3.5 C
Kielce
środa, 17 września, 2025
Strona głównaAktualnościWbicie łopaty pod budowę nowej inwestycji POLREGIO SA w Skarżysku-Kamiennej

Wbicie łopaty pod budowę nowej inwestycji POLREGIO SA w Skarżysku-Kamiennej

Zobacz

Nowoczesna hala zaprojektowana zgodnie z najnowszymi trendami, jeśli chodzi o ekologię i efektywność energetyczną, pomieści warsztaty, magazyn wysokiego składowania, zaplecze socjalno-biurowe oraz myjnię dla pociągów. Inwestycja o wartości blisko 40 mln złotych powstanie dzięki podpisanej w 2020 roku wieloletniej umowie ramowej pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego a największym polskim przewoźnikiem kolejowym. W uroczystym rozpoczęciu realizacji inwestycji wzięli udział m.in.: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, marszałek Andrzej Bętkowski, przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Andrzej Pruś, sekretarz województwa Mariusz Bodo a także świętokrzyscy parlamentarzyści i przedstawiciele lokalnych władz. 

Na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” w Skarżysku-Kamiennej Polregio rozpoczęło budowę nowej hali napraw taboru wraz z pełnym zapleczem socjalno-biurowym, warsztatami i profesjonalnym magazynem wysokiego składowania. Powstający obiekt spełnia wszystkie współczesne wymogi stawiane tego typu obiektom, jeśli chodzi o ekologię i oszczędność energii. Na dachu hali zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne, a wentylacja zostanie wyposażona w instalację do odzysku ciepła.

Uczestniczący w symbolicznym wbiciu łopaty sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił uwagę na wielość inwestycji kolejowych realizowanych obecnie w Polsce:

– Rząd pana premiera Mateusza Morawieckiego inwestuje w polską kolej; realizujemy programy inwestycyjne, takie jak choćby Krajowy Program Kolejowy o wartości 76 miliardów złotych, dotyczący infrastruktury liniowej, w tym niezwykle ważnej infrastruktury magistralnej, ale także regionalnej i aglomeracyjnej. Realizujemy programy związane z zakupem taboru, realizujemy też program inwestycji dworcowych o czym można przekonać się naocznie w Skarżysku-Kamiennej. Ale niezwykle ważne są również te inwestycje, których pasażer pociągu nie dostrzega, a takimi właśnie są stacje techniczno-postojowe, punkty utrzymaniowe. I taki będzie realizowany w Skarżysku po to, by wyjeżdżające pociągi były odpowiednio zadbane i przygotowane dla pasażerów – mówił.

– Jako skarżyszczanin wyrażam głębokie zadowolenie bo Skarżysko to miasto kolejarzy, które zaczyna wracać do tej silnie zakorzenionej tradycji i cieszę się, że na tym węźle kolejowym tak dużo się dzieje – powiedział marszałek Andrzej Bętkowski podczas skarżyskiej uroczystości. – Pan minister wspomniał o naszym wyremontowanym dworcu kolejowym, który, jak sądzę, jest najładniejszym dworcem w województwie świętokrzyskim i jednym z najładniejszych w Polsce. Przy dworcu realizowane są inwestycje, które połączą jedną część Skarżyska z drugą poprzez przejścia pieszo-rowerowe oraz modernizowane perony, z których pasażerowie mogą korzystać w sposób bezpieczny. Niezwykle ważne jest także to, co wydarzyło się niedawno – oprócz ruchu towarowego, który się regularnie odbywał, poprzez uruchomienie linii kolejowej relacji Skarżysko – Końskie – Tomaszów Mazowiecki do Łodzi, udało się w satysfakcjonujący sposób zintensyfikować ruch pasażerski. Bardzo się cieszę, że zwiększamy dostępność transportu publicznego w świętokrzyskim – dodał marszałek.

Podobną opinię wyraził sekretarz województwa świętokrzyskiego Mariusz Bodo:

– Polska kolej zainwestowała w prawdziwe miasto kolejarzy i inwestycje powróciły na właściwy tor. Prezes Polregio SA powiedział, że wybrał na realizację tej inwestycji Skarżysko i z tego się cieszymy, lecz należy dodać, iż sporym kamyczkiem ten spory strumień inwestycji zasilił pan marszałek Andrzej Bętkowski, a ja nieco z tyłu wspierałem marszałka, by nasze województwo wygrało tę inwestycję. Podkarpacie walczyło o nią, ale ostatecznie my zwyciężyliśmy i dziś możemy rozpocząć jej realizację – powiedział Mariusz Bodo.

W obiekcie powstanie dodatkowo przejazdowa myjnia dla pojazdów kolejowych, ze stanowiskami mycia podwozia i nawadniania taboru. Myjnia taboru będzie wyposażona w instalację wtórnego wykorzystania wód przemysłowych, jak również wód opadowych.  Ukończenie wartej blisko 40 mln zł inwestycji jest planowane na I kw. 2023 r. W nowej hali zatrudnienie znajdzie łącznie 60 osób.

W okresie pierwszego roku po oddaniu inwestycji do eksploatacji, oprócz standardowo wykonywanych poziomów utrzymania P1-P2, planowane jest wykonanie ok. 150 przeglądów na 3. poziomie utrzymania, a także do 40 napraw okresowych z poziomu P4.  W nowej hali Polregio będzie serwisować pociągi z województw świętokrzyskiego, małopolskiego oraz podkarpackiego, jak również tabor innych operatorów. Dzięki temu spółka zwiększy przychody z innych źródeł niż sprzedaż biletów.

– Realizacja inwestycji wpisuje się w strategię Polregio, jaką jest osiągniecie długoterminowej przewagi konkurencyjnej poprzez zwiększenie efektywności kosztowej w zakresie utrzymania i napraw nowoczesnych pojazdów kolejowych. Dzięki niej, spółka zwiększy potencjał do rozwoju zarówno w realizacji umów PSC w południowo-wschodniej Polsce, jak i działalności komercyjnej – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio SA.

Rozbudowa zaplecza technicznego Polregio w Skarżysku-Kamiennej jest strategicznym zadaniem inwestycyjnym, wynikającym z podpisanej z Województwem Świętokrzyskim umowy na świadczenie usług publicznych w zakresie przewozów pasażerskich do 2030 roku. Inwestycje w punkty utrzymania taboru stanowią istotną część wartego łącznie nawet 7 mld wieloletniego planu inwestycyjnego Polregio. Większość z tej kwoty pochłonie zakup oraz modernizacja ok. 300 pociągów, natomiast równolegle spółka będzie modernizować swoje zaplecze techniczne.

Skarżysko-Kamienna ma być również bazą dla 27 elektrycznych autobusów Polregio, których rolą będzie dowożenie pasażerów do stacji kolejowych. Środki na zakup pojazdów mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy dla województwa świętokrzyskiego. Zakup autobusów elektrycznych pozwoli zmniejszyć emisję CO2 z transportu drogowego zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej o docelowej neutralności klimatycznej do 2050 r. Przewiduje się, że łączny koszt zakupu autobusów wyniesie ponad 132 mln zł brutto (wraz z instalacją infrastruktury technicznej do obsługi i eksploatacji autobusów elektrycznych).

 

Galeria

Aktualności

Padli ofiarą oszustwa „na pracownika banku”

Oszuści dzwoniąc do potencjalnych ofiar, często podają się za osobę reprezentującą bank, wyłudzają dane wrażliwe bądź nakłaniają do wykonania...

Polecamy