Od 1 lutego 2021 r. zmianie ulegają stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych. Opłata za odbiór odpadów będzie wynosić 18 zł za osobę w przypadku segregowania i nie zgłoszenia kompostownika oraz 16 zł za osobę w przypadku segregowania i posiadania kompostownika przydomowego. Należy pamiętać, że wskazanie w deklaracji posiadania kompostownika oznacza, że z nieruchomości nie będą odbierane żadne bioodpady, ponieważ mieszkaniec w zamian za częściowe zwolnienie w opłacie zobowiązuje się do kompostowania wytworzonych bioodpadów w całości. Nie będzie również miał możliwości wywiezienia bioodpadów na PSZOK.
Nieruchomość, na której segregacja odpadów nie jest prowadzona zapłaci stawkę 50 zł za osobę.
SKĄD PODWYŻKA
W gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi oparty jest na zasadzie samofinansowania, a środki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na inne cele nie związane z pokryciem kosztów funkcjonowania systemu.
Gmina nie zarabia na śmieciach, jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu opłat zebranych od mieszkańców za wywóz i zagospodarowanie odpadów. Z opłat tych pokrywane są koszty odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych, utworzenie i utrzymanie punktu selektywnej zbiórki odpadów (PSZOK), obsługi administracyjnej systemu, edukacji ekologicznej, wyposażenia nieruchomości w worki i pojemniki na odpady. Z pobranych opłat gmina może pokryć także koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania. Wynika z tego prosta zależność tj. im więcej odpadów zostanie wytworzonych i przekazanych do odebrania tym większe opłaty ponosić będą mieszkańcy.
Ilość odebranych i zagospodarowanych odpadów ma decydujący wpływ na koszty funkcjonowania systemu. W II półroczu 2020 r. z terenu Miasta i Gminy Morawica odebrano łącznie 1714,22ton odpadów, w tym 861,66 ton odpadów zmieszanych. Sam koszt odbioru i zagospodarowania tych odpadów w tym okresie wyniósł 901 531,98 zł. WI półroczu 2020 r. przed zmianą systemu zebrano 1952,78 ton odpadów, w tym 967,02 ton odpadów zmieszanych. Koszt odbioru i zagospodarowania odpadów w tym czasie wyniósł 547 936,77 zł. Jak wynika z powyższego, ilość odpadów komunalnych odbieranych od mieszkańców nieznacznie zmalała, ale koszt ich odbioru i zagospodarowania wzrósł prawie dwukrotnie. Ilość tych odpadów nie jest całkowicie miarodajna, gdyż w poprzednich latach rozliczenie z firmą odbierającą odpady było ryczałtowe czyli bez względu na ilość odebranych odpadów opłata miesięczna była jednakowa.
Ilość odpadów oddanych przez mieszkańców Miasta i Gminy Morawica w II półroczu 2020 r.
Rodzaj odpadu |
Ilość odpadów w tonach zebrana w okresie VII-X/średnia m-czna |
RAZEM |
Cena za tonę netto |
Łączne koszty brutto |
||||||
|
VII |
VIII |
IX |
X |
XI |
XII |
|
Promnik na dzień 30.12.2020 |
Odbiór | |
Opakowania z papieru i tektury |
11,52 |
11,58 |
18,72 |
17,56 |
14,56 |
16,74 |
90,68 |
280 |
100 |
37.215,07 |
Zmieszane odpady opakowaniowe (plastik) |
39,32 |
29,56 |
49,52 |
32,46 |
39,90 |
38,50 |
229,26 |
420 |
100 |
128.784,82 |
Opakowania ze szkła |
31,56 |
34,16 |
37,34 |
33,32 |
30,18 |
34,12 |
200,68 |
150 |
300 |
85.152,90 |
Odpady komunalne niewymienione |
0 |
0 |
4,36 |
11,00 |
21,08 |
58,10 |
94,54 |
330 |
220 |
56.776,89 |
Odpady ulegające biodegradacji oraz Odpady kuchenne ulegające biodegradacji |
16,84 |
15,72 |
25,04 |
19,86 |
18,90 |
6,96 |
103,32 |
420 |
250 |
74.762,35 |
Niesegregowane (zmieszane)odpady komunalne |
191,44 |
123,08 |
141,82 |
157,70 |
122,82 |
124,80 |
861,66 |
430 |
430 |
792.006,44 |
Odpady wielkogabarytowe |
0 |
0 |
13,56 |
12,04 |
22,48 |
27,02 |
75,10 |
500 |
600 |
68.941,80 |
RAZEM |
1.243.672,27 |
Obecnie, po pół roku rozliczania się z firmą odbierającą odpady (ENERIS Surowce S.A.) wg nowych zasad i przeprowadzeniu szczegółowej kalkulacji, aby zapewnić równowagę systemu gospodarowania odpadami, opłata od jednego mieszkańca musi wzrosnąć. Decyzja ta nie była łatwa.
Nowa stawka została wyliczona w następujący sposób:
– wydatki na system gospodarowania odpadami w okresie od lipca do grudnia 2020 r. wyniosły 1 474 151,87 zł;
– dochody czyli środki wpłacane przez mieszkańców w tym samym okresie wyniosły 1 217 235,07 zł;
– różnica pomiędzy dochodami a wydatkami wynosi – 256 916,80 zł co oznacza, że system nie bilansuje się i opłata za odbiór odpadów jest niewystarczająca na pokrycie wydatków związanych z systemem, miesięcznie w budżecie brakuje około 43 000,00 zł;
– ilość mieszkańców ujętych w systemie czyli ilość osób zgłoszonych w złożonych deklaracjach – 15691 osób;
– różnica pomiędzy dochodami a wydatkami została podzielona przez liczbę mieszkańców ujętych w systemie gospodarowania odpadami i podzielona przez 6 m-cy (okres przyjęty do wyliczeń), a następnie dodana do obecnej stawki za odbiór odpadów (256916,80/15691=16,37 zł; 16,37/ 6 m-cy = 2,73 zł). Z tych obliczeń wynika, że obecnie obowiązujących stawek 13 i 15 zł należy dodać 3 zł, aby system gospodarowania odpadami się zbilansował.
Ilość odpadów oddanych przez mieszkańców Miasta i Gminy Morawica w II półroczu 2020 r. do PSZOK
kod
odpadu |
Rodzaj odpadu | Ilość odpadów w Mg zebrana w okresie
VII-X/średnia m-czna |
RAZEM |
Cena za tonę netto za odbiór, zagospodarowanie |
Łączne koszty brutto | |||||
|
|
VII | VIII | IX | X | XI | XII |
|
||
20 01 28 |
Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice inne niż wymienione w 20 01 27 |
0 |
0 |
1,00 |
0,5 |
0,86 |
0,82 |
3,18 |
4000 |
13.737,60 |
17 01 07 |
Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów |
0 |
0 |
8,26 |
4,36 |
5,14 |
1,40 |
19,16 |
420 |
8.690,98 |
17 09 04 |
Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 |
0 |
0 |
2,96 |
0,68 |
1,94 |
3,06 |
8,64 |
420 |
3.919,10 |
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,16 |
8,56 |
8,72 |
350 |
3.296,16 |
16 01 03 |
Zużyte opony |
0 |
0 |
0 |
4,74 |
0
|
14,54 |
19,28 |
300 |
6.246,72 |
RAZEM |
35.890,56 |
ŚMIECI WIĘCEJ, A DOMOWNIKÓW, KTÓRZY JE PRODUKUJĄ CORAZ MNIEJ
Jednym z głównych czynników jest duży wzrost ilości produkowanych śmieci na jednego mieszkańca przy deklarowaniu mniejszej liczby domowników w gospodarstwach. I tak w lipcu 2020 r. było 18,5 kg na osobę, podczas gdy w grudniu już 21,3 kg. Problemem w naszej gminie jest także „znikająca” liczba domowników – w deklaracjach śmieciowych ilość mieszkańców wynosi 15691 osób, a zameldowanych jest 16526 mieszkańców. Problemem jest także dołączanie odpadów z działalności gospodarczej do śmieci komunalnych przez niektórych przedsiębiorców.
Pracownicy Urzędu będą przeprowadzać kontrole deklaracji śmieciowych, gdyż tak duża niezgodność z danymi z ewidencji ludności przy jednoczesnym wzroście produkowanych śmieci przyczynia się do dalszego wzrostu cen odpadów i uderza w mieszkańców, którzy rzetelnie wypełniają deklaracje śmieciowe i płacą za rzeczywistą liczbę domowników.
JAK POWSTRZYMAĆ WZROST CEN
1. Przydomowy kompostownik. Pamiętajmy, że samodzielne gospodarowanie bioodpadami np. liśćmi, trawą obniża cenę o 2 zł od osoby, zmniejsza strumień śmieci, co może powstrzymać wzrost kosztów.
2. Dokładna segregacja odpadów. Pamiętajmy, aby przestrzegać zasad segregacji. Restrykcyjne kryteria dotyczące selektywnie zbieranych odpadów mogą stwarzać konieczność dodatkowego oczyszczania odpadów w sortowniach oraz powodować wzrost kosztów funkcjonowania instalacji przetwarzania odpadów.
3. Ograniczenie liczby produkowanych odpadów. Będąc na zakupach starajmy się w miarę możliwości ograniczać ilość opakowań, plastików, kupujmy więcej produktów nieprzetworzonych. Działania takie pozwolą ograniczyć lawinę śmieci.
4. Rzetelne i uczciwe wypełnianie deklaracji śmieciowych (za osobę, która nie jest zgłoszona muszą zapłacić inni mieszkańcy).
5. Przestrzeganie przez przedsiębiorców zasady niemieszania odpadów z działalności gospodarczej z odpadami komunalnymi. Prosimy także o czujność mieszkańców i zgłaszanie takich przypadków.
PAMIĘTAJMY!
Problem gospodarki śmieciowej, z którym mierzą się wszystkie gminy w całej Polsce można rozwiązać tylko we współpracy Gminy z Mieszkańcami, dlatego potrzeba wspólnego zgodnego działania na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania odpadami, po to by ceny śmieci w naszej gminie nie rosły. To nasza wspólna troska.