wprowadziła nauczanie dwujęzyczne, stając się tym samym innowacyjną szkołą idącą naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata. – Początkowo oddziały dwujęzyczne mieliśmy w klasach 7 i 8. W chwili obecnej nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje z powodzeniem już od klasy pierwszej. Wprowadziliśmy je również w oddziałach przedszkolnych, gdzie dzieci uczą się języka angielskiego poprzez zabawę. Wszystko to dzięki władzom gminy, które mocno wspierają nas we wszystkich działaniach, za co z tego miejsca pragniemy serdecznie podziękować – mówi Małgorzata Markiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Bolminie.

Wiedza i umiejętności wykraczające ponad program

Uczniowie w Bolminie od dawna już mają dostęp do najwyższych technologii cyfrowych, a niezwykle zaaranżowane przestrzenie szkolne, jak kolorowe korytarze, przyjazne sale lekcyjne, miejsca do odpoczynku i zajęć, czy kreatywne kąciki, sprawiają, że chce się tu być. Kiedy wydawałoby się, że w tej szkole jest już właściwie wszystko, uczniowie po raz kolejny zostali mile zaskoczeni. Tym razem do ich użytku przekazano symbolicznie Pracownię Lego, która jest jedną z dziesięciu w kraju i jedną z dwóch w województwie. – To nasze kolejne wielkie osiągnięcie. Szkoła w Bolminie może poszczycić się jedyną w swoim rodzaju, świetnie wyposażoną „Pracownią Lego”. Uczniowie mogą tu zdobywać wiedzę wykraczającą ponad podstawę programową, a co najważniejsze mogą zgłębiać jej tajniki podczas zabawy. Programowanie i robotyka to nowoczesna forma edukacji dzieci, która z jednej strony daje radość tworzenia, a z drugiej poczucie dumy z wykonanego zadania. To wszystko składa się na wszechstronny rozwój, który zdecydowanie wykracza ponad program – ocenił burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski podczas uroczystego otwarcia nowoczesnej Pracowni Lego w szkole w Bolminie. – Stworzenie tak nowoczesnej pracowni było możliwe dzięki pozyskanym środkom unijnym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Z tego miejsca pragnę złożyć serdeczne podziękowania na ręce wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Renaty Janik za wielkie wsparcie naszego projektu i troskę o rozwój edukacji w regionie. Dzięki takim działaniom małe szkoły stają się naprawdę wielkimi – zaznaczył burmistrz Robert Jaworski.

Nowoczesne rozwiązania edukacyjne przynoszą efekty

Na realizację projektu, w ramach którego zakupiono nowoczesne pomoce dydaktyczne, zorganizowano szkolenia i dodatkowe zajęcia dla uczniów udało się pozyskać ponad 318 tysięcy złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego w ramach poddziałania „Rozwój edukacji kształcenia ogólnego w zakresie stosowania TIK”. – Ogromnie się cieszę, że władze Gminy i Miasta Chęciny wspólnie z placówkami oświatowymi z tego terenu sięgają z takim sukcesem po środki unijne, dzięki którym szkoły są doposażane w najnowocześniejsze pomoce dydaktyczne. To wielka zasługa burmistrza Roberta Jaworskiego, ale też dyrekcji i nauczycieli, którzy nie boją się nowych wyzwań. Cieszy mnie fakt, że uczniowie z Bolmina już od najmłodszych klas mogą rozwijać swoje pasje i zainteresowania, a przy tym mieć atrakcyjną, nowoczesną i twórczą naukę, która jest tutaj naprawdę na najwyższym poziomie. Dzięki naciskowi na kreatywność, współpracę i krytyczne myślenie tego typu rozwiązania edukacyjne bez wątpienia wzmacniają pewność siebie uczniów oraz rozwijają umiejętności przydatne w dorosłym życiu – mówiła podczas uroczystego otwarcia Pracowni Lego, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Renata Janik, która była pod wielkim wrażeniem nie tylko umiejętności uczniów, ale też wyposażenia i aranżacji szkoły.

Nauka programowania z robotami

Innowacyjne podejście do procesu dydaktycznego, to bez wątpienia atut szkoły w Bolminie. – Wykorzystując zabawę klockami Lego uczniowie mimowolnie poznają i uczą się skomplikowanych procesów z zakresu programowania, fizyki, czy przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Klocki Lego nasi nauczyciele wykorzystują również na zajęciach językowych czy logopedycznych. Innowacyjne zajęcia kształtują u uczniów umiejętności społeczne oraz współpracę w grupie. Należy też podkreślić, że uczniowie pracują w swoim tempie i na miarę własnych indywidualnych umiejętności. Powoduje to, że w naturalny sposób oswajają się z nowoczesną technologią oraz rozwijają kluczowe kompetencje. Sami już potrafią skonstruować samolot, zdalny samochód czy nawet latającą pszczołę – wymienia dyrektor szkoły w Bolminie, Małgorzata Markiewicz.

Patrząc na wyposażenie szkoły, poziom edukacyjny i wszystkie innowacyjne metody nauczania, jakie zostały tu wprowadzone, śmiało można powiedzieć, że lekcje przyszłości w szkole w Bolminie stały się już normą.

Agnieszka Olech

Jest taka szkoła … w gminie Chęciny

0
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie jest bardzo dobrze wyposażoną placówką oświatową, ponieważ dyrekcja stara się, aby  uczniowie już od najmłodszych lat mogli korzystać z nowoczesnych technologii. W szkole głównym priorytetem jest komfort edukacji oraz wysoki standard i poziom nauczania. Burmistrz Miasta i Gminy Chęciny Robert Jaworski również stawia na jakość edukacji na terenie gminy i wspiera wszelkie oddolne inicjatywy w tym zakresie. Dzięki udanej współpracy z Organem Prowadzącym oraz unijnemu dofinansowaniu dyrektor szkoły Małgorzata Markiewicz stworzyła warunki, aby nauka w szkole podstawowej w Bolminie była na najwyższym poziomie, spełniała wysokie standardy jakości, aby szkoła stała się miejscem ciekawym, inspirującym do rozwijania zainteresowań i pasji. Miejscem, które jest jednocześnie bezpieczne i nie przypomina swoim wyglądem typowej szkoły. Wraz z zespołem pracowników dyrekcja nieustannie przekształca  szkołę, aby stała się miejscem, w którym nauka jest przyjemnością. Dba o szkolną przestrzeń, by była kolorowa i funkcjonalna, systematycznie wzbogaca bazę dydaktyczną. Placówkę na tle innych w gminie wyróżniają ciekawie zaaranżowane przestrzenie szkolne: kolorowe korytarze, miejsca do odpoczynku i zajęć, kreatywne kąciki. Każda sala lekcyjna ma swój niepowtarzalny charakter. Szkoła może się pochwalić swoim najnowszym osiągnięciem, jedyną w swoim rodzaju, świetnie wyposażoną „Pracownią Lego”. Na ten cel pozyskano bardzo wysokie dofinansowanie. Uczniowie w „Pracowni Lego” mogą  zdobywać wiedzę wykraczającą ponad podstawę programową, a co najważniejsze mogą zgłębiać jej tajniki podczas zabawy. Programowanie i robotyka to nowoczesna forma edukacji dzieci. Daje z jednej strony radość tworzenia, poczucie dumy z wykonanego zadania, a z drugiej – wszechstronnie rozwija. Na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, szkolenia i dodatkowe zajęcia dla naszych uczniów dyrekcja szkoły we współpracy z organem prowadzącym pozyskała blisko 380 tysięcy złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego w ramach poddziałania „Rozwój edukacji kształcenia ogólnego w zakresie stosowania TIK”. Całość zadania opiewa na kwotę 372 773 zł tysięcy złotych. W Bolminie lekcje przyszłości właściwie stały się już codziennością. Uczniowie uczą się programowania z wykorzystaniem robotów oraz klocków Lego. Każda  z sali dydaktycznych wyposażona jest w tablice i monitory interaktywne. Uczniowie i nauczyciele mają do dyspozycji pracownię komputerową, laptopy, tablety. Ponadto  dywan interaktywny, najwyższej klasy oprogramowanie i drukarki 3D w formie długopisu. W tej szkole korzystanie z nowoczesnych technologii jest codziennością na miarę XXI wieku. Niewątpliwym atutem szkoły jest innowacyjne podejście do procesu dydaktycznego. Wykorzystując zabawę klockami Lego uczniowie mimowolnie poznają i uczą się skomplikowanych procesów  z zakresu programowania, fizyki, czy przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Klocki Lego nauczyciele wykorzystują również na zajęciach językowych czy logopedycznych. Innowacyjne zajęcia kształtują u uczniów umiejętności społeczne oraz współpracę w grupie. Uczniowie pracują w swoim tempie i na miarę własnych indywidualnych umiejętności. W naturalny sposób oswajają się z nowoczesną technologią oraz rozwijają kluczowe kompetencje. Szkoła w Bolminie nie po raz pierwszy zaistniała jako placówka innowacyjna i idąca naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata. W 2017 roku stała się prekursorem nauczania dwujęzycznego. Jako pierwsza publiczna szkoła podstawowa w województwie świętokrzyskim wprowadziła oddziały dwujęzyczne w klasie 7 i 8. W chwili obecnej nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje z powodzeniem już od klasy pierwszej. W dobie obecnej sytuacji epidemiologicznej, w czasie edukacji zdalnej, Bolmin poradził sobie znakomicie. Zajęcia prowadzone były na platformie Office 365 i w tym obszarze również szkoła odniosła sukces. Microsoft po przeanalizowaniu aktywności uczniów i nauczycieli na platformie nadał placówce tytuł „Szkoła w Chmurze”. Dyrekcja szkoły wraz z gronem pedagogicznym nie boją się nowych wyzwań, stawiają na ciągły rozwój placówki, w której uczeń i jego potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe zajmują najważniejsze miejsce. Nauczyciele stale doskonalą swoje umiejętności, podnoszą kwalifikacje, aby sprostać nowym wyzwaniom. Warto podkreślić, iż stanowią świetny zespół, który dzięki współpracy i wymianie doświadczeń jest w stanie osiągać sukcesy. Wszystkie działania podejmowane w szkole wpływają na jej rozwój oraz podnoszenie jakości pracy; są możliwe dzięki systematycznej i wspaniałej współpracy pani dyrektor Małgorzaty Markiewicz z organem prowadzącym, rodzicami, nauczycielami oraz pracownikami szkoły. Panią dyrektor natomiast cieszy fakt, że ma możliwość współpracy z osobami chętnymi do  pomocy, pełnymi pomysłów i inicjatyw, zaangażowanych na rzecz rozwoju szkoły, aby stała się placówką nowoczesną, bezpieczną, przyjazną i sprzyjającą rozwojowi wychowanków.

W Bolminie od 1 lutego zaczęła działać – Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej

0
W Bolminie od 1 lutego zaczęła działać – Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Wszyscy wiemy, jak ważną rolę pełni apteczka pierwszej pomocy medycznej. Dzięki niej możemy opatrzyć ranę czy zatamować krwotok. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty? Z pomocą w naszej szkole przychodzi Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej. Jest to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia. Za realizację projektu w naszej szkole odpowiedzialny jest pedagog szkolny, pani Sylwia Gołuch. Dzięki szkoleniu zrealizowanemu ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2020 nasza pedagog zdobyła niezbędne kwalifikacje i narzędzia do wdrażania programu profilaktycznego. W naszej szkole pilotażowo programem objęta została klasa II. Natomiast w klasie IV wdrażane są jedynie elementy przedstawianego programu, z racji na edukację zdalną. Program jest adresowany do dzieci w wieku 8-12 lat. Podczas zajęć będziemy omawiać następujące zagadnienia:
  • Apteczka skarbów – jak leczyć rany duszy?
  • Optymizm – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
  • Przyjaźń – okazuj miłość i przyjaźń!
  • Kreatywność – ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
  • Wytrwałość – nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
  • Zdrowie fizyczne – dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
  • Szczerość – nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
  • Życzliwość – próbuj zrozumieć i wspierać innych!
  • Wdzięczność – okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia. Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami. Pragniemy by program zagościł w naszej szkole na stałe oraz by wszyscy uczniowie mogli brać udział w tego typu spotkaniach. Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania. Już na jednych z pierwszych spotkań uczniowie klasy II stworzyli swoje Apteczki Skarbów. Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl

Powiatowe placówki szykują się do rekrutacji

0
Ministerstwo Edukacji i Nauki podało daty postępowania rekrutacyjnego. Od 17 maja ósmoklasiści będą mogli składać dokumenty do wybranych przez siebie placówek. Tegoroczny nabór do szkół i związana z nim promocja placówek odbywać się będzie głównie poprzez internet i media społecznościowe. – Mamy już opracowany plan promocji szkoły. Niestety pandemia ma na niego wpływ. W ubiegłym roku, o tej porze byliśmy już po spotkaniach z rodzicami i ósmoklasistami. Teraz działamy za pomocą innych form kontaktu – mówi Halina Kołodziejczyk z Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach. Szkoła „na górce” zorganizowała w formie online między innymi Przegląd Pieśni i Piosenek Patriotycznych oraz Przegląd Pastorałek, do których zaprosili uczniów klas ósmych z gminy Chęciny oraz z ościennych. Z powodu koronawirusa działania szkoły, a przede wszystkim jej uczniów możemy zobaczyć w mediach społecznościowych. – Naszą mocną stroną są lekcje prowadzone zdalnie, do których przygotowaliśmy się bardzo dobrze. Trwają one 45 minut, realizowane są nawet zajęcia dodatkowe. Liczy się dla nas przede wszystkim dobro uczniów. Dbamy też o ich psychikę. Dlatego mają oni zapewnione wsparcie psychologiczno-pedagogiczne – dodaje dyrektor PZS w Chęcinach. Przygotowany plan promocji ma również PZS w Bodzentynie. Placówka ta w swoich działaniach śmiało sięga po dostępne środki komunikacji społecznej. Szkoła oraz jej uczniowie są bardzo aktywni w social mediach. – Mamy pomysł na nowy film o naszej szkole, jej uczniach i działaniach. Na naszym koncie FB można sprawdzić, co u nas słychać i co robimy. Do zobaczenia są choćby nowe mundury klas o profilu policyjno-prawnym – wylicza Magdalena Tusień – Kuzka. W planach szkoła ma też spotkania z ósmoklasistami. – Otrzymaliśmy zgodę dyrektorów zaprzyjaźnionych szkół, aby uczestniczyć w konsultacjach uczniów klas ósmych, które zgodnie z zaleceniami odbywają się w małych grupach. Oczywiście z zachowaniem reżimu sanitarnego – dodaje dyrektor PZS w Bodzentynie. Pomysły na promocję szkoły i zachęcenie młodzieży do podjęcia nauki w niej ma również PZS w Chmielniku. – Naszą szkołę wyróżniają realizowane projekty, praktyki u pracodawców w kraju i za granicą oraz bogata oferta edukacyjna. Działania szkoły pokazujemy m.in. poprzez broszury, media społecznościowe. Informacje o nas kierujemy do szkół podstawowych w ościennych gminach – informuje dyrektor Sławomir Wójcik. Dyrektorzy podkreślają, że najlepszą promocją szkoły jest jej uczeń, bo to on jest nośnikiem dobrego słowa na temat placówki. – Bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami był naszą mocną stroną. W takich spotkaniach uczestniczyli nasi uczniowie, którzy opowiadali o szkole. Obecna sytuacja ogranicza taką formę promocji. Wykorzystujemy broszury i media społecznościowe do kontaktu z ósmoklasistami i ich rodzicami. Przekazujemy nasze broszury na przykład do parafii – opowiada Grażyna Bekier dyrektor PZS w Łopusznie. Dodatkowo na stronach internetowych powiatowych szkół kandydaci mogą znaleźć szczegółowe informacje o kierunkach kształcenia i zasadach rekrutacji. – Szkoły prowadzone przez powiat kielecki to placówki z tradycjami. Mają one do zaoferowania atrakcyjne kierunki kształcenia, które odpowiadają zapotrzebowaniu rynku pracy. Ich atutami są również bardzo dobre warunki lokalowe oraz zaplecze dydaktyczne. Już teraz zachęcam do zapoznania się z ich ofertą edukacyjną – mówi wicestarosta kielecki Tomasz Pleban. Ważne daty: Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami będzie można składać od 17 maja 2021 r. do 21 czerwca 2021 r., z wyjątkiem szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego, oddziału międzynarodowego, oddziału przygotowania wojskowego w szkole ponadpodstawowej, oddziałów wymagających od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji oraz do szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe w szkołach ponadpodstawowych, do których wnioski składane od 17 maja 2021 r. do 31 maja 2021 r. Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty należy złożyć od 25 czerwca 2021 r. do 14 lipca 2021 r. Listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych ogłoszone zostaną 22 lipca 2021 r. Listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych ogłoszone będą 2 sierpnia 2021 r. W terminie od 23 lipca 2021 r. do 30 lipca 2021 r., w przypadku kandydatów zakwalifikowanych, składa się potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – także zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem. W przypadku braku możliwości przedłożenia takiego zaświadczenia lub orzeczenia, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni informuje o tym dyrektora szkoły w terminie do 20 sierpnia 2021 r. do godz. 15.00. Należy wskazać wówczas przyczynę niedotrzymania pierwotnego terminu. Wówczas zaświadczenie lub orzeczenie składa się dyrektorowi szkoły, do której uczeń został przyjęty, nie później niż do 24 września 2021 r. Nieprzedłożenie do 24 września 2021 r. zaświadczenia lub orzeczenia będzie równoznaczne z rezygnacją z kontynuowania nauki w szkole, do której uczeń został przyjęty. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – w oddziale realizującym kształcenie w zawodzie, do którego został przyjęty.

Dla szkoły i ucznia

0
Warsztaty i konferencje naukowe dla pedagogów, kursy dla uczniów, doposażenie pracowni szkolnych w nowoczesne materiały dydaktyczne i sprzęt – to tylko niektóre z elementów w realizowanych przez powiat kielecki projektach na rzecz edukacji. Samorząd powiatu kieleckiego śmiało sięga po fundusze unijne. – Realizujemy kilkumilionowe zadania, które służą postępowi w sferze edukacji i społeczeństwa. Pozyskaliśmy na ten cel unijne dofinansowania. To ważne, by stwarzać jak najlepsze warunki do rozwoju zainteresowań i kompetencji zawodowych. Dlatego naszymi działaniami staramy się nie tylko obejmować uczniów szkół, ale i ich nauczycieli – mówi Tomasz Pleban, wicestarosta kielecki. Powiat doposaża i kształci W 2020 roku w ramach partnerskiego projektu „Kształcenie zawodowe gwarancją rozwoju Powiatu kieleckiego”, który realizowany jest przy wsparciu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, odbyły się kursy dla pedagogów. Z tej możliwości kształcenia skorzystali między innymi nauczyciele z Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku, którzy wzięli udział w prestiżowym kursie obrabiarek sterowanych numerycznie CNC. – Ten specjalistyczny kurs trwał 90 godzin i jego uczestnicy poznali obsługę maszyn na danym sterowaniu oraz programowanie obrabiarek w języku ISO. Warto zaznaczyć, że to standardowy język programowania używany na całym świecie. Na zakończenie odbył się zewnętrzny egzamin certyfikujący – informuje wicestarosta. Projekt zakłada także udział uczniów w dodatkowych i wyrównawczych zajęciach oraz w szkoleniach specjalistycznych podnoszących kompetencje zawodowe. I tak młodzież z Powiatowego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podzamczu poznawała tajniki sztuki rzeźbienia w owocach i warzywach, baristy czy kuchni molekularnej, uczniowie z Powiatowego Zespołu Szkół w Łopusznie wzięli udział w kursach na prawo jazdy kategorii C, C+E, spawacza metodą MAG-135 blach i rur. Młodzież ze szkoły w Chmielniku uczęszczała natomiast na kurs obrabiarek sterowanych numerycznie CNC. Aby umożliwić realizację zamierzonych celów projektu, zakupiony został nowoczesny sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem do szkół objętych przedsięwzięciem (Chęciny, Chmielnik, Łopuszno i PMOW w Podzamczu). Dodatkowo w ubiegłym roku w ramach wspomnianego projektu 6 pracowni dydaktycznych w PMOW w Podzamczu zostało wyposażonych w niezbędny sprzęt. Nowego wyglądu nabrały pracownie: komputerowa, do języków obcych, polonistyczna, biologiczna i doradztwa zawodowego. Doposażona została również w Ośrodku pracownia gastronomiczna. Warto zaznaczyć, że całe zadanie opiewa na kwotę 2 mln 843 tys. 102 zł, w tym 2 mln 629 tys. 412 zł to unijne dofinansowanie. Dla ucznia ze specjalnymi potrzebami – W naszych działaniach nie pominęliśmy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wiemy, że ten problem dotyczy wielu młodych osób nie tylko w naszym kraju. Dlatego dzięki udziałowi w międzynarodowym partnerskim przedsięwzięciu pn. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”, mamy możliwość poznawania zagranicznych modeli diagnozy i wsparcia takiego ucznia. Naszym celem jest opracowanie podręcznika – kompendium wiedzy dla nauczycieli, który będzie zawierał metody pracy z uczniem zdolnym, mającym różne dysfunkcje oraz z zespołem Aspergera – tłumaczy wicestarosta Tomasz Pleban. Projekt realizowany jest w ramach programu ERASMUS +, a jego wartość to 207 tys. 386 euro. W minionym roku zorganizowano dwie wideokonferencje na temat autyzmu i dysleksji. Wykłady wygłosiły specjalistki w danej dziedzinie — Aleksandra Oszczęda i prof. zw. Marta Bogdanowicz. Warsztaty dla świętokrzyskich pedagogów prowadzone były też przez specjalistów z Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piekoszowie. Składały się z dwóch części: webinarium i pracy indywidualnej na platformie e-learningowej Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Prowadzone one były z trzech obszarów tematycznych – specyfika ucznia z zespołem Aspergera, uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i uczeń zdolny. – W szkołach są dzieci z każdej grupy tematycznej projektu. Przybywa nam uczniów z zespołem Aspergera. W tej chwili jest to grupa, która wymaga bardzo specjalistycznego wsparcia – mówi Magdalena Jerzak, pedagog specjalny z poradni w Piekoszowie. – Pandemia koronawirusa wpłynęła na nasze plany. Zamiast konferencji z udziałem zagranicznych partnerów odbyły się wykłady i spotkania online. Jednak mimo takiej formy cieszyły się one zainteresowaniem pedagogów z województwa świętokrzyskiego – dodaje wicestarosta. Zrozumieć historię Powiat kielecki angażuje się też w działania kształtujące społeczeństwo obywatelskie. – Ważne jest, aby młodzież miała możliwość lepszego zrozumienia demokratycznych procesów społecznych zachodzących w naszym kraju, jak i w Unii Europejskiej – mówi wicestarosta. Powiat wspólnie w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim, ŚCDN w Kielcach oraz europejskimi uniwersytetami z Włoch i Słowacji realizuje projekt pod nazwą „Kształtowanie obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach post-totalitarnych. Refleksje po 15 latach od rozszerzenia Unii Europejskiej”. W 2020 r. w ramach zadania w powiatowych szkołach przeprowadzono m.in. warsztaty dla młodzieży. – Zainteresowanie wśród uczniów warsztatami było duże. Jednak z powodu pandemii mogła w nich uczestniczyć określona grupa. Nasi uczniowie pokazali, że mają dużą wiedzę na temat Unii Europejskiej, jak również państw członkowskich – opowiada Ewa Pasternak, nauczyciel, multiplikator z Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku. Warsztatom towarzyszyły zdalne lekcje nawiązujące do tematyki projektu. – Pandemia nie spowolniła nas w działaniach. Mimo trudności, które przyniósł 2020 roku, dążyliśmy do osiągnięcia zamierzonych celów – podsumowuje wicestarosta Pleban.