Zagubienie lub kradzież dowodu osobistego, paszportu czy innego dokumentu, na którym znajdują się dane osobowe doprowadzić może do bardzo poważnych konsekwencji, głownie finansowych o których najczęściej dowiadujemy się w chwili, kiedy do naszych drzwi zapuka komornik lub otrzymamy ponaglenie z banku o niespłaconej racie kredytu. Posiadanie kompletu danych innej osoby to prosta droga do możliwości popełnienia przestępstwa na czyjąś szkodę. Pamiętaj, aby zastrzegać swój dowód osobisty w przypadku jego utracenia.
W przypadku utraty dokumentu tożsamości czas odgrywa kluczową rolę. Często o tym, że nie mamy dowodu osobistego orientujemy się nawet kilka dni po jego utracie. Co należy wtedy zrobić? Natychmiast zastrzec dokument, można to zrobić na kilka sposobów, np. w systemie dokumenty zastrzeżone w banku, w którym mamy konto lub w innym banku, który wskazany jest na liście – http://dokumentyzastrzezone.pl/lista-bankow-zastrzegajacych-dokumenty-od-wszystkich-osob/. Nie ma konieczności zgłaszania utraty we wszystkim bankach, w których mamy konta, wystarczy zrobić to w jednym miejscu a wszystkie placówki otrzymają taką informację automatycznie. O utracie dokumentu musisz powiadomić bank nawet w przypadku, kiedy nie posiadasz konta w żadnym z nich. Uchroni Cię to przed założeniem konta z użyciem twoich danych lub wzięciem pożyczki. Możesz również osobiście pójść do placówki banku, gdzie dokonasz zgłoszenia. Kolejnym krokiem będzie powiadomienie o utracie blankietu urzędu miasta lub gminy czy urzędu konsularnego i wyrobienie nowego dokumentu. Natomiast jeżeli okoliczności utraty dokumentów wskazują na to, że mogły zostać ukradzione to wtedy niezwłocznie powinieneś zgłosić się do najbliższej jednostki Policji i złożyć stosowne zawiadomienie. Wystarczy, że powiesz osobie przyjmującej cię w jednostce policji o tym, z jaką sprawą przychodzisz a ta wyjaśni ci jakie będą dalsze procedury. Nie musisz mieć gotowego pisma ze sobą.
Co w przypadku, kiedy znajdziesz dokument należący do innej osoby? Jeśli to możliwe niezwłocznie zwróć go właścicielowi. W innym wypadku zwróć go do urzędu, który dokument wydał w celu jego unieważnienia lub do najbliższego urzędu miasta czy gminy lub jednostki Policji.
Podobnie sprawa ma się w przypadku zagubienia karty płatniczej. Tutaj na pomoc przyjdzie infolinia twojego banku. Zadzwoń i powiadom o utracie i konieczności zablokowania możliwości korzystania z niej.
Za unieważnienie dokumentów nic nie zapłacisz.
Opr. KCW
Źródło: KPP Opatów