Oliwia Salwa – utalentowana mieszkanka Gminy Chęciny

0

 - oliwia_salwa.jpg

Wywiad z siedemnastoletnią Oliwią Salwą, mieszkanką Tokarni, absolwentką Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Tokarni, a obecnie uczennicą II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Kielcach. To niezwykle utalentowana, młoda osoba, która nie tylko zachwyca swoją skromnością, wrażliwością i dojrzałością, ale także imponuje naukowymi osiągnięciami. Jako laureatka Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego udowodniła, że miłość do słowa i literatury może stać się siłą napędową do rozwoju oraz inspiracji. Oliwia pasjonuje się także sztuką, rysowaniem i malowaniem. Ta rozmowa to okazja, by zajrzeć w głąb jej świata, w którym piękno języka ojczystego splata się z emocjami, a sztuka staje się drogowskazem codzienności. To również dowód na to, że pasja i pracowitość mogą przerodzić się w sukces, a zarazem zachęta dla innych młodych ludzi, by nie bali się marzyć i konsekwentnie podążali za swoimi ideałami.

– Na początek chciałabym, żebyś opowiedziała trochę o sobie. Skąd pochodzisz? Ile masz lat?

– Mieszkam w Tokarni. W tym roku skończyłam 17 lat. Interesuję się sztuką. Lubię malować, rysować i czytać książki. Moją wielką pasją jest także język polski i to właśnie z nim wiążę swoją przyszłość. Po wakacjach idę do czwartej klasy i czeka mnie matura.

– Jak wyglądało Twoje dzieciństwo?

– Jeśli chodzi o moje dzieciństwo to wspominam je bardzo dobrze. Dorastałam razem z moimi kuzynami i z siostrą, więc nie było żadnych problemów, było radośnie. W zasadzie od samego początku miałam szansę, żeby rozwijać się w tych kierunkach, które mnie interesują. Uczęszczałam do Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Tokarni. To był dla mnie trochę gorszy okres pod względem osobistym, ale też czas, kiedy odkryłam, co tak naprawdę mnie interesuje i, w którą stronę chcę dalej się rozwijać. Cały czas miałam bardzo duże wsparcie ze strony rodziców, dziadków i mojej cioci, więc jakoś udało mi się to przejść. Od 5 klasy zaczęłam też malować, można powiedzieć, że tak „na poważnie”. Po szkole podstawowej podeszłam nawet do egzaminu i dostałam się do szkoły plastycznej z bardzo dobrym wynikiem, ale już wtedy czułam, że język polski to coś, z czym wiążę swoją przyszłość. Jest to w dużej mierze zasługa mojej Pani od języka polskiego – Pani Ilony Goldy, która przygotowywała mnie w tamtym czasie do konkursu kuratoryjnego z języka polskiego i  to właśnie jej bardzo dużo zawdzięczam. Zawsze lubiłam czytać, pisać, ale nie miałam takiego ogólnego pojęcia o języku. Nie wiedziałam, że to może być aż tak ciekawe. To ona była i dalej jest jednym z takich moich autorytetów.

- img-20250826-wa0004.jpg

Oliwia Salwa wraz z Panią Iloną Goldą po uzyskaniu tytułu laureata V Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego. Kielce, 2022 rok

– Czyli można powiedzieć, że to Twoja polonistka wydobyła z Ciebie tę pasję do języka polskiego i naświetliła kierunek, którym chcesz podążać?

– Tak, zdecydowanie można tak powiedzieć. Kiedy już zostałam laureatem V Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego, mogłam wybrać dowolną szkołę średnią. Zdecydowałam się na II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Kielcach. Wybór był nieprzypadkowy. To właśnie do „Śniadka” chodziła większość mojej rodziny i słyszałam o tej szkole same dobre opinie. Co więcej, odpowiadała mi jej lokalizacja, bo jednak znajduje się blisko dworca, co przy codziennym dojeżdżaniu z Tokarni jest istotne. Liceum jest już dla mnie osobiście dużo lepszym czasem. To tu nawiązałam cenne znajomości, mam świetną klasę, więc nie mogę narzekać. Wybór padł na profil humanistyczny, głównie ze względu na język polski, ale lubię też historię i wiedzę o społeczeństwie. W  roku szkolnym 2024/2025 zdecydowałam się także wziąć udział w olimpiadzie, która jest już trochę trudniejsza i trzeba się bardziej zaangażować.

– Jak pogodziłaś naukę w liceum z intensywnymi przygotowaniami do olimpiady?

– Na pewno pomaga mi to, że mam dobrą pamięć i łatwo jest mi się zmobilizować i skoncentrować. W tym roku przeczytałam bardzo dużo książek gdyż musiałam jakoś przerobić materiał z III i IV klasy do przodu. Co do podstawy programowej, to nie jest dla mnie aż takie ważne, żeby mieć  najlepsze oceny z przedmiotów, których nie rozszerzam, wiec właściwie skupiłam się na moich rozszerzeniach i przedmiotach maturalnych. Olimpiada była dla mnie priorytetem, bo to jednak ona daje mi 100% z matury i możliwość wybrania dowolnej uczelni. Było bardzo wiele rzeczy, których musiałam się nauczyć. Ćwiczyłam pisanie, gramatykę. Mogę stwierdzić, że lubię się uczyć, zwłaszcza rzeczy, które mnie naprawdę interesują, wiec nie miałam jakiegoś dużego problemu z tym, żeby poświęcić na to swój czas. Nie musiałam się zmuszać. Udało mi się pogodzić i naukę do olimpiady, i zaliczanie przedmiotów w szkole, jak również spotkania ze znajomymi, bo to też jest dla mnie bardzo istotne. Tutaj też pomagała mi moja polonistka z liceum Pani Aleksandra Czajkowska. W trakcie przygotowań wiele się nauczyłam.

– Czy mogłabyś przybliżyć, jak wyglądały poszczególne etapy olimpiady z języka polskiego?

– Pierwszy etap dotyczył napisania pracy pisemnej na ok. 15 stron, takiej dłuższej rozprawy. Wybrałam temat „Powroty mitu” i skupiłam się na postmodernistycznym, feministycznym retailingu tych właśnie opowieści. Do tej pracy przygotowywałam się, mam wrażenie, najdłużej, bo już w wakacje musiałam przeczytać wiele książek, jak również opracować plan i wizję rozprawy.  Ostatecznie byłam z niej bardzo zadowolona. Mimo, że poprawianie, pilnowanie interpunkcji, jak również spełnienie wszystkich wymagań było bardzo czasochłonne, to wyrobiłam się w terminie i udało mi się zakwalifikować do kolejnego etapu. On z kolei odbywał się już w Kielcach, nie tak, jak w przypadku pracy, którą pisałam w zaciszu swojego domu. Tutaj trzeba było napisać rozprawkę, może trochę trudniejszą niż typowa praca na rozszerzeniu na maturze. Pisałam na temat: „Motyw ojca w literaturze”. Tego samego dnia była także druga część etapu, która opierała się na teście z gramatyki. Był także egzamin ustny, którego obawiałam się najbardziej. Tu musiałam „bronić” swojej pracy z pierwszego etapu, więc opierało się to w zasadzie na tym, że musiałam wpisać moją rozprawę w szerszy kontekst historyczno-literacki. Dowiedziałam się chyba wszystkiego o mitach, musiałam trochę poczytać na temat neoklasycyzmu, czytać wiersze Herberta, przeczytałam też  „Mit Syzyfa” Alberta Camus. I to właściwie było to, co zapewniło mi dobry wynik, bo z tej części uzyskałam maksymalną liczbę punktów. Okazało się, że to mówienie wcale nie sprawia mi aż takiego problemu, jak sądziłam. Zwłaszcza, że opowiadałam o pracy, nad którą pracowałam jednak trzy miesiące. Udało mi się dostać do trzeciego etapu. On z kolei polegał na pisaniu rozprawki. Tu już pisaliśmy tylko w 15 osób i ta selekcja była największa. Temat pracy też mi podpasował, bo brzmiał mniej więcej tak: „Nie tylko piękna rzecz może być przedmiotem w sztuce”. Trzeba było się odnieść do tego cytatu, jeśli chodzi o literaturę i dzieła plastyczne. Później udało mi się przejść do ostatniego etapu w Warszawie. Tam trzeba było wybrać dwa tematy ustne. I tutaj znowu pojawiła się ta część ustna… Jednak już się jej tak nie obawiałam, bo wiedziałam mniej więcej, jak może wyglądać. Wybrałam sobie tematy o Wisławie Szymborskiej i o etyce w komunikacji językowej. Wydaję mi się, że to była najgorsza część z całej olimpiady, żeby się do niej dobrze przygotować, bo od ogłoszenia wyników były raptem niespełna dwa tygodnie. Musiałam w tym krótkim czasie przeczytać wiele książek i tekstów, z których większość była trudno dostępna, jedynie głównie w jakichś antykwariatach. Razem z mamą szukałyśmy tych książek. Kiedy już je znalazłyśmy, musiałam je przeczytać i poświęcić sporo czasu na opracowanie wszystkich zagadnień. Choć, podczas egzaminu, komisja nie zapytała mnie od razu o postać Szymborskiej, tylko o Herberta, to udało mi się odpowiedzieć na wszystkie pytania, gdyż nawiązywałam cały czas do Szymborskiej i wykorzystywałam wiedzę z poprzednich etapów. Po przejściu wszystkich etapów uzyskałam tytuł laureata.

– 30 maja 2025 roku, w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica w Warszawie odbyła się uroczysta gala podsumowująca LV Ogólnopolską Olimpiadę Literatury i Języka Polskiego. Znalazłaś się wśród wyróżnionych. Jak wspominasz ten moment? Kto Ci towarzyszył?

– Pojechałam z moimi rodzicami i z siostrą. Na pewno czułam dumę, ale i pewnego rodzaju ulgę, bo to był jednak intensywny czas. Podczas gali było bardzo uroczyście. Miło było tak siedzieć w ścisłym gronie laureatów. Towarzyszyło mi takie wspaniałe uczucie, że te wszystkie miesiące pracy jednak się opłaciły, że to jest taka nagroda za trud nauki.

 - wywiadoliwiasalwa1.jpg

Oliwia Salwa, podczas uroczystej gali. Odebrała dyplom laureata z rąk wiceminister edukacji Katarzyny Lubnauer. Warszawa, 2025 rok

– Wiem także, że przygotowujesz się do olimpiady z wiedzy o sztuce.

– Tak. Zdecydowałam się na tę olimpiadę ze względu na to, że postanowiłam zdawać na maturze historię sztuki. Nie mam tego przedmiotu w szkole, wiec muszę trochę bazować na samodzielnym uczeniu się i na korepetycjach. Moja mama znalazła mi korepetytorkę, bo jednak  ktoś musi mnie poprowadzić, gdyż tego materiału jest bardzo dużo. Co prawda, w chwili obecnej, ta matura nie jest mi aż tak potrzebna, bo już mam zapewnione miejsce na uczelniach, ale to mnie fascynuje. Odkąd się tego uczę i mam szansę jeszcze bardziej zgłębiać te tematy, to jeszcze bardziej to polubiłam. Chcę poznać wszystkie te obrazy, tych wspaniałych artystów, chcę to dalej odkrywać. Pomysł z podejściem do olimpiady może być dla mnie dodatkową motywacją w nauce, gdyż jednak materiał wykracza poza poziom matury. Nie robię tego dla konkretnego wyniku, robię to dla siebie, bo mnie to fascynuje.

– Wspomniałaś, że malujesz „na poważnie” od piątej klasy szkoły podstawowej. To Twoja wielka pasja. Czy mogłabyś powiedzieć, czym jest dla Ciebie sztuka?

– W zasadzie od samego początku jest to dla mnie sposób na przetwarzanie pewnych emocji, często trudnych, na pewnego rodzaju odcięcie się od rzeczywistości. W zasadzie tak postrzegam sztukę, jako sposób na przedstawienie tego, co mamy w głowie. Czasami są takie rzeczy, których nie da się wyrazić słowami, nie da się ich sformułować, a można przedstawić je w inny, ciekawy  sposób. Bardzo doceniam, gdy malarze potrafią pokazać w swoich obrazach prawdziwe emocje. Dla przykładu, jestem wielką fanką twórczości włoskiej malarki Artemisi Gentileschi. Sam fakt, że na tamte czasy była kobietą i dodatkowo malowała już był niespotykany, gdyż kobiety nie mogły tego robić. Co więcej, jej życie nie było usłane różami. Miała trudne relacje z ojcem, który jej zazdrościł i uniemożliwiał kontynuowanie twórczości. W młodym wieku doświadczyła także wielkiej traumy, która odcisnęła na niej niewyobrażalne piętno. Jej przedstawienia Judyty zabijającej Holofernesa, czy Zuzanny i starców przemawiają emocjami. W przypadku tytułowej Judyty, bohaterka nie ma ładnego wyrazu twarzy, tylko taki, który oddaje prawdziwe emocje. Myślę, że to właśnie jest idealny przykład tego, jaką rolę może pełnić sztuka w przetwarzaniu emocji. I to jest taka moja definicja sztuki, jako sposobu radzenia sobie z emocjami, w którym trzeba być szczerym i autentycznym.

Poniżej przedstawiamy Państwu przykładowe prace Oliwii:

- img-20250826-wa0007.jpg- img-20250826-wa0008.jpg

- img-20250826-wa0009.jpg- img-20250826-wa0010.jpg

- img-20250826-wa0012.jpg- img-20250826-wa0023.jpg 

– Sztuka to Twoja wielka pasja. Jednak powróćmy jeszcze na chwilę do zamiłowania do języka polskiego, bo jak wspomniałaś, to z nim chcesz wiązać swoją przyszłość. Widzisz już siebie w jakimś konkretnym zawodzie?

– Wszyscy mi mówią, że zostanę nauczycielką w szkole (śmiech), ale właściwie nie przeszkadzałoby mi to. Bo tak, jak mówiłam, w moim życiu było wiele autorytetów. Jednym z nich, była i jest nadal moja Pani nauczycielka Ilona Golda. Bo to ona jednak wprowadziła mnie w ten świat. Gdybym to ja miała pełnić taką rolę w czyimś życiu, umożliwiać spełnianie marzeń i rozwijanie pasji to w ogóle by mi to nie przeszkadzało. Chcę pójść na polonistykę do Wrocławia. To takie miasto, które jest niezwykle bliskie mojemu sercu, gdyż to tam wychowywał się mój dziadek, a moja mama i ciocia tam studiowały. Wrocław bardzo mnie pociąga. Od małego tam jeżdżę, jestem z nim związana i bardzo mi się tam podoba. A co będę robiła po studiach? Czas pokaże.

– Czy jest coś, co jeszcze sprawia Ci przyjemność? Co lubisz robić w wolnych chwilach?

– Myślę, że to, co każdy. Lubię spotykać się z moimi znajomymi, rozmawiać z przyjaciółkami, chodzić na spacery, czy jeździć na rowerze. Lubię oczyścić umysł i zająć się czymś innym.

– Dziękuję za niezwykle interesującą rozmowę i życzę dalszych sukcesów!

– Bardzo dziękuję.

Zasady rekrutacji do Przedszkola Samorządowego i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Chęciny na rok szkolny 2025/2026

0

 

Od dnia 17 lutego br. rozpocznie się rekrutacja do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i publicznego przedszkola na rok szkolny 2025/2026. Termin złożenia wniosku o przyjęcie dziecka do placówki wychowania przedszkolnego upływa 09 marca 2025r. o godzinie 15.00

Zasady rekrutacji do samorządowych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na rok szkolny 2025/2026 zostały opracowane na podstawie ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024r., poz. 754, t.j. ze zm.).

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.  

Dzieci sześcioletnie (urodzone w 2019 roku) obowiązane są odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
Zachęcamy rodziców dzieci sześcioletnich, aby ich dzieci obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne realizowały w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych. Pozwoli to zwiększyć liczbę przyjętych dzieci  młodszych (3, 4 i 5 latków) do Przedszkola Samorządowego w Chęcinach.

Dziecko sześcioletnie, na wniosek rodziców, może rozpocząć naukę w klasie I szkoły podstawowej. 

Dzieci pięcioletnie (urodzone w 2020 r.), dzieci czteroletnie (urodzone w 2021 r.) oraz dzieci trzyletnie (urodzone w 2022 r.) mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. Jeżeli dziecko w postępowaniu rekrutacyjnym nie zostanie przyjęte do żadnego z przedszkoli/oddziałów przedszkolnych wskazanych we wniosku, Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny wskaże rodzicom inną placówkę wychowania przedszkolnego, która przyjmie dziecko.

W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

Bezpłatny wymiar zajęć przedszkolnych w oddziałach przedszkolnych i przedszkolu wynosi 6 godzin dziennie.

Przedszkole oraz oddziały przedszkolne zapewniają dzieciom możliwość korzystania z ciepłych posiłków – diety dostosowane do zaleceń lekarskich, placu zabaw, opieki logopedycznej. W placówkach wychowania przedszkolnego dzieci objęte są pomocą pedagogiczno-psychologiczną dostosowaną do potrzeb dziecka.

Wszystkie oddziały przedszkolne w szkołach są wyposażone w tablice interaktywne. Dzieci mają możliwość korzystania z bezpłatnych zajęć z języka angielskiego, religii i elementów programowania.

Data i godzina złożenia w przedszkolu/szkole wniosku nie mają wpływu na kolejność przyjęć dzieci.

W postępowaniu rekrutacyjnym biorą udział wyłącznie dzieci zamieszkałe  w Gminie Chęciny. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci zamieszkałych poza naszą gminą mogą ubiegać się o przyjęcie dziecka w postępowaniu uzupełniającym, jeżeli przedszkole/szkoła będzie dysponowało wolnymi miejscami.

  1. Prowadzenie postępowania rekrutacyjnego

Postępowanie rekrutacyjne na wolne miejsca prowadzi się na wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka. We wniosku o przyjęcie rodzice/prawni opiekunowie wskazują wybrane przedszkola/szkoły według swoich preferencji w porządku od najbardziej          do najmniej preferowanej. Przedszkole/szkoła wskazana na pierwszej pozycji we wniosku     o przyjęcie  nazywana jest przedszkolem/szkołą pierwszego wyboru.

Do wniosku o przyjęcie należy dołączyć dokumenty/oświadczenia potwierdzające spełnianie kryteriów.

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia” (art. 150 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe). 

Wniosek o przyjęcie dziecka rozpatruje komisja rekrutacyjna w każdej placówce wskazanej we wniosku. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może:

  • żądać od rodziców/prawnych opiekunów przedstawienia dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach (przewodniczący wyznacza termin przedstawienia dokumentów),
  • zwrócić się do Burmistrza Gminy i Miasta Chęciny, o potwierdzenie okoliczności zawartych w oświadczeniach.

W przypadku braku potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniu, komisja rekrutacyjna, rozpatrując wniosek, nie uwzględnia kryterium, którego spełnianie nie zostało potwierdzone.

Na podstawie spełnianych przez kandydata kryteriów kwalifikacyjnych komisja ustala kolejność przyjęć:

  • w przypadku liczby kandydatów większej niż liczba wolnych miejsc  na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie kryteria określone
    w art. 131 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe tzw. kryteria ustawowe:
  •  

L.p.

Kryterium

Dokument potwierdzający spełnianie kryterium

1.

Wielodzietność rodziny kandydata

 Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata

Wielodzietność rodziny oznacza rodzinę wychowującą troje
i więcej dzieci

2.

Niepełnosprawność kandydata

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności  lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 44, ze zm.)

3.

Niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata

Orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 44, ze zm.)

4.

Niepełnosprawność obojga rodziców kandydata

Orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 44, ze zm.)

5.

Niepełnosprawność rodzeństwa kandydata

Orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 44, ze zm.)

6.

Samotne wychowywanie kandydata w rodzinie

Prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu lub oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu  dziecka wspólnie z jego rodzicem

7.

Objęcie kandydata pieczą zastępczą

Dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny
i systemie pieczy zastępczej (t.j.Dz. U. z 2025 r. poz. 49)

 

  • W        przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po jego zakończeniu przedszkole/szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie brane są pod uwagę kryteria
    tzw. kryteria samorządowe określone w uchwale NR 180/XXI/20 Rady Miejskiej
    w Chęcinach z dnia 24 stycznia 2020r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Chęciny, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia spełniania tych kryteriów:

L.p.

Kryterium

Wartość kryterium

w punktach

Dokument potwierdzający

spełnianie kryterium

1.

Miejsce pracy co najmniej jednego z rodziców/opiekunów prawnych kandydata znajduje się na terenie Gminy Chęciny

 

 

2

– zaświadczenie pracodawcy o zatrudnieniu albo zaświadczenie o wykonywaniu czynności na podstawie

umowy cywilnoprawnej,

– zaświadczenie szkoły/uczelni potwierdzające naukę w trybie dziennym,

– wydruk ze strony internetowej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo

informacja z Krajowego Rejestru Sądowego,

– decyzja o wymiarze podatku rolnego,

– pisemne oświadczenia rodzica (rodziców) kandydata, zawierające klauzulę, o której mowa w art. 150 ust. 6 w związku z ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe „Jestem

świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia

2.

 

 Obydwoje rodzice/prawni opiekunowie kandydata  pracują, prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą albo prowadzą gospodarstwo rolne, uczą się lub studiują w trybie dziennym –

 

2

-zaświadczenie pracodawcy o zatrudnieniu albo zaświadczenie o wykonywaniu czynności na podstawie

umowy cywilnoprawnej,

– zaświadczenie szkoły/uczelni potwierdzające naukę w trybie dziennym,

– wydruk ze strony internetowej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo

informacja z Krajowego Rejestru Sądowego,

– decyzja o wymiarze podatku rolnego,

-pisemne oświadczenia rodzica (rodziców) kandydata, zawierające klauzulę, o której mowa w art. 150 ust. 6 w związku z ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe „Jestem

świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

3.

Co najmniej jedno z rodzeństwa kandydata kształci się w placówce oświatowej na terenie Gminy Chęciny lub objęte jest opieką żłobkową w Żłobku Samorządowym w Chęcinach

2

 

 

 

 

 

-Zaświadczenie z placówki, w której kształci się rodzeństwo

– pisemne oświadczenia rodzica (rodziców) kandydata, zawierające klauzulę, o której mowa w art. 150 ust. 6 w związku z ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe „Jestem

świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

 

 

 

4.

Kandydat do przedszkola uczęszcza, w roku w którym prowadzony jest nabór, do Żłobka Samorządowego w Chęcinach.

8

– pisemne oświadczenia rodzica (rodziców) kandydata, zawierające klauzulę, o której mowa w art. 150 ust. 6 w związku z ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

5.

Rodzice/opiekunowie prawni kandydata wskazali Gminę Chęciny jako swoje miejsce zamieszkania na użytek rozliczeń podatku dochodowego

2

– pisemne oświadczenia rodzica (rodziców) kandydata, zawierające klauzulę, o której mowa w art. 150 ust. 6 w związku z ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

 

W przypadku uzyskania tej samej liczby punktów przez więcej niż jednego kandydata pod uwagę wzięte zostaje kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata w stosunku procentowym do kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323, j.t, ze zm.), zwanej dalej „kwotą”

  •  miesięczny dochód na członka rodziny poniżej 120 % kwoty – 6 pkt.;
  •  miesięczny dochód na członka rodziny od 120 %, a poniżej 200 % kwoty – 5 pkt.;
  •  miesięczny dochód na członka rodziny od 200 %, a poniżej 300 % kwoty – 4 pkt.;
  •  miesięczny dochód na członka rodziny od 300 %, a poniżej 350 % kwoty – 3 pkt.;
  •  miesięczny dochód na członka rodziny od 350 %, a poniżej 400 % kwoty – 2 pkt.;
  •  miesięczny dochód na członka rodziny od 400 % kwoty – 1 pkt.

 

Wyniki postępowania rekrutacyjnego komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości w formie listy dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia.

Rodzice/prawni opiekunowie dzieci zakwalifikowanych do przyjęcia składają pisemne potwierdzenie woli zapisu w przedszkolu/szkole, do której dziecko zostało zakwalifikowane.

Komisja rekrutacyjna przyjmuje dziecko do przedszkola/szkoły, jeżeli zostało zakwalifikowane do przyjęcia i rodzice potwierdzili wolę zapisu i podaje
do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych
do przedszkola/szkoły. 

Rodzice/prawni opiekunowie dzieci, które nie zostały przyjęte, mogą:

  • wnioskować do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola w terminie 7 dni od dnia podania
    do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych,
  • wnieść do dyrektora przedszkola/szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia,

Na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola/szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.

Nie należy wnosić odwołania do organu prowadzącego, gdyż nie posiada on prawnych możliwości rozstrzygnięcia odwołań.

Rekrutacja dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym
ze względu na niepełnosprawność

Postępowanie rekrutacyjne dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do oddziałów ogólnodostępnych prowadzi komisja rekrutacyjna przedszkola/szkoły wg zasad ogólnych.

Zarządzenie 

Harmonogram rekrutacji do szkół

Harmonogram rekrutacji do oddziału dwujęzycznego

Harmonogram rekrutacji do przedszkoli oddziałów przedszkolnych

Wniosek o przyjęcie do klasy 1

Wniosek o przyjęcie do przedszkola

Zgłoszenie dziecka do klasy 1

Uczniowie angażują się w ekologiczne działania

0

Półtora tysiąca uczniów różnych typów szkół wzięło w 2024 roku udział, w programie edukacji ekologicznej dla Powiatu Kieleckiego, pod nazwą „Dla Ziemi, dla siebie”. Działania są prowadzone już od 20 lat i co roku przyciągają licznie młodych ludzi, ich rodziców i nauczycieli.

Przygotowane przez Starostwo Powiatowe propozycje służą wychowaniu dzieci i młodzieży w poszanowaniu dla środowiska oraz zachęceniu do świadomego działania na rzecz ochrony przyrody. Dzięki programowi, poszerza się wiedza uczniów i dorosłych mieszkańców powiatu kieleckiego na temat elementów środowiska naturalnego, form ochrony przyrody, struktur geologicznych występujących w powiecie.

W ubiegłorocznej edycji, młodzi ludzie uczestniczyli w dwóch konkursach plastycznych. Przedszkolaki i uczniowie klas 0 – 3 szkół podstawowych wykonywali prace plastyczne poświęcone owadom. Dzięki temu mogli dowiedzieć się jak pożyteczne dla środowiska są np. pszczoły i mrówki. Poznały też mniej znane owady występujące w naszym rejonie.

Starsi uczniowie szkół podstawowych przygotowywali z koli plakaty ekologiczne. Tematyka była dowolna, ale prace musiała nieść jasny przekaz na rzecz ekologii.

Młodzież ze szkół średnich wybrała się natomiast w maju na wędrówkę po gminie Chęciny. Zorganizowano tam rajd pod nazwą „Bliżej geonatury”. W jego trakcie, piechurzy brali udział w konkursach poświęconych odwiedzanym miejscom, czyli m.in. górom: Beylina, Rzepka i Zamkowej. Na zakończenie spotkali się na wspólnym ognisku w Europejskim Centrum Edukacji Ekologicznej.

Całkowity koszt programu to ponad 16,6 tys. zł, a na jego realizację starostwo dostało 7 tys. złotych dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki w Kielcach.

SZKOLENIE ANTYBIOTYKOOPORNOŚĆ

0

- 342343327_6094642227296273_5871509244383278055_n.jpg

Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Powiatowy Zespół Doradczy w Kielcach zaprasza wszystkich rolników na szkolenie dotyczące ANTYBIOTYKOOPORNOŚCI, ukończenie tego szkolenia jest wymagane dla wszystkich rolników korzystających z dopłat Dobrostan zwierząt we wszystkich jego wariantach niezależnie czy chodzi o: wypas, wybieg czy utrzymywanie na ściółce lub inne. Brak dostarczenia zaświadczenia do ARiMR o ukończeniu szkolenia do 21.03.2025 będzie równoznaczny z odmową płatności bądź jej ograniczeniem.

Szkolenie odbędzie się 06.02.2025 o godzinie 9.00Centrum Kultury i Sportu w Chęcinach ul Armii Krajowej 18A

Szkolenie jest bezpłatne.

 Prosimy o kontakt w celu potwierdzeniem przybycia – konieczne by wiedzieć ile nr zaświadczeń musimy utworzyć. Brak informacji może skutkować brakiem zaświadczenia. Telefon kontaktowy 41-341-52-44 lub 782083318

Ważne by zabrać ze sobą adres e-mail (może być kogoś z rodziny) oraz nr gospodarstwa. Te dane są niezbędne do wpisania na listę uczestników

Powiat stawia na rozwój szkolnictwa – obrady komisji

0

Zebrała się komisja Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Powiatu, podczas której radni opiniowali uchwał w zakresie dofinansowań form doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół powiatowych, utworzenia klas mundurowych oraz dotacji dla niepublicznych szkolnych schronisk młodzieżowych. 

Obradom komisji przewodniczył Sławomir Stelmaszczyk. Udział w niej wzięli jej członkowie : Anna Łubek, Alina Siwonia, Piotr Sepioło, Dariusz Świetlik oraz Członek Zarządu Powiatu w Kielcach Mirosław Gębski, Skarbnik Powiatu Edyta Drążkiewicz oraz Dyrektor Wydziału Edukacji, Sportu i Turystyki Izabela Piasecka.

Przewodniczący Stelmaszczyk otworzył obrady komisji i udziel głosu skarbnikowi Edycie Drążkiewicz, która przedstawiła obecnym projekt zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu na lata 2025-2029 oraz zmiany w budżecie Powiatu Kieleckiego na rok 2025.  Prognoza oraz zmiany dotyczyły głównie inwestycji drogowych.

Skarbnik Powiatu przedłożyła również przed komisję informacje dotyczące wyboru firmy audytorskiej, która przeprowadzi badanie sprawozdania finansowego Powiatu Kieleckiego na okres 3 lat (2024-2026).

Małgorzata Socha z Wydziału Edukacji, Sportu  Turystyki przedstawiła informacje dotyczące ustalenia na 2025 rok planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych  w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez powiat oraz określenia maksymalnej kwoty tych dofinansowań. – Jest to uchwała, która jest podejmowana co rok, zgodnie z obowiązującymi przepisami na doskonalenie nauczycieli – poinformowała starsza inspektor Socha. W porozumieniu z dyrektorami placówek oświatowych ustalono wysokość kwoty dofinansowania na 3000 zł.

Wydział Edukacji, Sportu i Turystyki złożył wniosek o udzielenie zezwolenia na utworzenie klas o profilu mundurowym w Powiatowym Zespole Szkół w Chmielniku, Łopusznie oraz Chęcinach.  Wniosek ten podjęliśmy na prośbę dyrektorów  – poinformowała dyrektor Piasecka.  – Trzeba zaznaczyć, że w każdej z tych szkół mamy strzelnicę, więc utworzenie klas mundurowych na pewno poszerzy ofertę edukacyjną tych placówek – dodaje.

Rozmawiano również o dotacjach na uczniów  wymagających kształcenia specjalnego i realizacji godzin wsparcia. Dotychczas stosowano jedną wagę dla wszystkich podopiecznych ze szczególnymi potrzebami, w chwili obecnej wysokość dotacji jest uzależniona od godzin wsparcia przeznaczonych na jednego ucznia.

W wolnych wnioskach poruszono tematy dotyczących zmian granic Świętokrzyskiego Parku Narodowego oraz poruszono tematu budowy hali sportowej przy PZS w Bodzentynie.

Radni pozytywnie zaopiniowali wszystkie projekty uchwał, po czym przewodniczący Stelmaszczyk zamknął obrady komisji.

Będą dodatkowe zajęcia i trening strzelecki dla uczniów powiatowych szkół

0

Będą dodatkowe zajęcia z przedmiotów ścisłych, szkolenia umiejętności obronnych i wyjazdy edukacyjne. Starosta kielecki Tomasz Pleban, członek Zarządu Powiatu Mariusz Ściana i Skarbnik Edyta Drążkiewicz podpisali z Marszałek województwa Renatą Janik umowę na dofinansowanie programu ,,Wiem więcej! – dodatkowe wsparcie dla uczniów liceów ogólnokształcących w szkołach powiatu kieleckiego’’.

Dzięki temu projektowi, możliwe będzie zorganizowanie zajęć rozwijających zainteresowania uczniów i kompetencje nauczycieli – podkreśla starosta Tomasz Pleban. – 412 uczniów z liceów w Bodzentynie, Chęcinach, Chmielniku i Łopusznie weźmie udział w dodatkowych zajęciach z matematyki oraz warsztatach biologiczno – chemicznych. Będą też warsztaty z języka angielskiego. Z kolei 24 pedagogów skorzysta z dofinansowania do szkoleń i studiów podyplomowych – wyjaśnia starosta.

Nauczyciele mają wzmocnić swoje kompetencje w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Studia podyplomowe mają z kolei wzmocnić ich kwalifikacje w prowadzeniu pierwszej pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.

Dzięki dofinansowaniu, pracownie przedmiotowe zostaną doposażone w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć projektowych. Będą też zajęcia proobronne – zapowiada Mariusz Ściana. – Zaplanowaliśmy zajęcia doskonalące umiejętności z musztry oraz obóz, podczas którego uczniowie odbędą zajęcia z użyciem broni palnej. Jestem pewien, że realizacja tego projektu dodatkowo podniesie poziom nauczania i atrakcyjność oferty naszych szkół – mówi Mariusz Ściana.

– Wiemy, że dzisiaj dzieci potrzebują często uzupełnienia zdobywanej wiedzy, zwłaszcza z obszaru matematyczno-przyrodniczego i języków obcych, w wielu przypadkach u uczniów potrzebne jest wsparcie psychologa w rozwiązywaniu problemów szkolnych czy wychowawczych, niezbędny jest też udział doradców zawodowych we właściwym wyborze ścieżki kariery – mówiła Marszałek Województwa Renata Janik.

Ważnym elementem projektów będzie nauka języka angielskiego m.in. z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi multimedialnych. Przewidziano także indywidualne doradztwo zawodowe.

Wartość projektu to 584 tys. zł, dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego wynosi 489 tys. zł. Wkład własny powiatu polega na udostępnieniu pomieszczeń na zajęcia projektowe. Program będzie realizowany od 1 lutego 2025 r., do 31 stycznia 2027 r.

Lepsza edukacja dla dzieci i młodzieży

0

Marszałek województwa świętokrzyskiego Renata Janik podpisała dziś umowy na dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027, przyznane dla 11 projektów edukacyjnych. Dotyczą one podnoszenia jakości nauczania w szkołach podstawowych i liceach. Łącznie ze wsparcia skorzysta blisko 3 tys. osób – uczniów i nauczycieli.  Kwota dofinansowania działań to  7,6 mln zł.

– Jest to bardzo ważne wsparcie – tłumaczy marszałek Renata Janik. – Wiemy, że dzisiaj dzieci potrzebują często uzupełnienia zdobywanej wiedzy, zwłaszcza z obszaru matematyczno-przyrodniczego i języków obcych, w wielu przypadkach u uczniów potrzebne jest wsparcie psychologa w rozwiązywaniu problemów szkolnych czy wychowawczych, niezbędny jest też udział doradców zawodowych we właściwym wyborze ścieżki kariery. Nie zapominamy również o nauczycielach, umożliwiając ich rozwijanie kompetencji i kwalifikacji – dodaje marszałek.

10 projektów, dofinansowanych łączną kwotą ponad 7,1 mln zł, dotyczy podnoszenia jakości nauczania na poziomie podstawowym. Z tych projektów skorzysta 2256 uczniów oraz 238 nauczycieli. Projekty będą realizowane w 20 szkołach podstawowych, działających w gminach Łopuszno, Górno, Wilczyce, Ożarów, Obrazów oraz Piekoszów.

Projekty gmin Górno, Łopuszno, Ożarów i Piekoszów będą realizowane w latach 2025 i 2026, zaś w gminach Obrazów i Wilczyce zaplanowano prowadzenie działań do końca 2027 r.

1 projekt, obejmowany dofinansowaniem w kwocie blisko 500 tys. zł, został przygotowany przez Powiat Kielecki. Będzie on realizowany w 4 liceach ogólnokształcących, działających w Chęcinach, Łopusznie, Chmielniku i Bodzentynie. Z projektu skorzysta 412 uczniów klas licealnych i 24 nauczycieli. Projekt rozpoczyna się 1 lutego 2025 r. i potrwa do 31 stycznia 2027 r.

Projekty mają kompleksowy charakter, a ich głównym założeniem jest rozszerzanie oferty edukacyjnej szkół podstawowych oraz liceów o dodatkowe zajęcia, wykraczające poza standardowy program nauczania. Uczniowie zyskają szanse na pogłębienie wiedzy, na rozwijanie kompetencji osobistych, samodzielności, talentów i zainteresowań oraz zdobywanie umiejętności przydatnych na rynku pracy i w codziennej aktywności społecznej.

Jednym z celów projektów jest pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych (w tym ekologii) oraz powiązanych z nimi nowoczesnych technologii komputerowych. Tym tematom poświęcone są zajęcia, warsztaty, doświadczenia i eksperymenty, kółka zainteresowań, wykłady oraz wyjazdy edukacyjne. Pozwala to uczennicom i uczniom zdobywać wiedzę w sposób dla nich ciekawy, a więc – efektywny. W projektach będą prowadzone również zajęcia wyrównawcze dla uczniów, aby każdemu młodemu człowiekowi dać równe szanse edukacyjne.

Ważnym elementem projektów będzie nauka języka angielskiego m.in. z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi multimedialnych. Szereg zajęć będzie dotyczył rozwijania talentów i wrażliwości artystycznej, które – jak pokazuje praktyka – stanowią uzupełnienie „myślenia ścisłego” poprzez wyzwalanie kreatywności i stymulowanie innowacyjności. W projektach zaplanowano także różnorodne zajęcia, które są próbą odpowiedzi na trudności i wyzwania o charakterze psychologicznym i emocjonalnym, z którymi borykają się uczennice i uczniowie szkół podstawowych i liceów. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych przewidziano realizację zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Będą to szczególnie zajęcia indywidualne m.in. logopedia, rewalidacja, integracja sensoryczna. Elementem projektów będzie również doradztwo zawodowe i edukacyjne, które da uczniom wiedzę nt. ich słabych i mocnych stron oraz predyspozycji zawodowych.

Istotnym elementem projektów będzie podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadry pedagogicznej. Szczególnie duży nacisk kładziony jest na podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji w zakresie wiedzy oraz kompetencji psychologiczno-pedagogicznych.

WYKAZ SZKOLEŃ GRUPOWYCH DLA OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY PLANOWANYCH DO REALIZACJI W 2025 ROKU

0

 

WYKAZ SZKOLEŃ GRUPOWYCH

DLA OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY PLANOWANYCH DO REALIZACJI

W 2025 ROKU

Lp.

Nazwa szkolenia

 

  1. 1.

Kurs przygotowującydo egzaminu na prawo jazdy kat. C+ kwalifikacja wstępnaprzyspieszona

  1. 2.

Kurs przygotowujący do egzaminu na prawo jazdy kat. D/B + kwalifikacja wstępna przyspieszona

  1. 3.

Kurs przygotowujący do egzaminu na prawo jazdy kat. E/C

  1. 4.

Operator koparko ładowarki kl. III

  1. 5.

Operator koparki jednonaczyniowej kl. III

  1. 6.

Operator ładowarki jednonaczyniowej kl. III

  1. 7.

Operator wózka jezdniowego

  1. 8.

Kurs spawalniczy metodą MAG

  1. 9.

Rejestratorka medyczna z obsługą komputera + egzamin ECDL

  1. 10.

Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym

  1. 11.

Florysta z obsługą kasy fiskalnej z egzaminem czeladniczym

  1. 12.

Opiekun osób starszych z pomocą przedmedyczną

  1. 13.

Zawodowy kurs stylizacji paznokci

  1. 14.

Specjalista ds. kadr i wynagrodzeń

  1. 15.

Przedstawiciel handlowy + prawo jazdy kat. B

   

 

 

Zapisy prowadzone są:

  • osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach – Referat ds. Szkoleń pokój nr 28;
  • telefonicznie pod numerem telefonu:

41 367 16 84 lub 41 367 16 85;

Kolejne awanse zawodowe nauczycieli

0

Coraz więcej nauczycieli z powiatowych szkół i placówek oświatowych zdobywa kolejne stopnie awansu zawodowego. To przekłada się na wyższą jakość kształcenia.

Nauczyciele pracujący w szkołach i placówkach oświatowych, dla których Powiat Kielecki jest organem prowadzącym, chętnie pogłębiają wiedzę i zdobywają nowe umiejętności zawodowe.

W minionym, 2024 roku w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach odbyły się postępowania egzaminacyjne dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Jest on kolejnym etapem na drodze rozwoju zawodowego nauczyciela. Do egzaminu przystąpiła rekordowa liczba – piętnastu nauczycieli. Wszyscy otrzymali pozytywny wynik egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego. Zdanie egzaminu świadczy o poszerzeniu i pogłębianiu przez nauczycieli wiedzy i umiejętności zawodowych. Przed nimi otwiera się teraz droga do kolejnego awansu zawodowego, jakim jest stopień nauczyciela dyplomowanego.

Z każdym rokiem w szkołach powiatowych i placówkach oświatowych przybywa nauczycieli, którzy mogą pochwalić się kolejnym stopniem awansu zawodowego. To dowodzi ich zaangażowaniu w rozwój edukacji i podnoszeniu jakości nauczania w szkołach powiatowych. Nauczyciele mogą lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów i wprowadzać nowoczesne metody kształcenia.

W roku szkolnym 2023/2024, w Powiatowym Zespole Szkół w Łopusznie, Powiatowym Zespole Szkół w Chęcinach, Powiatowym Zespole Szkół w Chmielniku, Powiatowym Zespole Szkół w Bodzentynie i placówkach oświatowych: Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piekoszowie, Bodzentynie i Chmielniku oraz w Powiatowym Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Chęcinach pracowało w sumie 251 nauczycieli. Wśród nich 139 nauczycieli dyplomowanych, 50 nauczycieli mianowanych i 62 nauczycieli początkujących/kontraktowych.

Chęcińska Grupa Bystrych Przedszkolaków – innowacyjny projekt na rzecz wczesnej edukacji w Chęcinach

0

W oddziale przedszkolnym Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach realizowany jest projekt, który ma na celu wsparcie w zakresie wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi. Projekt „Chęcińska Grupa Bystrych Przedszkolaków” skierowany jest do najmłodszych mieszkańców gminy, a jego głównym założeniem jest rozszerzenie oferty oddziału przedszkolnego poprzez organizację zajęć rozwijających jakość edukacji przedszkolnej, oferując dzieciom nowe, rozwijające zajęcia dydaktyczno- wychowawcze.

Poprzez organizację dodatkowych zajęć projekt pomaga wyrównać szanse edukacyjne, rozwijać umiejętności podstawowe i przekrojowe oraz wspierać dzieci w przezwyciężaniu ich indywidualnych trudności. W zajęciach bierze udział 15 dzieci w wieku przedszkolnym, które uczęszczają do oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2024/2025. Szczególna uwaga poświęcona jest również doskonaleniu kadry nauczycielskiej – sześciu nauczycieli bierze udział w szkoleniach, które pozwalają im lepiej sprostać wyzwaniom pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Dzięki projektowi, dzieci z terenu gminy Chęciny mają szansę rozwinąć swoje pasje, zainteresowania oraz zdolności. Program projektu zakłada, że poprzez zaplanowane działania, dzieci nie tylko pokonają swoje trudności, ale także zyskają radość i satysfakcję z nauki i zabawy.

Projekt przewiduje szereg zajęć, które mają na celu rozwój fizyczny, intelektualny, społeczny i emocjonalny dzieci. Stymulują one ciekawość, kreatywność i umiejętności dzieci, pomagając im w odkrywaniu swoich talentów oraz kształtowaniu postaw prospołecznych i proekologicznych.

W ramach projektu realizowane są następujące zajęcia:

1. „Ruch to zdrowie” – zajęcia z zakresu integracji sensorycznej.

Celem zajęć jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzenie receptorów zmysłowych. Podczas zajęć dzieci pod okiem specjalisty wykonują różnorodne ćwiczenia, angażujące całe ciało oraz układy zmysłów

2. „W tęczowym świecie sensozabawy” – zajęcia z sensoplastyki

Na zajęciach dzieci odkrywają, eksperymentują i tworzą, angażując wszystkie zmysły, co pozytywnie wpływa na optymalizację ruchową.

3.  Robo Team” – zajęcia z robotyki

Zajęcia z zakresu robotyki intensywnie stymulują rozwój dzieci, które poprzez doskonałą zabawę poznają tajniki programowania i zaawansowanej robotyki. Zajęcia rozwijają logiczne myślenie, pobudzają kreatywność, wyobraźnię i pozwalają rozpocząć przygodę z technologią na wyższym poziomie.

4. „Music&Dance” – zajęcia muzyczno-taneczne

Głównym celem jest wyciszenie, relaksacja, rozładowanie napięcia emocjonalnego, stresu, niepokojów i lęków u dzieci. Taniec to świetna forma ćwiczeń, która poprawia koordynację, równowagę i elastyczność a przez to prawidłową postawę ciała, sprawność fizyczną, umiejętność koncentracji i pracy w grupie.

5. „Klub małego ekologa” – zajęcia przyrodniczo – ekologiczne

Zajęcia mają na celu poznawanie przyrody, rozwój zainteresowań i rozbudzenie ciekawości naturą i środowiskiem. Ponadto dostarczają dzieciom wiele możliwości przeżywania nowych doznań i wzbogacenia wiedzy, które sprzyjają rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu

6. „Pies najlepszy przyjaciel” – zajęcia z dogoterapii

W ramach zajęć odbywają się spotkania ze specjalnie wyszkolonym do pracy z dziećmi psem terapeutycznym, edukacja dzieci z zakresu poznania podstawowych zasad bezpiecznego obcowania z psem np. jak podejść do psa, prawidłowo go głaskać oraz jak rozpoznawać sygnały wysyłane przez niego.

7. „Kim będą, gdy dorosnę” – zajęcia z doradztwa zawodowego

Zajęcia będą organizowane w formie wycieczek pieszych do pobliskich miejsc pracy np. PZOZ, komisariatu policji, straży pożarnej, gabinetu weterynarza, do cukierni itp. lub w formie spotkań z zaproszonymi gośćmi do oddziału przedszkolnego będącymi przedstawicielami różnych zawodów – wybranych i wskazanych przez rodziców w ankietach, z którymi warto zapoznać dzieci. Celem zajęć jest wstępne zapoznanie dzieci z  wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci, ich uzdolnień oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.

8. „Można różnić się pozytywnie” – zajęcia z kształtowania postaw antydyskryminacyjnych

Ich głównym celem jest przeciwdziałanie marginalizacji oraz wykluczeniu wśród dzieci. Mają formę projekcji filmowych, pracy grupowej, ćwiczeń, rozmów i dyskusji

9. „Eksperymenty młodego naukowca” – warsztaty naukowo – doświadczalne – wycieczki edukacyjne.

Forma nauki poprzez zabawę jest ciekawsza, eliminuje nudę i tym samym zachęca dzieci do aktywnego i radosnego uczestnictwa. Zajęcia takie dają dzieciom dużo uśmiechu i satysfakcji z dobrze zrealizowanego zadania czy wykonanego arcydzieła. Podczas warsztatów dzieci wykonują pod okiem prowadzącego kolorowe eksperymenty w nowoczesnych laboratoriach, przeróżne doświadczenia uzupełnione sporą dawką wiedzy naukowej.

Jednym z zadań projektów jest również doskonalenie kompetencji kadry do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. W ramach projektu nauczyciele wzięli udział w dwóch kursach.: „Jak radzić sobie z  trudnymi emocjami u dziecka” oraz „Trening zastępowania agresji”. Szkolenia umożliwiają kadrze nabycie i poszerzenie wiedzy oraz umiejętności  istotnych w zakresie m. in. umiejętnego zarządzania grupą, dyscypliny w grupie, radzenia sobie z trudnymi emocjami u dziecka, wybuchami złości i  zastępowania agresji, rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.

„Chęcińska Grupa Bystrych Przedszkolaków” to projekt, który stawia na indywidualne podejście do dzieci, z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych. Dzięki takim inicjatywom przedszkolaki zyskują szansę na lepszy start w edukację, a ich rozwój intelektualny, społeczny i psychoruchowy jest wspierany w sposób kompleksowy. 

Wartość projektu wynosi 86 290,00 złotych, wysokość dofinansowania to aż 77 661,00. Projekt realizowany jest w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków EFS+.