Rekrutacja do udziału w Programie ˝Opieka wytchnieniowa˝ dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025

0

 

Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chęcinach ogłasza nabór wniosków w ramach resortowego programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025.

Opieka wytchnieniowa ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach przez zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który będą mogły przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków. Zgodnie z założeniami Programu w pierwszej kolejności z usług opieki wytchnieniowej powinny skorzystać dzieci niepełnosprawne oraz osoby ze  znacznym stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniami równoważnymi, które są całkowicie niesamodzielne.

Głównym celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:

  1. dziećmi od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadającymi orzeczenie
    o niepełnosprawności lub
  2. osobami niepełnosprawnymi posiadającymi: a) orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo b) orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem wymienionym
    w lit. a, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
    i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, z późn. zm.)

– poprzez umożliwienie uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej, tj. odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością przez zapewnienie czasowego zastępstwa w tym zakresie. Dzięki temu wsparciu, osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki nad osobą z niepełnosprawnością dysponować będą czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw życiowych. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby z niepełnosprawnością w sytuacji, gdy członkowie rodzin lub opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.

Usługi opieki wytchnieniowej przysługują w przypadku zamieszkiwania członka rodziny lub opiekuna we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą z niepełnosprawnościami, która wymaga stałej opieki w zakresie potrzeb życia codziennego. Opieka wytchnieniowa przysługuje w wymiarze 240 godzin rocznie dla jednego podopiecznego.

Jednocześnie informujemy iż, w pierwszej kolejności wsparciem zostaną objęte osoby, które nie korzystają z Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025.

Osoby zainteresowane, chcące skorzystać z tej formy wsparcia proszone są o wypełnienie załączonych poniżej dokumentów i dostarczenie ich wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności do siedziby Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chęcinach, ul. Radkowska 29, 26-060 Chęciny w terminie od 03 stycznia 2025r.  do dnia 17 stycznia 2025r. (data wpływu do instytucji).

W przypadku pytań, wątpliwości lub trudności z wypełnieniem dokumentów prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami MGOPS w Chęcinach  pod numerem (041) 3151054 lub (41) 2527021.

 

 

ZAŁĄCZNIKI:

Burmistrz Robert Jaworski w panelu eksperckim poświęconemu rozwojowi oświaty

0

W dniach 12-13 grudnia br. odbył się V Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności organizowany przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Wydarzenie było kierowane do nauczycieli i dyrektorów szkół, którzy chcą rozwijać edukację dwujęzyczną w swoich placówkach, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za organizację edukacji oraz osób zainteresowanych najnowszymi trendami w edukacji dwujęzycznej. Wśród prelegentów Kongresu znalazł się również burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski. Gmina Chęciny jest bowiem liderem dwujęzycznych szkół podstawowych – jako pierwsza w województwie tego typu placówka powstała w Bolminie w 2017roku, natomiast od roku 2023 roku, oddziały dwujęzyczne funkcjonują również w Szkole Podstawowej im. gen. Stanisława Skalskiego w Polichnie.

Burmistrz Robert Jaworski został zaproszony jako ekspert do panelu dyskusyjnego poświęconego finansowaniu projektów edukacyjnych i możliwościom samorządów w tym zakresie. W panelu wzięły udział również: dyrektor Departamentu Wdrażania EFS
w Urzędzie Marszałkowskim Katarzyna Kubicka, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich w Końskich Beata Salata, wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Kielcac hKatarzyna Czyżewska oraz kierownik Pracowni Języków Obcych ŚCDNI zabela Krzak-Borkowska.

Wystąpienie Burmistrza zostało poświęcone realizowanym obecnie pięciu projektom edukacyjnym finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) oraz Erasmus+ w placówkach prowadzonych przez Gminę Chęciny oraz korzyściom dla gminy
i jej mieszkańców w związku z realizacją projektów unijnych w zakresie edukacji.

Burmistrz podkreślił, że Gmina Chęciny mimo, że jest liderem pozyskiwania środków na projekty inwestycyjne, to nie zaniedbuje również zabiegania o środki z tzw. miękkich projektów skierowanych na działania prospołeczne i edukacyjne. Od 2010 roku, kiedy pozyskano prawie 800 tysięcy złotych na projekt rozwoju edukacji przedszkolnej – „Przedszkolaki – Dzieci na czasie”, dzięki któremu powstało 64 miejsca w 4 punktach przedszkolnych w: Łukowej, Starochęcinach, Polichnie i Tokarni. Oferta skierowana do najmłodszych obywateli cały czas była rozwijana przez kolejne projekty realizowane przez poszczególne jednostki oświatowe. Dzięki unijnemu dofinansowaniu pozyskano dodatkowe miejsca przedszkolne w SP Wolica, poszerzono ofertę edukacyjną w Przedszkolu Samorządowym w Chęcinach, doposażono wszystkie oddziały przedszkolne w tablice interaktywne, utworzono nowoczesne pracownie dla uczniów:

– cyfrową pracownię językową – to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych,

– wirtualną wieloprzedmiotową pracownię VR – opartą na technologii rozszerzonej rzeczywistości,

– szkolny MiniLab – mobilne laboratorium, w którym zajęcia z uczniami prowadzi się w oparciu o metodę STEAM,

– nowoczesną pracownię komputerową.

Obecnie w trzech placówkach: SP Bolmin, SP Chęciny i Przedszkolu Samorządowym realizowane są projekty finansowane z środków unijnych:

– Przedszkole Samorządowe projekt „Przedszkolny Uniwersytet Małego Ekologa
w Chęcinach”- wartość projektu 461.148,20 złotych.

– SP Chęciny oddz. Przedszkolny „Chęcińska grupa bystrych przedszkolaków”, wartość projektu – 86.290,00 złotych.

– SP Bolmin oddz. Przedszkolny Kraina zmysłu i umysłu – nowa jakość opieki przedszkolnej w Bolminie” – wartość projektu – 270.532,14 złotych.

– SP Bolmin „Bolmin szkoła nowych możliwości” – wartość projektu –795.170,33 złotych,

co daje łączną kwotę 1 mln. 613.140,67 złotych.

oraz Erasmus+ w SP Chęciny – 60.000,00 euro.

Przykład Gminy Chęciny pokazuje, że środki unijne mogą znacząco wpływać na poprawę życia jej mieszkańców. Głównymi celami projektów jest przede wszystkim zmniejszenie nierówności edukacyjnych w zakresie edukacji. Działanie to jest realizowane poprzez bardzo szeroką ofertę zajęć dodatkowych zarówno dla dzieci z deficytami nauki, jak i dziećmi zdolnymi. Są to m.in.:

– zajęcia ekologiczno-przyrodnicze

– zajęcia doradztwo zawodowe

– zajęcia teatralno-muzyczne

– zajęcia plastyczno-techniczne

– zajęcia kształtowania postaw antydyskryminacyjnych

– zajęcia językowe (angielski, niemiecki, polski, zajęcia dwujęzyczne)

– zajęcia matematyczno-informatyczne

– zajęcia przyrodnicze (przyroda/biologia, geografia, fizyka, chemia)

– zajęcia z j. angielskiego

– zajęcia j. niemieckiego

– zajęcia z matematyki

– zajęcia z geografii. 

Burmistrz podkreślił również, że projekty nie tylko w znaczący sposób przyczyniły się zarówno do utrwalania, jak i zwiększania wiedzy uczniów, ale też pozwoliły na osiągnięcie celów miękkich, są to m.in.: rozwój zainteresowań i twórczości uczniów, możliwość samorealizowania się przez dzieci i młodzież, odkrycia przez nich własnych talentów, zdolności, wzrost poczucia własnej wartości u uczniów, większa pewność siebie, poczucie bycia docenionym, oderwanie się dzieci od problemów życia codziennego, ich wyciszenie, wzrost poczucia samodzielności u uczniów, wzrost sprawności manualnej, zaradności wychowanków.

Dla wielu rodzin udział uczniów w projektach był znaczącym odciążeniem budżetów domowych. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość korzystania z najnowocześniejszych technologii edukacyjnych, robotów, pomocy dydaktycznych, na które bez wsparcia unijnego nie byłoby stać ani rodziców ani samorządu – zaznaczył gospodarz Gminy.

W podsumowaniu dyskusji panelowej Burmistrz zwrócił uwagę, że pozyskiwanie dofinansowań na projekty edukacyjne nie jest łatwe, ale przykład Gminy Chęciny pokazuje, że zdobyte doświadczenie może przynieść oczekiwane efekty.

Kongres Dwujęzyczności stał się doskonałą okazją nie tylko do dyskusji na temat problemów otrzymaniem i rozliczeniem środków, ale przede wszystkim platformą do dzielenia się doświadczeniem, uzyskanymi celami i satysfakcją z dobrze wykonanych zadań– zaznaczył burmistrz Robert Jaworski.

Kolejne punkty Kongresu zostały poświęcone promowaniu edukacji dwujęzycznej jako kluczowego elementu nowoczesnego systemu kształcenia, odpowiadającego na wyzwania globalizacji oraz budowaniu współpracy międzysektorowej – nauczycieli, dyrektorów, samorządowców i ekspertów – w celu wprowadzania innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.

W Kongresie wzięli udział również dyrektorzy i nauczyciele ze szkół wdrażających dwujęzyczność: Iwona Samburska, Małgorzata Markiewicz, Tomasz Żelichowski, Katarzyna Sitarska, Jolanta Woś i Dariusz Smutek oraz Ewa Dąbrowska – dyrektor CUW.

Burmistrz Robert Jaworski w panelu eksperckim poświęconemu rozwojowi oświaty

0

 W dniach 12-13 grudnia br. odbył się V Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności organizowany przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Wydarzenie było kierowane do nauczycieli i dyrektorów szkół, którzy chcą rozwijać edukację dwujęzyczną w swoich placówkach, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za organizację edukacji oraz osób zainteresowanych najnowszymi trendami w edukacji dwujęzycznej. Wśród prelegentów Kongresu znalazł się również burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski. Gmina Chęciny jest bowiem liderem dwujęzycznych szkół podstawowych – jako pierwsza w województwie tego typu placówka powstała w Bolminie w 2017roku, natomiast od roku 2023 roku, oddziały dwujęzyczne funkcjonują również w Szkole Podstawowej im. gen. Stanisława Skalskiego w Polichnie.

Burmistrz Robert Jaworski został zaproszony jako ekspert do panelu dyskusyjnego poświęconego finansowaniu projektów edukacyjnych i możliwościom samorządów w tym zakresie. W panelu wzięły udział również: dyrektor Departamentu Wdrażania EFS
w Urzędzie MarszałkowskimKatarzyna Kubicka, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego
z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich w KońskichBeata Salata, wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w KielcachKatarzyna Czyżewska oraz kierownik Pracowni Języków Obcych ŚCDNIzabela Krzak-Borkowska.

Wystąpienie Burmistrza zostało poświęcone realizowanym obecnie pięciu projektom edukacyjnym finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) oraz Erasmus+ w placówkach prowadzonych przez Gminę Chęciny oraz korzyściom dla gminy
i jej mieszkańców w związku z realizacją projektów unijnych w zakresie edukacji.

Burmistrz podkreślił, że Gmina Chęciny mimo, że jest liderem pozyskiwania środków na projekty inwestycyjne, to nie zaniedbuje również zabiegania o środki z tzw. miękkich projektów skierowanych na działania prospołeczne i edukacyjne. Od 2010 roku, kiedy pozyskano prawie 800 tysięcy złotych na projekt rozwoju edukacji przedszkolnej – „Przedszkolaki – Dzieci na czasie”, dzięki któremu powstało 64 miejsca w 4 punktach przedszkolnych w: Łukowej, Starochęcinach, Polichnie i Tokarni. Oferta skierowana do najmłodszych obywateli cały czas była rozwijana przez kolejne projekty realizowane przez poszczególne jednostki oświatowe. Dzięki unijnemu dofinansowaniu pozyskano dodatkowe miejsca przedszkolne w SP Wolica, poszerzono ofertę edukacyjną w Przedszkolu Samorządowym w Chęcinach, doposażono wszystkie oddziały przedszkolne w tablice interaktywne, utworzono nowoczesne pracownie dla uczniów:

– cyfrową pracownię językową – to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych,

– wirtualną wieloprzedmiotową pracownię VR – opartą na technologii rozszerzonej rzeczywistości,

– szkolny MiniLab – mobilne laboratorium, w którym zajęcia z uczniami prowadzi się w oparciu o metodę STEAM,

– nowoczesną pracownię komputerową.

Obecnie w trzech placówkach: SP Bolmin, SP Chęciny i Przedszkolu Samorządowym realizowane są projekty finansowane z środków unijnych:

– Przedszkole Samorządowe projekt „Przedszkolny Uniwersytet Małego Ekologa
w Chęcinach”- wartość projektu 461.148,20 złotych.

– SP Chęciny oddz. Przedszkolny „Chęcińska grupa bystrych przedszkolaków”, wartość projektu – 86.290,00 złotych.

– SP Bolmin oddz. Przedszkolny Kraina zmysłu i umysłu – nowa jakość opieki przedszkolnej w Bolminie” – wartość projektu – 270.532,14 złotych.

– SP Bolmin „Bolmin szkoła nowych możliwości” – wartość projektu –795.170,33 złotych,

co daje łączną kwotę 1 mln. 613.140,67 złotych.

oraz Erasmus+ w SP Chęciny – 60.000,00 euro.

Przykład Gminy Chęciny pokazuje, że środki unijne mogą znacząco wpływać na poprawę życia jej mieszkańców. Głównymi celami projektów jest przede wszystkim zmniejszenie nierówności edukacyjnych w zakresie edukacji. Działanie to jest realizowane poprzez bardzo szeroką ofertę zajęć dodatkowych zarówno dla dzieci z deficytami nauki, jak i dziećmi zdolnymi. Są to m.in.:

– zajęcia ekologiczno-przyrodnicze

– zajęcia doradztwo zawodowe

– zajęcia teatralno-muzyczne

– zajęcia plastyczno-techniczne

– zajęcia kształtowania postaw antydyskryminacyjnych

– zajęcia językowe (angielski, niemiecki, polski, zajęcia dwujęzyczne)

– zajęcia matematyczno-informatyczne

– zajęcia przyrodnicze (przyroda/biologia, geografia, fizyka, chemia)

– zajęcia z j. angielskiego

– zajęcia j. niemieckiego

– zajęcia z matematyki

– zajęcia z geografii. 

Burmistrz podkreślił również, że projekty nie tylko w znaczący sposób przyczyniły się zarówno do utrwalania, jak i zwiększania wiedzy uczniów, ale też pozwoliły na osiągnięcie celów miękkich, są to m.in.: rozwój zainteresowań i twórczości uczniów, możliwość samorealizowania się przez dzieci i młodzież, odkrycia przez nich własnych talentów, zdolności, wzrost poczucia własnej wartości u uczniów, większa pewność siebie, poczucie bycia docenionym, oderwanie się dzieci od problemów życia codziennego, ich wyciszenie, wzrost poczucia samodzielności u uczniów, wzrost sprawności manualnej, zaradności wychowanków.

Dla wielu rodzin udział uczniów w projektach był znaczącym odciążeniem budżetów domowych. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość korzystania z najnowocześniejszych technologii edukacyjnych, robotów, pomocy dydaktycznych, na które bez wsparcia unijnego nie byłoby stać ani rodziców ani samorządu – zaznaczył gospodarz Gminy.

W podsumowaniu dyskusji panelowej Burmistrz zwrócił uwagę, że pozyskiwanie dofinansowań na projekty edukacyjne nie jest łatwe, ale przykład Gminy Chęciny pokazuje, że zdobyte doświadczenie może przynieść oczekiwane efekty.

Kongres Dwujęzyczności stał się doskonałą okazją nie tylko do dyskusji na temat problemów otrzymaniem i rozliczeniem środków, ale przede wszystkim platformą do dzielenia się doświadczeniem, uzyskanymi celami i satysfakcją z dobrze wykonanych zadań– zaznaczył burmistrz Robert Jaworski.

Kolejne punkty Kongresu zostały poświęcone promowaniu edukacji dwujęzycznej jako kluczowego elementu nowoczesnego systemu kształcenia, odpowiadającego na wyzwania globalizacji oraz budowaniu współpracy międzysektorowej – nauczycieli, dyrektorów, samorządowców i ekspertów – w celu wprowadzania innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.

W Kongresie wzięli udział również dyrektorzy i nauczyciele ze szkół wdrażających dwujęzyczność: Iwona Samburska, Małgorzata Markiewicz, Tomasz Żelichowski, Katarzyna Sitarska, Jolanta Woś i Dariusz Smutek oraz Ewa Dąbrowska – dyrektor CUW.

Wirtualna strzelnica w PZS w Chęcinach

0

W budynku Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach uroczyście otwarto wirtualną strzelnicę. Pozwoli ona na szkolenie uczniom klas mundurowych umiejętności strzeleckich i realizację zajęć z edukacji obronnej.

Podczas jej uroczystego otwarcia zgromadzonych powitała dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach, Halina Kołodziejczyk.
Obecni byli: wicestarosta kielecki Tomasz Dulny, radni powiatowi: Kamil Prędota i Paweł Brola., burmistrz Chęcin Robert Jaworski, przedstawiciele służb mundurowych -asp. szt. Rafał Kłokocki i sierż. szt. Damian Podsiedlik z Komisariatu Policji w Chęcinach, Paweł Żurek – Przewodniczący Rady Rodziców oraz uczniowie i nauczyciele PZS w Chęcinach.

Powiat Kielecki otrzymał dofinansowanie w wysokości 99 tys. 800 zł, na realizację wirtualnej strzelnicy wraz z wyposażeniem przy PZS w Chęcinach, w ramach konkursu „Strzelnica w powiecie 2024”, organizowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 125 tys. zł.

Szkoła wydzieliła na parterze budynku pomieszczenie o powierzchni 67 m2, które wyremontowała i dostosowała na potrzeby strzelnicy. Została ona wyposażona w niezbędny sprzęt umożliwiający prowadzenie strzelań statycznych i dynamicznych.
– Będą z niej mogli korzystać uczniowie PZS w Chęcinach klas policyjno – prawnych na zajęciach sprawnościowych i edukacji policyjnej realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej oraz uczniowie wszystkich klas, w których realizuje się podstawę programową z przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa zgodnie z którą wymaga się rozwijania przez uczniów umiejętności strzeleckich. Strzelnica będzie też służyć uczniom klas mundurowych z terenu gminy i powiatu – mówiła dyrektor szkoły Halina Kołodziejczyk, która wyraziła zadowolenie, że uczniowie będą mogli szkolić umiejętności strzeleckie i podziękowała organowi prowadzącemu za ogromne wspieranie i doposażanie placówki.

Sprzęt, który jest na wyposażeniu strzelnicy umożliwia nie tylko doskonalenie strzelectwa, ale także pozwala na zorganizowanie zawodów oraz różnych rozgrywek strzeleckich między użytkownikami podobnych strzelnic. Strzelnica jest kompletnym, multimedialnym, przenośnym, strzeleckim systemem szkolno-treningowym. Działa w oparciu o rzeczywistość wirtualną i repliki broni wyposażonej w moduły laserowe. Przeznaczona została do nauki i doskonalenia umiejętności w zakresie bezpiecznego posługiwania się bronią, celnego strzelania, umiejętności podejmowania szybkich decyzji, identyfikacji celów. Dostęp do wirtualnej strzelnicy będą posiadać uczniowie certyfikowanych klas mundurowych i oddziałów przygotowania wojskowego z terenu powiatu kieleckiego.

Jak zaznaczył wicestarosta Tomasz Dulny dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, uczniowie będą ćwiczyć umiejętności strzeleckie z wykorzystaniem broni treningowej, na różnych wirtualnych odległościach i z różnych postaw strzeleckich, w warunkach zbliżonych do naturalnych. – Władze powiatu dbają o rozwój swoich placówek oświatowych. To już druga wirtualna strzelnica w szkole, której organem prowadzącym jest powiat kielecki. Zależy nam, by uczniowie mieli jak najlepsze warunki do edukacji. Szczególnie teraz, w sytuacji zagrożenia widzimy, jak ważna jest edukacja w zakresie obronności i strzelectwa- mówił.

Burmistrz Chęcin Robert Jaworski podkreślił, że dzięki otwarciu wirtualnej strzelnicy młodzi ludzie z klas mundurowych będą mogli bezpiecznie trenować szkolić swoje umiejętności strzeleckie na przeznaczonym do tego sprzęcie. – Gratuluję szkole powiatowej w Chęcinach, która tak wspaniale się rozwija . Otwarcie wirtualnej strzelnicy z pewnością jeszcze bardziej będzie zachęcać młodych ludzi do nauki właśnie w tej placówce – mówił.

Radni powiatowi: Kamil Prędota i Paweł Brola wyrazili swoje uznanie, że w szkole w Chęcinach wprowadzane są nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które są nieocenioną pomocą dydaktyczną na lekcjach, dając uczniom nowe możliwości uczenia się i doskonalenia swoich umiejętności.

Z kolei asp.szt. Rafał Kłokocki z Komisariatu Policji w Chęcinach zaznaczył, że zajęcia na wirtualnej strzelnicy zapewnią młodzieży doskonały trening strzelecki i pomogą w podjęciu decyzji o wejściu w szeregi służb mundurowych.

Wirtualną strzelnicę poświecił ks. Albert Pianka wikary Parafii pw. Św. Bartłomieja w Chęcinach.
Uroczystość uświetnił pokaz musztry z udziałem klas policyjno-prawnych PZS w Chęcinach.

O edukacji dwujęzycznej podczas spotkania w gronie nauczycieli i przedstawicieli samorządów

0

V Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności to najważniejsze wydarzenie w regionie, poświęcone edukacji dwujęzycznej, organizowane przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Dwudniowa konferencja, która rozpoczęła się w Wólce Milanowskiej, zgromadziła grono nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli władz samorządowych oraz ekspertów, aby wspólnie odkrywać nowe horyzonty edukacji dwujęzycznej. Hasło tegorocznego kongresu to: RAZEM odkrywamy i wzmacniamy siłę dwujęzycznej edukacji! W wydarzeniu wzięła udział członek Zarządu Województwa Anita Koniusz.

Kongres Dwujęzyczności jest skierowany do nauczycieli – poszukujących wiedzy, inspiracji i praktycznych narzędzi do wdrażania dwujęzyczności w codziennej pracy, dyrektorów placówek edukacyjnych – zainteresowanych organizacją oddziałów dwujęzycznych oraz rozwijaniem kompetencji swojej kadry pedagogicznej, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego (JST) – chcących wspierać rozwój edukacji dwujęzycznej w lokalnych placówkach oświatowych, a także do osób związanych z edukacją – które pragną poznać najnowsze trendy w edukacji językowej i międzykulturowej.

Celem wydarzenia jest promowanie edukacji dwujęzycznej jako kluczowego elementu nowoczesnego systemu kształcenia, odpowiadającego na wyzwania globalizacji. Ważne jest także wspieranie nauczycieli i dyrektorów szkół w rozwijaniu kompetencji oraz dostarczanie praktycznych narzędzi do wdrażania programów dwujęzycznych, wymiana doświadczeń między praktykami z różnych sektorów edukacyjnych: szkół, JST oraz organizacji wspierających. Prezentowane są również dobre praktyki i przykłady sukcesów z Polski i zagranicy, które mogą być inspiracją do działań w lokalnych placówkach edukacyjnych.

Kongres Dwujęzyczności został zainaugurowany wykładem dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Małgorzaty Łakomiec pt. „Jak budować przyszłość językową najmłodszych. Przedszkolne Inkubatory Świętokrzyskiej Dwujęzyczności”. Głos zabierają także m.in. eksperci, przedstawiający raport na temat funkcjonowania klas wielojęzycznych w Polsce, wskazówki dotyczące oceniania w środowiskach dwujęzycznych i międzynarodowych, propozycje systemowych rozwiązań wspierających dwujęzyczność w polskich szkołach i przedszkolach. Pierwszy dzień Kongresu zakończył panel dyskusyjny ph. “Finansowanie projektów edukacyjnych – Możliwości dla samorządów”, podczas którego głos zabrali m.in. Katarzyna Kubicka – dyrektor Departamentu Wdrażania EFS w Urzędzie Marszałkowskim, Robert Jaworski – burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Beata Salata – dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich, Katarzyna Czyżewska – wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Kielcach, Izabela Krzak-Borkowska – kierownik Pracowni Języków Obcych ŚCDN.

Obrady będą kontynuowane w piątek 13 grudnia br.

Wyniki Wojewódzkiej Komisji Konkursowej konkursu „Cyfrowe łamigłówki 2024″

0

Wojewódzka Komisja Konkursowa dokonała oceny zgłoszonych prac konkursowych i zakwalifikowała do finału 10 uczniów w kategorii I (klasy IV–VIII szkoła podstawowa) oraz 10 uczniów w kategorii II (szkoła ponadpodstawowa). Finał Konkursu odbędzie się 17 grudnia 2024 r. w Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu.

Przebieg finału

Godzina Wydarzenie
8.30–9.00 Rejestracja uczestników (uczniów wraz z opiekunami)
9.00–11.00 Ocena finałowa prac konkursowych
11.00–12.30 Uroczyste podsumowanie konkursu „Cyfrowe łamigłówki”

Ocena finałowa każdej pracy będzie trwała ok. 4 minut:

  • ok. 2 minut – czas na prezentację pracy przez ucznia,
  • ok. 2 minut – czas na pytania Komisji Konkursowej.

Na finał konkursu zapraszamy uczniów wraz z nauczycielami opiekunami.

Alfabetyczna lista uczniów zakwalifikowanych do finału 2024 znajduje się pod linkiem

https://samorzad.gov.pl/web/scdn-kielce/wyniki-wojewodzkiej-komisji-konkursowej-konkursu-cyfrowe-lamiglowki-2024

Badania profilaktyczne dla pracowników urzędu marszałkowskiego

0

Możliwość sprawdzenia poziomu witaminy D we krwi oraz określenia profilu lipidowego mają pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, którzy biorą udział w dzisiejszej akcji profilaktycznej  zorganizowanej przez Departament Ochrony Zdrowia urzędu we współpracy z Regionalnym Centrum Naukowo Technologicznym w Podzamczu.  

Badania są elementem szerszych akcji profilaktycznych  prowadzonych dla mieszkańców województwa przez Regionalne Centrum Naukowo Technologiczne w Podzamczu: „Określenie profilu lipidowego mieszkańców województwa świętokrzyskiego oraz „Ocena stężenia witaminy D we krwi wśród mieszkańców województwa świętokrzyskiego”

W ramach akcji profilaktycznej pracownicy urzędu mogą skorzystać z bezpłatnych badań dotyczących określenia profilu lipidowego, czyli zbadania poziomu cholesterolu całkowitego oraz frakcji  LDL (tzw. zły cholesterol)  i HDL, a także trójglicerydów. Urzędnicy mają też możliwość zrobienia badania oceniającego poziom stężenia witaminy D we krwi. Określenie jej poziomu jest  szczególnie ważne o tej porze roku, kiedy – ze względu na słabe nasłonecznienie w naszej strefie klimatycznej – w organizmie zaczyna jej brakować.

W badaniach udział bierze około 100 pracowników urzędu marszałkowskiego.

Pasowanie na Zerówkowicza w oddziałach przedszkolnych Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

0

13 listopada odbyło się pasowanie na Zerówkowicza dzieci z oddziałów przedszkolnych Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach. W wydarzeniu wziął udział również burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski.

Zerówkowicze w obecności burmistrza, dyrektora szkoły – Pani Iwony Samburskiej, rodziców, dziadków i szkolnej społeczności złożyli ślubowanie oraz zaprezentowali wyjątkowy program artystyczny. Uroczystość była świetną okazją do poznania umiejętności dzieci zdobytych podczas dwóch miesięcy uczęszczania do Zerówki – były więc wierszyki, piosenki oraz zabawy ruchowe.

Podczas uroczystości ślubowali także rodzice, którzy towarzyszyli swoim dzieciom w tym ważnym dla nich momencie.

Wychowawczyniami dzieci są Panie: Ewelina Picheta i Sylwia Mielczarz, które przygotowały dzieci do tej uroczystości.

Po pasowaniu dzieci otrzymały dyplomy oraz symboliczne upominki.

Dzisiaj Wielka jest Rocznica… 11 listopada… – uroczysta Akademia w Przedszkolu Samorządowym w Chęcinach

0

 

„11 listopada 1918 – zapamiętamy już na zawsze. Co to jest niepodległość? Teraz wiem już na pewno…”
 
Dnia 07.11.2024 r. w Przedszkolu Samorządowym w Chęcinach odbyła się uroczysta Akademia z okazji Rocznicy Odzyskania Niepodległości.
Uroczystość rozpoczęła Pani Dyrektor Lidia Adamczyk, a następnie najstarsze grupy: Niedźwiadki i Liski, pod kierunkiem swoich Pań, z wielką powagą recytowały patriotyczne wiersze, piosenki, nie zabrakło również Naszego Hymnu Narodowego zaśpiewanego przez całą społeczność przedszkola wraz z obecnymi rodzicami. Akademia była dla wszystkich wspaniałą lekcją historii i patriotyzmu.
 
„Polska to nasz dom.. Polska to Nasza Ojczyzna.. mały i duży Polak zawsze się do niej przyzna…”

Wspólnie zaśpiewali hymn w PZS w Chęcinach

0

Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach im. Władysława Łokietka przystąpił do  kolejnej  edycji  akcji  ustanowionej  przez  Ministerstwo Edukacji  Narodowej – „Szkoła do hymnu”. 

 Uczniowie wspólnie z Dyrekcją i nauczycielami – tak jak w poprzednich latach – odśpiewali  cztery zwrotki  „Mazurka  Dąbrowskiego”.  Wydarzenie miało miejsce w piątek, 8 listopada przed Narodowym Świętem Niepodległości, o symbolicznej godzinie 11:11.  Uroczystości  towarzyszyła wystawa pod tytułem „Dla Niepodległej”. W ten sposób cała społeczność szkolna uczciła pamięć tych, dzięki którym odzyskaliśmy wolność i  włączyli się  w świętowanie sto szóstej  rocznicy odzyskania przez Polskę suwerenności.