3.5 C
Kielce
poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościOtwieramy się na zagraniczne trendy w nauczaniu

Otwieramy się na zagraniczne trendy w nauczaniu

Zobacz

W miniony weekend gościliśmy w powiecie kieleckim 6-osobową delegację z Portugali, Chorwacji i Grecji. Wizyta gości odbyła się w ramach projektu „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”.

Grupa sześciu osób z trzech krajów reprezentujących trzy instytucje, będące partnerami w projekcie pt. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” uczestniczyła w międzynarodowym spotkaniu projektowym, zorganizowanym przez powiat kielecki, jako koordynatora projektu. Partnerzy zagraniczni to Stowarzyszenie Ruchów Europejskich (ATLME) z Portugali, Średnia Szkoła Zawodowa Bedekovčina z Chorwacji i Innovation Frontiers IKE z Grecji.

W spotkaniu uczestniczyli także krajowi partnerzy: Poradnie Psychologiczno–Pedagogiczne w: Bodzentynie, Chmielniku i Piekoszowie oraz Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.

Zorganizowana z inicjatywy Zarządu Powiatu w Kielcach wizyta odbyła się w siedzibie kieleckiego starostwa oraz w siedzibie Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku.

Spotkanie otwierające projekt z uczestnikami wszystkich instytucji partnerskich rozpoczął starosta kieleckiMirosław Gębski. W sobotę 9.11.2019 roku wicestarosta Tomasz Pleban przedstawił informacje o różnorodnych zadaniach pod kątem założeń projektowych. Dyrektorzy poszczególnych instytucji omówili zasady działania międzynarodowej sieci współpracy i samokształcenia w poszczególnych krajach partnerskich. Ponadto przedstawiono szczegóły programu, najbliższego międzynarodowego spotkania szkoleniowego w Portugalii, które ma odbyć się grudniu,  na temat „Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia)”.

W trakcie wizyty w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chmielniku dyrektor Marta Nowak przedstawiła cele i zadania poradni pod kątem projektu. Poinformowała o różnorodnych formach i metodach pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także o formach pomocy, wsparcia dla nauczycieli i rodziców.

W spotkaniu w poradni uczestniczyli: burmistrz Chmielnika – Paweł Wójcik, który przekazał gościom informacje o naszym mieście i gminie oraz zaprosił do dalszej współpracy, a także dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku – Sławomir Wójcik.

Na zakończenie wizyty w Chmielniku, burmistrz zaprosił wszystkich do zwiedzenia „Świętokrzyskiego Sztetla”.

Projekt pn. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” będzie trwał trzy lata. Wartość projektu – 207 386 Euro.

Cel główny projektu:

Wypracowanie modelu efektywnego rozwijania kompetencji kluczowych uczniów ze SPE poprzez podniesienie umiejętności zawodowych nauczycieli/specjalistów/konsultantów w zakresie włączających form i metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania narzędzi ICT.

Cele szczegółowe:

– poznanie zagranicznych modeli diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;

– wykorzystanie zagranicznych doświadczeń na gruncie własnej placówki;

– poznanie zagranicznych rozwiązań w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów;

– zapoznanie kadry kierowniczej poszczególnych placówek z systemami edukacyjnymi, modelami edukacji włączającej i metodami nauczania funkcjonującymi w kraju partnerskim w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE.

Uczestnikami projektu będą nauczyciele/specjaliści/konsultanci (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, osoby odpowiedzialne za jakość oświaty) z 4 krajów partnerskich. Będą to osoby pracujące z uczniem ze SPE,  udzielające wsparcia nauczycielom, zajmujące się szeroko pojętą edukacją oraz edukacją włączającą.

Celem projektu jest wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wypracowanie reguł współpracy między organem prowadzącym, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówką doskonalenia nauczycieli i szkołami, poszerzenie umiejętności zawodowych i wzrost doświadczenia w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zespołem Aspergera oraz ucznia zdolnego. Przygotowanie szkół zaangażowanych w realizację założeń projektowych do efektywnej realizacji idei edukacji włączającej;  wypracowanie mechanizmów zapewniających osiągnięcia  edukacyjne wszystkim uczniom narażonym na wykluczenie, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze SPE.

Rezultaty twarde:

– scenariusze  krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych w zakresie SPE ucznia w obszarach wskazanych w projekcie;

– poradnik dla nauczycieli, zawierający obudowę merytoryczną z zakresu tworzenia

i modyfikacji programów nauczania dla uczniów ze SPE, uwzględniający dobre praktyki, narzędzia i metody wypracowane w krajach partnerskich podczas prac nad międzynarodowym kursem e-learningowym;

– cyfrowe laboratorium metod i form pracy z uczniem ze SPE;

– międzynarodowy kurs e-learningowy dotyczący metod i sposobów pracy z uczniami ze SPE, uwzględniający dobre praktyki w poszczególnych krajach partnerskich, ze szczególnym zaakcentowaniem kreatywnego wykorzystania narzędzi ICT.

Działania:

– zorganizowanie 4 międzynarodowych spotkań projektowych

– zorganizowanie 4 krótkoterminowych programów szkoleniowych dla 32 Uczestników z 4 krajów: Polski, Portugalii Grecji i Chorwacji

– opracowanie poradnika dla nauczycieli

– opracowanie międzynarodowego kursu e-learningowego

– przeprowadzenie krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych dla nauczycieli.

Oddziaływanie i korzyści długoterminowe:

– zwiększenie efektywności wsparcia udzielanego nauczycielom pracującym z uczniem ze SPE;

– zwiększenie u nauczycieli poziomu efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK

w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;

– zwiększenie wiedzy nauczycieli w zakresie modeli edukacji włączającej i metod nauczania funkcjonujących w krajach partnerskich;

– podniesienie kompetencji i umiejętności zawodowych uczestników projektu w zakresie wspierania uczniów o SPE;

– zapewnienie dostępności do kursu e-learningowego dla szerokiej grupy nauczycieli;

– podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;

– zwiększenie jakości wsparcia udzielanego uczniom ze SPE i ich rodzicom w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych oraz edukacji włączającej.

Galeria

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Aktualności

Ponad 3 promile za kierownicą!

Nawet trzy lata za kratkami spędzić może 52-latek z gminy Łączna. Mężczyzna kierował mercedesem mając w organizmie ponad...

Polecamy