Terminarz posiedzeń komisji Rady Powiatu w Kielcach

0
Komisje Rady Powiatu w Kielcach  będą obradować w dniach 27 – 28 listopada. Terminarz posiedzeń:
  • Komisja Dróg, Komunikacji i Budownictwa – poniedziałek, 27 listopada, godz. 13, s. 231.
  • Komisja Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska – poniedziałek, 27 listopada, godz. 14, s. 231.
  • Komisja Samorządu, Rozwoju Gospodarczego i Przeciwdziałania Bezrobociu – poniedziałek, 27 listopada, godz. 14, s. 231.
  • Komisja Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony Przeciwpożarowej, Przeciwpowodziowej i Zapobiegania Innym Zagrożeniom – poniedziałek, 27 listopada, godz. 15, s. 231.
  • Komisja Zdrowia, Rodziny i Spraw Społecznych – wtorek, 28 listopada, godz. 13, s. 231.
  • Komisja Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Powiatu – wtorek, 28 listopada, godz. 14, s. 231.
  • Komisja Budżetu i Finansów – wtorek, 28 listopada, godz. 15, s. 231.
Sesja Rady Powiatu w Kielcach odbędzie się w środę, 29 listopada o godz. 16.00 w sali audytoryjnej Starostwa Powiatowego w Kielcach (p. II, s. 268 ).

Nowy szef jednostki na Bukówce

0
Pułkownik Paweł Chabielski został nowym komendantem Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych na Bukówce. W uroczystościach  przekazania i objęcia obowiązków przez nowego komendanta uczestniczył starosta kielecki Michał Godowski. Obowiązki nowemu komendantowi przekazał pełniący obowiązki komendanta Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych podpułkownik Grzegorz Wtykło. Podpułkownik Paweł Chabielski dotychczas pełnił funkcję szefa wydziału szkolenia w jednostce. Zawodową służbę wojskową rozpoczął w 1996 roku. W 2004 roku objął stanowisko szefa sekcji logistyki w Jednostce Ogólnego Wsparcia Współpracy Cywilno-Wojskowej na kieleckiej Bukówce. Z jednostką w Kielcach związany jest do dziś. W 2015 roku objął obowiązki szefa Wydziału szkolenia Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych w Kielcach awansując na stopień podpułkownika. W trakcie swojej służby zdobył bogate doświadczenie zawodowe poza granicami kraju, biorąc udział w 5 misjach zagranicznych: w Iraku, trzykrotnie w Afganistanie oraz Republice Środkowej Afryki. Podpułkownik Paweł Chabielski był także uczestnikiem licznych ćwiczeń oraz konferencji międzynarodowych. Obok zadań związanych z wyszkoleniem żołnierzy, obserwatorów, czy korespondentów wojennych zamierza angażować jednostkę w wychowanie patriotyczne dzieci i młodzieży. Chce, aby młode pokolenie wiedziało na czym polega współczesny patriotyzm i jak go należy okazywać. Ponadto w jednostce planowane są remonty ośrodków i bazy szkoleniowej. Dotychczasowy komendant Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych, pułkownik Wiesław Mitkowski został przeniesiony do rezerwy kadrowej Ministerstwa Obrony Narodowej.

JEDEN TELEFON MOŻE URATOWAĆ ŻYCIE

0
W najbliższych tygodniach czekają nas trudniejsze warunki atmosferyczne. Krótki dzień oraz temperatury na zewnątrz zarówno w nocy jak i w dzień spadające poniżej zera oznaczają, że powinniśmy zacząć zwracać szczególną uwagę na osoby przebywające w nieogrzewanych miejscach lub innych sytuacjach, zagrażających ich zdrowiu i życiu.

Oldboje zagrali w Sukowie

0
W sobotę, w hali sportowej Szkoły Podstawowej w Sukowie odbyły się IV Mistrzostwa Województwa Świętokrzyskiego Oldbojów. Patronat honorowy nad imprezą objął starosta kielecki Michał Godowski. Do rywalizacji przystąpiło pięć zespołów, które walczyły ze sobą systemem każdy z każdym. – Imprezy siatkarskie, które odbywają się w hali sportowej Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Sukowie z roku na rok cieszą się coraz większym powodzeniem, a sama rywalizacja stoi na bardzo wysokim poziomie i zawsze toczy się w zgodzie z zasadami fair – play – mówi Grzegorz Skowerski – nauczyciel wf-u, organizator imprezy, a przede wszystkim miłośnik siatkówki. – Dlaczego warto uprawiać tę dyscyplinę? To sport ogólnorozwojowy, a także doskonały sposób na integrację i zrozumienie prostego prawa: najważniejsza jest drużyna. Nie indywidualności, lecz tylko kolektyw może doprowadzić do sukcesu.  Kolejność spotkań: 1- Domino Jastrząb 2 – Cytryny 3 – Fokus Oldboys Kielce 4 – Secemin 5 – Lerko Kielce 1. 2 – 5    Cytryny – Lerko Kielce                            0 : 2         (19 : 25; 15 : 25) 2. 3 – 4    Fokus Oldboys Kielce – Secemin            2 : 0         (25 : 13; 25 : 17) 3. 1 – 2    Domino Jastrząb  – Cytryny                     2 : 0         (25 : 11; 25 : 9) 4. 5 – 3    Lerko Kielce – Fokus Oldboys Kielce      2 : 0         (25 : 17; 25 : 19) 5. 1 – 4    Domino Jastrząb – Secemin                     2 : 0        (25 : 19; 25 : 17) 6. 2 – 3    Cytryny – Fokus Oldboys Kielce              0 : 2         (26 : 28; 27 : 29) 7.  4 – 5   Secemin  – Lerko Kielce                          0 : 2         (13 : 25; 14 : 25) 8. 3 – 1    Fokus Oldboys Kielce- Domino Jastrząb 1 : 1        (18 : 25; 25 : 23) 9. 4 – 2    Secemin  – Cytryny                                  2 : 0         (25 : 17; 25 : 16) 10. 5 – 1  Lerko Kielce – Domino Jastrząb               1 : 1        (21 : 25; 25 : 21) Klasyfikacja końcowa turnieju: I.    Lerko Kielce (Puchar Marszałka Województwa Świętokrzyskiego) II.    Domino Jastrząb (Puchar Wojewody Świętokrzyskiego) III.    Fokus Oldboys Kielce (Puchar Starosty Kieleckiego) IV.    Secemin  (Puchar Burmistrza Miasta i Gminy Daleszyce) V.    Cytryny (Puchar Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Partyzantów AK Ziemi Kieleckiej   w Sukowie) Klasyfikacja indywidualna: MVP Mistrzostw:             Pan Wojciech Grzegolec (Lerko Kielce) Najlepszy atakujący:        Pan Tomasz Sarna (Fokus Oldboys Kielce) Najlepszy rozgrywający:         Pan Maciej Wanat (Domino Jastrząb) Najlepszy przyjmujący:         Pan Sławomir Pietraszek (Secemin) Najlepiej blokujący:         Pan Jan Dreziński (Lerko Kielce) Najlepiej zagrywający:        Pan Grzegorz Chłopek (Cytryny)

Zapraszamy do udziału w kiermaszu ozdób świątecznych

0
Kiermasz odbędzie się 5 grudnia 2017 r. w godz. 7.30-13.00  na poziomie „0”. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych, a w szczególności twórców ludowych, koła gospodyń wiejskich oraz lokalne instytucje do wzięcia udziału i skorzystania z możliwości prezentacji własnoręcznie wykonanych ozdób bożonarodzeniowych. Coroczne kiermasze stały się tradycją. Wystawcy mogą zaprezentować ceramikę, stroiki świąteczne, upominki czy bożonarodzeniowe kartki. Zgłoszenia można składać do 28 listopada 2017 r. pod adres mailowy: pyk.a@powiat.kielce.pl lub telefonicznie: 41 200-15-66.

Wojsko zaprasza w swoje szeregi

0
Wojskowa Komenda Uzupełnień w Kielcach poszukuje ochotników (w tym kierowców z prawem jazdy kat. C, C+E)do odbycia służby przygotowawczej na potrzeby kształcenia w korpusie szeregowych, z przewidywanym terminem rozpoczęcia szkolenia w I turnusie od dnia 02 stycznia 2018 r.

Seniorzy i ich prawa w kieleckim starostwie

0
O prawach i nieuczciwych praktykach, którym poddawani są obecnie seniorzy rozmawiali eksperci, policjanci i przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kieleckim starostwie. Organizatorem spotkania był starosta kielecki Michał Godowski we współpracy z Delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Łodzi w ramach programu „Senior – konsument – bezpieczny i aktywny”. Obecni byli także wicestarosta Zenon Janus oraz członkowie Zarządu Powiatu w Kielcach: Bogdan Gierada, Marek Kwiecień i Józef Szczepańczyk, delegat Biskupa Kieleckiego ds. ochrony dzieci i młodzieży Ks. Artur Skrzypek, Jerzy Pyrek doradca marszałka ds. seniorów. Starosta witając uczestników spotkania, podkreślił, że wśród licznych zadań samorządu powiatu, jest troska o osoby starsze. – Jesteśmy samorządem elastycznym, otwierającym się na problemy każdego, w tym seniorów. Chcemy pokazać, że zasługują oni na największą troskę z naszej strony – powiedział starosta. – Chcielibyśmy, także aby senior powiatu kieleckiego był osobą świadomą, znał prawa jakie mu przysługują. Wiedział, gdzie szukać pomocy. Wiemy też, że seniorzy są grupą najbardziej narażoną na nieuczciwe działania, sprzedawcy wykorzystują ich ufność i łatwowierność. Stąd pomysł na dzisiejsze spotkanie i edukację osób starszych. Kampania UOKIK Konsument bezpieczny, to konsument świadomy swoich praw i aktywny w ich egzekwowaniu. – Podczas spotkania chcemy mówić o zasadach zawierania umów na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa, jakie wiążą się z nimi problemy. Powiemy jak się chronić, czego unikać, czego można się domagać. Sporo uwagi poświęcimy reklamacjom konsumenckim, usługom finansowym  – powiedziała Agnieszka Białek, przedstawiciel UOKIK. – W ostatnim czasie obserwujemy coraz liczniejsze przypadki oszustw przez telefon. Oszuści dzwonią do nas, podajać się czy to za przedstawiciela gazowni, zakładu energetycznego czy dostawcy usług telekomunikacyjnych. Najczęstszym mechanizmem jest twierdzenie, że chodzi o zmianę warunków umowy i obniżenie płaconych rachunków. Przedstawiciele  mówią, że reprezentują dotychczasowego operatora. Jednak w rzeczywistości konsument podpisuje umowę z nowym przedsiębiorcą, co wiąże się często z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego i zapłaceniem kary za zerwanie kontraktu – mówiła Agnieszka Białek. – Problem jest też to, że kurier przywożąc nam nową umowę, nie zostawia kopii. Zatem konsument nie wiedział co i z kim podpisuje. Orientują się wtedy, gdy otrzymują wyższe rachunki. Środki ostrożności Jak wyjaśnił Tomasz Dec dyrektor łódzkiego oddziału delegatury UOKIK, należy zawsze zachowywać środki ostrożności. – Nie wolno podawać swoich danych przez telefon, należy czytać umowy, nie podpisywać umów przywiezionych przez kurierów w domu – mówił. Wiele umów zawieranych jest poza lokalem przedsiębiorstwa. Np. podczas pokazów w hotelach, „darmowych” wycieczkach autokarowych, pokazach w domach czy uzdrowiskach. Wtedy też dochodzi do największej liczby oszustw. – Sprzedawcy zapraszają nas na badania, zajęcia rehabilitacyjne, warsztaty kulinarne, zachęcając nas do kupna sprzętu medycznego. Twierdząc że jest to okazja, wprowadzając nas w błąd zapewniając co do leczniczych właściwości produktów. Do tego dochodzi manipulacja ceną. Niestety, sprzedawcy to najczęściej wysokiej klasy specjaliści, którzy mają do perfekcji opracowane techniki wywierania na nas wpływu – wyjaśniła Agnieszka Białek. – Należy pamiętać, że jeżeli już podpisaliśmy taką umowę, mamy prawo odstępować od niej w terminie 14 dni. Jeżeli kupiona rzecz ma wadę, mamy prawo do reklamacji. Podstawą reklamacji może być rękojmia albo gwarancja. Jak wynika z danych, seniorzy niechętnie składają reklamację, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy, a wykorzystują to nieuczciwi przedsiębiorcy – dodał Tomasz Dec. – Konsumenci-seniorzy skarżą się również na zbyt małą czcionkę w umowach oraz ich skomplikowany język. Zgłaszanym problemem są również agresywne działania windykacyjne, które przede wszystkim wśród osób starszych powodują silny stres.  Policja dla seniorów Podczas spotkania, obecni byli przedstawiciele policji: Monika Wierzbicka i Małgorzata Sałapa – Bazac z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach. Funkcjonariuszki zwróciły uwagę na najczęstsze kwestie związane z bezpieczeństwem seniorów. – Jeżeli mówimy o bezpieczeństwie seniorów, to przede wszystkim poddawani oni są oszustwom między innymi ,,na wnuczka”, ,,akwizytora” czy nawet „policjanta”. Oszuści  niejednokrotnie modyfikują swój sposób działania do sytuacji, w której się znajdą – mówiła Monika Wierzbicka. – W każdej sytuacji, kiedy mamy chociaż cień wątpliwości powinniśmy się natychmiast skontaktować z policjantami. O możliwości korzystania z aplikacji mobilnej krajowej mapy zagrożeń mówiła Małgorzata Sałapa – Bazak. – Narzędzie to służy informacji o zagrożeniach w lokalnych środowiskach. Alicja Majka – Kowalczyk, przedstawiciel wojewody i przedstawiciel Inspekcji Handlowej dodała, że kupno produktów połączone jest z kredytem konsumenckim. – Ciężko później osobie starszej takie zobowiązanie spłacać, bo są to dość znaczne kwoty, rzędu pięciu, czy nawet dziesięciu tysięcy złotych – opowiada. Na spotkaniu obecny był Krzysztof Sołkiewicz, przewodniczący Komisji Etyki przy Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce Związek Pracodawców, która specjalizuje się w materii instrumentów finansowych w obrocie gospodarczym oraz problematyką ochrony praw człowieka w aspektach działalności windykacyjnej. – KPF to organizacja, która skupia kilkadziesiąt przedsiębiorstw z rynku finansowego w Polsce, w tym banki, zarządzających wierzytelnościami, doradców i pośredników finansowych, przedsiębiorstwa pożyczkowe, zarządzające informacją gospodarczą, sprzedające produkty odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym oraz przedsiębiorstwa z branży ubezpieczeniowej. KPF zrzesza na zasadzie dobrowolności większość podmiotów zajmujących się obrotem wierzytelnościami, w tym najbardziej znaczących uczestników tego rynku – mówił Krzysztof Sołkiewicz. – Komisja Etyki jest niezależnym organem, który ma możliwość obiektywnego weryfikowania zgodności konkretnego działania członka KPF z Zasadami Dobrych Praktyk. A co sądzą o spotkaniu sami zainteresowani? -Bardzo dobrze, że takie akcje są prowadzone – mówiła Anna Kwaśniewska, która do kieleckiego starostwa przyjechała z koleżanką Jadwigą Mianowską. Obie panie mieszkają w Opatowie i są uczestniczkami  Uniwersytetu III wieku. Seniorze, pamiętaj, że:
  1. Nie podawaj danych przez telefon. Dotychczasowy usługodawca je ma.
  2. Masz prawo powiedzieć „nie”. Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę. Odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora. Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.
  3. Przeczytaj dokładnie całość oferowanej umowy, skonsultuj się z rodziną, sąsiadami.
  4. Skorzystaj z bezpłatnej pomocy rzecznika konsumentów, dowiedz się jakie masz prawa: 801440220lub 22 290 89 16 od poniedziałku do piątku 8-18.
  5. Idziesz na pokaz, aby odebrać „nagrodę”? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w przeciwnym razie sprzedawca „pomoże” tobie zaciągnąć kredyt na produkty, których nie potrzebujesz. Zaproszenie na „bezpłatne badania”, „odbiór nagrody”, „pokaz kulinarny”, może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów. Nie daj się zmanipulować.
  6. Masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, którą zawarłeś na pokazie.
  Przykładowe sposoby działania nieuczciwych sprzedawców – przedstawiają się jako dotychczasowy operator telefonii stacjonarnej, sprzedawca energii elektrycznej lub gazu i chcą przedłużyć umowę, podpisać aneks lub mają ofertę promocyjną – de facto reprezentują innego przedsiębiorcę i podpisanie dokumentów oznacza zmianę operatora i realizację umowy na zupełnie innych warunkach; – twierdzą, iż spisują liczniki lub wymieniają urządzenia (np. liczniki, piecyki gazowe, filtry do wody lub aparaty telefoniczne). Przedstawiają konsumentom do podpisu protokół, który w rzeczywistości jest nową umową i nie zostawiają egzemplarza dokumentów dla konsumenta; – przedstawiają się jako osoby przeprowadzające ankiety dotyczące energii lub telekomunikacji – wypełniając ankietę zbierają pełne dane konsumenta i następnie proszą o jej podpisanie – konsument składając podpis pod „ankietą” w rzeczywistości podpisuje umowę z nowym dostawcą usług; – proszą o podpis na dokumencie potwierdzającym, że odbyli wizytę sprzedażową u klienta, a w rzeczywistości podsuwają do podpisu umowę na nowe usługi; – informują o konieczności aktualizacji danych osobowych, proszą o okazanie dowodu osobistego, wypełniają gotowe formularze i następnie proszą o ich podpisanie – w rzeczywistości konsument podpisuje nową umowę. – niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. Przedsiębiorcy w zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie od umowy w ustawowym terminie 14 dni.

Bezpieczny i Aktywny Senior – Wideo

1
O tym jak nie dać się naciągnąć nieuczciwym sprzedawcom oferującym różnorodne produkty i usługi i o konieczności zachowania szczególnej ostrożności przy podpisywaniu umów rozmawiano podczas konferencji „Bezpieczny i Aktywny Senior”, którą zorganizowano w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach.
Sprawdź zanim podpiszesz!
 

Sprawdź zanim podpiszesz!

1
17 listopada w Starostwie Powiatowym w Kielcach odbyło się spotkanie przedstawicieli, instytucji i organizacji działających na rzecz seniorów. Ich przedstawiciele ostrzegali przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców oferujących różnorakie produkty i usługi.
Bezpieczny i Aktywny Senior – Wideo
Organizatorami spotkania pod nazwą „Bezpieczny i Aktywny Senior” byli: starosta kielecki – Michał Godowski oraz Delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Łodzi. Na spotkaniu obecni byli także Marek Kwiecień i Józef Szczepańczyk – członkowie Zarządu Powiatu Kieleckiego. – Starostwo powiatowe w Kielcach aktywnie wspiera seniorów, dlatego też postanowiliśmy ostrzec osoby starsze przed licznymi w ostatnim czasie próbami oszustw i wyłudzeń pieniędzy przez nieuczciwych sprzedawców – powiedział starosta Michał Godowski. Tomasz Dec, dyrektor Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Łodzi poinformował zebranych o podstawowych zasadach bezpieczeństwa zawierania umów. Należy być szczególnie czujnym podczas rozmów z konsultantami różnych firm. – Bardzo ważnym jest, aby nie podawać swoich danych przez telefon. Jeśli od konsultanta otrzymamy jakąś ofertę, należy przed wyrażeniem zgody na podpisanie umowy sprawdzić, czy pochodzi ona od obecnego dostawcy usług. Przed podpisaniem umowy należy bezwzględnie i dokładnie przeczytać umowę. Dobrym pomysłem jest też skonsultowanie jej z rodziną, czy sąsiadami. Jeśli ktokolwiek zmusza państwa do podpisania umowy, należy powiedzieć stanowcze „nie” – mówił dyrektor Tomasz Dec. Seniorzy obecni na spotkaniu zostali także poinformowani w jaki sposób zachować się, jeśli firma windykacyjna przesyła wezwanie do zapłaty. Jak podkreślił Tomasz Dec, w pierwszej kolejności należy opanować nerwy i emocje i pamiętać, że wezwanie nie jest pismem z sądu. Osoba, która otrzymała takie pismo, powinna najszybciej skonsultować się z osobami bliskimi i udać po pomoc do Powiatowego lub Miejskiego Rzecznika Konsumentów właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Bezpłatną pomoc prawną można również uzyskać pod numerami telefonów: 801 440 220 lub 22 290 89 16 od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 d 18:00.