Lekcja bezpieczeństwa w komisariacie – uczniowie odwiedzili chęcińskich policjantów

0

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 11 w Kielcach mieli nietypową lekcję w siedzibie chęcińskiej policji. Celem wycieczki było nie tylko zaznajomienie dzieci z pracą policjantów, ale także nauka podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Dzielnicowy asp. szt. Rafał Kłokocki przywitał młodych gości w piątkowe przedpołudnie. Prezentując wyposażenie komisariatu oraz demonstrując sprzęt służbowy, w tym radiowóz, policjant wprowadził dzieci w świat codziennych obowiązków funkcjonariuszy.

Kolejnym etapem wizyty była edukacyjna prelekcja, podczas której podkreślono znaczenie noszenia odblasków po zmierzchu. Dzieci, wykazując się znaczącą wiedzą o przepisach drogowych, chętnie uczestniczyły w dyskusji i zadawaniu pytań.

VI Forum Oświaty Gminy Chęciny

0

Wzorem lat ubiegłych, 20 marca, w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej, odbyło się VI Forum Oświaty Gminy Chęciny.

Motywem przewodnim tegorocznego forum pn. „Wiosna w Edukacji”  była  edukacja przyszłości. Podczas tego wydarzenia porozmawiano o edukacji służącej społeczeństwu. Próbowano znaleźć odpowiedź na pytania, jak zmieniać edukację, by odpowiadała wyzwaniom przyszłości. Jak wykorzystywać narzędzia, które są obecne w systemie oświaty: oceny, prace domowe, egzaminy, by wzmacniać potencjał uczniów i nauczycieli. Co zrobić, by uczeń był aktywnym i samodzielnym uczestnikiem procesów edukacyjnych, jak rozwijać kompetencje przyszłości u dzieci i młodzieży. Jak wypracować nowy model szkoły, aby lepiej ona odpowiadała potrzebom XXI wieku. Forum toczyło się w kilku wymiarach. W szkołach zostały zorganizowane dyskusje na zadane uczniom tematy dotyczące potrzeby zmian w szkołach, wyobrażeń uczniów o szkole, jak się przygotować do nowych wyzwań, jak zapewnić wsparcie uczniom i szereg innych. Wspólnie wypracowano bardzo wiele konstruktywnych wniosków, pojawiła się cała gama nowych pomysłów na usprawnienie pracy szkół, zapewnienia uczniom i nauczycielom właściwych warunków pracy.

Podczas Forum burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski przedstawił najważniejsze, bieżące informacje dotyczące oświaty oraz kierunków polityki oświatowej gminy – zarówno te zrealizowane dotychczas, jak również działania na przyszłość w tym projekty unijne, plany modernizacji bazy lokalowej szkół.

Gościem specjalnym tegorocznego Forum była Pani Ewa Radanowicz – dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Gminie Goleniów, ekspert ds. przestrzeni edukacyjnej, zmiany i innowacji w projektach polskich i międzynarodowych realizowanych we współpracy z samorządami, ośrodkami doskonalenia nauczycieli, uczelniami wyższymi. Prelegentka wskazywała na istotność tworzenia środowiska wspierającego ludzi i ich dobrostan.O prostocie w działaniu i drobnych krokach, które pozwolą na pozytywne zmiany w szkołach.

Moderatorzy warsztatów zaprezentowali wnioski, które wypracowali nauczyciele i rodzice podczas spotkań Word Cafe.

W przestrzeni Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej wystawiono plakaty, flipcharty przygotowane przez uczniów. Również ich głos wybrzmiał podczas tego wydarzenia. Uczniowie: Szymon i Filip opowiedzieli na żywo uczestnikom Forum o potrzebach uczniów, ich marzeniach i planach.  Zaprezentowano również krótkie filmiki z wypowiedziami uczniów z poszczególnych szkół.

Sekretarz Gminy i Miasta Chęciny, Paweł Brola oraz dyrektor Centrum Usług Wspólnych, Ewa Dąbrowska dokonali podsumowania projektu realizowanego w partnerstwie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji  w Warszawie – Harmonogramu Działań Rozwojowych Szkół z Gminy Chęciny.

Na zakończenie forum  przedstawicielki sieci metodycznej nauczycieli pomocy pedagogiczno-psychologicznej – Sylwia Gołuch i Karolina Kędzior przedstawiły założenia standardów ochrony małoletnich.

25 mln zł z Funduszy Europejskich na nowoczesną edukację w świętokrzyskich szkołach podstawowych

0

Zarząd Województwa Świętokrzyskiego zawarł dziś pierwszą transzę 10 umów, spośród łącznej puli 42 projektów dla szkół podstawowych, które zostaną uruchomione w najbliższym czasie i dofinansowane łączną kwotą blisko 25 mln zł. Projekty będą realizowane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027”. Przez najbliższe dwa lata blisko 7,5 tys. uczniów weźmie udział w niezwykle interesujących, nieszablonowych zajęciach, które pozwolą im rozwijać talenty i pogłębiać zainteresowania edukacyjne, a także wzmocnią ich rozwój psychospołeczny.  

Projekty będą realizowane w 85 szkołach podstawowych, działających na terenie gmin: Baćkowice, Bałtów, Bieliny, Bliżyn, Busko-Zdrój, Chęciny, Daleszyce, Działoszyce, Jędrzejów, Kazimierza Wielka, Kielce, Krasocin, Łączna, Michałów, Miedziana Góra, Mirzec, Morawica, Nowa Słupia, Ostrowiec Świętokrzyski, Piekoszów, Połaniec, Radoszyce, Skarżysko Kościelne, Skarżysko-Kamienna, Słupia Konecka, Smyków, Starachowice, Strawczyn, Wąchock, Wola Morawicka, Zagnańsk.

– Bardzo ważnym elementem projektów będzie podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadry pedagogicznej, zaś ze szkoleń, kursów oraz studiów podyplomowych skorzysta blisko 860 nauczycieli – poinformował marszałek Andrzej Bętkowski. – W wielu projektach szczególnie duży nacisk kładziony jest na podnoszenie przez nauczycieli  kwalifikacji w zakresie wiedzy oraz kompetencji psychologiczno-pedagogicznych. Szkolenia i studia dadzą pedagogom umiejętności lepszego niż dotychczas wspierania uczniów.

– Te przedsięwzięcia mają kompleksowy charakter, a ich głównym założeniem jest rozszerzanie oferty edukacyjnej szkół podstawowych o dodatkowe zajęcia, wykraczające poza standardowy program nauczania, a jednocześnie dopasowane do potrzeb uczniów – powiedziała wicemarszałek Renata Janik. – Dzięki Funduszom Europejskim uczniowie zyskają szanse na pogłębienie swojej wiedzy z przedmiotów szkolnych, szczególnie ścisłych i przyrodniczych. Będą także uczyć się języków obcych i nowoczesnych technologii, zyskają szanse na rozwijanie kompetencji osobistych, na odkrywanie swojej samodzielności, talentów i zainteresowań. Jednym słowem – będą zdobywać cały wachlarz umiejętności, które w przyszłości mogą być niezwykle przydatne na rynku pracy i w codziennej aktywności społecznej. A nawet w życiu rodzinnym i kontaktach z rówieśnikami, bo przecież np. warsztaty dotyczące radzenia sobie z trudnymi emocjami, które zaplanowano w wielu projektach, mogą pomóc młodym ludziom lepiej rozumieć siebie, a w efekcie nawiązywać głębsze relacje z bliskimi im osobami. Myślę, że to jest ogromna wartość we współczesnym, cyfrowym, pełnym pośpiechu, internetu i mediów społecznych, a tym samym niestety nieco odhumanizowanym świecie.

– W projektach zaplanowano również doradztwo zawodowe i edukacyjne – podkreślała dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego UMWŚ Katarzyna Kubicka. – Te zajęcia dadzą uczniom wiedzę na temat ich słabych i mocnych stron oraz predyspozycji zawodowych. To będzie dla nich także przygotowanie do bardziej świadomego określenie dalszych planów edukacyjnych, a być może nawet okazja do wybrania konkretnego zawodu  – już na etapie szkoły podstawowej.

Przedszkolaki z Wolicy z wizytą z Chęcinach

0

7 lutego przedszkolaki z oddziałów przedszkolnych z Wolicy przyjechały na wycieczkę do Chęcin. Zwiedzili Miejską Bibliotekę Publiczną, gdzie Pani Barbara Woś przekazała im wiedzę na temat zasad zachowania się w bibliotece, pokazała zasoby biblioteczne i wprowadziła w świat książek.

Następnie dzieci wraz z opiekunkami udały się na Komisariat Policji. Dzielnicowy sierżant sztabowy Dawid Groniecki wraz z innymi funkcjonariuszami zapoznali dzieci z pracą policjanta. Przedszkolaki zwiedziły cały budynek, a na koniec mogły posiedzieć w radiowozie, który miał włączone sygnały świetlne i dźwiękowe.

 

W Chęcinach rozmawiali o bezpieczeństwie informacji i zarządzaniu bezpieczeństwem

0

Gmina Chęciny włączyła się aktywnie w przygotowaną przez CPT ABW kampanię społeczną 4U!, która promuje sposób rekomendowanego zachowania w przypadku ataku terrorystycznego.

W ramach działań przeprowadzono dwa szkolenia. Pierwsze zostało skierowane do pracowników Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach oraz do kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych gminy. Kolejne szkolenie dedykowane zostało wszystkim pracownikom placówek oświatowych: nauczycielom, pracownikom obsługi i administracji.

W szkoleniach wziął również udział Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski – Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa informacji jest bardzo istotne dla każdej instytucji, aby skutecznie chronić swoje dane i infrastrukturę przed zagrożeniami. W Urzędzie mamy na co dzień do czynienia z dużą liczbą danych, które muszą być właściwie chronione, a pracownicy odgrywają kluczową rolę w ich w ochronie. Dlatego istotne jest prowadzenie szkoleń i podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, abyśmy byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak zachować się w sytuacjach ryzykownych – podkreśla burmistrz

W warunkach globalnego i coraz bardziej realnego zagrożenia terroryzmem niezwykle ważne są  działania profilaktyczne, które pomogą zapobiec ewentualnym atakom i zwiększą bezpieczeństwo uczniów, rodziców
i pracowników szkół. W ramach działań na rzecz podnoszenia odporności przed zagrożeniami, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zapewniła prelegenta, który profesjonalnie  przedstawił treści z zakresu profilaktyki antyterrorystycznej.

Pracownicy oświaty zdobyli  konkretne informacje i umiejętności, jak prawidłowo postępować w sytuacjach kryzysowych i skutecznie reagować na zagrożenia terrorystyczne. Szkolenie miało na celu informowanie o zagrożeniach występujących zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie. W szkoleniu poruszono kwestie: radykalizacji, rekomendowanego zachowania w przypadku zagrożenia o charakterze terrorystycznym, ratownictwa w warunkach zagrożenia, cyberbezpieczeństwa oraz komunikacji strategicznej, zabezpieczenia obiektów, alarmowania i ewakuacji.

 

- cptabw1.jpg

- cptabw2.jpg

W Chęcinach rozmawiali o bezpieczeństwie informacji i zarządzaniu bezpieczeństwem

0

Gmina Chęciny włączyła się aktywnie w przygotowaną przez CPT ABW kampanię społeczną 4U!, która promuje sposób rekomendowanego zachowania w przypadku ataku terrorystycznego.

W ramach działań przeprowadzono dwa szkolenia. Pierwsze zostało skierowane do pracowników Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach oraz do kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych gminy. Kolejne szkolenie dedykowane zostało wszystkim pracownikom placówek oświatowych: nauczycielom, pracownikom obsługi i administracji.

W szkoleniach wziął również udział Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski – Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa informacji jest bardzo istotne dla każdej instytucji, aby skutecznie chronić swoje dane i infrastrukturę przed zagrożeniami. W Urzędzie mamy na co dzień do czynienia z dużą liczbą danych, które muszą być właściwie chronione, a pracownicy odgrywają kluczową rolę w ich w ochronie. Dlatego istotne jest prowadzenie szkoleń i podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, abyśmy byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak zachować się w sytuacjach ryzykownych – podkreśla burmistrz

W warunkach globalnego i coraz bardziej realnego zagrożenia terroryzmem niezwykle ważne są  działania profilaktyczne, które pomogą zapobiec ewentualnym atakom i zwiększą bezpieczeństwo uczniów, rodziców
i pracowników szkół. W ramach działań na rzecz podnoszenia odporności przed zagrożeniami, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zapewniła prelegenta, który profesjonalnie  przedstawił treści z zakresu profilaktyki antyterrorystycznej.

Pracownicy oświaty zdobyli  konkretne informacje i umiejętności, jak prawidłowo postępować w sytuacjach kryzysowych i skutecznie reagować na zagrożenia terrorystyczne. Szkolenie miało na celu informowanie o zagrożeniach występujących zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie. W szkoleniu poruszono kwestie: radykalizacji, rekomendowanego zachowania w przypadku zagrożenia o charakterze terrorystycznym, ratownictwa w warunkach zagrożenia, cyberbezpieczeństwa oraz komunikacji strategicznej, zabezpieczenia obiektów, alarmowania i ewakuacji.

 

- cptabw1.jpg

- cptabw2.jpg

Wyniki konkursu „Tajemniczy świat owadów”

0

Oceniono prace konkursowe wykonane w ramach realizowanego Programu edukacji ekologicznej dla Powiatu Kieleckiego pn. „Dla Ziemi, dla siebie”.

Komisja w składzie Mariusz Ściana – przewodniczący Komisji, członkowie: Zenon Pedrycz, Beata Piotrowska-Wróbel, Dorota Skalska oraz sekretarz Komisji Magdalena Kumor mieli trudny orzech do zgryzienia. Ale udało się! Obrady zakończone.

Wyniki konkursu „Tajemniczy świat owadów” prezentujemy poniżej:  

Ocena prac nie przebiegała w oparciu o kryteria punktowe. Najwyżej ocenione zostały następujące prace:

 

I grupa wiekowa – przedszkolaki i uczniowie klas „0”

 I miejsce   –  Zespół Placówek Oświatowych w Piekoszowie (grupa 5-  latki);

II miejsce  –  Szkoła Podstawowa w Zbelutce gm. Łagów (klasa 0);

III miejsce –  Szkoła Podstawowa w Tokarni gm. Chęciny (Oddział przedszkolny, grupa Promyczki);

Wyróżnienie – Zespół Szkolno – Przedszkolny w Rakowie (grupa 6 – latki);

Wyróżnienie – Samorządowe Przedszkole w Chmielniku (grupa Biedronki).

 

II grupa wiekowa – uczniowie szkół podstawowych (klasy I-III)

I miejsce    – Szkoła Podstawowa w Łopusznie (klasa IIa);

II miejsce   –   Zespół Szkolno – Przedszkolny w Cedzynie, gm. Górno (klasa I);

III miejsce  –  Szkoła Podstawowa w Bardzie, gm. Raków (klasa I);

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa w Górnie (klasa IIIb);

Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa w Porzeczu gm. Miedziana Góra (klasa III).

 

Uroczyste wręczenie nagród w konkursie, odbędzie się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach, do końca marca 2024 roku.

O dokładnym terminie laureaci zostaną powiadomieni telefonicznie.

Dziękujemy za nadesłane prace, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

 

Poloneza czas zacząć – studniówka w Powiatowym Zespole Szkół w Chęcinach  

0

 

W sobotę 27 stycznia 2024 r. w Sokole w Sokołowie Dolnym maturzystki i maturzyści z liceum i technikum bawili się na swoim pierwszym w życiu balu – balu studniówkowym. Część oficjalną rozpoczęła dyrektor szkoły – Halina Kołodziejczyk. Serdecznie i ciepło przywitała młodzież,  gospodarzy i organizatorów wieczoru – rodziców oraz zaproszonych gości. 

Zarząd Powiatu w Kielcach reprezentował Cezary Majcher.

Bal studniówkowy wprowadza w dorosłe życie, jest pięknym, niepowtarzalnym wydarzeniem w ich życiu – mówiła dyrektor szkoły. Następnie głos zabrali zaproszeni goście, którzy życzyli maturzystom sukcesów na egzaminie maturalnym, powodzenia w dorosłym życiu, a dzisiejszego wieczoru – szaleństw do białego rana. W imieniu rodziców głos zabrała Krystyna Gajda, która podziękowała dyrekcji, nauczycielom i wychowawcom za trud włożony w edukację i wychowanie młodego pokolenia.

Młodzież pełna powagi, ale i radości i wzruszeń i rozpoczęła bal studniówkowy – z ogromną klasą i elegancją – tradycyjnym polonezem. W pierwszej parze panią dyrektor Halinę Kołodziejczyk poprowadził  Jakub Gajda – uczeń V klasy technikum. W drugiej parze zatańczyli: Cezary Majcher i Izabela Polit – uczennica IV klasy liceum.  Prezentowali  się niezwykle i nadzwyczaj szykownie i elegancko, podobnie jak wszyscy pozostali.

Dziękujemy młodzieży za poprowadzenie uroczystości – Agacie Winiarskiej, Tomaszowi Świtowi i Jakubowi Gajdzie.

Szczególne słowa kierujemy  do Rodziców – w imieniu dyrekcji, nauczycieli, wychowawców, młodzieży dziękujemy Państwu za przygotowanie tego wspaniałego i niepowtarzalnego balu, za zaangażowanie w jego każdy szczegół. Spisali się Państwo na szóstkę. Dziękujemy.

 

O energii słonecznej i energii wodnej na zajęciach Koła naukowego Odnawiaki

0

 

Energia słoneczna w programie „Być jak Ignacy” z grupą Odnawiaki

Siódmy etap naszych badań dotyczył zdobywania wiedzy na temat ”Energii słonecznej”. Młodzi naukowcy przyswajali informacje o procesie przekształcania energii słonecznej w prąd oraz poznawali sposoby na wykorzystanie energii słonecznej.

Podczas badań, przeprowadzili proste doświadczenia, na podstawie których zauważyli, że woda w szklankach ustawionych na czarnej kartce i w foliowej torebce szybciej nagrzeje się niż woda w szklance na białej kartce. Ponadto zaobserwowali, że nasza mikrofala z czarnym tłem była bardziej efektywna niż z folią aluminiową. Uczniowie mieli także możliwość naładowania kilku urządzeń promieniami słonecznymi na placu szkolnym i sprawdzenia efektów swojej pracy w „ciemnych” zakątkach szkolnych.

Uczestnicy naszych zajęć, poznali budowę oraz zasady działania różnych paneli fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych, podczas spotkania z przedstawicielami firmy Solarbud Dziedzic. Korzystając z obecności fachowców, Emilka przeprowadziła krótki wywiad promujący technologię fotowoltaiczną, a najbardziej dociekliwi naukowcy usłyszeli odpowiedzi na frapujące ich pytania. Ponadto Mila i Franek wykonali ciekawe plakaty reklamujące fotowoltaikę.

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=4882

 

“Jak działają elektrownie wodne?” to tytuł kolejnego, ósmego etapu programu “Być jak Ignacy”.

 

Celem tego etapu było zainteresowanie uczniów procesem przekształcania energii wodnej w prąd elektryczny.

Członkowie szkolnego koła naukowego “Odnawiaki” pracując w grupach wspólnie tworzyli model lasu w słoiku. Wykorzystywali do tego ziemię kwiatową, kamyczki, patyki i małe roślinki. Po podlaniu i odstawieniu w ciepłe miejsce obserwowali parowanie i skraplanie wody w słoikach.

Omawiali także znaczenie wody w przyrodzie, zwracając uwagę również na fakt, iż energia płynącej wody umożliwia wytwarzanie prądu elektrycznego.

Kolejne zadanie polegało na dokończeniu projektu elektrowni wodnej za pewnego roztargnionego inżyniera, który zapomniał jak taka budowla ma wygladać.

Najbardziej ekscytującym zadaniem było zbudowanie i przetestowanie modelu  turbiny wodnej. Młodzi naukowcy odkryli jak energia wodna zamieniana jest w energię elektryczną!

Na koniec, po obejrzeniu ciekawego filmiku edukacyjnego, rozgorzała dyskusja nad zaletami i wadami budowy oraz eksploatacji elektrowni wodnych. Zwieńczeniem pracy na tym etapie było wykonanie gazetki ściennej dla całej społeczności szkolnej.turbiny wodnej. Młodzi naukowcy odkryli jak energia wodna zamieniana jest w energię elektryczną!

Na koniec, po obejrzeniu ciekawego filmiku edukacyjnego, rozgorzała dyskusja nad zaletami i wadami budowy oraz eksploatacji elektrowni wodnych. Zwieńczeniem pracy na tym etapie było wykonanie gazetki ściennej dla całej społeczności szkolnej.

 

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/a,4883,o-energii-wodnej

 

Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach