Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny,
Radni Rady Miejskiej w Chęcinach,
Sołtysi i Przewodniczący Zarządów Osiedli
oraz pracownicy Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach i jednostek organizacyjnych gminy
Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny,
Radni Rady Miejskiej w Chęcinach,
Sołtysi i Przewodniczący Zarządów Osiedli
oraz pracownicy Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach i jednostek organizacyjnych gminy
Miło nam poinformować, że Zuzia Habik została laureatką XXX Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego, zorganizowanego przez Samorządową Szkołę Podstawową im. Wandy Łyczkowskiej w Ostojowie oraz Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Kielcach, nad którym patronat honorowy objął m.in. Świętokrzyski Kurator Oświaty.
W ramach literackich zmagań uczniowie szkół podstawowych naszego województwa prezentowali własne interpretacje fragmentów epopei „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza.
Zuzia przygotowała recytację fragmentów Księgi X. Emigracja. Jacek. Spowiedź Jacka Soplicy, na łożu śmierci, przed jego odwiecznym wrogiem Gerwazym, w interpretacji naszej uczennicy, zachwyciła Jury Konkursu. Jej ciekawa, pełna emocji prezentacja i doskonała dykcja zostały docenione tytułem Laureatki XXX Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego.
Serdecznie gratulujemy naszej artystce i trzymamy kciuki za kolejne sukcesy.
Bożena Nowosielska
Szkoła Podstawowa w Łukowej
Na terenie gminy Mniów zakończył się właśnie projekt edukacyjny pod hasłem „Szkoła Sukcesu”. Na jego realizację pozyskano blisko dwa miliony złotych unijnego dofinansowania. W ramach projektu odbywały się dodatkowe bezpłatne zajęcia pozalekcyjne, wyjazdy i wycieczki, ruszyły też koła zainteresowań. Zakupiono także na rzecz placówek oświatowych wysokiej klasy sprzęt, jak interaktywne stoły, interaktywne podłogi, czy dotykowe monitory.
Na realizację projektu „Szkoła Sukcesu” gmina Mniów otrzymała 1 milion 815 tysięcy złotych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020 z działania „Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo, zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego”. Cały projekt opiewał na kwotę nieco ponad dwóch milionów złotych. W jego ramach zostały przeprowadzone między innymi dodatkowe zajęcia dla uczniów we wszystkich szkołach.
Celem realizacji projektu „Szkoła Sukcesu” było wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszenie dysproporcji w ich osiągnięciach w trakcie procesu kształcenia. – W ramach projektu udzielaliśmy wsparcia pedagogiczno-psychologicznego uczniom z terenu gminy Mniów. Projektem zostało objętych 620 uczniów z czterech szkół podstawowych z terenu gminy, w tym ze szkoły w Cierchach, Mniowie, Zaborowicach i w Grzymałkowie. 402 uczniów podniosło swoje kompetencje kluczowe, a 79 nauczycieli wzięło udział w szkoleniach, nabywając tym samym również wysokie kompetencje kluczowe. Dodatkowo dwóch nauczycieli ukończyło studia podyplomowe na kierunku informatyka i pedagogika specjalna – poinformowała Irena Skowron, kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piekoszowie.
W ramach projektu prowadzone były zajęcia dodatkowe dla uczniów z zakresu zajęć przedmiotowych, jak matematyka, fizyka, geografia, biologia, chemia, język angielski i informatyka. Poza tym, odbywały się dodatkowe zajęcia z zakresu kół zainteresowań. Uruchomiono chociażby koło taneczne, plastyczne, sportowe, teatralne, fotograficzne, szachowe, dziennikarskie i instrumentalne. – Dzięki realizacji projektu mogliśmy wprowadzić wiele ciekawych zajęć dodatkowych i kół zainteresowań, które nie tylko podniosły poziom edukacyjny uczniów, ale również rozwinęły w nich talenty. Zajęcia były doskonałym zagospodarowaniem wolnego czasu. Zwiększyły też poziom językowy uczniów, głównie ze względu na wprowadzenie dodatkowych zajęć z języka angielskiego. Poza tym, uczniowie mieli możliwość edukacyjnych wyjazdów chociażby do Kieleckiego Parku Technologicznego, czy też do Regionalnego Centrum Naukowo Technologicznego w Podzamczu. To był bardzo dobrze wykorzystany czas, dający wszystkim biorącym udział w projekcie możliwość samorealizacji i rozwoju – zaznacza kierownik Irena Skowron.
Niestety, w 2020 roku plany pokrzyżował wybuch pandemii koronawirusa i wszystkie dodatkowe przedmioty oraz koła zainteresowań realizowane w ramach projektu „Szkoła Sukcesu” musiały zostać zawieszone wraz z zamknięciem szkół. – W związku z tym, postanowiliśmy zwrócić się z prośbą do Urzędu Marszałkowskiego o możliwość modyfikacji projektu i pozwolenie na zakup w ramach środków, które nie zostały wykorzystane ze względy na pandemię, sprzętu interaktywnego dla szkół. Zgodę taką otrzymaliśmy i dzięki temu mogliśmy zakupić podłogi interaktywne, monitory dotykowe, urządzenie wielofunkcyjne, stół interaktywny i komputer. Sprzęt ten trafił właśnie do szkół i trzeba przyznać, że jest najwyższej jakości. Korzystają już z niego uczniowie klas najmłodszych, którzy odbywają lekcje stacjonarne. W przyszłości korzystać z tego sprzętu będą także uczniowie klas starszych – zapowiedział wójt gminy Mniów, Piotr Wilczak.
Warto też dodać, że za zgodą Urzędu Marszałkowskiego część niewykorzystanych pieniędzy została przeznaczona na zakup środków ochrony osobistej. – Zakupiliśmy dodatkowo oczyszczacze powietrza dla szkół, parownice i środki ochrony osobistej, takie jak jednorazowe rękawiczki, mydła antybakteryjne, maseczki, przyłbice i płyny do dezynfekcji – poinformował wójt Piotr Wilczak. Wsparciem w tym zakresie objętych zostało 547 uczniów.
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Bolminie uczą się programowania z robotami i z klockami Lego. Wszystkie sale dydaktyczne są wyposażone w tablice i monitory interaktywne. Są też interaktywne dywany, najwyższej klasy oprogramowanie i nowoczesne technologie cyfrowe wykorzystywane w nauce. Tutaj lekcje przyszłości stały się już właściwie codziennością, a wszystko to dzięki pozyskiwanym sukcesywnie środkom unijnym. Właśnie uroczyście otworzono tu Pracownię Lego.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie od dawna stawiana jest za wzór. To właśnie ta placówka jako pierwsza w województwie w roku 2017 wprowadziła nauczanie dwujęzyczne, stając się tym samym innowacyjną szkołą idącą naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata. – Początkowo oddziały dwujęzyczne mieliśmy w klasach 7 i 8. W chwili obecnej nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje z powodzeniem już od klasy pierwszej. Wprowadziliśmy je również w oddziałach przedszkolnych, gdzie dzieci uczą się języka angielskiego poprzez zabawę. Wszystko to dzięki władzom gminy, które mocno wspierają nas we wszystkich działaniach, za co z tego miejsca pragniemy serdecznie podziękować – mówi Małgorzata Markiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Bolminie.
Wiedza i umiejętności wykraczające ponad program
Uczniowie w Bolminie od dawna już mają dostęp do najwyższych technologii cyfrowych, a niezwykle zaaranżowane przestrzenie szkolne, jak kolorowe korytarze, przyjazne sale lekcyjne, miejsca do odpoczynku i zajęć, czy kreatywne kąciki, sprawiają, że chce się tu być. Kiedy wydawałoby się, że w tej szkole jest już właściwie wszystko, uczniowie po raz kolejny zostali mile zaskoczeni. Tym razem do ich użytku przekazano symbolicznie Pracownię Lego, która jest jedną z dziesięciu w kraju i jedną z dwóch w województwie. – To nasze kolejne wielkie osiągnięcie. Szkoła w Bolminie może poszczycić się jedyną w swoim rodzaju, świetnie wyposażoną „Pracownią Lego”. Uczniowie mogą tu zdobywać wiedzę wykraczającą ponad podstawę programową, a co najważniejsze mogą zgłębiać jej tajniki podczas zabawy. Programowanie i robotyka to nowoczesna forma edukacji dzieci, która z jednej strony daje radość tworzenia, a z drugiej poczucie dumy z wykonanego zadania. To wszystko składa się na wszechstronny rozwój, który zdecydowanie wykracza ponad program – ocenił burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski podczas uroczystego otwarcia nowoczesnej Pracowni Lego w szkole w Bolminie. – Stworzenie tak nowoczesnej pracowni było możliwe dzięki pozyskanym środkom unijnym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Z tego miejsca pragnę złożyć serdeczne podziękowania na ręce wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Renaty Janik za wielkie wsparcie naszego projektu i troskę o rozwój edukacji w regionie. Dzięki takim działaniom małe szkoły stają się naprawdę wielkimi – zaznaczył burmistrz Robert Jaworski.
Nowoczesne rozwiązania edukacyjne przynoszą efekty
Na realizację projektu, w ramach którego zakupiono nowoczesne pomoce dydaktyczne, zorganizowano szkolenia i dodatkowe zajęcia dla uczniów udało się pozyskać ponad 318 tysięcy złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego w ramach poddziałania „Rozwój edukacji kształcenia ogólnego w zakresie stosowania TIK”. – Ogromnie się cieszę, że władze Gminy i Miasta Chęciny wspólnie z placówkami oświatowymi z tego terenu sięgają z takim sukcesem po środki unijne, dzięki którym szkoły są doposażane w najnowocześniejsze pomoce dydaktyczne. To wielka zasługa burmistrza Roberta Jaworskiego, ale też dyrekcji i nauczycieli, którzy nie boją się nowych wyzwań. Cieszy mnie fakt, że uczniowie z Bolmina już od najmłodszych klas mogą rozwijać swoje pasje i zainteresowania, a przy tym mieć atrakcyjną, nowoczesną i twórczą naukę, która jest tutaj naprawdę na najwyższym poziomie. Dzięki naciskowi na kreatywność, współpracę i krytyczne myślenie tego typu rozwiązania edukacyjne bez wątpienia wzmacniają pewność siebie uczniów oraz rozwijają umiejętności przydatne w dorosłym życiu – mówiła podczas uroczystego otwarcia Pracowni Lego, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Renata Janik, która była pod wielkim wrażeniem nie tylko umiejętności uczniów, ale też wyposażenia i aranżacji szkoły.
Nauka programowania z robotami
Innowacyjne podejście do procesu dydaktycznego, to bez wątpienia atut szkoły w Bolminie. – Wykorzystując zabawę klockami Lego uczniowie mimowolnie poznają i uczą się skomplikowanych procesów z zakresu programowania, fizyki, czy przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Klocki Lego nasi nauczyciele wykorzystują również na zajęciach językowych czy logopedycznych. Innowacyjne zajęcia kształtują u uczniów umiejętności społeczne oraz współpracę w grupie. Należy też podkreślić, że uczniowie pracują w swoim tempie i na miarę własnych indywidualnych umiejętności. Powoduje to, że w naturalny sposób oswajają się z nowoczesną technologią oraz rozwijają kluczowe kompetencje. Sami już potrafią skonstruować samolot, zdalny samochód czy nawet latającą pszczołę – wymienia dyrektor szkoły w Bolminie, Małgorzata Markiewicz.
Patrząc na wyposażenie szkoły, poziom edukacyjny i wszystkie innowacyjne metody nauczania, jakie zostały tu wprowadzone, śmiało można powiedzieć, że lekcje przyszłości w szkole w Bolminie stały się już normą.
Agnieszka Olech