Mistrz Kompetencji Cyfrowych – pod takim hasłem odbył się konkurs, jaki zakończył realizowany na terenie gminy Piekoszów projekt pod hasłem „Nowoczesne technologie w aktywnej szkole”. Konkurs był podsumowaniem projektu, na który władze gminy Piekoszów pozyskały blisko 800 tysięcy złotych unijnego dofinansowania. Dzięki temu szkoły wzbogaciły się w najwyższej klasy sprzęt informatyczny, a ponad tysiąc uczniów piekoszowskich szkół może uczyć się programowania z wykorzystaniem robotów.
W ramach projektu pod hasłem „Nowoczesne technologie w aktywnej szkole” zakupionych zostało osiemnaście monitorów interaktywnych, osiemnaście laptopów z oprogramowaniem, 57 zestawów do nauki programowania, w skład którego wchodzą: robot edukacyjny, tablet i dodatkowe wyposażenie, a także sześć dywanów interaktywnych – po trzy sztuki do każdej szkoły. Każda z sześciu placówek oświatowych biorących udział w projekcie zyskała też pracownię terminalową. Dodatkowo szkolenia przeszli nauczyciele, a uczniowie przez ostatni rok uczyli się programowania nawet z wykorzystaniem robotów. Swoje umiejętności mogli sprawdzić podczas podsumowującego projekt konkursu „Mistrz Kompetencji Cyfrowych”. – Uczniowie musieli odpowiedzieć na 25 pytań. Na udzielenie odpowiedzi mieli minutę. Każda szkoła wystawiła po trzech przedstawicieli w trzech kategoriach wiekowych. Uczniowie musieli wykazać się sporą wiedzą z zakresu informatyki i programowania – mówi Karol Kaleta, który prowadził konkurs.
Młodzi mistrzowie informatyki zasiedli przy komputerach w nowoczesnej pracowni terminalowej w trzyosobowych grupach. Musieli zmierzyć się z trudnym zestawem pytań. Jak się jednak okazało odpowiadali na nie błyskawicznie. Doskonale wiedzieli czego należy użyć do programowania robota, czy robot ma czujniki odległości i dotyku, czy też w jakiej odległości wykrywa przeszkody. – Łatwo wcale nie było, ale ta wiedza bez wątpienia przyda nam się w dalszej nauce – mówi Mikołaj Ciołak ze Szkoły w Micigoździe. – Wykorzystamy ją zapewne także w przyszłości. Myślę, że dzięki dokładnemu poznaniu nowoczesnych technologii łatwiej nam kiedyś będzie znaleźć dobrą pracę – dodaje jego szkolna koleżanka Julia Ciołak. – Bardzo się cieszymy, że mamy możliwość korzystania z tak dobrego sprzętu. Kiedyś mogliśmy tylko pomarzyć o dobrych komputerach, a dziś mamy nowoczesne pracownie komputerowe i uczymy się programowania robotów. To duży krok naprzód – podkreśla Konrad Sztandera, uczeń szkoły w Micigoździe. – Podnoszenie kompetencji cyfrowych już u najmłodszych uczniów bez wątpienia da w przyszłości fantastyczne rezultaty. Nauka programowania robotów uczy przede wszystkim logicznego myślenia, a ono właśnie jest podstawą dalszego powodzenia w edukacji – zaznaczył Janusz Borek z Energetycznego Centrum Nauki, który wraz z Przemysławem Borkiem czuwał nad właściwym przebiegiem konkursu. A ten, jak się okazało poszedł uczniom piekoszowskich szkół znakomicie. – Trzeba przyznać, że wszyscy uczniowie zaprezentowali bardzo wysoki poziom wiedzy – podkreślał Janusz Borek.
Warto przypomnieć, że projekt, na który pozyskano aż 800 tysięcy złotych unijnego dofinansowania, był realizowany w sześciu szkołach: w Zajączkowie, Rykoszynie, Łosieniu, Micigoździe, Piekoszowie i w Jaworzni. – Ponad tysiąc uczniów naszych szkół uczyło się programowania z wykorzystaniem robotów. Do dyspozycji mają też dywany interaktywne, najwyższej klasy oprogramowanie, monitory, tablety, laptopy i interaktywne tablice. Chcieliśmy, aby nowoczesne lekcje przyszłości na terenie gminy Piekoszów stały się normą. Zrobiliśmy prawdziwy krok milowy w rozwoju edukacyjnym – podkreśla wójt gminy Piekoszów, Zbigniew Piątek, który wraz z dyrektorem Zespołu Placówek Oświatowych w Piekoszowie dr Krzysztofem Stępniewskim osobiście wręczył mistrzom informatycznym gratulacje i nagrody. A te trzeba przyznać były naprawdę fantastyczne. Uczniowie dostali najwyższej klasy słuchawki, a nawet roboty. Natomiast zdobywcy pierwszych miejsc otrzymają tablety, które zostaną im wręczone oficjalnie na scenie podczas Megamocy Piekoszowa.
W kategorii klas 1-3 pierwsze miejsce zajął zespół uczniów w składzie: Łukasz Makuch, Magdalena Deruda i Ewa Mariańczyk. Na najwyższym podium w kategorii klas 4-6 stanął zespół w składzie: Oliwier Głuch, Mateusz Porzucek i Justyna Cieszyńska. A najlepszy w kategorii klas 7-8 okazał się być zespół uczniów w składzie: Konrad Sztandera, Mikołaj Ciołak i Julia Ciołak.