3.5 C
Kielce
wtorek, 7 maja, 2024
Strona głównaAktualnościFAQ – dla przedsiębiorców turystycznych, organizacji pożytku publicznego

FAQ – dla przedsiębiorców turystycznych, organizacji pożytku publicznego

Zobacz

Poniżej publikujemy pytania i odpowiedzi dla przedsiębiorców realizujących usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne, którzy planują zarejestrować swoje przedsiębiorstwo w systemie PUE ZUS i przyjmować płatności bonem turystycznym. Pytania i odpowiedzi zostały opracowane przez Polską Organizację Turystyczną.

  1. 1.       Kto może przyjmować płatności bonem turystycznym?

Możesz przyjmować płatności bonem, jeśli jesteś przedsiębiorcą turystycznym lub prowadzisz organizację pożytku publicznego i realizujesz usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terytorium Polski. Musisz działać legalnie i mieć wpis do odpowiednich rejestrów. Przy rejestracji składasz oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Musisz zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Następnie złóż oświadczenie jako przedsiębiorstwo turystyczne lub organizacja pożytku publicznego. Polska Organizacja Turystyczna (POT) na swoich stronach internetowych: www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel zamieszcza listę przedsiębiorców turystycznych oraz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu.

  1. 2.       Czy muszę złożyć wniosek, aby przyjmować płatności za pomocą bonu?

Musisz mieć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz złożyć tam oświadczenie. Aby złożyć oświadczenie,w zakładce [Ogólny] klikasz na [Dokumenty i wiadomości] > [Dokumenty robocze] > [Utwórz nowy] i wybierasz [Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny]. Podajesz dane podmiotu turystycznego i podpisujesz oświadczenie (PBT – oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny). Oświadczenie to możesz podpisać jednym z następujących sposobów: profilem PUE, podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym (e-dowód) lub profilem zaufanym.

Jeśli zarejestrowałeś podmiot turystyczny, stajesz się jego managerem na PUE ZUS i wykonujesz na PUE ZUS czynności w imieniu przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego. Wskazujesz jednego lub wielu recepcjonistów, którzy będą obsługiwali na PUE ZUS płatność za pomocą bonu. Możesz wskazać również dodatkowych managerów.

  1. 3.       Kto może działać w imieniu przedsiębiorcy turystycznego?

Czynności na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS w imieniu przedsiębiorcy turystycznego wykonuje osoba wskazana na PUE ZUS jako manager. Może ona na PUE ZUS np. zmienić dane podmiotu turystycznego, dodać nowego managera, wskazać recepcjonistów, przeglądać transakcje i rozliczenia. Manager musi mieć profil na PUE ZUS. Przedsiębiorca turystyczny musi mieć co najmniej jednego managera.

Na rzecz przedsiębiorcy turystycznego prace wykonują również recepcjoniści. Muszą oni mieć profil na PUE ZUS. Obsługują płatności za pomocą bonu turystycznego.

Osoby, które mają na PUE ZUS status managera i recepcjonisty, mogą świadczyć usługi dla kilku przedsiębiorców turystycznych.

  1. 4.       Kto może zarejestrować podmiot turystyczny na PUE?

Każdy, kto ma profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, poda dane podmiotu
i podpisze na PUE ZUS oświadczenie (PBT – oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny).

Oświadczenie trzeba podpisać jednym z następujących sposobów: profilem PUE, podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym (e-dowód), profilem zaufanym.

Ten, kto zarejestrował podmiot turystyczny, zostaje managerem podmiotu turystycznego – wykonuje na PUE ZUS czynności w imieniu podmiotu turystycznego, m.in. może dodawać i usuwać recepcjonistów, managerów, może zmienić dane podmiotu.

  1. 5.       Czy jako manager będę mógł zmienić dane podmiotu turystycznego?

Tak. Będziesz mógł zmienić na PUE ZUS dane podmiotu, chyba że złożyłeś oświadczenie o rezygnacji z prawa do przyjmowania płatności za pomocą bonu i Polska Organizacja Turystyczna usunęła Twój podmiot z listy udostępnianej na swoich stronach internetowych.

  1. 6.       Jakie mam obowiązki, jeśli zostałem wpisany na listę przedsiębiorców turystycznych?

Po rejestracji podmiotu turystycznego na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS musisz zamieszczać informację, że można u Ciebie płacić za pomocą bonu. Informację tę trzeba umieścić przede wszystkim w miejscu realizacji usług hotelarskich lub imprez turystycznych (zobowiązujesz się do tego w składanym na PUE ZUS oświadczeniu). Ponadto musisz aktualizować dane podane przy rejestracji na PUE ZUS oraz poddać się czynnościom sprawdzającym, które może podjąć Polska Organizacja Turystyczna.

  1. 7.       Co powinienem zrobić, jeśli nie zrealizuję usługi, za którą przyjąłem płatność bonem?

Jeśli nie zrealizujesz usługi hotelarskiej lub imprezy turystycznej, a przyjąłeś płatność bonem, jak najszybciej zwróć płatność przyjętą za pomocą bonu na rachunek bankowy Polskiej Organizacji Turystycznej, oddzielnie dla każdego bonu. W tytule przelewu podajesz numer bonu.

  1. 8.       Czy mogę zrealizować usługę hotelarską po 31 marca 2022 r.?

Tak, ale płatność za usługę za pomocą bonu musisz przyjąć do 31 marca 2022 r.

  1. 9.       Czy mogę zrezygnować z możliwości przyjmowania płatności bonem?

Tak. W każdym czasie możesz złożyć oświadczenie o rezygnacji z programu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Polska Organizacja Turystyczna usunie Cię wtedy z listy zamieszczonej na swoich stronach internetowych. Jeśli jednak przyjąłeś płatność za usługę hotelarską lub imprezę turystyczną, musisz ją zrealizować.

  1. 10.   Kiedy muszę się zgłosić, aby znaleźć się na liście podmiotów uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu?

Prawo przyjmowania płatności za pomocą bonu turystycznego obowiązuje do 31 marca 2022 r. Do tego czasu możesz zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS jako przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego. Polska Organizacja Turystyczna umieści Cię na liście przedsiębiorców turystycznych oraz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu. Jeśli przyjmiesz płatność do 31 marca 2022 r., usługę możesz zrealizować po tym terminie.

  1. 11.   W jakim czasie otrzymam płatność za zrealizowany bon?

ZUS zrobi przelew w ciągu 14 dni od przyjęcia płatności za pomocą bonu (na rachunek, który podałeś przy rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych ZUS).

  1. 12.   Czy po przyjęciu płatności bonem muszę zawiadomić ZUS lub POT, aby otrzymać zwrot?

Nie. ZUS zrobi przelew na rachunek, który podałeś przy rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

  1. 13.   Czy mogę przyjąć płatność bonem za spływ kajakowy lub obóz harcerski?

Tak, jeśli spełniasz następujące warunki:

  • jesteś przedsiębiorcą turystycznym lub organizacją pożytku publicznego i realizujesz imprezy turystyczne na terytorium Polski,
  • działasz legalnie i masz wpis do odpowiednich rejestrów,
  • zarejestrowałeś podmiot turystyczny na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • spływ kajakowy albo obóz harcerski stanowią część imprezy turystycznej (zdefiniowanej w ustawie o Polskim Bonie Turystycznym).
  1. 14.   Czy moje gospodarstwo agroturystyczne może przyjąć płatność bonem?

Tak, jeśli spełniasz następujące warunki:

  • jesteś przedsiębiorcą turystycznym i realizujesz usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terytorium Polski,
  • działasz legalnie i masz wpis do odpowiednich rejestrów,
  • zarejestrowałeś podmiot turystyczny na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
  1. 15.   Czy muszę zatrudnić recepcjonistę, aby przyjmować płatności za pomocą bonu?

Recepcjonista to osoba, która ma profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i obsługuje płatności za pomocą bonu. Recepcjonistę wskazuje na PUE ZUS osoba, która ma tam status managera. Każdy podmiot turystyczny, który przyjmuje płatności za pomocą bonu, musi mieć co najmniej jednego managera i recepcjonistę. Może być to ta sama osoba.

  1. 16.   Jak osoba uprawniona do bonu będzie płacić za usługę hotelarską?

Jeśli osoba uprawniona aktywuje bon na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, otrzyma e‑mailem kod obsługi płatności. Ten kod może także sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS. Musi Ci podać ten kod, gdy płaci za usługę hotelarską, a następnie – kod potwierdzający płatność, który otrzyma esemesem w momencie transakcji.

  1. 17.   Czy osoba, która chce zapłacić bonem, musi okazać w recepcji jakiś dokument?

Nie. Osoba, która chce zapłacić bonem za usługę, poda kod obsługi płatności, który otrzymała e‑mailem. Może go także sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS. Następnie poda kod potwierdzający płatność, który otrzyma esemesem w czasie transakcji.

  1. 18.   Czy można przyjąć dopłatę do bonu?

Tak. Bonem można zapłacić do wyczerpania przyznanych świadczeń w formie bonu. Brakującą kwotę klient opłaca z własnych środków.

  1. 19.   Czy mogę przyjmować płatności jako recepcjonista w dwóch naszych pensjonatach?

Tak. Wystarczy, że manager doda Cię na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS do listy recepcjonistów. Aby obsługiwać płatności za pomocą bonu, musisz mieć profil na PUE ZUS.

  1. 20.   Czy mogę dać pełnomocnictwo do rejestracji podmiotu turystycznego na PUE ZUS?

Do rejestracji nie jest wymagane pełnomocnictwo.
Zarejestrować podmiot turystyczny może osoba, która:

  • ma profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • poda dane podmiotu, w imieniu którego występuje,
  • podpisze na PUE ZUS oświadczenie (PBT – oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny) – pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Jeśli podmiot turystyczny będzie rejestrować osoba, którą upoważnisz do Twojego profilu [Płatnik] – kreator sam podpowie dane podmiotu.

Jeśli prowadzisz przedsiębiorstwo turystyczne lub organizację pożytku publicznego i nie masz profilu [Płatnik] na PUE ZUS, a upoważniłeś do rejestracji inną osobę  – wtedy ta osoba musi sama wpisać dane podmiotu. Natomiast dane osoby, która rejestruje przedsiębiorstwo turystyczne lub organizację pożytku publicznego, system pobierze z jej profilu na PUE ZUS.

  1. 21.   Co mogę zrobić, jeśli wpiszę błędny kod obsługi płatności z maila, który otrzymał klient?

W razie pomyłki możesz wpisać ponownie kod obsługi płatności.

  1. 22.   Co się stanie, jeśli wpiszę błędny kod potwierdzający płatność, który otrzyma klient w czasie transakcji?

Jeśli pomylisz się i wpiszesz błędny kod potwierdzający płatność, transakcja będzie anulowana. Musisz wtedy jeszcze raz wpisać kod obsługi płatności (z e-maila klienta), a następnie – nowy kod potwierdzający, który klient otrzyma esemesem.

  1. 23.   Czy muszę zwrócić świadczenie w formie bonu, jeśli zaliczka jest bezzwrotna, a klient odwołał rezerwację?

Jeśli klient wiedział, że zaliczka jest bezzwrotna i opłacił ją za pomocą bonu, a następnie odwołał rezerwację, nie musisz zwracać środków przyjętych za pomocą bonu.

  1. 24.   Czy jeśli wystawiamy fakturę na firmę za pobyt w hotelu, to możemy przyjąć płatność za pomocą bonu turystycznego?

W takiej sytuacji nie ma podstaw do zapłaty za pomocą bonu. Fakturę wystawiacie na firmę, a to oznacza, że odbiorcą usługi była firma – usługa nie była więc świadczona na rzecz dziecka.

  1. 25.   Czy płatność za pomocą bonu mogą przyjmować tylko podmioty o określonym PKD – z konkretnej branży?

Podmiot, który chce przyjmować płatność za pomocą bonu, powinien świadczyć usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w Polsce. Musi też zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Nie musi przy tym podawać numeru PKD.

 

Aktualności

Polecamy