Finał Świętokrzyskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek

0

Finał 30. Świętokrzyskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek odbył się w  Dom Kultury we Włoszczowie. W wydarzeniu, którego współorganizatorem było Starostwo Powiatowe w Kielcach uczestniczył starosta kielecki Mirosław Gębski.

 W niedzielę 21 stycznia 2024 roku w sali kinowo-widowiskowej Dom Kultury we Włoszczowie odbył się FINAŁ 30. ŚWIĘTOKRZYSKIEGO KONKURSU KOLĘD I PASTORAŁEK do którego zakwalifikowało się 18 podmiotów artystycznych, wyłonionych podczas eliminacji rejonowych w Miejskim Centrum Kultury w Skarżysku-Kamiennej oraz Centrum Kultury w Jędrzejowie (13-14 stycznia 2024 r.)

Rada Artystyczna w składzie: Tomasz Kordeusz – muzyk, literat – kierownik Działu Kultury WDK w Kielcach,  Tomasz Bracichowicz – muzyk – kierownik Działu Promocji WDK w Kielcach,  Michał Stachurski – muzyk – główny instruktor ds. muzyki WDK w Kielcach,  ks. Tomasz Kasprzyk – parafia Wniebowzięcia NMP we Włoszczowie po wysłuchaniu prezentacji (po jednej kolędzie i po jednej pastorałce) uczestników, przyznała następujące nagrody i wyróżnienia:

W kategorii ZESPOŁY LUDOWE

I miejsce

– Zespół Śpiewaczy „Sukowianki znad Lubrzanki” z Sukowa

II miejsce (ex aequo)

– Zespół Śpiewaczy „Marzyszanki” z Marzysza

– Zespół Śpiewaczy „Kunowianie” z Kunowa

III miejsce (ex aequo)

– Zespół Śpiewaczy „Górnianecki” z Górna

– Zespół Śpiewaczy „Modrzewianki” z Rudek

Wyróżnienia

– Zespół Pieśni i Tańca ze Strawczynka

– Zespół Obrzędowy „Kowalanki” z Kowali

W kategorii ZESPOŁY WOKALNE I WOKALNO-INSTRUMENTALNE

I miejsce

– Big Band Włoszczowa z Włoszczowy

II miejsce

– Zespół Muzyki Dawnej „Ventores Tempus” z Kielc

W kategorii SOLIŚCI

I miejsce

– Agnieszka Dusznik ze Skarżyska-Kamiennej

II miejsce

– Marika Kowalska z Kielc

III miejsce

– Natalia Boruń ze Stąporkowa

Wyróżnienia

– Małgorzata Mańkowska ze Skarżyska-Kamiennej

– Karolina Simlat z Małogoszcza

– Martyna Stępień z Nowin

GRATULUJEMY!!!!

Ogłoszenie ZUK – przerwa w dostawie wody

0

Zakład Usług Komunalnych w Daleszycach Spółka z o.o. informuje, że w dniu dzisiejszym tj. 23.01.2024 r. (wtorek) w msc. Borków, Słopiec Rządowy, Słopiec Szlachecki, Trzemosna, nastąpi przerwa w dostawie wody spowodowana awarią sieci wodociągowej.

Za wszelkie utrudnienia przepraszamy.

Uwaga! Ostrzeżenie meteorologiczne

0

OSTRZEŻENIE METEOROLOGICZNE Nr 11

Zjawisko/Stopień zagrożenia
Opady marznące/1

Ważność
od godz. 19:00 dnia 17.01.2024 do godz. 06:00 dnia 18.01.2024

Prawdopodobieństwo
70%

Przebieg
Prognozowane są słabe opady marznącego deszczu powodujące gołoledź.

IMGW-PIB

Uwaga! Ostrzeżenie meteorologiczne

0

Od godz. 18:00 dnia 18.01.2024 do godz. 04:00 dnia 19.01.2024 prognozuje się zamarzanie mokrej nawierzchni dróg i chodników po opadach deszczu, deszczu ze śniegiem i mokrego śniegu, powodujące ich oblodzenie. Temperatura powietrza obniży się do około -4°C, przy gruncie do około -6°C. Ujemna temperatura powietrza utrzyma się do soboty. Lokalnie możliwe są opady marznącego deszczu powodujące gołoledź.

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy
Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie
30-215 Kraków ul. Piotra Borowego 14
tel: 12-6398150, fax: 12-4251973
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById(’cloakf2db977c7e588ad1af0e542a13ed8f0d’).innerHTML = ”; var prefix = 'ma’ + 'il’ + 'to’; var path = 'hr’ + 'ef’ + '=’; var addyf2db977c7e588ad1af0e542a13ed8f0d = 'meteo.krakow’ + '@’; addyf2db977c7e588ad1af0e542a13ed8f0d = addyf2db977c7e588ad1af0e542a13ed8f0d + 'imgw’ + '.’ + 'pl’; var addy_textf2db977c7e588ad1af0e542a13ed8f0d = 'meteo.krakow’ + '@’ + 'imgw’ + '.’ + 'pl’;document.getElementById(’cloakf2db977c7e588ad1af0e542a13ed8f0d’).innerHTML += ’’+addy_textf2db977c7e588ad1af0e542a13ed8f0d+’’;
www: www.imgw.pl

Przypominamy! Wpisz gminę Daleszyce w rozliczeniu PIT!

0

Już wkrótce będziemy ponownie rozliczać się z fiskusem. Wypełniając zeznanie nie zapomnij wskazać jako miejsce zamieszkania Gminę Daleszyce. Dzięki temu Twoje podatki wrócą do Ciebie.

Jeśli jesteś mieszkańcem gminy Daleszyce i na dzień 31 grudnia roku podatkowego jest ona miejscem Twojego zamieszkania, bez względu na adres zameldowania, składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (PIT) do Urzędu Skarbowego, w części „dane identyfikacyjne” PIT-u wskaż miejsce w którym mieszkasz, wpisz po prostu – gmina Daleszyce. Nie musisz dokonywać formalności meldunkowych i zmieniać miejsca stałego zameldowania! Zapłacony przez Ciebie podatek może trafić do budżetu gminy w której mieszkasz. Pozwala to na lepszą realizację zadań gminy. Można je przeznaczyć na poprawę Twojego otoczenia i finansowanie usług publicznych z których na co dzień korzystasz.

Twoje podatki wrócą pośrednio do Ciebie, jeśli w zeznaniu podatkowym wskażesz jako miejsce zamieszkania gminę Daleszyce.

Link do rozliczenia – https://www.pitax.pl/rozlicz/urzad-miasta-i-gminy-w-daleszycach/

Ogłoszenie ZUK – przerwa w dostawie wody

0

Zakład Usług Komunalnych w Daleszycach Spółka z o.o. informuje, że w dniu dzisiejszym tj. 15.01.2024 r. (poniedziałek) w godzinach od ok. 9:30 do ok. 15:00 w msc. Daleszyce, Kranów, Brzechów, Niwy, nastąpią przerwy w dostawie wody spowodowane awarią sieci wodociągowej.

Za wszelkie utrudnienia przepraszamy.

Nowoczesne technologie i tradycyjne książki. Nasz szkoły realizują kolejne projekty

0

„Aktywna tablica” jest rządowym programem mającym na celu rozwijanie szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Edycja 2020-2024 skupiła się na wsparciu edukacji i rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.

Szkoła Podstawowa w Sukowie jako placówka kształcąca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami wnioskowała o najwyższe możliwe wsparcie w swojej kategorii. Przyznano Nam aż 33 981 złotych przy wkładzie własnym w wysokości 8750 złotych. W ramach projektu w sali 201 umieszczono nowoczesny 65” monitor interaktywny. Sprzęt służy to prowadzenia zajęć specjalistycznych w nowoczesny i atrakcyjny dla młodych ludzi sposób. Dzięki funkcjom dotykowym dzieci mogą manipulować wyświetlanymi elementami, ćwiczyć motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Dodatkowo duży format obrazu zapewnia komfort pracy uczniom słabowidzącym.

W trosce o jak najwyższy poziom zajęć specjalistycznych przeprowadzanych w naszej szkole rada pedagogiczna odbyła szkolenie z zakresu obsługi w/w monitora. Poza tym zakupiono także laptopy, tablety oraz wiele materiałów edukacyjnych i programów terapeutycznych, które będą uatrakcyjnić zajęcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Szkoła Podstawowa w Sukowie  otrzymała również wsparcie finansowe w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.

Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

Wysokość pozyskanego wsparcia finansowego, która uzależniona była od liczby uczniów szkoły, wyniosła 12 000,00 zł, przy wkładzie własnym w wysokości 3 000,00 zł. Otrzymane środki finansowe przeznaczone zostały na zakup książek, zakup elementów wyposażenia biblioteki szkolnej oraz realizację działań promujących czytelnictwo, takich jak: konkursy, zabawy czytelnicze, czy zajęcia czytelniczo-plastyczne. Przykładowe działania szkoły w ramach tego programu to: Obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania, Obchody Międzynarodowego Dnia Pisarzy,„Ranny ptaszek” – poranki czytelnicze w bibliotece dla uczniów oczekujących na rozpoczęcie zajęć lekcyjnych, Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Wystawa twórczości pisarskiej uczniów,Obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich.


„Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów” – przekonywał Jarosław Iwaszkiewicz. Mimo że korzyści płynące z obcowania z literaturą są niezaprzeczalne, analitycy biją na alarm: kondycja czytelnictwa od lat nie jest najlepsza. Dlatego też powstał Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, do którego społeczność Szkoły Podstawowej w Mójczy z animuszem przystąpiła, podejmując szereg działań mających na celu zacieśnienie przyjaźni ze słowem pisanym.

Czytanie ma tylko dobre strony. Obcowanie z literaturą to prosty, ale i niezawodny sposób na naukę, rozwój osobisty i odkrywanie nowych horyzontów. Dobra książka to skarbnica rad i droga do odprężenia. Kto sięga po lektury, podróżuje w światy nieznane, fascynujące, inspirujące. Wystarczy puścić wodze fantazji. W trosce o stan czytelnictwa Szkoła Podstawowa w Mójczy przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Pozyskane w jego ramach środki zostały spożytkowane na zakup lektur i wartościowych pozycji propagujących wiedzę historyczną. Znalazły się one na nowych bibliotecznych półkach.

Książka pełni bardzo ważną rolę zarówno w rozwoju, jak i wychowaniu dziecka. Czytanie podopiecznym właściwie wpływa na ich rozwój emocjonalny. Dlatego tradycyjnie pod koniec września starsi uczniowie i nauczyciele spotkali w ramach Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania się z przedszkolakami i podopiecznymi zerówki, aby oddać się głośnej lekturze. Przy okazji odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których każdy uczestnik stworzył własną zakładkę do książki.

12 października wszyscy uczniowie, począwszy od przedszkolaków, na ósmoklasistach skończywszy, spotkali się, by oddać się ukochanej lekturze i tym samym wziąć udział w VIII Ogólnopolskiej Akcji Bicia Rekordu w Czytaniu na Przerwie. Akcja realizowana była w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, a jej założeniem było pobicie rekordu w czytaniu na przerwach oraz promowanie czytelnictwa jako atrakcyjnej i wartościowej formy spędzania wolnego czasu.

Pod koniec października uczniowie klas 5. i 6. spotkali się w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej z Joanną Olech – znaną i lubianą autorką książek dla dzieci i młodzieży ze słynną „Dynastią Miziołków” na czele. Zaciekawieni uczniowie dowiedzieli się między innymi, że wesoła rodzinka z „Dynastii Miziołków” jest odzwierciedleniem familii samej pisarki, a Miziołek to nikt inny jak Marek – syn autorki. Pisarka w niezwykły sposób zapoznawała uczniów ze swoją twórczością. Prowadziła z nimi rozmowę, zadawała pytania, przeprowadzała konkursy, opowiadała o bohaterach książek, jednocześnie rysując ich podobizny. Dzieci reagowały bardzo żywiołowo i chętnie angażowały się w zadania, wykazując się dużą spostrzegawczością i wiedzą. Na koniec wzięli udział w zadaniu polegającym na tworzeniu własnej historii na żywo, do której ilustracje tworzyła sama autorka Miziołków. Kolejne spotkanie autorskie już zaplanowane – tym razem w murach szkoły uczniowie spotkają się z Przemysławem Jakóbczykiem autorem cyklu „Księga samodzielności”.

Z racji realizacji projektu uczniowie udali się również w literacką podróż. W październiku, by utrwalić tradycyjne teksty związane z województwem świętokrzyskim, odwiedzili „Park Legend” w Nowej Słupi. Podążający interaktywną trasą dzięki nowoczesnym technologiom obejrzeli sabat czarownic na Łysej Górze, poznali historię szlachetnego zbója Kaka, czy byli świadkami dialogu między duchami z zamków w Krzyżtoporze i Chęcinach, by przekroczyć… bramy piekła i na własne oczy zobaczyć madejowe łoże. W styczniu z kolei na teatralnej scenie zobaczą „Balladynę” w wykonaniu aktorów Teatru Nowoczesnego z Krakowa.

W przeddzień Bożego Narodzenia uczniowie klas 1-3 podczas okolicznościowych warsztatów z Anną Curyłło z Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Kielcach rozmawiali o świątecznych tradycjach – o tych dobrze znanych i o wielu nieco już zapomnianych. Spotkanie było również okazją, aby przypomnieć wszystkim młodym czytelnikom, gdzie szukać informacji m.in. o zwyczajach i tradycjach bożonarodzeniowych. Niezawodną skarbnica wiedzy są oczywiście książki. A że warto z nimi żyć w przyjaźni, nikogo nie trzeba było przekonywać.

Działania tego typu uczą szacunku do książek, kształtują i rozwijają zainteresowania czytelnicze, wzbogacają słownictwo u młodego człowieka, pokazują alternatywę dla komputera, podpowiadają, jak wybrać wartościową książkę. Kontakt z tekstem pisanym poszerza wyobraźnię, kształtuje nowe horyzonty myślowe i uszlachetnia świat uczuć i emocji. To – najprościej mówiąc – bardzo przyjemna odskocznia od życia codziennego. Szczególnie w towarzystwie kogoś bliskiego, kto nas wprowadzi za rękę do niezwykłego świata literatury.