Dzieci rządziły w Morawicy z okazji Dnia Dziecka – ITV Morawica
Jubileusz OSP w Piotrkowicach
Impreza integracyjna pełna atrakcji dla rodzin w Lisowie
Wygrana futbolistek Moravii 1 – 0 Starówka Nowy Sącz
Ważna wygrana w walce o utrzymanie w drugiej lidze odniosły futbolistki Moravii Morawica. Zwycięska bramka padła w 32 minucie – zdobyła ją Marlena Kasprzyk. Ataku na bramkę gości dokonała Katarzyna Michta jednak bramkarka odbiła piłkę, ale skuteczną dobitką popisała się Marlena Kasprzyk.Moravia Morawica – Starówka Nowy Sącz 1:0 (1:0) Bramka: Marlena Kasprzyk 32.
Dzieci rządziły w Morawicy z okazji Dnia Dziecka V Dziecięca Sesja Rady miasta i gminy Morawica
Jak się okazało, najmłodsi mieszkańcy Miasta i Gminy Morawica mają doskonałe pomysły na zarządzanie. Mogły je przedstawić podczas Dziecięcej Sesji Rady Gminy, która już po raz piąty została zorganizowana w Morawicy.
W morawickim magistracie odbyła się V Dziecięca Sesja Rady Gminy. W ławach zasiadło 30 uczniów morawickich szkół, którzy osiągają bardzo dobre wyniki w nauce. Najpierw wręczono dzieciom nominacje na radnych, a potem zapytano o pomysły na to, co zrobić, by gmina była bardziej przyjazna dla dzieci. V Dziecięca Sesja Rady miała być nietypowym prezentem od władz gminy dla najlepszych uczniów.
Wszystko po to, aby pokazać jak funkcjonuje samorząd. – Podczas sesji najmłodsi mieszkańcy Miasta i Gminy Morawica mogli zapoznać się z funkcjonowaniem rady i na własne oczy zobaczyć jak wygląda samorządność – mówił wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Morawicy, Damian Woźniak, który wraz z zastępcą burmistrza Miasta i Gminy Morawica oraz sekretarz Miasta i Gminy Morawica, Anną Kowalską, powitał młodych radnych.
Jak podkreślano, dziecięca sesja jest też doskonałą okazją do tego, aby młodzież szkolna mogła bezpośrednio wyrazić swoje potrzeby. – Padło dzisiaj wiele próśb i pomysłów. Niektóre z nich już są w trakcie realizacji, o czym poinformowałem młodych radnych, a niektórym z całą pewnością przyjrzymy się bliżej – zapowiedział zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Morawica, Marcin Dziewięcki.
Zanim wybrano przewodniczącego Dziecięcej Rady, V sesję dziecięcą poprowadził, jak to jest w zwyczaju, najstarszy wiekiem radny, w tym wypadku była to Emilia Świder z Dębskiej Woli. Następnie, na dzieciaki czekała pierwsza poważna decyzja – wybór przewodniczącego, nad którym czuwała bacznie komisja skrutacyjna w składzie: Franciszek Kruk – przewodniczący oraz członkowie – Wiktoria Sobieraj i Oliwia Rożkowicz. Wśród sześciu zgłoszonych kandydatów, w tajnym głosowaniu zwyciężył Oskar Tkacz ze szkoły w Brzezinach, który w roli przewodniczącego sprawdził się doskonale – To było bardzo ciekawe doświadczenie. Myślę jednak, że praca radnych nie należy do najłatwiejszych. Podejmują przecież decyzje, od których zależy dalszy rozwój gminy – zauważył przewodniczący Dziecięcej Rady Gminy, Oskar Tkacz.
Po jednogłośnym przyjęciu porządku obrad, młodzi radni z początku nieco zawstydzeni, ożywili się przedstawiając na prośbę wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Morawicy, Damiana Woźniaka, swoje wnioski dotyczące rozwoju gminy. A pomysłom nie było końca! Pytania dotyczyły nie tylko spraw ważnych dla najmłodszych, jak ścieżki rowerowe, place zabaw, skatepark, ale też koncert, konkursy talentów, czy turnieje, ale też poważnych jak chociażby budowa dróg i chodników na terenie gminy, a nawet ustawienia świateł w najbardziej ruchliwych miejscach. Na wszystkie te pytania wyczerpująco odpowiadał zastępca Burmistrza, Marcin Dziewięcki, zachęcając młodych radnych do wspólnej dyskusji. – Nie jest łatwo być radnym. To ciężka praca – zgodnie przyznali młodzi radni po zakończeniu jubileuszowej już sesji.
Powstaje kanalizacja przy ulicy Rzecznej w Woli Morawickiej
Pełną parą ruszyły prace związane z budową kanalizacji przy ulicy Rzecznej w Woli Morawickiej. O dofinansowanie nowych odcinków kanalizacji i wodociągów władze Miasta i Gminy Morawica ubiegają się w ramach PROW.
W ramach złożonego wniosku o dofinansowanie do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich przewidziano trzy zadania budowy wodociągów i kanalizacji. Pierwszy to budowa kanalizacji i wodociągu przy ulicy Rzecznej w Woli Morawickiej. Drugi to budowa kanalizacji przy ulicy Sadowej w Łabędziowie, a trzeci to budowa wodociągu i kanalizacji przy ulicy Wrzosowej w Bilczy. Łącznie miałoby powstać 6 kilometrów sieci kanalizacyjnej i 5 kilometrów sieci wodociągowej. Inwestycję oszacowano na kwotę 3 milionów 800 tysięcy złotych, z czego gmina wnioskuje o 2 miliony złotych unijnego dofinansowania.
Prace nad budową kanalizacji przy ulicy Rzecznej już ruszyły. Warto przypomnieć, że po ich zakończeniu ulica Rzeczna w Woli Morawickiej będzie przebudowana na długości 833 metrów. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach usuwania klęsk żywiołowych. Miasto i Gmina Morawica na jej przeprowadzenie pozyskało 624 tysiące złotych dofinansowania. Promesę na dofinansowanie inwestycji z rąk wojewody Agaty Wojtyszek oraz wicewojewody Andrzeja Bętkowskiego już odebrał Burmistrz Miasta i Gminy Morawica, Marian Buras.
XI Integracyjne Spotkanie Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Masłowie [WIDEO]
II liga kobiet – Moravia Morawica – Starówka Nowy Sącz
Bieliny zapraszają na Święto Truskawki – XX Dzień Świętokrzyskiej Truskawki!
Chęcińscy gimnazjaliści z perspektywą – projekt ˝Gimnazjum a co dalej?˝
Chęcińscy gimnazjaliści z perspektywą – projekt „Gimnazjum a co dalej?”
Pod takim tytułem na terenie Gminy i Miasta Chęciny przeprowadzane są dodatkowe zajęcia dla gimnazjalistów z Chęcin i z Wolicy z języka angielskiego, matematyki w przyrodzie, informatyki, samodoskonalenia i przedsiębiorczości. Wszystko dzięki pozyskanemu przez władze gminy dofinansowaniu na projekt pn. „Gimnazjum a co dalej?” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu szkoły zostały wyposażone w tablice multimedialne, laptopy, urządzenie wielofunkcyjne do drukowania w kolorze, mikroskopy, tablety oraz pomoce dydaktyczne, a 39 nauczycieli przeszło specjalne szkolenia.
W Gimnazjum w Chęcinach i w Wolicy trwają dodatkowe zajęcia dla uczniów klas pierwszych i drugich w ramach Projektu „Gimnazjum a co dalej?” realizowanego przez Gminę Chęciny. Projekt obejmuje wsparciem 74 gimnazjalistów z terenu gminy Chęciny oraz 39 nauczycieli pracujących w gimnazjum w Chęcinach i w Wolicy.
Priorytetowym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych poprzez poszerzenie umiejętności w zakresie języków obcych, technik komputerowych, przedmiotów szkolnych, a także nabycie umiejętności prospołecznych. – Uczestnictwo w projekcie pozwala pogłębić wiedzę uczniów zdolnych oraz uzupełnić wiedzę uczniów tych, którzy z różnych powodów mają trudności z bieżącym opanowaniem materiału programowego. Zajęcia mają na celu zminimalizowanie zaległości programowych z poprzedniego etapu edukacyjnego oraz utrwalenie bieżącego materiału tak, aby młodzi ludzie nie tylko odzyskali wiarę we własne możliwości, ale także, by w przyszłości mogli aktywnie uczestniczyć w lekcjach osiągając sukces edukacyjny – tłumaczy Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.
Warto dodać, że wsparcie projektowe przeznaczony jest dla uczniów zdolnych oraz mających trudności w nauce języka angielskiego, matematyki, fizyki, geografii, chemii, informatyki, dla których są to przedmioty trudne i niezrozumiałe, a przyswajanie treści przedmiotowych wiąże się dla nich z ogromnym wysiłkiem i stresem. – Nauczyciele prowadzący opracowali szczegółowe programy zajęć, które są realizowane w trakcie spotkań z uczniami. W trakcie realizacji zadań projektowych nauczyciele indywidualizują proces dydaktyczny, dostosowując tempo i dynamikę pracy do możliwości percepcyjnych uczestników projektu. Wdrożenie zaproponowanych przez specjalistów treści nauczania, przy doborze odpowiednich metod, form pracy i środków dydaktycznych, pozwoli na wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie tych przedmiotów. Z pewnością uczniowie zostaną zmotywowani do systematycznej pracy, wzrośnie ich samoocena i poprawią się relacje z rówieśnikami. Ponadto uczniowie z Chęcin objęci są wsparciem z zajęć z psychologii i pedagogiki – zaznacza Burmistrz, Robert Jaworski.
Uczestnicy zajęć poprzez różnorodne wsparcie, jakie oferuje im udział w projekcie, pod okiem specjalistów z różnych dziedzin m.in. z doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości, systematycznie przygotowują się do wyzwań rynku pracy, z jakimi przyjdzie im się zmierzyć poszukując pierwszej pracy.
Jak podkreślano, uczniowie bardzo chętnie biorą udział w zajęciach, które odbiegają od formuły tradycyjnych zajęć lekcyjnych. Poza tym, każdy uczestnik projektu zarówno uczeń, jak i nauczyciel otrzymał materiały biurowe i dydaktyczne niezbędne przy realizacji zajęć dodatkowych. Uczniowie z Wolicy mają też zapewniony dowóz na zajęcia, gdyż w projekcie biorą udział dzieci z Wolicy, Tokarni, Łukowej, Ostrowa i Siedlec. Każdemu przysługuje także catering, ponieważ trwające pięć godzin lekcyjnych zajęcia odbywają się w soboty. Na zakończenie każdy z uczniów otrzyma certyfikat potwierdzający udział w zajęciach.
W realizacji projektu ważny jest także fakt wyposażenia każdej ze szkół w tablice multimedialne, laptopy, urządzenie wielofunkcyjne do drukowania w kolorze, mikroskopy, tablety oraz pomoce dydaktyczne. Ponadto 39 nauczycieli ze szkoły w Chęcinach i Wolicy zostało objętych szkoleniami o tematyce zgodnej z diagnozą potrzeb szkoły.
Agnieszka Olech