Kwarantanna to nietypowy moment w życiu przedszkolaka. Dzieci mają prawo czuć niepokój ze względu na sytuację, którą nie do końca rozumieją. Mają prawo być sfrustrowane deficytem ruchu i kontaktu z rówieśnikami. By umilić wszystkim ten czas – nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Sukowie zachęcają najmłodszych uczniów i ich rodziców do udziału w akcji „Zaczytana Kwarantanna”. Jest to alternatywa dla tego, co zwykle tytułujemy jako „Czytanie na dywanie”. To był nasz codzienny przedszkolny rytuał – dzieci siadały na dywanie, wybierały bajkę, a my ją czytaliśmy – tłumaczą wychowawczynie oddziałów przedskzolnych. Teraz nastał czas audiobooków. Zachęcamy Was wobec tego do wspólnego czytania i słuchania! To dziś szczególnie ważne!
SPECJALNIE DLA MALUCHÓW – NASZ AUDIOBOOK
„SKRZATKA POLA I ZAGINIONE LUSTRO”
CZYTA: EWELINA STRAŻ
Co daje wspólne czytanie? Dzięki obcowaniu ze słowem pisanym mamy możliwość rozwijać wyobraźnię, wzbogacać słownictwo, zdobywać wiedzę oraz po prostu przyjemnie spędzać czas. W dobie Internetu uczniowie często zapominają o książce – „najlepszym przyjacielu” tych, co poszukują wiedzy. Czytanie dzieciom bajek ma niezmiernie istotny wpływ na rozwój umysłu i osobowości dziecka. Czytanie w dobie XXI wieku i epidemii koronawirusa jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dlaczego? Współczesne maluchy wychowują się w kulturze telewizyjnej, która nie tylko nie rozwija myślenia i koncentracji uwagi, ale dodatkowo znieczula na agresję, budząc także lęki i niepokoje. Uczucia te dodatkowo spotęgowane są przez wyjątkową i niekonfortową dla wszystkich sytuację związaną z koronawirusem. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie dzieciom ma zbawienny wpływ na psychikę malucha i stymuluje jego rozwój poznawczy. Starannie dobrana lektura uspokaja i wycisza. Pozwala też zrozumieć to, co trudne.
Zachęcamy Was wobec tego do wspólnego czytania! Dlaczego?
Audiobooki czytane przez różne osoby są atrakcyjne dla przedszkolaków – przedszkolak z większym zaangażowaniem wysłucha bajki, o której będzie wiedział, że to bajka wybrana przez innego przedszkolaka.
To dobra praktyka, którą warto szerzyć – inni mogą pójść za Twoim przykładem i zaangażować się we wspólne czytanie z dzieckiem.
Wspólne radosne działanie jest przyjemnie jednoczące nas wszystkich w tym nietypowym czasie. Fajnie być razem, chociaż osobno.
Wspaniałym „efektem ubocznym” będzie budowanie kompetencji emocjonalnych, społecznych i poznawczych dzieci, co stanowi fundament sukcesu w szkole. Warto skorzystać z tej niełatwej okazji, by przekuć kryzys na wielką wartość.
Zapraszamy wszystkie Przedszkolaki na cotygodniowe czytanie z Waszymi Paniami. Audiobooki będą umieszczanie na stronie naszej szkoły raz w tygodniu w poniedziałek. Zachęcamy również Was – drodzy Rodzice do wzięcia udziału w tej inicjatywie. Liczymy na Wasze zaangażowanie. Co zrobić? To bardzo proste:
Poproś dziecko, aby wybrało swoją ulubioną bajkę.
Uruchom aplikację Dyktafon w swoim telefonie. Instrukcja.
Nagraj wstęp. Na przykład poproś dziecko, żeby powiedziało jak ma na imię, ile ma lat i jaką bajkę wybrało dla innych dzieci.
Nagraj swoją ulubioną bajkę – możesz wcześniej poprosić dziecko, by samodzielnie wyrecytowało niektóre fragmenty bajki, jeśli potrafi.
Wyślij bajkę wychowawcy Twojej grupy, a my udostępnimy ją na stronie Naszej szkoły (https://spsukow.edupage.org/)
Dla radości innych przedszkolaków. Od dzieci (i ich rodziców) dla dzieci. Z tęsknotą – od nauczycieli – dla dzieci. Od dorosłych – dla maluchów.