Powiatowy Rzecznik Konsumentów często spotyka się z pytaniem, co zrobić w sytuacji, gdy odstąpiło się od umowy zawartej na odległość (np. zakupy w sklepie internetowym), a sprzedający nie zwraca pieniędzy lub brak z nim kontaktu.
Wielu Konsumentów dopiero po pojawieniu się problemu ze zwrotem środków zaczyna szukać opinii na temat sklepu internetowego. Jak się okazuje z reguły nie są pierwszymi poszkodowanymi i przyznają, że gdyby wcześniej zapoznali się z komentarzami innych klientów nigdy nie zdecydowaliby się na zakupy u danego sprzedawcy.
W związku z powyższym apelujemy, aby przy podejmowaniu decyzji zakupowych nie kierować się jedynie ceną i nie działać w pośpiechu. Warto poświęcić jest kilka minut na przeczytanie opinii o sklepie w Internecie. Dobrze jest również prześledzić regulamin sklepu (dostępny na jego stronie internetowej), sprawdzić, czy przedsiębiorca figuruje w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (gdy jest osobą fizyczną) lub w Krajowym Rejestrze Sądowym (gdy działa jako spółka), czy wysyłka nastąpi z kraju czy z zagranicy, gdzie należy odesłać towar przy odstąpieniu od umowy.
Powyższe czynności mogą nas uchronić od niepotrzebnych nerwów, straty czasu i pieniędzy.
Oczywiście nieuczciwi przedsiębiorcy nie są bezkarni, ale często wyegzekwowanie od nich środków pieniężnych za zwrócony towar wymagać będzie skierowania sprawy do sądu lub zgłoszenia popełnienia przestępstwa do organów ścigania.
Przypominamy, że w sprawach konsumenckich mieszkańcom Powiatu Kieleckiego pomocy udziela Powiatowy Rzecznik Konsumentów działający w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach, pokój 204, nr tel. 41 200 12 80, e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.kielce.pl