3.5 C
Kielce
środa, 1 maja, 2024
Strona głównaOświataW szkole w Brzezinach przez cały rok uczyli się oszczędzania energii

W szkole w Brzezinach przez cały rok uczyli się oszczędzania energii

Zobacz

Wszystko dzięki realizacji projektu „Jesteśmy EKO-logiczni”. W ramach ekologicznych działań innowacyjnych uczniowie przez cały rok mogli dowiedzieć się wszystkiego na temat źródeł energii i jej wykorzystania, a także oszczędzania. Zgłębiono też temat energii przyszłości.

Za nami nie łatwy rok pandemiczny, podczas którego większość roku szkolnego uczniowie zamiast w szkolnych ławach spędzili przed ekranami swoich monitorów. To jednak nie powstrzymało pedagogów Szkoły Podstawowej w Brzezinach od realizacji dodatkowego projektu pod hasłem „Jesteśmy EKO-logiczni”. – Jest to innowacja programowo-metodyczna skierowana do uczniów klas IV-VIII, z którą ruszyliśmy już w 2019 roku. Jej zakończenie przewidzieliśmy na 2023 rok. Projekt został podzielony na trzy bloki tematyczne, realizowane w kolejnych latach. Pierwszy z nich przeprowadzony został pod hasłem „Mamy dowody na wielką moc wody”. W tym roku realizowaliśmy blok pod tytułem „Energię oszczędzamy, o klimat i środowisko dbamy”. W kolejnym roku będziemy poruszać temat recyklingu, a wszystko to odbędzie się pod hasłem „W recyklingu jest zasada – wszystko na coś się przerabia” – poinformowały Agnieszka Staszewska i Jolanta Krąż, autorki projektu „Jesteśmy EKO-logiczni”. Jak podkreślają, ta innowacja programowo-metodyczna jest odpowiedzią na konieczność zaangażowania szerokiej grupy osób w działania ekologiczne w związku z narastającymi problemami globalnymi. – To także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego. Główną przyczyną opracowania innowacji z dziedziny ekologii była potrzeba umożliwienia uczniom świadomego udziału w różnorodnych działaniach na rzecz środowiska – tłumaczą autorki innowacji programowo-metodycznej.

Zajęcia innowacyjne w brzezińskiej szkole prowadzone są w ramach zajęć obowiązkowych z przyrody, biologii, geografii, matematyki lub innych przedmiotów, a także zajęć Koła Przyrodniczego oraz wydarzeń i imprez okolicznościowych. – Celem projektu jest przede wszystkim poszerzenie zagadnień dotyczących ekologii realizowanych na lekcjach. Zgodnie z założeniami, ma on kształtować świadomości ekologiczną nie tylko uczniów, ale i całego środowiska lokalnego. W pierwszym roku realizacji projektu prowadziliśmy zintegrowane działania w zakresie edukacji ekologicznej w szkole z wykorzystaniem zasobów pracowni przyrodniczej. W tym roku, ze względu na pandemię w głównej mierze musieliśmy przenieść nasze działania do przestrzeni wirtualnej. Na platformie Teams w zakładce „Cała szkoła” zostały udostępnione materiały w postaci prezentacji, linków do portali internetowych i filmów dotyczących zagadnień związanych z produkcją i oszczędzaniem energii. Odbyły się lekcje tematyczne, w trakcie których uczniowie zapoznali się ze źródłami pozyskiwania energii, sposobami jej oszczędzania oraz nowinkami technologicznymi z zakresu poszukiwania i wykorzystania alternatywnych źródeł energii. Przeprowadzone zostały działania promocyjne związane ze Światowym Dniem Obniżania Kosztów Energii i Międzynarodowym Dniem Oszczędzania Energii. Uczniowie przygotowali prezentacje w programie Power Point na temat sposobów oszczędzania energii oraz ulotki dla rodziców promujące domowe sposoby oszczędzania energii, a członkowie koła przyrodniczego nakręcili film „Skąd się bierze czysta energia” z wykorzystaniem modeli z pracowni przyrodniczej. Natomiast w ramach Koła Matematycznego uczniowie wykonali symulacje obliczeniowe „Ile rocznie kosztuje prąd?” – wymieniają Agnieszka Staszewska i Jolanta Krąż, autorki innowacji programowo-metodycznej.

Zwieńczeniem tegorocznych działań był konkurs dla uczniów przeprowadzony pod hasłem „Energoekolog”. Jego zwycięzcą został Wiktor Pietruszka z klasy 7a. – W następnym roku szkolnym będziemy realizować moduł trzeci, czyli zgłębimy temat odpadów, a wszystko to pod hasłem „W recyklingu jest zasada – wszystko na coś się przerabia” – mówi Agnieszka Staszewska. – Dzięki temu projektowi chcemy zachęcać i motywować uczniów do właściwych zachowań i podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego. Ekologia, szczególnie w dzisiejszych czasach, to niezwykle istotna kwestia – podsumowuje Jolanta Krąż.

Agnieszka Olech

Aktualności

Ćwiczenia „Intruz 2024”

Nielegalne laboratorium w jednym z pomieszczeń budynku po dawnym szpitalu MSWiA, a w nim substancje chemiczne, potencjalny przestępca i...

Polecamy