„Aktywna tablica” jest rządowym programem mającym na celu rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Edycja 2020-2024 skupiła się na wsparciu edukacji i rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Szkoła Podstawowa w Sukowie jako placówka kształcąca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami wnioskowała o najwyższe możliwe wsparcie w swojej kategorii. Przyznano Nam aż 33 981 złotych przy wkładzie własnym w wysokości 8750 złotych. W ramach projektu w sali 201 umieszczono nowoczesny 65” monitor interaktywny. Sprzęt służy to prowadzenia zajęć specjalistycznych w nowoczesny i atrakcyjny dla młodych ludzi sposób. Dzięki funkcjom dotykowym dzieci mogą manipulować wyświetlanymi elementami, ćwiczyć motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Dodatkowo duży format obrazu zapewnia komfort pracy uczniom słabowidzącym.
W trosce o jak najwyższy poziom zajęć specjalistycznych przeprowadzanych w naszej szkole rada pedagogiczna odbyła szkolenie z zakresu obsługi w/w monitora. Poza tym zakupiono także laptopy, tablety oraz wiele materiałów edukacyjnych i programów terapeutycznych, które będą uatrakcyjnić zajęcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Szkoła Podstawowa w Sukowie otrzymała również wsparcie finansowe w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.
Wysokość pozyskanego wsparcia finansowego, która uzależniona była od liczby uczniów szkoły, wyniosła 12 000,00 zł, przy wkładzie własnym w wysokości 3 000,00 zł. Otrzymane środki finansowe przeznaczone zostały na zakup książek, zakup elementów wyposażenia biblioteki szkolnej oraz realizację działań promujących czytelnictwo, takich jak: konkursy, zabawy czytelnicze, czy zajęcia czytelniczo-plastyczne. Przykładowe działania szkoły w ramach tego programu to: Obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania, Obchody Międzynarodowego Dnia Pisarzy,„Ranny ptaszek” – poranki czytelnicze w bibliotece dla uczniów oczekujących na rozpoczęcie zajęć lekcyjnych, Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Wystawa twórczości pisarskiej uczniów,Obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich.
„Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów” – przekonywał Jarosław Iwaszkiewicz. Mimo że korzyści płynące z obcowania z literaturą są niezaprzeczalne, analitycy biją na alarm: kondycja czytelnictwa od lat nie jest najlepsza. Dlatego też powstał Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, do którego społeczność Szkoły Podstawowej w Mójczy z animuszem przystąpiła, podejmując szereg działań mających na celu zacieśnienie przyjaźni ze słowem pisanym.
Czytanie ma tylko dobre strony. Obcowanie z literaturą to prosty, ale i niezawodny sposób na naukę, rozwój osobisty i odkrywanie nowych horyzontów. Dobra książka to skarbnica rad i droga do odprężenia. Kto sięga po lektury, podróżuje w światy nieznane, fascynujące, inspirujące. Wystarczy puścić wodze fantazji. W trosce o stan czytelnictwa Szkoła Podstawowa w Mójczy przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Pozyskane w jego ramach środki zostały spożytkowane na zakup lektur i wartościowych pozycji propagujących wiedzę historyczną. Znalazły się one na nowych bibliotecznych półkach.
Książka pełni bardzo ważną rolę zarówno w rozwoju, jak i wychowaniu dziecka. Czytanie podopiecznym właściwie wpływa na ich rozwój emocjonalny. Dlatego tradycyjnie pod koniec września starsi uczniowie i nauczyciele spotkali w ramach Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania się z przedszkolakami i podopiecznymi zerówki, aby oddać się głośnej lekturze. Przy okazji odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których każdy uczestnik stworzył własną zakładkę do książki.
12 października wszyscy uczniowie, począwszy od przedszkolaków, na ósmoklasistach skończywszy, spotkali się, by oddać się ukochanej lekturze i tym samym wziąć udział w VIII Ogólnopolskiej Akcji Bicia Rekordu w Czytaniu na Przerwie. Akcja realizowana była w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, a jej założeniem było pobicie rekordu w czytaniu na przerwach oraz promowanie czytelnictwa jako atrakcyjnej i wartościowej formy spędzania wolnego czasu.
Pod koniec października uczniowie klas 5. i 6. spotkali się w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej z Joanną Olech – znaną i lubianą autorką książek dla dzieci i młodzieży ze słynną „Dynastią Miziołków” na czele. Zaciekawieni uczniowie dowiedzieli się między innymi, że wesoła rodzinka z „Dynastii Miziołków” jest odzwierciedleniem familii samej pisarki, a Miziołek to nikt inny jak Marek – syn autorki. Pisarka w niezwykły sposób zapoznawała uczniów ze swoją twórczością. Prowadziła z nimi rozmowę, zadawała pytania, przeprowadzała konkursy, opowiadała o bohaterach książek, jednocześnie rysując ich podobizny. Dzieci reagowały bardzo żywiołowo i chętnie angażowały się w zadania, wykazując się dużą spostrzegawczością i wiedzą. Na koniec wzięli udział w zadaniu polegającym na tworzeniu własnej historii na żywo, do której ilustracje tworzyła sama autorka Miziołków. Kolejne spotkanie autorskie już zaplanowane – tym razem w murach szkoły uczniowie spotkają się z Przemysławem Jakóbczykiem autorem cyklu „Księga samodzielności”.
Z racji realizacji projektu uczniowie udali się również w literacką podróż. W październiku, by utrwalić tradycyjne teksty związane z województwem świętokrzyskim, odwiedzili „Park Legend” w Nowej Słupi. Podążający interaktywną trasą dzięki nowoczesnym technologiom obejrzeli sabat czarownic na Łysej Górze, poznali historię szlachetnego zbója Kaka, czy byli świadkami dialogu między duchami z zamków w Krzyżtoporze i Chęcinach, by przekroczyć… bramy piekła i na własne oczy zobaczyć madejowe łoże. W styczniu z kolei na teatralnej scenie zobaczą „Balladynę” w wykonaniu aktorów Teatru Nowoczesnego z Krakowa.
W przeddzień Bożego Narodzenia uczniowie klas 1-3 podczas okolicznościowych warsztatów z Anną Curyłło z Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Kielcach rozmawiali o świątecznych tradycjach – o tych dobrze znanych i o wielu nieco już zapomnianych. Spotkanie było również okazją, aby przypomnieć wszystkim młodym czytelnikom, gdzie szukać informacji m.in. o zwyczajach i tradycjach bożonarodzeniowych. Niezawodną skarbnica wiedzy są oczywiście książki. A że warto z nimi żyć w przyjaźni, nikogo nie trzeba było przekonywać.
Działania tego typu uczą szacunku do książek, kształtują i rozwijają zainteresowania czytelnicze, wzbogacają słownictwo u młodego człowieka, pokazują alternatywę dla komputera, podpowiadają, jak wybrać wartościową książkę. Kontakt z tekstem pisanym poszerza wyobraźnię, kształtuje nowe horyzonty myślowe i uszlachetnia świat uczuć i emocji. To – najprościej mówiąc – bardzo przyjemna odskocznia od życia codziennego. Szczególnie w towarzystwie kogoś bliskiego, kto nas wprowadzi za rękę do niezwykłego świata literatury.