Gmina i Miasto Chęciny otrzymała wyróżnienie na szczeblu krajowym za uczestnictwo we wdrażanym na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie pilotażu programów szkoleniowo-doradczych dla jednostek samorządu terytorialnego oraz przygotowanie lokalnego planu strategicznego rozwoju oświaty i wspomaganie placówek oświatowych.
W pilotażowym ogólnopolskim projekcie pod nazwą „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój kompetencji kluczowych uczniów – I etap” wzięły udział zaledwie 32 samorządy z całego kraju, w tym gmina Chęciny, jako jedyna gmina z województwa świętokrzyskiego. – Jednym z celów wdrażanego przez Gminę projektu było stworzenie planu podnoszenia jakości usług edukacyjnych – mówi Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski, który nie kryje zadowolenia z faktu udziału Gminy i Miasta Chęciny do ogólnopolskiego pilotażowego projektu edukacyjnego.
Wspólnie wypracowali najlepsze rozwiązania
Warto przypomnieć, że działania projektowe rozpoczęły się w kwietniu ubiegłego roku, a zakończyły z początkiem marca bieżącego roku. W tym okresie odbyło się pięć szkoleń modułowych, które objęły łącznie 116 godzin dydaktycznych. Zadania wdrożeniowe, które wykonywali uczestnicy projektu, polegały m.in. na organizowaniu spotkań dialogowych poświęconych oświacie. W trakcie debaty z uczniami ze szkół z terenu naszej gminy, mieli oni możliwość wyrażenia swoich opinii w obszarze funkcjonowania szkół oraz zaproponowania własnych pomysłów i rozwiązań, które będzie można wdrożyć. Potem spotkaliśmy się w szerokim gronie rodziców, nauczycieli, przedstawicieli stowarzyszeń, kadry akademickiej z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Piekoszowie, a także przedstawicieli Harcerzy oraz Regionalnego Centrum Naukowo – Technologicznego i Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej. Wspólnie chcieliśmy wypracować założenia do lokalnej strategii rozwoju edukacji. Poza tym, w ramach projektu, na zlecenie Ośrodka Rozwoju Edukacji na terenie naszej gminy realizowano film, który stanie się swego rodzaju instruktażem dla innych gmin z całej Polski dotyczącym wdrażania dobrych praktyk i innowacyjnych rozwiązań w szkołach – podkreśla burmistrz, Robert Jaworski.
Będą się uczyć na przykładzie Chęcin
Uroczyste zakończenie projektu odbyło się w Warszawie na spotkaniu zorganizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, gdzie chęciński samorząd został wyróżniony za innowacje wprowadzane w obszarze oświaty, kompleksowość podejmowanych przedsięwzięć oraz bardzo duże zaangażowanie i motywację w realizację działań wynikających z projektu. – Od lat wkładamy serce i pełne zaangażowanie oraz spore środki finansowe w poprawę jakości oświaty. Nie chodzi tylko o kompleksowe remonty szkół, ale również o podniesienie jakości nauczania. Przyznane wyróżnienie jest dla nas motywacją do dalszej pracy nie tylko w obszarze edukacji – podkreśla Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.
Wypracowane w trakcie pilotażu rezultaty zostaną wykorzystane w projektach konkursowych, a będą one kierowane do samorządów, które nie brały udziału w projekcie. W ramach działań realizowane zostaną szkolenia i doradztwo dla kadry kierowniczej jednostek samorządu terytorialnego w procesie tworzenia kolejnych, lokalnych planów podnoszenia jakości usług edukacyjnych.
Chęciński samorząd wprowadził do oświaty nową jakość
Jak podkreślano podczas uroczystości zakończenia projektu, Gmina i Miasto Chęciny stały się doskonałym przykładem wdrażania dobrych praktyk dla innych gmin. Dzięki zaprezentowanym w filmie rozwiązaniom wdrażanym w Gminie Chęciny, inni przedstawiciele samorządów będą mogli czerpać inspiracje, jak dążyć do poprawy stanu oświaty na swoim terenie. Jak zaznaczyła Bożena Dorota Jastrzębska – Kierownik Zespołu Projektowego Zarządzanie Oświatą w Samorządach, Gmina i Miasto Chęciny to innowacyjny samorząd wprowadzający do oświaty nową jakość. – Wielość i atrakcyjność działań i przedsięwzięć oświatowych, a jednocześnie uwzględnienie kontekstów lokalnych umożliwia Chęcinom świadomą i dojrzałą ich realizację. Praca w projekcie, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk już przyniosła namacalne zmiany w podejściu do uczniów. Realizacja ambitnego planu, a także otwartość, motywacja oraz wykorzystanie kapitału społecznego gminy to dobra baza do dalszego rozwoju – podkreślano podczas uroczystości zakończenia projektu. – Zarządzanie placówkami jest bardzo ważnym zadaniem samorządu. Tworząc innowacyjny system edukacji wsłuchaliśmy się nie tylko w głosy ekspertów, ale przede wszystkim w głosy naszych uczniów, bo to głównie oni mają się czuć szczęśliwi w tym systemie – podsumował burmistrz, Robert Jaworski.
Agnieszka Olech