W Gminie Chęciny stawia się na edukację – Bolmin – szkoła nowych możliwości

0

Szkoła Podstawowa z oddziałami dwujęzycznymi im. św. Jana Pawła II w Bolminie realizuje projekt edukacyjny pn. „Bolmin – szkoła nowych możliwości”. Głównym celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia podstawowego poprzez realizację zajęć rozwijających dla uczniów, podniesienie kompetencji nauczycieli i zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych. Wartość projektu to aż 795 170,33 złotych. Projekt jest realizowany w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków EFS+.

Projekt skierowany jest do wszystkich uczniów klas I-VIII Szkoły Podstawowej w Bolminie oraz nauczycieli tam zatrudnionych. W ramach projektu, dla uczniów przewidziano zajęcia rozwijające pasje:

–        ekologiczno-przyrodnicze,

–        doradztwo zawodowe,

–        teatralno-muzyczne,

–        plastyczno-techniczne,

–        językowe (angielski, niemiecki, polski, zajęcia dwujęzyczne),

–        matematyczno-informatyczne,

–        przyrodnicze (przyroda/biologia, geografia, fizyka, chemia),

W ramach projektu zostało utworzone również studio nagrań. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu i innowacyjnemu podejściu jedna z sal lekcyjnych zyskała nową funkcję, która będzie stanowić miejsce do nauki i rozwijania pasji związanych z dziennikarstwem. W nowym studiu nagrań uczniowie będą mogli wcielić się w rolę dziennikarzy, operatorów kamer, a nawet reżyserów. Nowoczesne sprzęty – dron, słuchawki czy aparaty fotograficzne – pozwalają na realizację profesjonalnych projektów. Dzięki tym inicjatywom, młodzież ma niepowtarzalną okazję, by poszerzać swoje kompetencje w dziedzinach takich jak fotografia, filmowanie czy dziennikarstwo. Szkoła planuje dodatkowo stworzyć nowoczesny radiowęzeł i szkolny kanał telewizyjny. Wśród uczniów nie brakuje chętnych do angażowania się w te kreatywne przedsięwzięcia. Nowe studio ma być przede wszystkim przestrzenią do relacjonowania życia szkolnego. Uczniowie będą mieli okazję dokumentować wydarzenia i akcje, które będą miały miejsce w szkole.

Inicjatywa szkoły to doskonały przykład tego, jak edukacja może łączyć tradycyjne nauczanie z nowoczesnymi technologiami. Z pewnością już niedługo młodzież z Bolmina zaskoczy nas swoimi dziennikarskimi osiągnięciami.

Dla 20. nauczycieli przewidziano szkolenia na temat współpracy z rodzicem ucznia w praktyce, w tym radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w praktyce oraz wykorzystania w codziennej pracy sprzętu zakupionego do szkolnego studia nagrań. Ponadto, dla dwóch nauczycieli realizujących zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych przewidziano studia podyplomowe związane z tematami przeciwdziałania stereotypom płciowym, niedyskryminacji oraz wyboru ścieżek edukacyjnych dla uczniów.

W ramach projektu zakupiono również pomoce dydaktyczne:

 – materiały, sprzęty i pomoce dydaktyczne do zajęć ekologicznych nt. małej retencji wody w przyrodzie oraz na zajęcia kreatywności artystycznej

– do zajęć specjalistycznych (gimnastyka korekcyjna i sensoryczna)

– do zajęć rozwijających i wyrównawczych.

Realizacja projektu przyniesie szereg pozytywnych efektów. Przede wszystkim, uczniowie zyskają możliwość poszerzenia swojej wiedzy oraz rozwoju kluczowych umiejętności, co przełoży się na ich rozwój osobisty. Co ważne, projekt wspiera nie tylko uczniów, ale również nauczycieli. Pedagodzy będą mogli doskonalić swoje umiejętności zawodowe, co w konsekwencji poprawi jakość pracy szkoły.

Ferie zimowe w powiecie kieleckim

0

W województwie świętokrzyskim 20 stycznia rozpoczynają się ferie zimowe dla dzieci i młodzieży, które potrwają do 2 lutego. Ci, którzy nie wyjadą poza nasz region, będą mogli aktywnie spędzić czas na miejscu, bo w wielu gminach organizowane są w tym czasie różne formy aktywności. Jakie atrakcje czekają na dzieci i młodzież? SPRAWDŹCIE!

Gmina Bieliny
Zaplanowano wiele ciekawych spotkań, warsztatów i zajęć dla najmłodszych. Będą gry i zabawy integracyjne, różnego rodzaju warsztaty, zimowe kino i zabawa karnawałowa. Zaprasza Stowarzyszenie „Bielińska Przestrzeń Młodych”

Gmina i Miasto Chęciny
Zajęcia dla dzieci na czas ferii – zajęcia kreatywne i kulinarne, wycieczki, ciekawe warsztaty organizuje Centrum Kultury i Sportu w Chęcinach w hali widowiskowo-sportowej oraz w świetlicach gminnych. Ponadto ferie zimowe organizuje również Centrum Pamięci Kultury Żydowskiej, które proponuje m.in. pieczenie ciasteczek, czy zajęcia sensoryczne z wykorzystaniem masy porcelanowej. Dzieci i młodzież mogą też spędzić ferie w wyjątkowej atmosferze Zabytkowej Kamienicy „Niemczówka”. Będzie można odkryć tajemnice średniowiecznego zamku, poznać legendy świętokrzyskie i wspólnie stworzyć niezwykłą makietę.

Miasto i Gmina Daleszyce
Rajd z pieczeniem kiełbasek, zajęcia kulinarne, chemiczne wykonywanie upominków z okazji Dnia Babci i Dziadka, karaoke-takie min. atrakcje przygotował dla dzieci Miejsko Gminny Ośrodek Kultury w Daleszycach.

Gmina Górno
To będą ferie zimowych inspiracji podczas których zaplanowano wiele atrakcji na które zaprasza Gminny Ośrodek Kultury w Górnie.

Miasto i Gmina Łagów
Podczas ferii zimowych zaplanowano zajęcia kulinarne i cukiernicze, warsztaty manualne i kreatywne, warsztaty plastyczne i wiele innych niespodzianek dla dzieci i młodzieży. Ferie organizują: Centrum Usług Wspólnych, Świetlica Środowiskowa w Łagowie i Miejsko- Gminny Ośrodek Kultury w Łagowie.

Miasto i Gmina Łopuszno
Wycieczki do muzeów, seans filmowy, wodne atrakcje w basenie- proponuje m.in. w czasie ferii Miejsko – Gminny Ośrodek Kultury w Łopusznie. Także Miejsko Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Łopusznie przygotował w czasie ferii wiele atrakcji m.in. rozgrywki w tenisa stołowego, cymbergaja, warsztaty kulinarne, zumbę, czy karaoke.

Gmina Masłów
Mobilne planetarium, warsztaty cukiernicze , warsztaty energetyczne, muzykowanie z orkiestra dętą, warsztaty plastyczne i wiele innych atrakcji przygotowało w czasie ferii Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom” w Ciekotach .

Gmina Morawica
Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w Morawicy przygotowały wiele atrakcji dla dzieci w wieku 6 – 10 lat. To warsztaty mydlarskie, ceramika, plastyka, kulinaria, a także zajęcia biblioteczne i kino.

Gmina Nowiny
Zajęcia warsztatowo – konstrukcyjne Mega Klocki , warsztaty taneczne, teatralne, zajęcia plastyczno- techniczne, robotyczne, zabawy integracyjne i oczywiscie spędzanie wolnego czasu w parku wodnym Perła. Programu zajęć feryjnych, przygotował Gminny Ośrodek Kultury „Perła” w Nowinach. Wszystkie zajęcia prowadzone w ramach projektu odbywać się będą w Miniaturce oraz pomieszczeniach, którymi dysponuje GOK Perła.

Miasto i Gmina Piekoszów
Czas wolny podczas ferii organizuje najmłodszym Biblioteka Centrum Kultury w Piekoszowie. Zaplanowano m.in. wyjazdy na basen, do kręgielni, parku trampolin czy bal przebierańców.

Gmina Raków
Przeróżne zajęcia świetlicowe dla dzieci będą odbywać się w Placówce Wsparcia Dziennego w Rakowie. Będą to zajęcia sportowe, warsztaty artystyczne, kulinarne, a także wyjazdy do kina, czy na basen.

Gmina Strawczyn
Warsztaty kreatywne, gry i zabawy na na basenie, na lodowisku , wyjazdy, seans kinowy, ognisko – to tylko niektóre z atrakcji przygotowanych w czasie ferii przez Samorządowe Centrum Kultury, Sportu i Czytelnictwa w Strawczynie.

Gmina Zagnańsk
GOSiR Zagnańsk przygotował dla dzieci szereg aktywności m.in. zajęcia sportowe, a także relaks na basenie, w kinie, czy parku trampolin.

˝Młodzi kontra – o niepodległość Polski!˝. Trwają zgłoszenia do nowego konkursu

0

Przygotowanie pracy pisemnej lub multimedialnej o młodych osobach, które walczyły o wolny kraj. To zadanie w nowym konkursie Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Kielcach pod tytułem „Młodzi kontra – o niepodległość Polski!”. Propozycja jest kierowana do uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych z województwa świętokrzyskiego.

Celem wojewódzkiego konkursu historycznego „Młodzi kontra – o niepodległość Polski!” jest upowszechnienie wiedzy na temat działań Polaków młodego pokolenia w okresach walk o odzyskanie i utrzymanie niepodległości Polski. Został on zorganizowany w związku z rocznicami utworzenia Pierwszej Kompanii Kadrowej i Legionów Polskich, wybuchu Powstania Warszawskiego oraz strajku o krzyże we Włoszczowie. Konkurs ma pomóc utrwalić w świadomości współczesnych nastolatków losów ich rówieśników, którzy żyli w czasach polskich zmagań o niepodległość w XX wieku.

Zadaniem uczestników jest przygotowanie opowiadania, reportażu, krótkometrażowego filmu dokumentalnego czy podcastu. Prace powinny omawiać udział młodzieży w ważnych wydarzeniach dla historii Polski XX wieku takich, jak: odzyskanie niepodległości i walki o granice, konspiracja w okresie II wojny światowej i udział w Powstaniu Warszawskim, opozycja i opór przeciwko władzy komunistycznej po 1945 r., w tym również na terenie regionu świętokrzyskiego.

Termin zgłoszeń do udziału w konkursie mija 14 lutego 2025 roku. Czas na nadsyłanie prac uczestnicy mają do 31 marca 2025 roku. Zwycięzców poznamy podczas gali wręczenia nagród, która odbędzie się 7 kwietnia 2025 roku w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia” w Kielcach.

Szczegóły i regulamin znajdują się na stronie internetowej www.kielce.ipn.gov.pl

 

- zrzut_ekranu__26_.png

Rozpoczęły się zapisy na ferie zimowe z Centrum Kultury i Sportu w Chęcinach!

0

Zbliżają się ferie zimowe przypadające w województwie świętokrzyskim na okres od 20 stycznia do 2 lutego 2025 r. Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny serdecznie zaprasza dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia do udziału w zajęciach organizowanych przez Centrum Kultury i Sportu w Chęcinach w hali widowiskowo-sportowej oraz w świetlicach gminnych. Zajęcia w hali „Pod Basztami” będą odbywały się od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 13:00 z wyłączeniem 24 stycznia.

Warunkiem przyjęcia dziecka jest dostarczenie wypełnionych formularzy zgłoszeniowych na miejsce odbywania się zajęć.

Regulamin oraz dokumenty zgłoszeniowe są dostępne do pobrania poniżej:

REGULAMIN/ZGŁOSZENIE/RODO (kliknij i pobierz)

 - ferie_2025.jpg

Szkoła w Chęcinach doposażona

0

Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach, znany z wysokiej jakości edukacji i wszechstronnych działań, zrealizował w 2024 roku szereg ambitnych projektów. Wszystkie te inicjatywy znacząco poprawiły warunki edukacyjne oraz podniosły prestiż naszej placówki.

Wszystkie te zrealizowane projekty zostały docenione podczas wizyty wicestarosty, Tomasza Dulnego, oraz członka Zarządu Powiatu, Cezarego Majchra. Efekty pracy zaprezentowała dyrektor placówki, Halina Kołodziejczyk.

– Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach nieustannie dąży do poprawy warunków edukacyjnych i tworzenia przyjaznej, nowoczesnej przestrzeni dla uczniów. Dzięki wspólnym wysiłkom nasza szkoła jest miejscem, gdzie młodzież może rozwijać swoje talenty i zainteresowania w komfortowych i bezpiecznych warunkach – mówi wicestarosta Tomasz Dulny.

W minionym roku Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach wybudował strzelnicę wirtualną, której koszt wyniósł 125 tys. zł. – Dodatkowo, zakupiono wyposażenie wirtualnej strzelnicy wraz z przeszkoleniem z obsługi urządzenia. Dotacja celowa ze skarbu państwa – Ministra Obrony Narodowej wyniosła blisko 100 tys. zł, a kwota 25 tys. zł stanowiła środki własne Powiatu Kieleckiego – mówi członek Zarządu Powiatu, Cezary Majcher.

Szkoła wydzieliła na parterze budynku pomieszczenie o powierzchni 67 m², które wyremontowała i dostosowała na potrzeby strzelnicy. Została ona wyposażona w niezbędny sprzęt umożliwiający prowadzenie strzelań statycznych i dynamicznych. Dostęp do wirtualnej strzelnicy posiadają przeszkoleni nauczyciele i uczniowie certyfikowanych klas mundurowych i oddziałów przygotowania wojskowego z terenu powiatu kieleckiego.

W PZS w Chęcinach w 2024 roku zostało wyremontowanych 9 łazienek, w tym jedna dla osób niepełnosprawnych, znajdująca się na parterze budynku. Łączny koszt remontu wyniósł blisko 734 tys. zł. – To był bardzo gruntowny remont, dzięki któremu poprawiła się jakość naszej szkoły – mówi wicestarosta.

– Zorganizowaliśmy siłownię, która stanowi doskonałe uzupełnienie aktywności fizycznej wśród młodzieży. Pomalowano ściany oraz zakupiono odpowiedni sprzęt: rowerki, bieżnie, atlasy. Całość poniesionych na ten cel wydatków wyniosła 8 tys. zł – dodaje dyrektor.

W szkole zamontowano drzwi przeciwpożarowe, skracające drogę ewakuacyjną podczas ewentualnego pożaru. Poniesiony koszt wyniósł 106 tys. zł.

– Dużym zadaniem, które na pewno ucieszyło uczniów, było doposażenie pracowni informatycznych. Zakupiliśmy sprzęt na łączną kwotę blisko 54 tys. zł. Netbooki, kserokopiarki, edu monitory, nowe meble, szafki, zestaw mebli do pracowni informatycznej – wylicza Halina Kołodziejczyk.

Ale to nie koniec zmian w szkole. Zagospodarowano teren wokół szkoły. Przeprowadzono prace ogrodowe na terenie szkoły, wyrównano teren z tyłu budynku, zasiano trawę i posadzono drzewka. Z tyłu budynku powstały schody, a także zamontowano poręcze wzdłuż schodów z przodu i z tyłu budynku, zapewniając bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły. Ułożono kostkę brukową z ławeczkami z tyłu budynku, tworząc przyjazne patio – a to wszystko za kwotę 81,5 tys. zł.

Rekrutacja do udziału w Programie ˝Opieka wytchnieniowa˝ dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025

0

 

Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chęcinach ogłasza nabór wniosków w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025.

Opieka wytchnieniowa ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach przez zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który będą mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków. Zgodnie z założeniami Programu w pierwszej kolejności z usług opieki wytchnieniowej powinny skorzystać dzieci niepełnosprawne oraz osoby ze  znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniami równoważnymi, które są całkowicie niesamodzielne.

Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:

  1. dziećmi od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającymi orzeczenie
    o niepełnosprawności lub
  2. osobami niepełnosprawnymi posiadającymi: a) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo b) orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem wymienionym
    w lit. a, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
    i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, z późn. zm.)

– poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym zakresie. Dzięki temu wsparciu, osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponować będą czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.

Usługi opieki wytchnieniowej przysługują w przypadku zamieszkiwania członka rodziny lub opiekuna we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą z niepełnosprawnościami, która wymaga stałej opieki w zakresie potrzeb życia codziennego. Opieka wytchnieniowa przysługuje w wymiarze 240 godzin rocznie dla jednego podopiecznego.

Jednocześnie informujemy iż, w pierwszej kolejności wsparciem zostaną objęte osoby, które nie korzystają z Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025.

Osoby zainteresowane, chcące skorzystać z tej formy wsparcia proszone są o wypełnienie załączonych poniżej dokumentów i dostarczenie ich wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności do siedziby Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chęcinach, ul. Radkowska 29, 26-060 Chęciny w terminie od 03 stycznia 2025r.  do dnia 17 stycznia 2025r. (data wpływu do instytucji).

W przypadku pytań, wątpliwości lub trudności z wypełnieniem dokumentów prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami MGOPS w Chęcinach  pod numerem (041) 3151054 lub (41) 2527021.

 

 

ZAŁĄCZNIKI:

Burmistrz Robert Jaworski w panelu eksperckim poświęconemu rozwojowi oświaty

0

W dniach 12-13 grudnia br. odbył się V Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności organizowany przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Wydarzenie było kierowane do nauczycieli i dyrektorów szkół, którzy chcą rozwijać edukację dwujęzyczną w swoich placówkach, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za organizację edukacji oraz osób zainteresowanych najnowszymi trendami w edukacji dwujęzycznej. Wśród prelegentów Kongresu znalazł się również burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski. Gmina Chęciny jest bowiem liderem dwujęzycznych szkół podstawowych – jako pierwsza w województwie tego typu placówka powstała w Bolminie w 2017roku, natomiast od roku 2023 roku, oddziały dwujęzyczne funkcjonują również w Szkole Podstawowej im. gen. Stanisława Skalskiego w Polichnie.

Burmistrz Robert Jaworski został zaproszony jako ekspert do panelu dyskusyjnego poświęconego finansowaniu projektów edukacyjnych i możliwościom samorządów w tym zakresie. W panelu wzięły udział również: dyrektor Departamentu Wdrażania EFS
w Urzędzie Marszałkowskim Katarzyna Kubicka, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich w Końskich Beata Salata, wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Kielcac hKatarzyna Czyżewska oraz kierownik Pracowni Języków Obcych ŚCDNI zabela Krzak-Borkowska.

Wystąpienie Burmistrza zostało poświęcone realizowanym obecnie pięciu projektom edukacyjnym finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) oraz Erasmus+ w placówkach prowadzonych przez Gminę Chęciny oraz korzyściom dla gminy
i jej mieszkańców w związku z realizacją projektów unijnych w zakresie edukacji.

Burmistrz podkreślił, że Gmina Chęciny mimo, że jest liderem pozyskiwania środków na projekty inwestycyjne, to nie zaniedbuje również zabiegania o środki z tzw. miękkich projektów skierowanych na działania prospołeczne i edukacyjne. Od 2010 roku, kiedy pozyskano prawie 800 tysięcy złotych na projekt rozwoju edukacji przedszkolnej – „Przedszkolaki – Dzieci na czasie”, dzięki któremu powstało 64 miejsca w 4 punktach przedszkolnych w: Łukowej, Starochęcinach, Polichnie i Tokarni. Oferta skierowana do najmłodszych obywateli cały czas była rozwijana przez kolejne projekty realizowane przez poszczególne jednostki oświatowe. Dzięki unijnemu dofinansowaniu pozyskano dodatkowe miejsca przedszkolne w SP Wolica, poszerzono ofertę edukacyjną w Przedszkolu Samorządowym w Chęcinach, doposażono wszystkie oddziały przedszkolne w tablice interaktywne, utworzono nowoczesne pracownie dla uczniów:

– cyfrową pracownię językową – to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych,

– wirtualną wieloprzedmiotową pracownię VR – opartą na technologii rozszerzonej rzeczywistości,

– szkolny MiniLab – mobilne laboratorium, w którym zajęcia z uczniami prowadzi się w oparciu o metodę STEAM,

– nowoczesną pracownię komputerową.

Obecnie w trzech placówkach: SP Bolmin, SP Chęciny i Przedszkolu Samorządowym realizowane są projekty finansowane z środków unijnych:

– Przedszkole Samorządowe projekt „Przedszkolny Uniwersytet Małego Ekologa
w Chęcinach”- wartość projektu 461.148,20 złotych.

– SP Chęciny oddz. Przedszkolny „Chęcińska grupa bystrych przedszkolaków”, wartość projektu – 86.290,00 złotych.

– SP Bolmin oddz. Przedszkolny Kraina zmysłu i umysłu – nowa jakość opieki przedszkolnej w Bolminie” – wartość projektu – 270.532,14 złotych.

– SP Bolmin „Bolmin szkoła nowych możliwości” – wartość projektu –795.170,33 złotych,

co daje łączną kwotę 1 mln. 613.140,67 złotych.

oraz Erasmus+ w SP Chęciny – 60.000,00 euro.

Przykład Gminy Chęciny pokazuje, że środki unijne mogą znacząco wpływać na poprawę życia jej mieszkańców. Głównymi celami projektów jest przede wszystkim zmniejszenie nierówności edukacyjnych w zakresie edukacji. Działanie to jest realizowane poprzez bardzo szeroką ofertę zajęć dodatkowych zarówno dla dzieci z deficytami nauki, jak i dziećmi zdolnymi. Są to m.in.:

– zajęcia ekologiczno-przyrodnicze

– zajęcia doradztwo zawodowe

– zajęcia teatralno-muzyczne

– zajęcia plastyczno-techniczne

– zajęcia kształtowania postaw antydyskryminacyjnych

– zajęcia językowe (angielski, niemiecki, polski, zajęcia dwujęzyczne)

– zajęcia matematyczno-informatyczne

– zajęcia przyrodnicze (przyroda/biologia, geografia, fizyka, chemia)

– zajęcia z j. angielskiego

– zajęcia j. niemieckiego

– zajęcia z matematyki

– zajęcia z geografii. 

Burmistrz podkreślił również, że projekty nie tylko w znaczący sposób przyczyniły się zarówno do utrwalania, jak i zwiększania wiedzy uczniów, ale też pozwoliły na osiągnięcie celów miękkich, są to m.in.: rozwój zainteresowań i twórczości uczniów, możliwość samorealizowania się przez dzieci i młodzież, odkrycia przez nich własnych talentów, zdolności, wzrost poczucia własnej wartości u uczniów, większa pewność siebie, poczucie bycia docenionym, oderwanie się dzieci od problemów życia codziennego, ich wyciszenie, wzrost poczucia samodzielności u uczniów, wzrost sprawności manualnej, zaradności wychowanków.

Dla wielu rodzin udział uczniów w projektach był znaczącym odciążeniem budżetów domowych. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość korzystania z najnowocześniejszych technologii edukacyjnych, robotów, pomocy dydaktycznych, na które bez wsparcia unijnego nie byłoby stać ani rodziców ani samorządu – zaznaczył gospodarz Gminy.

W podsumowaniu dyskusji panelowej Burmistrz zwrócił uwagę, że pozyskiwanie dofinansowań na projekty edukacyjne nie jest łatwe, ale przykład Gminy Chęciny pokazuje, że zdobyte doświadczenie może przynieść oczekiwane efekty.

Kongres Dwujęzyczności stał się doskonałą okazją nie tylko do dyskusji na temat problemów otrzymaniem i rozliczeniem środków, ale przede wszystkim platformą do dzielenia się doświadczeniem, uzyskanymi celami i satysfakcją z dobrze wykonanych zadań– zaznaczył burmistrz Robert Jaworski.

Kolejne punkty Kongresu zostały poświęcone promowaniu edukacji dwujęzycznej jako kluczowego elementu nowoczesnego systemu kształcenia, odpowiadającego na wyzwania globalizacji oraz budowaniu współpracy międzysektorowej – nauczycieli, dyrektorów, samorządowców i ekspertów – w celu wprowadzania innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.

W Kongresie wzięli udział również dyrektorzy i nauczyciele ze szkół wdrażających dwujęzyczność: Iwona Samburska, Małgorzata Markiewicz, Tomasz Żelichowski, Katarzyna Sitarska, Jolanta Woś i Dariusz Smutek oraz Ewa Dąbrowska – dyrektor CUW.

Burmistrz Robert Jaworski w panelu eksperckim poświęconemu rozwojowi oświaty

0

 W dniach 12-13 grudnia br. odbył się V Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności organizowany przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Wydarzenie było kierowane do nauczycieli i dyrektorów szkół, którzy chcą rozwijać edukację dwujęzyczną w swoich placówkach, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za organizację edukacji oraz osób zainteresowanych najnowszymi trendami w edukacji dwujęzycznej. Wśród prelegentów Kongresu znalazł się również burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski. Gmina Chęciny jest bowiem liderem dwujęzycznych szkół podstawowych – jako pierwsza w województwie tego typu placówka powstała w Bolminie w 2017roku, natomiast od roku 2023 roku, oddziały dwujęzyczne funkcjonują również w Szkole Podstawowej im. gen. Stanisława Skalskiego w Polichnie.

Burmistrz Robert Jaworski został zaproszony jako ekspert do panelu dyskusyjnego poświęconego finansowaniu projektów edukacyjnych i możliwościom samorządów w tym zakresie. W panelu wzięły udział również: dyrektor Departamentu Wdrażania EFS
w Urzędzie MarszałkowskimKatarzyna Kubicka, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego
z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich w KońskichBeata Salata, wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w KielcachKatarzyna Czyżewska oraz kierownik Pracowni Języków Obcych ŚCDNIzabela Krzak-Borkowska.

Wystąpienie Burmistrza zostało poświęcone realizowanym obecnie pięciu projektom edukacyjnym finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) oraz Erasmus+ w placówkach prowadzonych przez Gminę Chęciny oraz korzyściom dla gminy
i jej mieszkańców w związku z realizacją projektów unijnych w zakresie edukacji.

Burmistrz podkreślił, że Gmina Chęciny mimo, że jest liderem pozyskiwania środków na projekty inwestycyjne, to nie zaniedbuje również zabiegania o środki z tzw. miękkich projektów skierowanych na działania prospołeczne i edukacyjne. Od 2010 roku, kiedy pozyskano prawie 800 tysięcy złotych na projekt rozwoju edukacji przedszkolnej – „Przedszkolaki – Dzieci na czasie”, dzięki któremu powstało 64 miejsca w 4 punktach przedszkolnych w: Łukowej, Starochęcinach, Polichnie i Tokarni. Oferta skierowana do najmłodszych obywateli cały czas była rozwijana przez kolejne projekty realizowane przez poszczególne jednostki oświatowe. Dzięki unijnemu dofinansowaniu pozyskano dodatkowe miejsca przedszkolne w SP Wolica, poszerzono ofertę edukacyjną w Przedszkolu Samorządowym w Chęcinach, doposażono wszystkie oddziały przedszkolne w tablice interaktywne, utworzono nowoczesne pracownie dla uczniów:

– cyfrową pracownię językową – to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych,

– wirtualną wieloprzedmiotową pracownię VR – opartą na technologii rozszerzonej rzeczywistości,

– szkolny MiniLab – mobilne laboratorium, w którym zajęcia z uczniami prowadzi się w oparciu o metodę STEAM,

– nowoczesną pracownię komputerową.

Obecnie w trzech placówkach: SP Bolmin, SP Chęciny i Przedszkolu Samorządowym realizowane są projekty finansowane z środków unijnych:

– Przedszkole Samorządowe projekt „Przedszkolny Uniwersytet Małego Ekologa
w Chęcinach”- wartość projektu 461.148,20 złotych.

– SP Chęciny oddz. Przedszkolny „Chęcińska grupa bystrych przedszkolaków”, wartość projektu – 86.290,00 złotych.

– SP Bolmin oddz. Przedszkolny Kraina zmysłu i umysłu – nowa jakość opieki przedszkolnej w Bolminie” – wartość projektu – 270.532,14 złotych.

– SP Bolmin „Bolmin szkoła nowych możliwości” – wartość projektu –795.170,33 złotych,

co daje łączną kwotę 1 mln. 613.140,67 złotych.

oraz Erasmus+ w SP Chęciny – 60.000,00 euro.

Przykład Gminy Chęciny pokazuje, że środki unijne mogą znacząco wpływać na poprawę życia jej mieszkańców. Głównymi celami projektów jest przede wszystkim zmniejszenie nierówności edukacyjnych w zakresie edukacji. Działanie to jest realizowane poprzez bardzo szeroką ofertę zajęć dodatkowych zarówno dla dzieci z deficytami nauki, jak i dziećmi zdolnymi. Są to m.in.:

– zajęcia ekologiczno-przyrodnicze

– zajęcia doradztwo zawodowe

– zajęcia teatralno-muzyczne

– zajęcia plastyczno-techniczne

– zajęcia kształtowania postaw antydyskryminacyjnych

– zajęcia językowe (angielski, niemiecki, polski, zajęcia dwujęzyczne)

– zajęcia matematyczno-informatyczne

– zajęcia przyrodnicze (przyroda/biologia, geografia, fizyka, chemia)

– zajęcia z j. angielskiego

– zajęcia j. niemieckiego

– zajęcia z matematyki

– zajęcia z geografii. 

Burmistrz podkreślił również, że projekty nie tylko w znaczący sposób przyczyniły się zarówno do utrwalania, jak i zwiększania wiedzy uczniów, ale też pozwoliły na osiągnięcie celów miękkich, są to m.in.: rozwój zainteresowań i twórczości uczniów, możliwość samorealizowania się przez dzieci i młodzież, odkrycia przez nich własnych talentów, zdolności, wzrost poczucia własnej wartości u uczniów, większa pewność siebie, poczucie bycia docenionym, oderwanie się dzieci od problemów życia codziennego, ich wyciszenie, wzrost poczucia samodzielności u uczniów, wzrost sprawności manualnej, zaradności wychowanków.

Dla wielu rodzin udział uczniów w projektach był znaczącym odciążeniem budżetów domowych. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość korzystania z najnowocześniejszych technologii edukacyjnych, robotów, pomocy dydaktycznych, na które bez wsparcia unijnego nie byłoby stać ani rodziców ani samorządu – zaznaczył gospodarz Gminy.

W podsumowaniu dyskusji panelowej Burmistrz zwrócił uwagę, że pozyskiwanie dofinansowań na projekty edukacyjne nie jest łatwe, ale przykład Gminy Chęciny pokazuje, że zdobyte doświadczenie może przynieść oczekiwane efekty.

Kongres Dwujęzyczności stał się doskonałą okazją nie tylko do dyskusji na temat problemów otrzymaniem i rozliczeniem środków, ale przede wszystkim platformą do dzielenia się doświadczeniem, uzyskanymi celami i satysfakcją z dobrze wykonanych zadań– zaznaczył burmistrz Robert Jaworski.

Kolejne punkty Kongresu zostały poświęcone promowaniu edukacji dwujęzycznej jako kluczowego elementu nowoczesnego systemu kształcenia, odpowiadającego na wyzwania globalizacji oraz budowaniu współpracy międzysektorowej – nauczycieli, dyrektorów, samorządowców i ekspertów – w celu wprowadzania innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.

W Kongresie wzięli udział również dyrektorzy i nauczyciele ze szkół wdrażających dwujęzyczność: Iwona Samburska, Małgorzata Markiewicz, Tomasz Żelichowski, Katarzyna Sitarska, Jolanta Woś i Dariusz Smutek oraz Ewa Dąbrowska – dyrektor CUW.

Wirtualna strzelnica w PZS w Chęcinach

0

W budynku Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach uroczyście otwarto wirtualną strzelnicę. Pozwoli ona na szkolenie uczniom klas mundurowych umiejętności strzeleckich i realizację zajęć z edukacji obronnej.

Podczas jej uroczystego otwarcia zgromadzonych powitała dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach, Halina Kołodziejczyk.
Obecni byli: wicestarosta kielecki Tomasz Dulny, radni powiatowi: Kamil Prędota i Paweł Brola., burmistrz Chęcin Robert Jaworski, przedstawiciele służb mundurowych -asp. szt. Rafał Kłokocki i sierż. szt. Damian Podsiedlik z Komisariatu Policji w Chęcinach, Paweł Żurek – Przewodniczący Rady Rodziców oraz uczniowie i nauczyciele PZS w Chęcinach.

Powiat Kielecki otrzymał dofinansowanie w wysokości 99 tys. 800 zł, na realizację wirtualnej strzelnicy wraz z wyposażeniem przy PZS w Chęcinach, w ramach konkursu „Strzelnica w powiecie 2024”, organizowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 125 tys. zł.

Szkoła wydzieliła na parterze budynku pomieszczenie o powierzchni 67 m2, które wyremontowała i dostosowała na potrzeby strzelnicy. Została ona wyposażona w niezbędny sprzęt umożliwiający prowadzenie strzelań statycznych i dynamicznych.
– Będą z niej mogli korzystać uczniowie PZS w Chęcinach klas policyjno – prawnych na zajęciach sprawnościowych i edukacji policyjnej realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej oraz uczniowie wszystkich klas, w których realizuje się podstawę programową z przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa zgodnie z którą wymaga się rozwijania przez uczniów umiejętności strzeleckich. Strzelnica będzie też służyć uczniom klas mundurowych z terenu gminy i powiatu – mówiła dyrektor szkoły Halina Kołodziejczyk, która wyraziła zadowolenie, że uczniowie będą mogli szkolić umiejętności strzeleckie i podziękowała organowi prowadzącemu za ogromne wspieranie i doposażanie placówki.

Sprzęt, który jest na wyposażeniu strzelnicy umożliwia nie tylko doskonalenie strzelectwa, ale także pozwala na zorganizowanie zawodów oraz różnych rozgrywek strzeleckich między użytkownikami podobnych strzelnic. Strzelnica jest kompletnym, multimedialnym, przenośnym, strzeleckim systemem szkolno-treningowym. Działa w oparciu o rzeczywistość wirtualną i repliki broni wyposażonej w moduły laserowe. Przeznaczona została do nauki i doskonalenia umiejętności w zakresie bezpiecznego posługiwania się bronią, celnego strzelania, umiejętności podejmowania szybkich decyzji, identyfikacji celów. Dostęp do wirtualnej strzelnicy będą posiadać uczniowie certyfikowanych klas mundurowych i oddziałów przygotowania wojskowego z terenu powiatu kieleckiego.

Jak zaznaczył wicestarosta Tomasz Dulny dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, uczniowie będą ćwiczyć umiejętności strzeleckie z wykorzystaniem broni treningowej, na różnych wirtualnych odległościach i z różnych postaw strzeleckich, w warunkach zbliżonych do naturalnych. – Władze powiatu dbają o rozwój swoich placówek oświatowych. To już druga wirtualna strzelnica w szkole, której organem prowadzącym jest powiat kielecki. Zależy nam, by uczniowie mieli jak najlepsze warunki do edukacji. Szczególnie teraz, w sytuacji zagrożenia widzimy, jak ważna jest edukacja w zakresie obronności i strzelectwa- mówił.

Burmistrz Chęcin Robert Jaworski podkreślił, że dzięki otwarciu wirtualnej strzelnicy młodzi ludzie z klas mundurowych będą mogli bezpiecznie trenować szkolić swoje umiejętności strzeleckie na przeznaczonym do tego sprzęcie. – Gratuluję szkole powiatowej w Chęcinach, która tak wspaniale się rozwija . Otwarcie wirtualnej strzelnicy z pewnością jeszcze bardziej będzie zachęcać młodych ludzi do nauki właśnie w tej placówce – mówił.

Radni powiatowi: Kamil Prędota i Paweł Brola wyrazili swoje uznanie, że w szkole w Chęcinach wprowadzane są nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które są nieocenioną pomocą dydaktyczną na lekcjach, dając uczniom nowe możliwości uczenia się i doskonalenia swoich umiejętności.

Z kolei asp.szt. Rafał Kłokocki z Komisariatu Policji w Chęcinach zaznaczył, że zajęcia na wirtualnej strzelnicy zapewnią młodzieży doskonały trening strzelecki i pomogą w podjęciu decyzji o wejściu w szeregi służb mundurowych.

Wirtualną strzelnicę poświecił ks. Albert Pianka wikary Parafii pw. Św. Bartłomieja w Chęcinach.
Uroczystość uświetnił pokaz musztry z udziałem klas policyjno-prawnych PZS w Chęcinach.

O edukacji dwujęzycznej podczas spotkania w gronie nauczycieli i przedstawicieli samorządów

0

V Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności to najważniejsze wydarzenie w regionie, poświęcone edukacji dwujęzycznej, organizowane przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Dwudniowa konferencja, która rozpoczęła się w Wólce Milanowskiej, zgromadziła grono nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli władz samorządowych oraz ekspertów, aby wspólnie odkrywać nowe horyzonty edukacji dwujęzycznej. Hasło tegorocznego kongresu to: RAZEM odkrywamy i wzmacniamy siłę dwujęzycznej edukacji! W wydarzeniu wzięła udział członek Zarządu Województwa Anita Koniusz.

Kongres Dwujęzyczności jest skierowany do nauczycieli – poszukujących wiedzy, inspiracji i praktycznych narzędzi do wdrażania dwujęzyczności w codziennej pracy, dyrektorów placówek edukacyjnych – zainteresowanych organizacją oddziałów dwujęzycznych oraz rozwijaniem kompetencji swojej kadry pedagogicznej, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego (JST) – chcących wspierać rozwój edukacji dwujęzycznej w lokalnych placówkach oświatowych, a także do osób związanych z edukacją – które pragną poznać najnowsze trendy w edukacji językowej i międzykulturowej.

Celem wydarzenia jest promowanie edukacji dwujęzycznej jako kluczowego elementu nowoczesnego systemu kształcenia, odpowiadającego na wyzwania globalizacji. Ważne jest także wspieranie nauczycieli i dyrektorów szkół w rozwijaniu kompetencji oraz dostarczanie praktycznych narzędzi do wdrażania programów dwujęzycznych, wymiana doświadczeń między praktykami z różnych sektorów edukacyjnych: szkół, JST oraz organizacji wspierających. Prezentowane są również dobre praktyki i przykłady sukcesów z Polski i zagranicy, które mogą być inspiracją do działań w lokalnych placówkach edukacyjnych.

Kongres Dwujęzyczności został zainaugurowany wykładem dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Małgorzaty Łakomiec pt. „Jak budować przyszłość językową najmłodszych. Przedszkolne Inkubatory Świętokrzyskiej Dwujęzyczności”. Głos zabierają także m.in. eksperci, przedstawiający raport na temat funkcjonowania klas wielojęzycznych w Polsce, wskazówki dotyczące oceniania w środowiskach dwujęzycznych i międzynarodowych, propozycje systemowych rozwiązań wspierających dwujęzyczność w polskich szkołach i przedszkolach. Pierwszy dzień Kongresu zakończył panel dyskusyjny ph. “Finansowanie projektów edukacyjnych – Możliwości dla samorządów”, podczas którego głos zabrali m.in. Katarzyna Kubicka – dyrektor Departamentu Wdrażania EFS w Urzędzie Marszałkowskim, Robert Jaworski – burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Beata Salata – dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich, Katarzyna Czyżewska – wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Kielcach, Izabela Krzak-Borkowska – kierownik Pracowni Języków Obcych ŚCDN.

Obrady będą kontynuowane w piątek 13 grudnia br.