3.5 C
Kielce
sobota, 28 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościOtwieramy się na zagraniczne trendy w nauczaniu

Otwieramy się na zagraniczne trendy w nauczaniu

Zobacz

W miniony weekend gościliśmy w powiecie kieleckim 6-osobową delegację z Portugali, Chorwacji i Grecji. Wizyta gości odbyła się w ramach projektu „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”.

Grupa sześciu osób z trzech krajów reprezentujących trzy instytucje, będące partnerami w projekcie pt. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” uczestniczyła w międzynarodowym spotkaniu projektowym, zorganizowanym przez powiat kielecki, jako koordynatora projektu. Partnerzy zagraniczni to Stowarzyszenie Ruchów Europejskich (ATLME) z Portugali, Średnia Szkoła Zawodowa Bedekovčina z Chorwacji i Innovation Frontiers IKE z Grecji.

W spotkaniu uczestniczyli także krajowi partnerzy: Poradnie Psychologiczno–Pedagogiczne w: Bodzentynie, Chmielniku i Piekoszowie oraz Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.

Zorganizowana z inicjatywy Zarządu Powiatu w Kielcach wizyta odbyła się w siedzibie kieleckiego starostwa oraz w siedzibie Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku.

Spotkanie otwierające projekt z uczestnikami wszystkich instytucji partnerskich rozpoczął starosta kieleckiMirosław Gębski. W sobotę 9.11.2019 roku wicestarosta Tomasz Pleban przedstawił informacje o różnorodnych zadaniach pod kątem założeń projektowych. Dyrektorzy poszczególnych instytucji omówili zasady działania międzynarodowej sieci współpracy i samokształcenia w poszczególnych krajach partnerskich. Ponadto przedstawiono szczegóły programu, najbliższego międzynarodowego spotkania szkoleniowego w Portugalii, które ma odbyć się grudniu,  na temat „Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia)”.

W trakcie wizyty w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Chmielniku dyrektor Marta Nowak przedstawiła cele i zadania poradni pod kątem projektu. Poinformowała o różnorodnych formach i metodach pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także o formach pomocy, wsparcia dla nauczycieli i rodziców.

W spotkaniu w poradni uczestniczyli: burmistrz Chmielnika – Paweł Wójcik, który przekazał gościom informacje o naszym mieście i gminie oraz zaprosił do dalszej współpracy, a także dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku – Sławomir Wójcik.

Na zakończenie wizyty w Chmielniku, burmistrz zaprosił wszystkich do zwiedzenia „Świętokrzyskiego Sztetla”.

Projekt pn. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych” będzie trwał trzy lata. Wartość projektu – 207 386 Euro.

Cel główny projektu:

Wypracowanie modelu efektywnego rozwijania kompetencji kluczowych uczniów ze SPE poprzez podniesienie umiejętności zawodowych nauczycieli/specjalistów/konsultantów w zakresie włączających form i metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania narzędzi ICT.

Cele szczegółowe:

– poznanie zagranicznych modeli diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;

– wykorzystanie zagranicznych doświadczeń na gruncie własnej placówki;

– poznanie zagranicznych rozwiązań w zakresie efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów;

– zapoznanie kadry kierowniczej poszczególnych placówek z systemami edukacyjnymi, modelami edukacji włączającej i metodami nauczania funkcjonującymi w kraju partnerskim w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE.

Uczestnikami projektu będą nauczyciele/specjaliści/konsultanci (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, osoby odpowiedzialne za jakość oświaty) z 4 krajów partnerskich. Będą to osoby pracujące z uczniem ze SPE,  udzielające wsparcia nauczycielom, zajmujące się szeroko pojętą edukacją oraz edukacją włączającą.

Celem projektu jest wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wypracowanie reguł współpracy między organem prowadzącym, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówką doskonalenia nauczycieli i szkołami, poszerzenie umiejętności zawodowych i wzrost doświadczenia w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zespołem Aspergera oraz ucznia zdolnego. Przygotowanie szkół zaangażowanych w realizację założeń projektowych do efektywnej realizacji idei edukacji włączającej;  wypracowanie mechanizmów zapewniających osiągnięcia  edukacyjne wszystkim uczniom narażonym na wykluczenie, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze SPE.

Rezultaty twarde:

– scenariusze  krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych w zakresie SPE ucznia w obszarach wskazanych w projekcie;

– poradnik dla nauczycieli, zawierający obudowę merytoryczną z zakresu tworzenia

i modyfikacji programów nauczania dla uczniów ze SPE, uwzględniający dobre praktyki, narzędzia i metody wypracowane w krajach partnerskich podczas prac nad międzynarodowym kursem e-learningowym;

– cyfrowe laboratorium metod i form pracy z uczniem ze SPE;

– międzynarodowy kurs e-learningowy dotyczący metod i sposobów pracy z uczniami ze SPE, uwzględniający dobre praktyki w poszczególnych krajach partnerskich, ze szczególnym zaakcentowaniem kreatywnego wykorzystania narzędzi ICT.

Działania:

– zorganizowanie 4 międzynarodowych spotkań projektowych

– zorganizowanie 4 krótkoterminowych programów szkoleniowych dla 32 Uczestników z 4 krajów: Polski, Portugalii Grecji i Chorwacji

– opracowanie poradnika dla nauczycieli

– opracowanie międzynarodowego kursu e-learningowego

– przeprowadzenie krajowych spotkań warsztatowych oraz konsultacji e-learningowych dla nauczycieli.

Oddziaływanie i korzyści długoterminowe:

– zwiększenie efektywności wsparcia udzielanego nauczycielom pracującym z uczniem ze SPE;

– zwiększenie u nauczycieli poziomu efektywnego i kreatywnego wykorzystania TIK

w procesie kształcenia kompetencji kluczowych uczniów ze SPE;

– zwiększenie wiedzy nauczycieli w zakresie modeli edukacji włączającej i metod nauczania funkcjonujących w krajach partnerskich;

– podniesienie kompetencji i umiejętności zawodowych uczestników projektu w zakresie wspierania uczniów o SPE;

– zapewnienie dostępności do kursu e-learningowego dla szerokiej grupy nauczycieli;

– podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych w zakresie diagnozy i wsparcia ucznia ze SPE;

– zwiększenie jakości wsparcia udzielanego uczniom ze SPE i ich rodzicom w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych oraz edukacji włączającej.

Galeria

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Aktualności

Szanowni mieszkańcy miasta Morawica oraz miejscowości Bieleckie Młyny, Brzeziny oraz Łabędziów

Szanowni mieszkańcy miasta Morawica oraz miejscowości Bieleckie Młyny, Brzeziny oraz Łabędziów Od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 18...

Polecamy