Bezpłatny autokar pojedzie z Kielc na Święty Krzyż

0

Z inicjatywy Samorządu Województwa Świętokrzyskiego oraz Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego uruchomiono bezpłatną linię autokarową łączącą Kielce ze Świętym Krzyżem.

Autobus turystyczny, oklejony zdjęciami z regionu, pierwszych turystów zabierze na Święty Krzyż już 15 sierpnia 2020 roku! Będzie kursował do 27 września 2020. Autobus będzie się zatrzymywał na ośmiu przystankach na trasie.  Będzie kursował w każdy weekend (sobota i niedziela) 3 razy dziennie aż do końca września 2020 r. plus dodatkowo jeden kurs – 14 września (poniedziałek) – kiedy to na Św. Krzyżu odbywa się główna uroczystość w ramach Odpustu Podniesienia Drzewa Krzyża Świętego (wyjazd z Kielc godz. 10.00 / wyjazd ze Św. Krzyża godz. 14.00).

  Przystanki i harmonogram kursów:
Kielce- Święty krzyż    
1 kurs 2 kurs 3 kurs
Kadzielnia (parking dla autokarów)

10:00

Dworzec PKP

06:30

10:08

14:30

Cedzyna – parking przy hotelu Echo

06:50

10:28

14:50

Mąchocice – parking za hotelem Ameliówka

06:57

10:35

14:57

Ciekoty – pętla autobusowa przy Szklanym Domu

07:04

10:42

15:04

Święta Katarzyna – parking przy Jodełce

07:11

10:50

15:12

Bieliny – przystanek przy skrzyżowaniu ul. Kieleckiej / Krótkiej – pensjonat pod kogutami

07:19

11:05

15:27

Huta Szklana – parking (lub okolice)

07:34

11:14

15:36

Święty Krzyż (pętla)

07:43

11:20

15:42

Święty Krzyż- Kielce
1 kurs 2 kurs 3 kurs
Święty Krzyż (pętla)

08:40

12:45

18:00

Huta Szklana – parking (lub okolice)

08:46

12:51

18:06

Bieliny – przystanek przy skrzyżowaniu ul. Kieleckiej / Krótkiej – pensjonat pod kogutami

08:56

13:00

18:12

Święta Katarzyna – parking przy Jodełce

09:11

13:15

18:27

Ciekoty – pętla autobusowa przy Szklanym Domu

09:19

13:22

18:35

Mąchocice – parking za hotelem Ameliówka

09:26

13:29

18:44

Cedzyna – parking przy hotelu Echo

09:34

13:36

18:51

Dworzec PKP

09:54

13:56

19:11

Kadzielnia (parking dla autokarów)

14:04

Uzupełnieniem przejazdu będzie obsługa przewodnicka w autokarze. Autokar jest pięknie obrandowany, klimatyzowany, z dwoma ekranami na których w drodze powrotnej prezentowane będą filmy o regionie. Zachęcamy mieszkańców i przedsiębiorców, działających na Państwa obszarze w branży turystycznej do wykorzystania tej darmowej usługi transportowej. Korzyści z wprowadzenia bezpłatnej linii autobusowej na trasie Kielce – Święty Krzyż będą mieć zarówno turyści i przedsiębiorcy działających w branży turystycznej, jak i  mieszkańcy.

  • Dla turystów to przede wszystkim rozwiązanie problemu braku komunikacji między Kielcami a najważniejszymi miejscami turystycznymi Gór Świętokrzyskich – Świętą Katarzyną i Świętym Krzyżem a także udogodnienie dla wszystkich zainteresowanych jednodniowym przejściem najpopularniejszym szlakiem w regionie ze Świętej Katarzyny przez Łysicę na Święty Krzyż. Dzięki autobusowi będą mogli wrócić bezpośrednio do Świętej Katarzyny.
  • Dla przedsiębiorców bezpłatna linia pozwoli rozszerzyć ofertę – będzie można dołączyć bezpłatny przejazd do pakietów oferowanych przez hotelarzy, biura podróży i inne podmioty turystyczne.
  • Dla mieszkańców to z kolei rozwiązanie problemu osób niezmotoryzowanych, a zainteresowanych zwiedzaniem okolic Łysogór a także działanie na rzecz osób starszych, chorych, dla których bezpłatny autobus to obecnie jedyna opcja umożliwiająca dotarcie do atrakcji Łysogór.
 

Więcej informacji oraz rezerwacja biletów

System rezerwacji biletów jest dostępny na stronie internetowej www.swietokrzyskie.travel.  Wejście do systemu poprzez kliknięcie na baner główny.

Aby zrobić rezerwację należy wypełnić formularz (wybrać trasę, datę i godzinę kursu, podać liczbę miejsc, imię i nazwisko,  numer telefonu  oraz e-mail – na podany adres zostanie wysłany link aktywacyjny do potwierdzenia rezerwacji, w który należy kliknąć,).  Po kliknięciu wygeneruje się bilet z numerem rezerwacji, który należy w formie papierowej lub elektronicznej okazać kierowcy. Limit rezerwacji indywidualnych to 5 biletów na 1 osobę. Po przekroczeniu ilości dostępnych miejsc – system automatycznie zablokuje zapis na daną linię (dzień/godzinę).

 

Ludowa tradycja na chwałę Matki Bożej – słów kilka o Święcie Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

0
Barwne bukiety, splecione ze zbóż, kwiatów i owoców, zanoszone z nabożną modlitwą i wiarą w cudowną moc jaką zyskają po poświęceniu – to jeden z najpiękniejszych ludowych zwyczajów. Święto Matki Boskiej Zielnej to piękna, pełna elementów folkloru żywa na terenie Miasta i Gminy Morawica tradycja. Szczególny charakter obchody tego święta mają w parafii Brzeziny, która w tym dniu przeżywa odpust parafialny. W sobotę 15 sierpnia obchodzimy święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.  Jest to jedno z najstarszych świąt w kalendarzu liturgicznym. Zostało ustanowione w V wieku naszej ery, jako pamiątka wzięcia Maryi z duszą i ciałem do nieba. W Polsce święto to znane jest również jako „Święto Matki Boskiej Zielnej”. Kultura chrześcijańska przyjmowana wśród różnych ludów i plemion przejmowała pewne elementy przedchrześcijańskich tradycji z danych terenów, wplatając się w kalendarz natury. Zarówno na terenach Imperium Rzymskiego jak i ziemiach Słowian istniał bowiem zwyczaj poświęcania bóstwom pierwocin plonów. Wraz z chrystianizacją zwyczaje zaczęto adaptować do kalendarza świąt kościelnych, a ich pogański wymiar zastępować nowym chrześcijańskim. Ziemie Polskie, w dużej mierze przez większość swojej historii typowo rolnicze, zwyczaj ofiarowania plonów powiązały ze Świętem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, w ten sposób powstała kultywowana do dziś na wsiach tradycja święcenia bukietów w kościołach. Nie są to typowe wiązanki kwiatów, gdyż zawarte w nich rośliny są tak zwanymi pierwocinami płodów rolnych. „Ziele” składa się ze zbóż, ziół, kwiatów, owoców. W polskim folklorze święto to zapisało się pod wspomnianą wcześniej nazwą Święta Matki Boskiej Zielnej. W tym dniu przynoszono do świątyń bukiety będące formą podziękowania rolników za opiekę Matki Bożej nad ich uprawami i pracą. Poświęconemu w tym dniu „zielu” przypisywano szczególne właściwości, miało ono chronić od chorób, piorunów oraz nieszczęść, a spożycie roślin w znajdujących się w nim miało mieć właściwości uzdrawiające. Na terenie Miasta i Gminy Morawica tradycja święta „Matki Boskiej Zielnej” jest ciągle żywa. W wiejskich kościołach kapłani dokonują poświęcenia przyniesionych przez mieszkańców wiązanek roślin. Szczególnie podniosły wymiar dzień ten ma w jednej z dwóch najstarszych parafii na naszym terenie czyli w Brzezinach. Dzień Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest  bowiem dniem odpustu parafialnego. Wspólnota parafialna w Brzezinach powstała w 1440 roku, kiedy to została erygowana przez biskup Zbigniew Oleśnicki. Od lat w dniu 15 sierpnia odbywa się tam uroczysta suma, którą poprzedza barwna procesja eucharystyczna z udziałem Pań z Zespołów Ludowych z terenu parafii. Wydarzenie to oprócz wymiaru religijnego ma również inne tradycje, jak choćby stragany odpustowe. Jest to dzień, który na dobre wpisał się w kalendarz ważnych wydarzeń w życiu lokalnej społeczności, jest tak już od lat. We wspomnieniach starszych przewijają się opowieści o smaku odpustowego ogórka z beczki czy lodów z bańki, a także kręconej przez mężczyzn karuzeli. Dzień 15 sierpnia przyciągał do Brzezin mieszkańców z wielu okolicznych miejscowości. Odpust był dniem spotkań, rozmów, barwnym wycinkiem z życia wsi. Tym bardziej na uwagę zasługuje fakt, że ten element ludowej kultury naszej małej ojczyzny, może w nieco zmieniony sposób, jednak ciągle jest aktualny i kultywowany.

Norbert Sierpień

 

Uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej w Brzezinach

0
Sołtys, Rada Sołecka Brzezin oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Brzezin zapraszają na uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej w Brzezinach. W niedzielę 16 sierpnia o godz. 12:00 w kościele parafialnym pw. NMP i Wszystkich Świętych w Brzezinach odprawiona zostanie uroczysta msza święta. Bezpośrednio po niej nastąpi ceremonia odsłonięcia pamiątkowej tablicy umiejscowionej na placu przy fontannie. Poświęcona ona jest PAMIĘCI MIESZKAŃCÓW, KTÓRZY WALCZYLI O WOLNĄ I NIEPODLEGŁĄ POLSKĘ.  

Moravia zagra w Busku Zdroju w meczu piątej kolejki IV ligi

0
W V kolejce spotkań IV ligi Świętokrzyskiej Moravia zagra wyjazdowe spotkanie w Busku Zdroju z miejscowym AKS-em 1947. Początek meczu w niedzielę 16 sierpnia 2020r. o godzinie 17:00.   Poprawić statystyki                 W meczu z AKS-em Moravia będzie chciał utrzymać dobre miejsce w tabeli i kontynuować serię dobrych spotkań zakańczanych zwycięstwem. Bilans dotychczasowych spotkań jest bardzo niekorzystny, z AKS-em 1947 graliśmy zarówno w klasie okręgowej jak i IV lidze. Tylko jedno zwycięstwo na sześć meczy, najwyższy czas na poprawę tych niekorzystnych statystyk. W zespole z Buska jeszcze w ubiegłym sezonie grało czterech naszych wychowanków, trzech ponownie reprezentuje barwy naszego klubu – mowa tutaj o braciach Zawadzkich. Cały czas w barwach AKS-u gra Damian Pietras. Spotkanie będzie sędziował Aleksander Kozieł.   Bilans spotkań z AKS 1947 Busko-Zdrój: Sezon 2017/2018, IV liga 12.08.2017r.  AKS 1947 – Moravia            2:0 18.04.2018r. Moravia – AKS 1947             1:3 (Damian Kania) Sezon 2016/2017, IV liga 13.11.2016r.  AKS 1947 – Moravia            0:1 (Wojciech Młynarczyk) 15.06.2017r. Moravia – AKS 1947             1:3 (Dawid Wójcik) Sezon 2011/2012, klasa okręgowa: 02.10.2011r. Moravia – AKS 1947            0:7 06.05.2012r. AKS 1947 – Moravia            3:1 (Przemysław Strójwąs)   Na wyjeździe: 1 zwycięstwo – 2 porażki, bilans bramkowy 2:5, U siebie: 3 porażki, bilans bramkowy 2:13. W sumie: 1 zwycięstwo – 5 porażek, bilans bramkowy 4:18.   Rekonstrukcja zarządu                 Na wczorajszym walnym zebraniu członków K.S. Moravia miała miejsce rekonstrukcja zarządu. Jego skład opuścili Stanisław Zawadzki i Bartłomiej Młynarczyk, a w ich miejsce do zarządu wybrano Krystiana Kruka i Kamila Zmarzłego. Aktualny skład zarządu K.S. Moravia: prezes Przemysław Strójwąs, wiceprezes Tomasz Wierzbicki, wiceprezes Krystian Kruk, skarbnik Kamil Zmarzły i sekretarz Grzegorz Zegadło.

Jacek Kubicki

 

FAQ – dla przedsiębiorców turystycznych, organizacji pożytku publicznego

0
Poniżej publikujemy pytania i odpowiedzi dla przedsiębiorców realizujących usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne, którzy planują zarejestrować swoje przedsiębiorstwo w systemie PUE ZUS i przyjmować płatności bonem turystycznym. Pytania i odpowiedzi zostały opracowane przez Polską Organizację Turystyczną.
  1. 1.       Kto może przyjmować płatności bonem turystycznym?
Możesz przyjmować płatności bonem, jeśli jesteś przedsiębiorcą turystycznym lub prowadzisz organizację pożytku publicznego i realizujesz usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terytorium Polski. Musisz działać legalnie i mieć wpis do odpowiednich rejestrów. Przy rejestracji składasz oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Musisz zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Następnie złóż oświadczenie jako przedsiębiorstwo turystyczne lub organizacja pożytku publicznego. Polska Organizacja Turystyczna (POT) na swoich stronach internetowych: www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel zamieszcza listę przedsiębiorców turystycznych oraz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu.
  1. 2.       Czy muszę złożyć wniosek, aby przyjmować płatności za pomocą bonu?
Musisz mieć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz złożyć tam oświadczenie. Aby złożyć oświadczenie,w zakładce [Ogólny] klikasz na [Dokumenty i wiadomości] > [Dokumenty robocze] > [Utwórz nowy] i wybierasz [Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny]. Podajesz dane podmiotu turystycznego i podpisujesz oświadczenie (PBT – oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny). Oświadczenie to możesz podpisać jednym z następujących sposobów: profilem PUE, podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym (e-dowód) lub profilem zaufanym. Jeśli zarejestrowałeś podmiot turystyczny, stajesz się jego managerem na PUE ZUS i wykonujesz na PUE ZUS czynności w imieniu przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego. Wskazujesz jednego lub wielu recepcjonistów, którzy będą obsługiwali na PUE ZUS płatność za pomocą bonu. Możesz wskazać również dodatkowych managerów.
  1. 3.       Kto może działać w imieniu przedsiębiorcy turystycznego?
Czynności na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS w imieniu przedsiębiorcy turystycznego wykonuje osoba wskazana na PUE ZUS jako manager. Może ona na PUE ZUS np. zmienić dane podmiotu turystycznego, dodać nowego managera, wskazać recepcjonistów, przeglądać transakcje i rozliczenia. Manager musi mieć profil na PUE ZUS. Przedsiębiorca turystyczny musi mieć co najmniej jednego managera. Na rzecz przedsiębiorcy turystycznego prace wykonują również recepcjoniści. Muszą oni mieć profil na PUE ZUS. Obsługują płatności za pomocą bonu turystycznego. Osoby, które mają na PUE ZUS status managera i recepcjonisty, mogą świadczyć usługi dla kilku przedsiębiorców turystycznych.
  1. 4.       Kto może zarejestrować podmiot turystyczny na PUE?
Każdy, kto ma profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, poda dane podmiotu i podpisze na PUE ZUS oświadczenie (PBT – oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny). Oświadczenie trzeba podpisać jednym z następujących sposobów: profilem PUE, podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym (e-dowód), profilem zaufanym. Ten, kto zarejestrował podmiot turystyczny, zostaje managerem podmiotu turystycznego – wykonuje na PUE ZUS czynności w imieniu podmiotu turystycznego, m.in. może dodawać i usuwać recepcjonistów, managerów, może zmienić dane podmiotu.
  1. 5.       Czy jako manager będę mógł zmienić dane podmiotu turystycznego?
Tak. Będziesz mógł zmienić na PUE ZUS dane podmiotu, chyba że złożyłeś oświadczenie o rezygnacji z prawa do przyjmowania płatności za pomocą bonu i Polska Organizacja Turystyczna usunęła Twój podmiot z listy udostępnianej na swoich stronach internetowych.
  1. 6.       Jakie mam obowiązki, jeśli zostałem wpisany na listę przedsiębiorców turystycznych?
Po rejestracji podmiotu turystycznego na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS musisz zamieszczać informację, że można u Ciebie płacić za pomocą bonu. Informację tę trzeba umieścić przede wszystkim w miejscu realizacji usług hotelarskich lub imprez turystycznych (zobowiązujesz się do tego w składanym na PUE ZUS oświadczeniu). Ponadto musisz aktualizować dane podane przy rejestracji na PUE ZUS oraz poddać się czynnościom sprawdzającym, które może podjąć Polska Organizacja Turystyczna.
  1. 7.       Co powinienem zrobić, jeśli nie zrealizuję usługi, za którą przyjąłem płatność bonem?
Jeśli nie zrealizujesz usługi hotelarskiej lub imprezy turystycznej, a przyjąłeś płatność bonem, jak najszybciej zwróć płatność przyjętą za pomocą bonu na rachunek bankowy Polskiej Organizacji Turystycznej, oddzielnie dla każdego bonu. W tytule przelewu podajesz numer bonu.
  1. 8.       Czy mogę zrealizować usługę hotelarską po 31 marca 2022 r.?
Tak, ale płatność za usługę za pomocą bonu musisz przyjąć do 31 marca 2022 r.
  1. 9.       Czy mogę zrezygnować z możliwości przyjmowania płatności bonem?
Tak. W każdym czasie możesz złożyć oświadczenie o rezygnacji z programu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Polska Organizacja Turystyczna usunie Cię wtedy z listy zamieszczonej na swoich stronach internetowych. Jeśli jednak przyjąłeś płatność za usługę hotelarską lub imprezę turystyczną, musisz ją zrealizować.
  1. 10.   Kiedy muszę się zgłosić, aby znaleźć się na liście podmiotów uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu?
Prawo przyjmowania płatności za pomocą bonu turystycznego obowiązuje do 31 marca 2022 r. Do tego czasu możesz zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS jako przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego. Polska Organizacja Turystyczna umieści Cię na liście przedsiębiorców turystycznych oraz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu. Jeśli przyjmiesz płatność do 31 marca 2022 r., usługę możesz zrealizować po tym terminie.
  1. 11.   W jakim czasie otrzymam płatność za zrealizowany bon?
ZUS zrobi przelew w ciągu 14 dni od przyjęcia płatności za pomocą bonu (na rachunek, który podałeś przy rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych ZUS).
  1. 12.   Czy po przyjęciu płatności bonem muszę zawiadomić ZUS lub POT, aby otrzymać zwrot?
Nie. ZUS zrobi przelew na rachunek, który podałeś przy rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
  1. 13.   Czy mogę przyjąć płatność bonem za spływ kajakowy lub obóz harcerski?
Tak, jeśli spełniasz następujące warunki:
  • jesteś przedsiębiorcą turystycznym lub organizacją pożytku publicznego i realizujesz imprezy turystyczne na terytorium Polski,
  • działasz legalnie i masz wpis do odpowiednich rejestrów,
  • zarejestrowałeś podmiot turystyczny na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • spływ kajakowy albo obóz harcerski stanowią część imprezy turystycznej (zdefiniowanej w ustawie o Polskim Bonie Turystycznym).
  1. 14.   Czy moje gospodarstwo agroturystyczne może przyjąć płatność bonem?
Tak, jeśli spełniasz następujące warunki:
  • jesteś przedsiębiorcą turystycznym i realizujesz usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terytorium Polski,
  • działasz legalnie i masz wpis do odpowiednich rejestrów,
  • zarejestrowałeś podmiot turystyczny na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
  1. 15.   Czy muszę zatrudnić recepcjonistę, aby przyjmować płatności za pomocą bonu?
Recepcjonista to osoba, która ma profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i obsługuje płatności za pomocą bonu. Recepcjonistę wskazuje na PUE ZUS osoba, która ma tam status managera. Każdy podmiot turystyczny, który przyjmuje płatności za pomocą bonu, musi mieć co najmniej jednego managera i recepcjonistę. Może być to ta sama osoba.
  1. 16.   Jak osoba uprawniona do bonu będzie płacić za usługę hotelarską?
Jeśli osoba uprawniona aktywuje bon na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, otrzyma e‑mailem kod obsługi płatności. Ten kod może także sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS. Musi Ci podać ten kod, gdy płaci za usługę hotelarską, a następnie – kod potwierdzający płatność, który otrzyma esemesem w momencie transakcji.
  1. 17.   Czy osoba, która chce zapłacić bonem, musi okazać w recepcji jakiś dokument?
Nie. Osoba, która chce zapłacić bonem za usługę, poda kod obsługi płatności, który otrzymała e‑mailem. Może go także sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS. Następnie poda kod potwierdzający płatność, który otrzyma esemesem w czasie transakcji.
  1. 18.   Czy można przyjąć dopłatę do bonu?
Tak. Bonem można zapłacić do wyczerpania przyznanych świadczeń w formie bonu. Brakującą kwotę klient opłaca z własnych środków.
  1. 19.   Czy mogę przyjmować płatności jako recepcjonista w dwóch naszych pensjonatach?
Tak. Wystarczy, że manager doda Cię na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS do listy recepcjonistów. Aby obsługiwać płatności za pomocą bonu, musisz mieć profil na PUE ZUS.
  1. 20.   Czy mogę dać pełnomocnictwo do rejestracji podmiotu turystycznego na PUE ZUS?
Do rejestracji nie jest wymagane pełnomocnictwo. Zarejestrować podmiot turystyczny może osoba, która:
  • ma profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • poda dane podmiotu, w imieniu którego występuje,
  • podpisze na PUE ZUS oświadczenie (PBT – oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny) – pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Jeśli podmiot turystyczny będzie rejestrować osoba, którą upoważnisz do Twojego profilu [Płatnik] – kreator sam podpowie dane podmiotu. Jeśli prowadzisz przedsiębiorstwo turystyczne lub organizację pożytku publicznego i nie masz profilu [Płatnik] na PUE ZUS, a upoważniłeś do rejestracji inną osobę  – wtedy ta osoba musi sama wpisać dane podmiotu. Natomiast dane osoby, która rejestruje przedsiębiorstwo turystyczne lub organizację pożytku publicznego, system pobierze z jej profilu na PUE ZUS.
  1. 21.   Co mogę zrobić, jeśli wpiszę błędny kod obsługi płatności z maila, który otrzymał klient?
W razie pomyłki możesz wpisać ponownie kod obsługi płatności.
  1. 22.   Co się stanie, jeśli wpiszę błędny kod potwierdzający płatność, który otrzyma klient w czasie transakcji?
Jeśli pomylisz się i wpiszesz błędny kod potwierdzający płatność, transakcja będzie anulowana. Musisz wtedy jeszcze raz wpisać kod obsługi płatności (z e-maila klienta), a następnie – nowy kod potwierdzający, który klient otrzyma esemesem.
  1. 23.   Czy muszę zwrócić świadczenie w formie bonu, jeśli zaliczka jest bezzwrotna, a klient odwołał rezerwację?
Jeśli klient wiedział, że zaliczka jest bezzwrotna i opłacił ją za pomocą bonu, a następnie odwołał rezerwację, nie musisz zwracać środków przyjętych za pomocą bonu.
  1. 24.   Czy jeśli wystawiamy fakturę na firmę za pobyt w hotelu, to możemy przyjąć płatność za pomocą bonu turystycznego?
W takiej sytuacji nie ma podstaw do zapłaty za pomocą bonu. Fakturę wystawiacie na firmę, a to oznacza, że odbiorcą usługi była firma – usługa nie była więc świadczona na rzecz dziecka.
  1. 25.   Czy płatność za pomocą bonu mogą przyjmować tylko podmioty o określonym PKD – z konkretnej branży?
Podmiot, który chce przyjmować płatność za pomocą bonu, powinien świadczyć usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w Polsce. Musi też zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Nie musi przy tym podawać numeru PKD.  

FAQ – dla osób uprawnionych do bonu turystycznego

0
Poniżej publikujemy pytania i odpowiedzi dla osób zainteresowanych skorzystaniem z bonu turystycznego. Pytania i odpowiedzi zostały opracowane przez Polską Organizację Turystyczną.
  1. 1.       Jak otrzymam swój bon?
Twój bon jest na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli jesteś osobą uprawnioną, zaloguj się na swój profil na PUE ZUS. Wybierz z górnego menu zakładkę [Ogólny] i przejdź do zakładki [Polski Bon Turystyczny], a następnie [Mój bon]. Jeśli nie masz profilu na PUE ZUS, musisz się zarejestrować (skorzystaj z instrukcji).
  1. 2.       Czy muszę złożyć wniosek, aby otrzymać bon?
Nie musisz składać wniosku o przyznanie bonu. Musisz go jedynie aktywować. Aby to zrobić, zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS na www.zus.pl. Wybierz zakładkę [Ogólny] i przejdź do zakładki [Polski Bon Turystyczny], a następnie [Mój bon]. Musisz uzupełnić swój aktualny e-mail oraz numer telefonu komórkowego.
  1. 3.       Jakie trzeba złożyć dokumenty, aby otrzymać dodatkowe świadczenie na dziecko niepełnosprawne?
Aby otrzymać dodatkowe świadczenie w formie bonu, musisz złożyć przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oświadczenie osoby uprawnionej w celu ustalenia prawa do dodatkowego świadczenia w formie Polskiego Bonu Turystycznego (DBT). Oświadczenie wypełnisz na PUE ZUS z pomocą kreatora. W oświadczeniu wskaż, czy Twoje dziecko ma orzeczenie o:
  • niepełnosprawności, lekkim, umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności – wydane na podstawie przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • częściowej niezdolności do pracy, całkowitej niezdolności do pracy, całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji albo niezdolności do samodzielnej egzystencji – wydane na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
  • stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji albo trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji – wydane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Do oświadczenia musisz dołączyć kopię orzeczenia.
  1. 4.       Czy na dziecko niepełnosprawne przysługuje wyższe świadczenie?
Jeśli masz prawo do świadczenia wychowawczego lub dodatku wychowawczego na dziecko niepełnosprawne, przysługuje Ci dodatkowe świadczenie w formie bonu. Otrzymasz więc jedno świadczenie w formie bonu w wysokości 500 zł oraz jedno dodatkowe świadczenie w formie bonu w wysokości 500 zł.
  1. 5.       Czy bon wynosi 500 zł na rodzinę, czy na każde dziecko?
Świadczenie w formie bonu o wartości 500 zł przysługuje na każde dziecko, na które masz prawo do świadczenia wychowawczego albo dodatku wychowawczego.
  1. 6.       Jak wygląda bon turystyczny?
Bon jest dokumentem elektronicznym. Ma unikalny 16-cyfrowy numer i jest na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (wybierz zakładkę [Ogólny], a następnie [Polski Bon Turystyczny]). Z tego dokumentu wynika m.in., kto jest uprawniony do świadczenia, na które dzieci, jaka jest kwota świadczenia na poszczególne dzieci oraz łączna kwota przyznanych świadczeń.
  1. 7.       Czy bonem można płacić kilka razy?
Tak, bonem możesz płacić wielokrotnie, aż do wyczerpania wysokości świadczenia w formie bonu lub dodatkowego świadczenia w formie bonu (na dziecko niepełnosprawne).
  1. 8.       Czy mogę wymienić bon na gotówkę?
Nie możesz wymienić bonu na gotówkę, inne środki płatnicze ani inne środki wymiany.
  1. 9.       Czy mogę skorzystać z wypoczynku po 31 marca 2022 r., za który zapłacę bonem?
Tak, jeśli zapłacisz za pomocą bonu do 31 marca 2022 r.
  1. 10.   Czy będę mogła skorzystać z bonu, jeśli urodzę dziecko w 2021 r.?
Tak. Jeśli w 2021 r. uzyskasz prawo do świadczenia wychowawczego, to będzie Ci również przysługiwało świadczenie w formie bonu. Możesz zrealizować go do końca marca 2022 r.
  1. 11.   Co zrobić w sytuacji, gdy kwota za nocleg w hotelu będzie przewyższać wartość bonu?
Jeśli usługa hotelarska przekracza wartość bonu, to brakującą część możesz zapłać gotówką lub przelewem.
  1. 12.   Czy bon turystyczny mogą otrzymać osoby samotnie wychowujące dzieci, rodzice zastępczy albo rodzice sprawujący opiekę naprzemiennie?
Tak. Uprawnioną do Polskiego Bonu Turystycznego jest osoba, której przysługuje prawo do świadczenia wychowawczego albo dodatku wychowawczego na dziecko. Jeśli sprawujecie opiekę nad dzieckiem naprzemiennie, każdemu z Was przysługuje bon w wysokości 250 zł oraz ewentualnie dodatkowe 250 zł, jeśli dziecko jest niepełnosprawne i ma orzeczenie, które to potwierdza.
  1. 13.   Czy bonem można opłacić wyjazd zagraniczny?
Nie. Za pomocą bonu możesz zapłacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne świadczone na terenie Polski przez przedsiębiorstwa turystyczne i organizacje pożytku publicznego, które przystąpiły do projektu Polski Bon Turystyczny. Listę tych podmiotów znajdziesz na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej (POT): www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel.
  1. 14.   Czy będzie lista hoteli, w których będzie można zapłacić za pomocą bonu?
Listę przedsiębiorców turystycznych oraz organizacji pożytku publicznego, u których będziesz mógł zapłacić za pomocą bonu, znajdziesz na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej (POT): www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel.
  1. 15.   Jak otrzymam informację, że mam przyznany bon?
Jeśli chcesz sprawdzić, czy masz bon, zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli masz prawo do bonu, w zakładce [Ogólny] będzie zakładka [Polski Bon Turystyczny] > [Mój bon]. Bon musisz aktywować. Aby to zrobić, wpisz swój aktualny adres e-mail oraz numer telefonu komórkowego. W chwili aktywacji zostanie Ci nadany kod obsługi płatności. Otrzymasz go e‑mailem, aby potwierdzić płatność za pomocą bonu.
  1. 16.   Co to jest kod obsługi płatności?
To kod, który otrzymasz, gdy aktywujesz swój bon na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Tylko Ty będziesz znał ten kod. Kod będziesz też mógł sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce [Polski Bon Turystyczny] > [Mój Bon]. Wykorzystasz go, gdy będziesz płacić za usługi, np. rezerwować nocleg w hotelu.
  1. 17.   Gdzie mogę sprawdzić/ zobaczyć swój kod obsługi płatności?
Kod obsługi płatności będziesz mógł sprawdzić w e-mailu, który otrzymasz w dniu aktywacji bonu, oraz na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce [Polski Bon Turystyczny] > [Mój Bon].
  1. 18.   Czy jeśli wystąpię do POT o bon i dostanę decyzję odmowną, mogę się odwołać?
Jeśli otrzymasz decyzję o odmowie przyznania świadczenia w formie bonu, możesz złożyć odwołanie do ministra rozwoju.
  1. 19.   Gdzie znajdę na PUE ZUS informacje o bonie?
Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS w zakładce [Ogólny] jest nowa zakładka [Polski Bon Turystyczny]. Zobaczysz ją, jeśli masz prawo do świadczenia w formie bonu. Kliknij w [Polski Bon Turystyczny], a następnie w [Mój bon]. Pojawią się następujące opcje:
  1. [Aktywuj bon],
  2. [Zmiana danych kontaktowych],
  3. [Wniosek o dodatkowe świadczenie],
  4. [Podgląd].
  1. 20.   Co trzeba zrobić, jeśli na PUE ZUS nie mam zakładki [Polski Bon Turystyczny]?
Jeśli w zakładce [Ogólny] nie ma zakładki [Polski Bon Turystyczny], oznacza to, że nie masz ustalonego prawa do świadczenia w formie bonu. W takiej sytuacji, jeśli spełniasz wymagane warunki, powinieneś złożyć wniosek o to świadczenie do Polskiej Organizacji Turystycznej (POT). POT wyda w tej sprawie decyzję.
  1. 21.   Co trzeba zrobić, aby zapłacić za pomocą bonu za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne?
Jeśli aktywujesz bon na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czyli uzupełnisz swój aktualny adres e-mail i numer telefonu komórkowego, otrzymasz e-mailem kod obsługi płatności. Kod będziesz też mógł sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce [Polski Bon Turystyczny] > [Mój Bon]. Kod ten podajesz np. w recepcji hotelu, gdy płacisz za usługi. Następnie otrzymasz  na numer telefonu komórkowego (który jest  w zakładce [Polski Bon Turystyczny] > [Mój bon]) esemes z kodem potwierdzającym tę płatność. Ten kod musisz podać recepcjoniście.
  1. 22.   Czy mogę sprawdzić, jaką wartość bonu mogę jeszcze wykorzystać?
Tak, aktualny stan środków, które możesz jeszcze wykorzystać, sprawdzisz na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Wybierz z górnego menu zakładkę [Ogólny] i przejdź do zakładki [Polski Bon Turystyczny] > [Mój bon].
  1. 23.   Mam zakładkę na PUE ZUS [Polski Bon Turystyczny], ale nie dostałem e-mailem kodu obsługi płatności. Co muszę zrobić?
Kod obsługi płatności otrzymasz przy aktywacji bonu. Aby to zrobić, wybierz zakładkę [Ogólny], a następnie [Polski Bon Turystyczny] > [Mój bon] i kliknij [Aktywuj bon]. Musisz uzupełnić swój aktualny adres e-mail oraz numer telefonu komórkowego. Jeśli aktywowałeś bon, a nie otrzymałeś e-mailem kodu obsługi płatności, sprawdź, czy e-mail z kodem obsługi płatności nie znalazł się w folderze [Spam]. Kod możesz również sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce [Polski Bon Turystyczny] > [Mój Bon].
  1. 24.   Nie mam swojego profilu na PUE ZUS. Czy może mnie reprezentować pełnomocnik i w moim imieniu aktywować mój bon?
Funkcja aktywacji bonu przez pełnomocnika będzie możliwa później. Obecnie musisz mieć swój profil na PUE ZUS, aby aktywować bon.
  1. 25.   Pomyliłem się i podałem w recepcji błędny kod obsługi płatności. Co muszę zrobić, aby zapłacić bonem za wczasy?
Podaj recepcjoniście prawidłowy kod obsługi płatności. Recepcjonista w razie pomyłki może ponownie wpisać kod i dokończyć proces płatności.
  1. 26.   Co się stanie, jeśli podam recepcjoniście błędny kod potwierdzający płatność bonem, który dostanę esemesem?
Płatność będzie anulowana. Musisz podać recepcjoniście jeszcze raz kod obsługi płatności (z e-maila), a następnie nowy kod potwierdzający, który otrzymasz esemesem.
  1. 27.   Czy w obiekcie, który jest na liście POT, mogę zapłacić bonem tylko za nocleg, czy także za posiłki i  atrakcje?
Za pomocą bonu możesz zapłacić za usługi hotelarskie. Usługa hotelarska to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych (art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy o usługach hotelarskich). Usługa hotelarska musi składać się co najmniej z noclegu., Jeśli w danym obiekcie można uzyskać dodatkowe świadczenia  (stanowią one integralną część usługi) to nadal jest to usługa hotelarska.
  1. 28.   Z przepisów wynika, że bonem można zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane na rzecz dziecka. Czy jeśli nasze dziecko ma kilka miesięcy i jego pobyt w ośrodku jest darmowy, możemy zapłacić bonem?
Tak. Usługa hotelarska lub impreza turystyczna są świadczone na rzecz dziecka, gdy dziecko korzysta z usługi hotelarskiej lub uczestniczy w imprezie turystycznej – nawet gdy ze względu na jego wiek nie  trzeba za nie zapłacić.
  1. 29.   Chcę skorzystać ze swoim niepełnosprawnym dzieckiem z usługi hotelarskiej i zapłacić za pomocą bonu.  Czy mogę za nasz wspólny pobyt zapłacić bonem?
Tak. Aby zapłacić za pomocą bonu, dziecko musi skorzystać z usługi hotelarskiej.
  1. 30.   Czy jeśli moje dziecko ma orzeczenie o niepełnosprawności do 16 roku życia, to przysługuje mi na nie dodatkowe świadczenie? Czy muszę przedstawić dodatkowe dokumenty?
Na dziecko niepełnosprawne przysługuje dodatkowe świadczenie w wysokości 500 zł (dodatkowy bon o wartości 500 zł). Dzieckiem niepełnosprawnym jest m.in. dziecko, które ma orzeczenie o niepełnosprawności (wydane na podstawie art. 4a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). Jeśli Twoje dziecko ma takie orzeczenie, to przysługuje na nie dodatkowe świadczenie w formie bonu. Aby otrzymać to świadczenie, musisz:
  • złożyć oświadczenie (przez  Platformę Usług Elektronicznych ZUS), że Twoje  dziecko ma orzeczenie o niepełnosprawności,
  • dołączyć kopię takiego orzeczenia.
  1. 31.   Czy mogę zapłacić za pomocą bonu PBT można wykorzystać za na usługi gastronomiczne w hotelu?
Bon może być wykorzystany na usługi hotelarskie (art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich). Usługa hotelarska to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych (art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy o usługach hotelarskich). Usługa hotelarska musi składać się co najmniej z noclegu, a jeśli w danym obiekcie można uzyskać dodatkowe świadczenia (gdy stanowią one integralną część takiej usługi) to nadal jest to usługa hotelarska.  

INFORMACJA – ODPADY BIO

0

INFORMACJA

PROSIMY O WYSTAWIENIE ODPADÓW BIO (BRĄZOWY WOREK) PRZED POSESJĘ WIECZOREM W DNIU 13 SIERPNIA 2020 R. ODPADY BĘDĄ ODBIERANE WE WCZESNYCH GODZINACH RANNYCH 14.08.2020 R. (dotyczy DYMINY, PIASECZNA GÓRKA, KUBY MŁYNY)

 

VI Spływ Kajakowy „U źródeł chrześcijaństwa” – zapisy do 17 sierpnia

0
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kielcach oraz Diecezja Kielecka zapraszają na VI Spływ Kajakowy „U źródeł chrześcijaństwa”, który odbędzie się w sobotę, 22 sierpnia. Tym razem na trasie Morawica – Wolica. Zbiórka zaplanowana jest o godzinie 9.30 na parkingu przy Stadionie Miejskim na ulicy Ściegiennego 8, czyli przy Suzuki Arenie. Uczestnicy spływu zostaną przewiezieni autokarem do Morawicy, a o 10 rozpocznie się spływ kajakowy. Meta zaplanowana jest około godziny 15 w Wolicy, a o 16.30 powrót autokarem do Kielc. Zgłoszenia do spływu dokonać można osobiście do dnia 17 sierpnia w Hali Legionów przy ulicy  Leszka Drogosza 2. Bliższe informacje tel. 41 3676718, wew. 941, 942 lub 600 224 404 lub 664 920 603. Organizator zastrzega sobie prawo do wcześniejszego zamknięcia zgłoszeń w momencie wyczerpania limitu dwuosobowych 20 kajaków (40 osób). O udziale w spływie decydować będzie kolejność zgłoszeń ze względu na ograniczoną do udostępnienia ilość kajaków. Opłata organizacyjna wynosi 30 złotych – należy ją uregulować w terminie do dnia 17 sierpnia, w godzinach 8:00 – 15:00 w Dziale Organizacji Imprez Sportowych, ulica Leszka Drogosza 2. W ramach opłaty organizator zapewnia: transport, zabezpieczenie medyczne, poczęstunek.  Organizator zapewnia podstawowe ubezpieczenie NNW, jednocześnie zaleca wykupienie dodatkowego ubezpieczenia.

Prezes Banku Spółdzielczego w Morawicy pan Józef Janisławski odszedł na emeryturę.

0
Z okazji zakończenia pracy zawodowej na stanowisku Dyrektora Banku Spółdzielczego w Morawicy, Burmistrz w imieniu swoim oraz całego Samorządu Miasta i Gminy w Morawicy, złożył panu Józefowi Janisławskiemu podziękowania za owocną współpracę. Pełnił on funkcję dyrektora od 2013 roku. W tym czasie powstał nowy budynek Banku Spółdzielczego w Morawicy oraz poszerzono wachlarz proponowanych usług, jednocześnie wprowadzając nowoczesne procedury obsługi i współpracy z klientem. W czwartek 12 sierpnia, w Samorządowym Centrum Kultury, odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli Burmistrz Miasta i Gminy Marian Buras, Skarbnik Miasta i Gminy Morawica pani Małgorzata Lisicka, Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Kielcach pan Stanisław Matejkiewicz, Dyrektor Banku Spółdzielczego w Kielcach Oddz. w Morawicy pan Grzegorz Czyżewski oraz przechodzący na emeryturę, dotychczasowy Dyrektor Banku w Morawicy, pan Józef Janisławski. Burmistrz wyraził wdzięczność za zaangażowanie i profesjonalizm, którymi wykazywał się pan Józef Janisławski podczas pracy na stanowisku Dyrektora Banku. –Sprawowana funkcja wymagała ogromnej wiedzy i doświadczenia w zakresie bankowości. Dzięki swemu sumiennemu podejściu do wykonywanych obowiązków, udało się poprawić jakość obsługi klientów banku oraz wdrożyć nowoczesne metody korzystania z usług bankowych. Ponadto na przestrzeni lat pan Józef wielokrotnie wspierał inicjatywy charytatywne oraz imprezy kulturalne na terenie Miasta i Gminy w Morawicy, za co jesteśmy mu wdzięczni -mówił burmistrz Marian Buras. Również pan Janisławski dziękował za otwartość i życzliwą współpracę. Nadmienił, iż szczególne podziękowania należą się panu Burmistrzowi, gdyż to właśnie on namówił go do zamieszkania w gminie Morawica. –Z perspektywy czasu mogę z przekonaniem powiedzieć, że była to dobra decyzja w moim życiu zawodowym oraz prywatnym, za co jestem niezwykle wdzięczny. Współpraca z gminą i samorządem zawsze była bardzo pozytywna, Burmistrz zawsze wspomagał nas, jako instytucję, swoją wiedzą i doświadczeniem, dzięki tej pomocy udało się wejść we współpracę z wieloma przedsiębiorcami z terenu gminy Morawica, poszerzono zakres produktów bankowych, dzięki czemu instytucja spełnia wszelkie zapotrzebowania klientów – mówił pan Janisławski.  Bank przeszedł niezwykłą przemianę, zarówno wizualną – powstał nowy budynek atrakcyjny architektonicznie, jak i wewnętrzną. Poszerzono zakres wykonywanych usług, co tym samym stawia Bank Spółdzielczy w Morawicy na równi z innymi bankami komercyjnymi. – Bardzo mi zależy aby ten oddział nadal błyszczał na tle innych placówek, dlatego zawsze będę służył pomocą, swoją wiedzą i doświadczeniem -podkreślał emerytowany dyrektor. Podczas spotkania obecny był również nowy Dyrektor Banku Spółdzielczego w Kielcach Oddział w Morawicy – pan Grzegorz Czyżewski, długoletni pracownik Banku Spółdzielczego w Kielcach, osoba z dużym doświadczeniem, znająca wszystkie procedury oraz specyfikę tego zawodu. -Życzymy panu wielu sukcesów na polu zawodowym oraz satysfakcji płynącej z nowo podjętej pracy. Jednocześnie liczymy na równie udaną i owocną współpracę jak do tej pory– dodał Burmistrz Marian Buras witając nowego dyrektora w placówce bankowej w Morawicy.

E.Tarach

 

Za pracę dla Ojczyzny- Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Kuzia uhonorowany Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości

0
Przewodniczący Rady Powiatu w Kielcach oraz dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Morawicy- Jacek Kuzia został uhonorowany Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości, nadawanym przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polski Andrzeja Dudę. Odznaki zostały wręczone 31 lipca w Urzędzie Wojewódzkim przez Wojewodę Świętokrzyskiego Zbigniewa Koniusza. Uhonorowani zostali dwaj samorządowcy z naszego powiatu. Przewodniczący Rady Powiatu w Kielcach – Jacek Kuzia, który jest również dyrektorem Zespołu Placówek Oświatowych w Morawicy, oraz Starosta Kielecki – Mirosław Gębski. Medal Stulecia Odzyskanej Niepodległości jest odznaczeniem państwowym, które jest przyznawane od 2018 roku na wniosek Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz wojewodów. Jest to odznaczenie nadawane obywatelom polskim w czasie trwania Narodowych Obchodów Setnej Rocznicy Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej. Otrzymują go osoby, które od czasu odzyskania niepodległości w 1918 r. nieustannie wspierały budowanie suwerenności i niepodległości naszego kraju. Pomagały tworzyć na nowo kulturową tożsamość Rzeczypospolitej. Umacniali poczucie wspólnoty obywatelskiej naszego społeczeństwa oraz rozbudzali tożsamość narodową. Ponadto przyczyniały się do rozsławiania dobrego imienia Rzeczypospolitej Polskiej poprzez kulturę, sztukę oraz rozwój społeczny. Nawiązywały więzi z Polakami za granicą oraz budowały dobrobyt gospodarczy naszej ojczyzny. Otrzymujące go osoby dodatkowo musiały wykazać się nienaganną służbą publiczną, cywilną bądź wojskową, działalnością na rzecz przemian demokratycznych i aktywną działalnością zawodową, i społeczną. Wojewoda Świętokrzyski podczas uroczystości wręczenia podkreślił, że osoby odznaczone, poprzez swoje działania miały i cały czas mają ogromny wpływ na życie Polaków – To odznaczenia dla osób szczególnie zasłużonych oraz oddanych służbie społeczeństwu i ojczyźnie. Nie jest łatwym być człowiekiem wielkiego serca i nieugiętego charakteru. A te właśnie cechy zadecydowały, że Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej przyznał Państwu odznaczenia. To dla mnie honor i ogromna radość, że mogę dziś w imieniu Prezydenta udekorować nimi Państwa – powiedział wojewoda Zbigniew Koniusz. Przewodniczący Rady Powiatu w Kielcach – Jacek Kuzia, poza medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości, posiada również takie odznaczenia jak Srebrny i Brązowy Krzyż Zasługi, Brązową Odznakę Zasłużonego dla Łowiectwa Kielecczyzny, Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej oraz Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. Jacek Kuzia, jest absolwentem Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego w zakresie fizyki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. Ponadto ukończył studia podyplomowe w zakresie: Organizacji i Zarządzania Oświatą (Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach) oraz Informatyki i technologii informacyjnej (Wyższa Szkoła Zarządzania Gospodarką Regionalną i Turystyką w Kielcach).  Pracę w zawodzie nauczyciela rozpoczął 1 września 1984 roku. Z dniem 1 września 1995 roku zostały mu powierzone obowiązki Dyrektora Szkoły Podstawowej w Morawicy. Natomiast od początku września 1997 roku pełni on nieprzerwanie, funkcję Dyrektora Samorządowego Zespołu Placówek Oświatowych w Morawicy. Pan Jacek Kuzia w sposób wzorowy realizuje wszelkie zadania związane z piastowanym stanowiskiem. Należy zaznaczyć, że Pan Dyrektor bardzo dużą uwagę przykłada do wykształcenia u swoich podopiecznych postaw prospołecznych. Nieustannie aktywizuje siebie oraz osoby ze swojego otoczenia do brania udziału w różnych akcjach charytatywnych. Troszczy się również o ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zarówno swoich jak i jego współpracowników. Ponadto jest to osoba, która ma ogromne poparcie i zaufanie społeczne, czego wyrazem jest jego już czwarta kadencja na stanowisku Radnego Rady Powiatu w Kielcach. W latach 1998-2002 był przewodniczącym Komisji Edukacji, Kultury i Sportu oraz pracował w Komisji Transportu i Dróg. Od roku 2002 do 2006 roku był przewodniczącym Komisji Zdrowia, Rodziny i Spraw Społecznych oraz pracował w Komisji Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Powiatu. W latach 1999-2003 był członkiem Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Świętokrzyskim. Od 2014 do 2018 roku był sekretarzem Komisji Dróg, Komunikacji i Budownictwa. Pracował także w Komisji Zdrowia, Rodziny i Spraw Społecznych. Ponadto w czasie trwania tej kadencji  był członkiem Rady Społecznej Świętokrzyskiego Centrum Matki i Noworodka – Szpitala Specjalistycznego w Kielcach. W obecnej kadencji 2018-2023, został wybrany na funkcję Przewodniczącego Rady Powiatu w Kielcach, co jest wyrazem ogromnego zaufania radnych względem Pana Jacka Kuzi. Od 2010 r. do chwili obecnej jest Członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Morawicy. Od 2014 r. jest członkiem partii politycznej Prawo i Sprawiedliwość. Swą pracę społeczną rozpoczął już podczas studiów w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach, gdzie w latach osiemdziesiątych działał w Niezależnym Zrzeszeniu Studentów i zajmował się rozpowszechnianiem  wydawnictw niezależnych. W latach 1982-1983 czynnie angażował się w  pomoc dla rodzin osób represjonowanych. Zdjęcia źródło: https://www.powiat.kielce.pl/