3.5 C
Kielce
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaOświataZDALNI - ZDOLNI - DWUJĘZYCZNI w Bolminie

ZDALNI – ZDOLNI – DWUJĘZYCZNI w Bolminie

Bartosz Kruk - radny Miasta i Gminy Morawica

Zobacz

W Szkole Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie w formie innowacji pedagogicznej realizowane są: Dwujęzyczne spotkania z książką oraz Nauczanie dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej metodą Clil, tj. wprowadzania elementów drugiego języka, w kontekście treści przedmiotowych. Założeniem innowacji pedagogicznej jest łączenie języka angielskiego z treściami kształcenia edukacji wczesnoszkolnej i ogólnokształcącej, co jest dobrym sposobem na przyswajanie przez dzieci obcego języka.

Celem innowacji pedagogicznej jest promowanie języka angielskiego wśród uczniów, rozwijanie pasji i zainteresowań językiem angielskim, wyrównywanie szans dla uczniów posiadających mniejsze zdolności językowe, rozwijanie sprawności porozumiewania się w języku angielskim. Innowacja miała także na celu poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w rozwijaniu różnorodnych zdolności dzieci oraz stworzenie większych możliwości dla zaistnienia każdego ucznia. Ponadto, klasa siódma i ósma uczestniczy w dwujęzycznych zajęciach z wychowania fizycznego, historii i wiedzy o społeczeństwie.

1. Dwujęzyczne spotkania z książką

Na zajęciach bibliotecznych rozwijaliśmy kompetencje językowe na poziomie komunikacyjnym, doskonaliliśmy znajomość zagadnień gramatycznych, umiejętności czytania i pisania, poszerzaliśmy również zasób słownictwa ogólnego i specjalistycznego.

Innowacja polegała na wplataniu języka angielskiego w wybrane lekcje biblioteczne. Podczas spotkań czytaliśmy fragmenty książek po angielsku dzięki czemu uczniowie poznawali nowe słownictwo związane z tematyką lekcji bibliotecznej.

Zajęcia miały na celu promować język angielski wśród uczniów oraz rozwijać pasje i zainteresowania uczniów językiem angielskim

2. Nauczanie dwujęzyczne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej metodą Clil

Podczas zajęć uczniowie posługiwali się środkami językowymi przydatnymi w skutecznym komunikowaniu się w języku angielskim w mowie i w piśmie; ćwiczyli umiejętność rozumienia i reagowania na wypowiedzi, tworzenia i przetwarzania języka w celu utrzymania skutecznej komunikacji. Klasy starsze miały okazję wzbogacenia słownictwa specjalistycznego z takich dziedzin jak: geometria, geografia, biologia, astronomia, anatomia czy turystyka. Zajęcia były świetną okazją do samodzielnej pracy nad językiem. (np. korzystania ze słownika, poprawiania błędów, prowadzenia notatek, zapamiętywania nowych wyrażeń, korzystania z tekstów specjalistycznych w języku angielskim);

Wraz z rozpoczęciem nauczania online lekcje Clil odbywały się regularnie na platformie Microsoft Teams. Podczas zajęć korzystano z materiałów własnych nauczycieli, serwisu You Tube, prezentacji multimedialnych ze strony ORE, internetowego słownika obrazkowego oraz strony internetowej British Council. Nauczyciel udostępniał karty obrazowe oraz karty pracy. Pomimo specyficznej formy nauki na zajęciach nie zabrakło gier i zabaw interaktywnych. Uczniowie ćwiczyli wymowę słownictwa z danego tematu jak i zarówno uczyli się piosenek w języku angielskim. Uczniowie przygotowywali także prace projektowe w programie Paint. Zrealizowano następujące treści: Shops and shopping, Days of the week, Months of the year, Feelings, I canplay, Holidays.Klasy starsze poznały nazwy podstawowych przyrządów geometrycznych i podawania miar kątów, elementów krajobrazu, państw i stolic Europy, nazw rzek, mórz i oceanów, części ciała zwierząt, planet Układu Słonecznego, budowy Ziemi czy budowy oka. Uczniowie poznali proces iluzji optycznych oraz poszerzyli wiedzę na temat siedmiu cudów świata. Podsumowując, w wyniku realizacji innowacji nastąpiło wyraźne zwiększenie umiejętności językowych uczniów w zakresie posługiwania się językiem angielskim, wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka. Objęcie uczniów innowacją wpłynęło na rozwój ich kreatywności, pozwoliło na doskonalenie umiejętności pracy w zespole.

3. Dwujęzyczne zajęcia dydaktyczne

Na dwujęzycznych lekcjach z historii powszechnej uczniowie rozwijali swoją wiedzę oraz poznawali specjalistyczne słownictwo z zakresu najważniejszych wydarzeń XIX, XX i XXI wieku. Korzystali oni z materiałów własnych nauczyciela: prezentacji i kart pracy, oglądali filmiki w języku angielskim oraz grali w rozmaite gry edukacyjne, wymagające komentarza w języku angielskim. W trakcie nauczania zdalnego, powyższe metody nie uległy zmianie, umożliwiając uczniom dalsze rozwijanie kompetencji językowych.

Dwujęzyczne zajęcia z wiedzy o społeczeństwie realizowano w ramach innowacji pedagogicznej w oparciu o materiały własne nauczyciela. Uczniowie poznawali specjalistyczne słownictwo oraz posługiwali się językiem angielskim w następujących obszarach: Człowiek w społeczeństwie (społeczeństwo, rola społeczna, socjalizacja), Grupy społeczne (grupa społeczna, więzi społeczne, konflikt społeczny), Komunikacja i autoprezentacja (komunikacja społeczna, komunikat, nadawca, odbiorca, komunikacja werbalna i niewerbalna, mowa ciała, dyskusja, debata), Życie rodzinne (rodzina, system wartości, typy rodzin, struktury i podstawowe funkcje rodziny), Ekonomia na co dzień (budżet domowy, dochody, wydatki), Katalog praw człowieka ( kategorie praw człowieka, prawa i wolności: osobiste, polityczne), Władze samorządowe (jednostki podziału administracyjnego i ich władze), Ustroje polityczne, Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza (rodzaje, władze, uprawnienia, zasady głosowania). Zmiana formy nauczania w drugim semestrze nie przyniosła istotnych zmian w sposobach nauczania dwujęzycznego omawianego przedmiotu.

Efekty nauczania dwujęzycznego to podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego; zwiększenie umiejętności językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim; wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka oraz lepszy start w kolejnym etapie edukacji. Jesteśmy zadowoleni, że dzięki systematycznej pracy z uczniami, udało się realizować w sposób zdalny nauczanie dwujęzyczne w naszej szkole.

Aktualności

Eliminacje gminne Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej w Piekoszowie. Aleksandra Pastuch i Filip Iwan zwycięzcami.

Blisko trzydziestu uczniów ze szkół z terenu gminy Piekoszów stanęło do rywalizacji w gminnych eliminacjach do Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy...

Polecamy