W Bolminie od 1 lutego zaczęła działać – Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej

0
W Bolminie od 1 lutego zaczęła działać – Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej Wszyscy wiemy, jak ważną rolę pełni apteczka pierwszej pomocy medycznej. Dzięki niej możemy opatrzyć ranę czy zatamować krwotok. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty? Z pomocą w naszej szkole przychodzi Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej. Jest to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia. Za realizację projektu w naszej szkole odpowiedzialny jest pedagog szkolny, pani Sylwia Gołuch. Dzięki szkoleniu zrealizowanemu ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2020 nasza pedagog zdobyła niezbędne kwalifikacje i narzędzia do wdrażania programu profilaktycznego. W naszej szkole pilotażowo programem objęta została klasa II. Natomiast w klasie IV wdrażane są jedynie elementy przedstawianego programu, z racji na edukację zdalną. Program jest adresowany do dzieci w wieku 8-12 lat. Podczas zajęć będziemy omawiać następujące zagadnienia:
  • Apteczka skarbów – jak leczyć rany duszy?
  • Optymizm – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
  • Przyjaźń – okazuj miłość i przyjaźń!
  • Kreatywność – ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
  • Wytrwałość – nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
  • Zdrowie fizyczne – dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
  • Szczerość – nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
  • Życzliwość – próbuj zrozumieć i wspierać innych!
  • Wdzięczność – okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia. Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami. Pragniemy by program zagościł w naszej szkole na stałe oraz by wszyscy uczniowie mogli brać udział w tego typu spotkaniach. Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania. Już na jednych z pierwszych spotkań uczniowie klasy II stworzyli swoje Apteczki Skarbów. Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl

Powiatowe placówki szykują się do rekrutacji

0
Ministerstwo Edukacji i Nauki podało daty postępowania rekrutacyjnego. Od 17 maja ósmoklasiści będą mogli składać dokumenty do wybranych przez siebie placówek. Tegoroczny nabór do szkół i związana z nim promocja placówek odbywać się będzie głównie poprzez internet i media społecznościowe. – Mamy już opracowany plan promocji szkoły. Niestety pandemia ma na niego wpływ. W ubiegłym roku, o tej porze byliśmy już po spotkaniach z rodzicami i ósmoklasistami. Teraz działamy za pomocą innych form kontaktu – mówi Halina Kołodziejczyk z Powiatowego Zespołu Szkół w Chęcinach. Szkoła „na górce” zorganizowała w formie online między innymi Przegląd Pieśni i Piosenek Patriotycznych oraz Przegląd Pastorałek, do których zaprosili uczniów klas ósmych z gminy Chęciny oraz z ościennych. Z powodu koronawirusa działania szkoły, a przede wszystkim jej uczniów możemy zobaczyć w mediach społecznościowych. – Naszą mocną stroną są lekcje prowadzone zdalnie, do których przygotowaliśmy się bardzo dobrze. Trwają one 45 minut, realizowane są nawet zajęcia dodatkowe. Liczy się dla nas przede wszystkim dobro uczniów. Dbamy też o ich psychikę. Dlatego mają oni zapewnione wsparcie psychologiczno-pedagogiczne – dodaje dyrektor PZS w Chęcinach. Przygotowany plan promocji ma również PZS w Bodzentynie. Placówka ta w swoich działaniach śmiało sięga po dostępne środki komunikacji społecznej. Szkoła oraz jej uczniowie są bardzo aktywni w social mediach. – Mamy pomysł na nowy film o naszej szkole, jej uczniach i działaniach. Na naszym koncie FB można sprawdzić, co u nas słychać i co robimy. Do zobaczenia są choćby nowe mundury klas o profilu policyjno-prawnym – wylicza Magdalena Tusień – Kuzka. W planach szkoła ma też spotkania z ósmoklasistami. – Otrzymaliśmy zgodę dyrektorów zaprzyjaźnionych szkół, aby uczestniczyć w konsultacjach uczniów klas ósmych, które zgodnie z zaleceniami odbywają się w małych grupach. Oczywiście z zachowaniem reżimu sanitarnego – dodaje dyrektor PZS w Bodzentynie. Pomysły na promocję szkoły i zachęcenie młodzieży do podjęcia nauki w niej ma również PZS w Chmielniku. – Naszą szkołę wyróżniają realizowane projekty, praktyki u pracodawców w kraju i za granicą oraz bogata oferta edukacyjna. Działania szkoły pokazujemy m.in. poprzez broszury, media społecznościowe. Informacje o nas kierujemy do szkół podstawowych w ościennych gminach – informuje dyrektor Sławomir Wójcik. Dyrektorzy podkreślają, że najlepszą promocją szkoły jest jej uczeń, bo to on jest nośnikiem dobrego słowa na temat placówki. – Bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami był naszą mocną stroną. W takich spotkaniach uczestniczyli nasi uczniowie, którzy opowiadali o szkole. Obecna sytuacja ogranicza taką formę promocji. Wykorzystujemy broszury i media społecznościowe do kontaktu z ósmoklasistami i ich rodzicami. Przekazujemy nasze broszury na przykład do parafii – opowiada Grażyna Bekier dyrektor PZS w Łopusznie. Dodatkowo na stronach internetowych powiatowych szkół kandydaci mogą znaleźć szczegółowe informacje o kierunkach kształcenia i zasadach rekrutacji. – Szkoły prowadzone przez powiat kielecki to placówki z tradycjami. Mają one do zaoferowania atrakcyjne kierunki kształcenia, które odpowiadają zapotrzebowaniu rynku pracy. Ich atutami są również bardzo dobre warunki lokalowe oraz zaplecze dydaktyczne. Już teraz zachęcam do zapoznania się z ich ofertą edukacyjną – mówi wicestarosta kielecki Tomasz Pleban. Ważne daty: Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami będzie można składać od 17 maja 2021 r. do 21 czerwca 2021 r., z wyjątkiem szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego, oddziału międzynarodowego, oddziału przygotowania wojskowego w szkole ponadpodstawowej, oddziałów wymagających od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji oraz do szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe w szkołach ponadpodstawowych, do których wnioski składane od 17 maja 2021 r. do 31 maja 2021 r. Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty należy złożyć od 25 czerwca 2021 r. do 14 lipca 2021 r. Listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych ogłoszone zostaną 22 lipca 2021 r. Listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych ogłoszone będą 2 sierpnia 2021 r. W terminie od 23 lipca 2021 r. do 30 lipca 2021 r., w przypadku kandydatów zakwalifikowanych, składa się potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – także zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem. W przypadku braku możliwości przedłożenia takiego zaświadczenia lub orzeczenia, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni informuje o tym dyrektora szkoły w terminie do 20 sierpnia 2021 r. do godz. 15.00. Należy wskazać wówczas przyczynę niedotrzymania pierwotnego terminu. Wówczas zaświadczenie lub orzeczenie składa się dyrektorowi szkoły, do której uczeń został przyjęty, nie później niż do 24 września 2021 r. Nieprzedłożenie do 24 września 2021 r. zaświadczenia lub orzeczenia będzie równoznaczne z rezygnacją z kontynuowania nauki w szkole, do której uczeń został przyjęty. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – w oddziale realizującym kształcenie w zawodzie, do którego został przyjęty.

Dla szkoły i ucznia

0
Warsztaty i konferencje naukowe dla pedagogów, kursy dla uczniów, doposażenie pracowni szkolnych w nowoczesne materiały dydaktyczne i sprzęt – to tylko niektóre z elementów w realizowanych przez powiat kielecki projektach na rzecz edukacji. Samorząd powiatu kieleckiego śmiało sięga po fundusze unijne. – Realizujemy kilkumilionowe zadania, które służą postępowi w sferze edukacji i społeczeństwa. Pozyskaliśmy na ten cel unijne dofinansowania. To ważne, by stwarzać jak najlepsze warunki do rozwoju zainteresowań i kompetencji zawodowych. Dlatego naszymi działaniami staramy się nie tylko obejmować uczniów szkół, ale i ich nauczycieli – mówi Tomasz Pleban, wicestarosta kielecki. Powiat doposaża i kształci W 2020 roku w ramach partnerskiego projektu „Kształcenie zawodowe gwarancją rozwoju Powiatu kieleckiego”, który realizowany jest przy wsparciu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, odbyły się kursy dla pedagogów. Z tej możliwości kształcenia skorzystali między innymi nauczyciele z Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku, którzy wzięli udział w prestiżowym kursie obrabiarek sterowanych numerycznie CNC. – Ten specjalistyczny kurs trwał 90 godzin i jego uczestnicy poznali obsługę maszyn na danym sterowaniu oraz programowanie obrabiarek w języku ISO. Warto zaznaczyć, że to standardowy język programowania używany na całym świecie. Na zakończenie odbył się zewnętrzny egzamin certyfikujący – informuje wicestarosta. Projekt zakłada także udział uczniów w dodatkowych i wyrównawczych zajęciach oraz w szkoleniach specjalistycznych podnoszących kompetencje zawodowe. I tak młodzież z Powiatowego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podzamczu poznawała tajniki sztuki rzeźbienia w owocach i warzywach, baristy czy kuchni molekularnej, uczniowie z Powiatowego Zespołu Szkół w Łopusznie wzięli udział w kursach na prawo jazdy kategorii C, C+E, spawacza metodą MAG-135 blach i rur. Młodzież ze szkoły w Chmielniku uczęszczała natomiast na kurs obrabiarek sterowanych numerycznie CNC. Aby umożliwić realizację zamierzonych celów projektu, zakupiony został nowoczesny sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem do szkół objętych przedsięwzięciem (Chęciny, Chmielnik, Łopuszno i PMOW w Podzamczu). Dodatkowo w ubiegłym roku w ramach wspomnianego projektu 6 pracowni dydaktycznych w PMOW w Podzamczu zostało wyposażonych w niezbędny sprzęt. Nowego wyglądu nabrały pracownie: komputerowa, do języków obcych, polonistyczna, biologiczna i doradztwa zawodowego. Doposażona została również w Ośrodku pracownia gastronomiczna. Warto zaznaczyć, że całe zadanie opiewa na kwotę 2 mln 843 tys. 102 zł, w tym 2 mln 629 tys. 412 zł to unijne dofinansowanie. Dla ucznia ze specjalnymi potrzebami – W naszych działaniach nie pominęliśmy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wiemy, że ten problem dotyczy wielu młodych osób nie tylko w naszym kraju. Dlatego dzięki udziałowi w międzynarodowym partnerskim przedsięwzięciu pn. „Akademia Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych”, mamy możliwość poznawania zagranicznych modeli diagnozy i wsparcia takiego ucznia. Naszym celem jest opracowanie podręcznika – kompendium wiedzy dla nauczycieli, który będzie zawierał metody pracy z uczniem zdolnym, mającym różne dysfunkcje oraz z zespołem Aspergera – tłumaczy wicestarosta Tomasz Pleban. Projekt realizowany jest w ramach programu ERASMUS +, a jego wartość to 207 tys. 386 euro. W minionym roku zorganizowano dwie wideokonferencje na temat autyzmu i dysleksji. Wykłady wygłosiły specjalistki w danej dziedzinie — Aleksandra Oszczęda i prof. zw. Marta Bogdanowicz. Warsztaty dla świętokrzyskich pedagogów prowadzone były też przez specjalistów z Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piekoszowie. Składały się z dwóch części: webinarium i pracy indywidualnej na platformie e-learningowej Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Prowadzone one były z trzech obszarów tematycznych – specyfika ucznia z zespołem Aspergera, uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i uczeń zdolny. – W szkołach są dzieci z każdej grupy tematycznej projektu. Przybywa nam uczniów z zespołem Aspergera. W tej chwili jest to grupa, która wymaga bardzo specjalistycznego wsparcia – mówi Magdalena Jerzak, pedagog specjalny z poradni w Piekoszowie. – Pandemia koronawirusa wpłynęła na nasze plany. Zamiast konferencji z udziałem zagranicznych partnerów odbyły się wykłady i spotkania online. Jednak mimo takiej formy cieszyły się one zainteresowaniem pedagogów z województwa świętokrzyskiego – dodaje wicestarosta. Zrozumieć historię Powiat kielecki angażuje się też w działania kształtujące społeczeństwo obywatelskie. – Ważne jest, aby młodzież miała możliwość lepszego zrozumienia demokratycznych procesów społecznych zachodzących w naszym kraju, jak i w Unii Europejskiej – mówi wicestarosta. Powiat wspólnie w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim, ŚCDN w Kielcach oraz europejskimi uniwersytetami z Włoch i Słowacji realizuje projekt pod nazwą „Kształtowanie obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach post-totalitarnych. Refleksje po 15 latach od rozszerzenia Unii Europejskiej”. W 2020 r. w ramach zadania w powiatowych szkołach przeprowadzono m.in. warsztaty dla młodzieży. – Zainteresowanie wśród uczniów warsztatami było duże. Jednak z powodu pandemii mogła w nich uczestniczyć określona grupa. Nasi uczniowie pokazali, że mają dużą wiedzę na temat Unii Europejskiej, jak również państw członkowskich – opowiada Ewa Pasternak, nauczyciel, multiplikator z Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku. Warsztatom towarzyszyły zdalne lekcje nawiązujące do tematyki projektu. – Pandemia nie spowolniła nas w działaniach. Mimo trudności, które przyniósł 2020 roku, dążyliśmy do osiągnięcia zamierzonych celów – podsumowuje wicestarosta Pleban.

Matura próbna w powiatowych szkołach

0
Fot. PZS w Bodzentynie W powiatowych zespołach szkół trwają intensywne przygotowania do matury. Zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli jest to wzmożony wysiłek, bo w związku z sytuacją epidemiczną materiał trzeba realizować, mimo braku możliwości nauki w szkolnych ławach. Tym bardziej, że zbliża się czas próbnej matury. – Pierwszą próbną maturę przeprowadziliśmy w listopadzie, na marzec planujemy drugą. Chcemy, żeby odbyła się w szkole, z zachowaniem dystansu, maseczkami i ograniczoną liczbą uczniów w salach. Zaraz po feriach ruszyły konsultacje z nauczycielami, które odbywają się w szkole w małych grupach, cały czas trwa też nauka zdalna – informuje Halina Kołodziejczyk z PZS w Chęcinach. W Chmielniku próbne matury zaplanowano na luty. – Odbędą się one w ścisłym rygorze sanitarnym stacjonarnie w szkole. Ponadto nauczyciele cały czas przekazują uczniom materiały online lub podczas konsultacji – mówi dyrektor PZS w Chmielniku, Sławomir Wójcik. W PZS w Łopusznie nauczyciele przedmiotów maturalnych prowadzą indywidualne konsultacje dla uczniów w małych, liczących do 5 osób grupach. – Uczniowie korzystają z tej możliwości, konsultacje odbywają się też online – mówi Grażyna Bekier z PZS w Łopusznie. Tegoroczni maturzyści w PZS w Bodzentynie poza lekcjami wynikającymi z planu nauczania mają również możliwość uczestniczenia w dodatkowych konsultacjach online. – Szkoła, odkąd pojawiła się taka możliwość, prowadzi konsultacje stacjonarne dla maturzystów, jak również przeprowadziła próbne egzaminy maturalne w ścisłym reżimie sanitarnym, zajmując dwa piętra szkoły. Uczniowie pisali egzamin w kilku klasopracowniach i na holach szkoły. Udało nam się nawet przeprowadzić próbny egzamin maturalny z języka angielskiego wykorzystując szkolny radio węzeł – informuje Magdalena Tusień-Kuzka, dyrektor PZS w Bodzentynie i dodaje, że większość uczniów wyraża nadzieję na powrót do szkoły i nauki stacjonarnej w placówce. Wicestarosta kielecki Tomasz Pleban przyznaje, że wobec konieczności nauki zdalnej dla maturzystów, dobrze, że wprowadzono zmiany w tegorocznym egzaminie dojrzałości. – Nie będzie obowiązkowego ustnego egzaminu maturalnego, ograniczone zostały również niektóre wymagania podstawy programowej. Tegoroczni maturzyści są w trudnej sytuacji, bo ich przygotowania do egzaminu przebiegają w zupełni innej niż dotychczas formie, dlatego te zmiany były potrzebne – mówi Tomasz Pleban, wicestarosta kielecki. Więcej o zmianach można przeczytać tutaj: https://www.powiat.kielce.pl/portal_edukacyjny/aktualnosci_portal_edukacyjny/Wymagania-na-egzaminach-osmoklasisty-i-maturalnym.-Rozporzadzenie-podpisane/idn:8548.html

W Siedlcach powstanie nowoczesny żłobek wraz z przedszkolem. Trwa projektowanie!

0
  Na terenie Gminy i Miasta Chęciny powstanie kolejny żłobek wraz z przedszkolem na miarę naszych czasów. Prace projektowe nowoczesnego obiektu oświatowego przeznaczonego dla najmłodszych mieszkańców już trwają. Powstaną tu dwa oddziały żłobkowe i dwa przedszkolne. Łącznie opiekę będzie mogło znaleźć aż osiemdziesiąt maluchów.   Po budowie nowoczesnego żłobka i przedszkola w Chęcinach przyszedł czas na kolejny obiekt oświatowy przeznaczony na potrzeby najmłodszych mieszkańców gminy. Władze gminy Chęciny stawiają na rozwój dzieci już od najmłodszych lat i chcą zapewnić im ku temu jak najlepsze warunki. – Nie tak dawno wybudowaliśmy żłobek i przedszkole w Chęcinach i już dziś wiemy, że placówka ta nie zaspokaja wszystkich potrzeb mieszkańców. Wystarczy spojrzeć na długą listę oczekujących na przyjęcie. Przeprowadziliśmy szczegółową analizę, oszacowaliśmy potrzeby i podjęliśmy decyzję o budowie jeszcze jednego żłobka wraz z przedszkolem – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. Pierwszy krok w kierunku budowy drugiego na terenie gminy samorządowego żłobka wraz z przedszkolem postawiono już w ubiegłym roku, kiedy to gmina wyłoniła wykonawcę projektu nowoczesnego obiektu oświatowego. Dokumentację projektową wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę żłobka i przedszkola przygotowuje Spółdzielnia Pracy ”Inwestprojekt Świętokrzyski” z Kielc za kwotę 79 tysięcy złotych. Prace idą pełną parą i już dziś wiadomo, że budynek będzie nowoczesny, funkcjonalny i energooszczędny, a co za tym idzie ekologiczny. Żłobek wraz z przedszkolem stanie w Siedlcach na działce należącej do gminy tuż za budynkiem starej mleczarni. Cały teren zostanie ogrodzony. Wykonane będą bezpieczne dojazdy i parkingi, a teren wokół budynku będzie zagospodarowany. Powstanie tu także nowoczesny plac zabaw. Prace projektowe idą pełną parą. Zgodnie z umową, firma wykonująca dokumentację techniczną musi również uzyskać pozwolenie na budowę. Dopiero po uzyskaniu wszelkiej niezbędnej dokumentacji będzie można ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy placówki. Władze gminy mają zamiar starać się o pozyskanie dofinansowania do planowanej inwestycji, chociażby w ramach rządowego programu „Maluch+”. – Budowa nowoczesnego żłobka i przedszkola w Chęcinach pokazała, że znacznie zwiększyła się potrzeba zorganizowania miejsc dla rozwoju naszych najmłodszych mieszkańców. Chcielibyśmy, aby placówka, która będzie w stanie zapewnić opiekę aż osiemdziesięciu dzieciom, powstała możliwie jak najszybciej. Pozwoli to rodzicom maluchów szybciej wrócić na rynek pracy, a samym dzieciom da możliwość kształcenia i integracji już od najmłodszych lat, co jest niezwykle istotne – podkreśla burmistrz, Robert Jaworski.  

Agnieszka Olech

100 dni przed maturą. Bez balów w powiatowych szkołach

0
Fot. achiwum W powiatowych zespołach szkół nie odbędą się tradycyjne bale na sto dni przed maturą. Niewykluczone jednak, że uda się je zorganizować w innym terminie, gdy ustabilizuje się sytuacja epidemiologiczna, związana z koronawirusem. Bez studniówek… Dla maturzystów ten rok jest wyjątkowy. Zupełnie inaczej niż zwykle wyglądają przygotowania do egzaminu dojrzałości: wielomiesięczna nauka zdalna, a do tego brak jednego z najważniejszych wydarzeń przed maturą – balu studniówkowego. – Niestety w lutym nie będzie u nas balu z powodu koronawirusa. Na takim balu jest u nas 200-250 osób, bo mamy około stu maturzystów. Być może młodzież zdecyduje się na takie wydarzenie, gdy sytuacja się unormuje – informuje Grażyna Bekier, dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Łopusznie. Bal nie odbędzie się również w PZS w Chmielniku, gdzie 20 tegorocznych maturzystów uczy się w liceum i 51 w technikum. – Studniówka była planowana na styczeń bieżącego roku, ale z powodu obostrzeń się nie odbędzie. W lutym też na pewno nie damy rady jej zorganizować. Trudno powiedzieć, czy będzie możliwość zrobienia balu w późniejszym terminie, bo w obecnej sytuacji trudno jest cokolwiek planować – przyznaje Sławomir Wójcik, dyrektor PZS w Chmielniku. Z kolei w PZS w Chęcinach już przed końcem ubiegłego roku było wiadomo, że tradycyjny bal na sto dni przed maturą się nie odbędzie. – W październiku spotkaliśmy się z rodzicami uczniów i już wtedy ustaliliśmy, że nie ma sensu planować studniówki na styczeń. Przesunęliśmy bal na kwiecień, tuż po zakończeniu roku szkolnego maturzystów, a jeśli to także wtedy nie będzie możliwe, to na czerwiec, po maturach – informuje Halina Kołodziejczyk, dyrektor PZS w Chęcinach. W PZS w Bodzentynie bal ma się odbyć, ale w innym terminie. – Bal dla maturzystów zaplanowany jest na czerwiec 2021 i nazwany będzie „Balem pomaturalnym”. Jednak wszystko zależeć będzie o stanu epidemiologicznego kraju i obowiązujących wytycznych. W chwili obecnej nie ma możliwości zorganizowania tradycyjnej Studniówki. Planujemy natomiast dla naszych maturzystów niespodziankę w wersji online, która ukaże się na 100 dni przed maturą i zawierać będzie m.in. życzenia, które są nieodzownym elementem balu studniówkowego – informuje Magdalena Tusień-Kuzka, dyrektor szkoły w Bodzentynie. – Niestety ze względów bezpieczeństwa i w związku z obowiązującymi obostrzeniami, w tym roku w powiatowych zespołach szkół nie odbędą się bale na sto dni przed maturą. Myślę, że tegoroczni maturzyści najmocniej odczuwają sytuację związaną z wprowadzonymi restrykcjami. Brak balu studniówkowego, długie nauczanie zdalne, brak spotkań i możliwości wspólnych powtórek materiału. Mam jednak nadzieję, że wyniki egzaminu maturalnego wynagrodzą im te wszystkie trudy, a wakacje będą czasem, w którym wszyscy będziemy mogli odetchnąć – mówi Tomasz Pleban, wicestarosta kielecki.

Bezpłatne testy dla nauczycieli. Płatne dla osób spoza regionu, wyniki także po angielsku

0
W laboratorium Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego w Podzamczu wykonywane będą w najbliższym czasie testy na obecność koronawirusa, z próbek pobranych od nauczycieli mających wrócić do pracy. Za przeprowadzone badania nauczyciele nie płacą. RCNT wprowadził również testy płatne, m.in. dla obcokrajowców i osób z innych regionów, ich wynik podawany jest również po angielsku. Akcję testowania powracających do szkól nauczycieli koordynuje Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Kielcach, we współpracy z Kuratorium Oświaty oraz Narodowym Funduszem Zdrowia. Próbki pobierane są w tymczasowych punktach zorganizowanych w szkołach i dowożone do laboratoriów, w tym do RCNT. Ogółem przebadanych ma być ponad 6 tysięcy pedagogów z regionu, którzy wyrazili taką chęć. W Podzamczu wykonywane są testy typu RT PCR, wykrywające w próbkach materiał genetyczny wirusa. Tutejsze laboratorium może ich wykonać około 800 w ciągu doby, pracując w trybie trzyzmianowym. RCNT za darmo wykonuje testy dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego, w ramach projektu Stop Wirusowi, przygotowanemu przez Urząd Marszałkowski. Materiał do takich badań pobierany jest od osób zainteresowanych w mobilnym punkcie znajdującym się na parkingu między budynkiem Biobanku a Centrum Nauki Leonardo da Vinci. W tym samym miejscu mogą odpłatnie wykonać test osoby spoza województwa świętokrzyskiego i na przykład obcokrajowcy. Koszt takiego badania to 320 złotych, należność trzeba uiścić wcześniej, w budynku Biobanku. Opłacony test uprawnia do ominięcia ewentualnej kolejki, a zaświadczenia wydawane są również w języku angielskim. RCNT wykonuje odpłatnie również testy na obecność przeciwciał, typu IgM oraz IgG. Te pierwsze pozwalają stwierdzić czy w ostatnim czasie przebyliśmy zakażenie koronawirusem (nawet bezobjawowe), drugie dają odpowiedź czy obecny poziom przeciwciał po zarażeniu czyni nas odpornymi na ponowną infekcję, a także pozwalają prognozować jak długo jeszcze będziemy odporni. Badania na obecność przeciwciał są płatne, ich koszt to 120 złotych za komplet (IgM i IgG). Testy są wykonywane po pobraniu niewielkiej ilości krwi, punkt pobrań znajduje się w budynku Biobanku. Ci, którzy zechcą skorzystać z tych badań, otrzymają dodatkowo możliwość darmowego wykonania zestawu badań profilaktycznych pod kątem chorób cukrzycy, których rynkowa wartość to około 200 złotych).
– Nasze laboratorium oferuje w tej chwili wszystkie najważniejsze rodzaje testów związanych z zagrożeniem koronawirusem – mówi Marcin Zawierucha, dyrektor Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego w Podzamczu. – Co druga próbka pobrana w regionie analizowana jest pod kątem obecności wirusa w naszym laboratorium. Placówki służby zdrowia oraz instytucje zaangażowane w walkę z epidemią, a także osoby  prywatne chętnie zgłaszają się do nas, bo wiedzą, że nasze laboratorium gwarantuje wysoką jakość wykonywanych badań. Ona wynika z dobrego sprzętu i świetnych fachowców. Potwierdzają ją także międzynarodowe certyfikaty – dodaje dyrektor Marcin Zawierucha.
Dodatkowe informacje na temat testów uzyskać można pod numerem telefonu 41-343 40-50.  

Wyróżnienie specjalne dla Zuzanny Habik

0
  Zuzanna Habik uczennica Szkoły Podstawowej w Polichnie uzyskała wyróżnienie specjalne w XVII  Wojewódzkim Konkursie Poezji Patriotycznej i Religijnej  „FIDES ET PATRIA” im.ks.ppłk Zbigniewa Stefaniaka. Konkurs organizowany był przez  Klub 1. Pułku Saperów w Brzegu. Zuzia zaprezentowała wiersz o Janie Pawle II autorstwa Marka Fibica.  

Sprawdzą swoje przygotowanie zawodowe

0
Rozpoczęła się zimowa sesja egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.  165 osób z powiatowych szkół w Chęcinach, Chmielniku i Łopusznie  sprawdzi swoją wiedzę i i umiejętności. Egzamin zawodowy to egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie. Ocenia on poziom wiadomości i umiejętności zdającego. – Uczniowie przystępują do egzaminu pisemnego czy praktycznego w ścisłym reżimie sanitarnym według wytycznych opracowanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łodzi oraz naszych wewnętrznych – mówi Sławomir Wójcik, dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chmielniku. – Zachowany jest dystans między zdającymi, przestrzegamy, aby uczniowie się nie gromadzili i pamiętali o dezynfekcji i maseczkach. Dopiero po zajęciu miejsca przy stoliku pracy z arkuszem egzaminacyjnym lub podczas rozwiązywania zadania praktycznego przy stanowisku egzaminacyjnym zdający nie mają obowiązku zakrywania ust i nosa – dodaje Grażyna Bekier, dyrektorka powiatowej szkoły w Łopusznie. Swoją wiedzę i umiejętności sprawdzą, nie tylko uczniowie z powiatowych szkól, ale i ich absolwenci. Łącznie w placówce w Chęcinach przystąpi 9 osób, w Chmielniku – 54, a w Łopusznie –  102 osoby. Rozpoczęta sesja egzaminów zawodowych (formuły 2012, 2017 i 2019) potrwa do połowy lutego. Egzamin składa się z dwóch etapów – testu pisemnego (40 zadań zamkniętych, zawierających cztery odpowiedzi do wyboru, z których tylko jedna jest prawidłowa; czas trwania 60 minut) oraz części praktycznej na stanowisku egzaminacyjnym (w czasie od 120 do 240 minut, w zależności od kwalifikacji). Wyniki uczniowie poznają 31 marca.

Blisko sto laptopów trafiło do gminy Chęciny. Wszystkie ze stuprocentowym dofinansowaniem

0
- cppc_naklejka_140x34_v02_druk-1.jpg

W ostatnim czasie gmina Chęciny zakupiła blisko sto laptopów. Mają on służyć przede wszystkim uczniom i nauczycielom podczas zdalnego nauczania. Istotnym jest fakt, że cały sprzęt został zakupiony ze stuprocentowym dofinansowaniem.

Zamknięcie placówek oświatowych na wiele tygodni w związku z pandemią wymusiło nowe standardy prowadzenia zajęć edukacyjnych. Uczniowie zamiast w szkolnych ławach ponownie musieli zasiąść przed monitorami komputerów. Niestety, wielu z nich nie posiadało sprzętu i dostępu do internetu, bez czego nie da się realizować podstawy programowej. Z pomocą przyszło ministerstwo, które już 1 kwietnia uruchomiło Program Operacyjny Polska Cyfrowa w ramach programu „Zdalna szkoła”. -Wniosek o dofinansowanie na zakup potrzebnego dla naszych uczniów sprzętu złożyliśmy niezwłocznie po ogłoszeniu naboru – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.

Szybka reakcja chęcińskich władz samorządowych w pierwszej edycji programu pozwoliła na zakup 45 sztuk laptopów. Każdy z nich miał zainstalowany tak zwany pakiet biurowy, który pozwolił uczniom na łatwą obsługę. – W pierwszej edycji na zakup laptopów pozyskaliśmy dofinansowanie w kwocie blisko 66 tysięcy złotych. Dzięki rządowej dotacji mogliśmy wesprzeć w zdalnej nauce uczniów, którzy nie posiadali niezbędnego sprzętu – podkreśla burmistrz Robert Jaworski i dodaje, że dodatkowo zakupiono także 29 kart SIM z dostępem do internetu i dziesięć modemów. – Są uczniowie, którzy oprócz laptopów potrzebują także dostęp do internetu. Stąd właśnie zakup dodatkowego sprzętu. Robimy co tylko możemy, aby zaspokoić potrzeby uczniów i nauczycieli w tym wyjątkowo trudnym dla wszystkich czasie – zaznacza burmistrz.

W pierwszej edycji programu rządowego, sprzęt trafił do chęcińskich szkół zgodnie ze złożonym przez dyrektorów zapotrzebowaniem. I tak, po osiem laptopów trafiło do Szkoły Podstawowej w Chęcinach i do Szkoły Podstawowej w Wolicy, sześć laptopów otrzymała szkoła w Tokarni, po pięć laptopów przekazanych zostało do szkół w Bolminie, Łukowej i w Starochęcinach, cztery laptopy trafiły do szkoły w Polichnie, a po dwa otrzymały szkoły w Radkowicach i w Korzecku. – Dzięki tym laptopom, uczniowie z utrudnionym dostępem do sprzętu mogli kontynuować naukę zdalną – podkreśla burmistrz Robert Jaworski.

Na tym jednak nie koniec. Kiedy ministerstwo ogłosiło drugą edycję programu „Zdalna szkoła plus”, gmina Chęciny ponownie złożyła wniosek. Tym razem udało się pozyskać nieco ponad 73 tysiące złotych i zakupić kolejne 44 laptopy. – Ponowna stuprocentowa dotacja przyczyniła się do możliwości zabezpieczenia w laptopy jeszcze większej liczby uczniów, którzy ich nie posiadali. Byliśmy dobrze przygotowani na drugą falę pandemii i konieczność zdalnego nauczania. Sprzęt przekazany do szkół rozdysponowali dyrektorzy po uprzednim rozpoznaniu zapotrzebowania sytuacji rodzinnej. Zgodnie z założeniami programu w pierwszej kolejności laptopy trafiły do rodzin wielodzietnych – poinformował burmistrz, Robert Jaworski.

W drugiej edycji rządowego programu po dziesięć laptopów trafiło do szkoły w Chęcinach i w Łukowej, sześć laptopów otrzymała szkoła w Wolicy, po pięć laptopów zostało przekazanych do szkół w Bolminie, Tokarni i w Polichnie, a po jednym do szkół w Starochęcinach, Radkowicach i w Korzecku.

Kolejną dotacją na zakup jeszcze dziesięciu nowych laptopów była ta pozyskana w ramach grantu pod nazwą „Szkolenia z obsługi internetu dla mieszkańców gminy Chęciny po 25 roku życia”. Lokalne władze samorządowe pozyskały 17 tysięcy 256 złotych na zakup nowych laptopów i 1700 złotych na szafę. W ramach projektu w Szkole Podstawowej w Chęcinach odbywały się szkolenia skierowane dla mieszkańców gminy Chęciny. Po zakończeniu realizacji zadań projektowych wszystkie komputery zostały przekazane do tej właśnie szkoły.

Warto zaznaczyć, że wszystkie trzy dofinansowania były stuprocentowe, a gmina do zakupu sprzętu potrzebnego do zdalnego nauczania nie musiała dokładać żadnych środków ze swojego budżetu. Wszystkie zakupione laptopy pozostają do dyspozycji szkół. Warto też zaznaczyć, że po zakończeniu zdalnej nauki i po powrocie uczniów do szkolnych ław sprzęt w całości pozostanie na wyposażeniu placówek oświatowych.

Agnieszka Olech