Na niemal całej długości nowo budowanej wschodniej jezdni obwodnicy Morawicy ułożona została przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Do wykonania pozostało połączanie tej jezdni z obecną drogą krajową nr 73 na końcu budowanego odcinka, a także wybudowanie skrzyżowania nowej jezdni z ulicą Żurawią w Piasecznej Górce. Prace na skrzyżowaniu planowane są od przyszłego tygodnia. Na czas robót skrzyżowanie zostanie zamknięte, a lokalne objazdy poprowadzone zostaną przez Bieleckie Młyny i Bilczę.
Ponadto wykonano około 95 ekranów akustycznych przy jezdni wschodniej, trwa montaż barier energochłonnych i masztów pod oświetlenie. Kontynuowane jest układanie ostatniej warstwy ścieralnej nawierzchni na drogach dojazdowych po stronie wschodniej ciągu głównego obwodnicy. Zakończyły się także prace przy kanalizacji deszczowej w pasie rozdziału między jezdniami – nową i istniejącą. Aktualnie prowadzone są próby szczelności kanalizacji. W wyjątkowych przypadkach mogą one skutkować krótkotrwałymi zmianami organizacji ruchu na jezdni zachodniej.
W okresie wakacyjnym wykonawca planuje przełożenie ruchu z istniejącej drogi krajowej nr 73 na nową wschodnią jezdnię obwodnicy i rozpoczęcie prac przy przebudowie istniejącej jezdni zachodniej. Pierwsze prace przy budowie dróg dojazdowych po zachodniej stronie obwodnicy już się rozpoczęły. Jeszcze w lipcu planowane jest udostępnienie kładki dla pieszych w Bilczy. Obiekt został wybudowany na dwa lata przed umownym terminem zakończenia inwestycji. Kładka zostanie oddana dużo wcześniej w trosce o bezpieczeństwo pieszych, a także z uwagi na zapewnienie możliwie jak największej płynności ruchu na odcinku drogi 73 w warunkach toczącej się budowy.
Pierwszy etap obwodnicy Morawicy to inwestycja za około 78 mln złotych realizowana od 2018 roku w trybie projektuj i buduj, dlatego wykonawca – konsorcjum z liderem Mostostal Warszawa – najpierw przystąpił do wykonania optymalizacji projektowych, a po uzyskaniu stosownych decyzji do robót budowlanych. W I etapie obwodnica Morawicy budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko-Zdrój i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstanie po wschodniej stronie tej istniejącej, a po przełożeniach ruchu prawa jezdnia zostanie przebudowana. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Zgodnie z umową planowane zakończenie inwestycji to pierwsza połowa 2022 roku. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.