Miasto i Gmina Morawica wspólnie z czterema gminami powiatu kieleckiego podpisała umowę z Przedsiębiorstwem Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. w Promniku na zagospodarowanie odpadów komunalnych. Niebawem gmina rozstrzygnie także przetarg na odbiór i transport odpadów. Po jego rozstrzygnięciu będzie wiadomo ile mieszkańcy zapłacą za wywóz śmieci. Nowe stawki będą obowiązywały od lipca bieżącego roku.
Do końca czerwca 2020 roku obowiązuje zawarta w 2017 roku umowa na odbiór i transport odpadów pomiędzy Miastem i Gminą Morawica a firmą Fart Bis. – W poprzednich latach wyłanialiśmy firmę, która była odpowiedzialna zarówno za odbiór od mieszkańców śmieci, ich transport a także zagospodarowanie. Podpisana w 2017 roku umowa obowiązuje do końca czerwca 2020 roku. Niemniej jednak, w międzyczasie wzrosła cena za odbiór i wywóz odpadów. Spowodowane było to wprowadzeniem przez rząd i parlament zmian w przepisach prawa dotyczących zbierania i zagospodarowania odpadów, które między innymi nakładały dodatkowe obowiązki na firmy działające w branży. Do tego doszły inne elementy związane ze wzrostem wynagrodzeń, zwiększeniem stawek opłat za składowanie odpadów na składowiskach czy ogólnym wzrostem cen niektórych usług. Wszystko to spowodowało, że z rynku zaczęły znikać firmy dotychczas działające w tej branży, a ceny oferowane za zagospodarowanie odpadów w nowych przetargach wzrosły drastycznie, często nawet o 100%. W efekcie Gminy zaczęły podnosić stawki opłat pobieranych od mieszkańców, aby sfinansować rosnące po przetargach koszty, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami samorząd nie może dokładać do tego własnych środków, a system odbierania odpadów w całości powinni finansować ci, którzy wytwarzają śmieci. Stąd w 2019 roku obserwowaliśmy drastyczne, często nawet ponad stuprocentowe podwyżki opłat pobieranych od mieszkańców w ościennych gminach. Na terenie Miasta i Gminy Morawica, po długiej batalii z firmą Fart Bis, w efekcie doszło do ugody sądowej, czego wynikiem był wzrost cen w roku 2019 o 27 procent – przypomniał burmistrz Miasta i Gminy Morawica, Marian Buras.
W związku z kończącą się 30 czerwca bieżącego roku umową z firmą Fart Bis Gmina musi wyłonić nowego wykonawcę. Podobnie jest w wielu innych gminach powiatu kieleckiego. W związku z tym doszło tutaj do współdziałania pomiędzy pięcioma gminami w celu ogłoszenia wspólnego przetargu na zagospodarowanie odpadów komunalnych wytwarzanych przez mieszkańców. Przetarg pn. „Zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie 5 Gmin położonych w powiecie kieleckim” Gmina Morawica ogłosiła wspólnie z czterema innymi samorządami: Bodzentynem, Sitkówką-Nowiny, Masłowem i Zagnańskiem. Przetarg ten wygrało Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. w Promniku.
Umowa pomiędzy pięcioma gminami a PGO w Promniku została podpisana 19 maja. W podpisaniu umów uczestniczyli: Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami Sp. z o. o. w Promniku Mirosław Banach, Wójt Gminy Masłów Tomasz Lato, Burmistrz Miasta i Gminy Bodzentyn Dariusz Skiba, Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Morawica Marcin Dziewięcki, Wójt Gminy Sitkówka-Nowiny Sebastian Nowaczkiewicz, Wójt Gminy Zagnańsk Wojciech Ślefarski, Dyrektor Kancelarii Prezydenta Bogdana Wenty Sławomir Stachura, Alojzy Jakubik reprezentujący Kancelarię Prawną oraz skarbnicy gmin podpisujących umowy.
Umowa pomiędzy Miastem i Gminą Morawica a Przedsiębiorstwem Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. w Promniku została zawarta na okres od 1 lipca 2020 roku do 30 czerwca 2021 roku i opiewa na łączną kwotę 1 milion 166 tysięcy 832 zł. Oprócz zagospodarowania odpadów konieczne jest także wyłonienie wykonawcy, który zajmie się zbiórką odpadów od mieszkańców i transportem do PGO w Promniku. – Przetarg już ogłosiliśmy, a otwarcie ofert jest przewidziane w tym tygodniu – mówi zastępca burmistrza Miasta i Gminy Morawica, Marcin Dziewięcki.
Dopiero po rozstrzygnięciu tego przetargu okaże się ile tak naprawdę mieszkańcy będą płacić za śmieci w nadchodzącym czasie. Przypomnijmy, że na wysokość opłat składa się odbiór i transport, jak również zagospodarowanie odpadów. Ostateczną wysokość stawek opłat za śmieci, jakie będą obowiązywały od 1 lipca bieżącego roku, poznamy dopiero po wybraniu w drodze przetargu firmy odpowiadającej za odbiór i transport śmieci do PGO.
Agnieszka Olech
fot. Artur Cieślak, UG Zagnańsk