Mieszkaniec Staszowa stracił blisko 40 000 złotych, po tym jak zadzwonili do niego przestępcy podający się za pracowników jednego z banków i polecili zainstalowanie aplikacji na telefon. Niestety, mężczyzna wykonywał wszystkie polecenia oszustów, będąc przekonanym, że rozmawia z przedstawicielami banku. W ten sposób stracił dużą sumę pieniędzy.
W miniony poniedziałek 43- letni mieszkaniec miasta odebrał telefon od mężczyzny z akcentem zagranicznym, który podał się za pracownika banku. 43- latek poinformował rozmówcę, że nie rozumie go i prosi o rozmowę z osobą polskojęzyczną. Wówczas przełączony został do kobiety, która poinformowała go, że miała miejsce próba włamania na jego konto i zaciągnięcia pożyczki, ale bank zablokował wniosek. Nieufny początkowo mężczyzna, zapytał rzekomą konsultantkę w jaki sposób ktoś mógł wejść na jego rachunek bankowy. W odpowiedzi usłyszał, że mogło do tego dojść, gdy wykonywał zakupy przez niezabezpieczone strony internetowe. W trakcie rozmowy kobieta zaproponowała mężczyźnie ściągniecie aplikacji i zainstalowanie jej na telefon, co uczynił. Na pobraną aplikację przychodziły kody autoryzacyjne, które 43-latek przekazywał rozmówczyni. Ta wówczas zapewniła go, że jego telefon jest w pełni bezpieczny, po czym poinformowała, że skontaktuje się z nim jej kolega z bankowości internetowej celem przekazania mu informacji dotyczącej tego w jaki sposób doszło do złożenia wniosków o przyznanie pożyczki. Po chwili zadzwonił anonsowany informatyk, który powiedział, że osobą zamieszaną w oszustwo jest prawdopodobnie pracownik banku współpracujący z inną osobą, a w związku z tym, że na jego konto przelana została kwota 60 000zł, mężczyzna musi z powrotem środki te przelać na konto wskazanej osoby oraz banku, by sprawdzić, który z pracowników zamieszany jest w oszustwo. W efekcie końcowym mężczyzna wykonał przelewy na kwotę bliską 40 000zł. Po kilku minutach do 43- latka zadzwonił prawdziwy już konsultant wypytując czy ostatnie wykonane przelewy są dla znanej mu osoby, ale mężczyzna telefon ten zignorował. Po tym połączeniu mężczyzna w Internecie sprawdził aplikację, która polecono mu pobrać i wówczas zorientował się, że padł ofiara oszustwa.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować policję.
Opr. JSz
Źródło: KPP w Staszowie