Konsumenci w Polsce dysponują szerokim wyborem podmiotów, do których mogą się zwrócić po bezpłatną poradę prawną.
Kupujesz jedzenie lub ubranie? Korzystasz z różnych usług bankowych i finansowych? Podróżujesz? Chcesz wynająć mieszkanie lub zastanawiasz się nad jego kupnem? Zmieniasz abonament telefoniczny? Jesteś konsumentem. Zobacz, jakie prawa Ci przysługują.
Pierwsza pomoc – zadzwoń
Skontaktuj się z infolinią konsumencką, która udziela prostych porad. Możesz tu również uzyskać informacje, gdzie zgłosić się po bardziej zaawansowaną pomoc z problemem konsumenckim. Kontakt pod numerami 801 440 220 i 22 290 89 16 (opłata wg taryfy operatora) od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00. Koszt: bezpłatnie.
Dla zwolenników poradnictwa online
Jeżeli zachodzi konieczność analizy dokumentacji, to w prostych sprawach możesz się zwrócić do centrum e-porad.
- Kontakt:
- Koszt: bezpłatnie
Blisko nas – pomoc lokalna
Masz możliwość skontaktowania się również z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów, którzy udzielają porad, występują w twoim imieniu do przedsiębiorców i pomagają w przygotowaniu pism procesowych. Ponadto są uprawnieni do występowania w procesach sądowych. Jak wybrać właściwego rzecznika? Skorzystaj z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej i sprawdź, który rzecznik znajduje się najbliżej Twojego miejsca zamieszkania. Kontakt: telefoniczny, listowny lub elektroniczny. Koszt: bezpłatnie.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów: Wojciech Wojtaszek, adres: ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce, piętro 0, p. 17, tel. 41 200 12 80, e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.kielce.pl
Polubownie z Inspekcją Handlową
Przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej możesz skorzystać z pomocy Stałych Sądów Polubownych. Możesz tu zgłosić sprawę dotyczącą sporu w zakresie zakupu towarów i usług (głównie: deweloperskich, turystycznych, remontowo-budowlanych, czy edukacyjnych – niepublicznych).
Pamiętaj, na rozpoznanie sprawy przed stałym sądem polubownym wymagana jest zgoda obu stron sporu (konsumenta i przedsiębiorcy). Wartość przedmiotu sporu nie może przekraczać 10 tys. zł. Właściwym do rozpatrzenia sprawy jest sąd zgodny z siedzibą przedsiębiorcy.
- Kontakt: w zależności od Inspekcji Handlowej (najczęściej) – osobiście, pocztą, przez ePUAP: https://uokik.gov.pl/stale_sady_polubowne.php
- Koszt: koszty postępowania ponosi ten, kto przegra sprawę. Przewodniczący może również z nich zwolnić.
Porady specjalistyczne – pomoc transgraniczna w UE
Masz problem z linią lotniczą, hotelem, firmą wynajmującą auta, a może rzecz, którą kupiłeś od sprzedawcy z innego kraju UE okazała się wadliwa? Jeżeli przedsiębiorca zarejestrowany jest w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zwróć się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
- Kontakt: telefoniczny 22 55 60 600 – dyżury prawników od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 14:00,
- elektroniczny , osobisty w siedzibie ECK w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1, pocztą tradycyjną.
- Koszt: bezpłatnie
Oprócz ECK bezpłatną pomoc prawną znajdziesz również w instytucjach wyspecjalizowanych, które na co dzień zajmują się takim tematami jak telekomunikacja, energetyka lub finanse.
18 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Konsumenta.
Źródło: UOKiK