Rusza tegoroczny program usuwania azbestu z terenu gminy Daleszyce. Burmistrz podpisał umowę z wykonawcą zadania, który ma zutylizować aż 20tys. metrów kwadratowych groźnego dla zdrowia materiału.
W wyniku przeprowadzonego zamówienia publicznego na zadanie pn. „Realizacja programu usuwania azbestu z terenu Miasta i Gminy Daleszyce” 11 maja 2020r. burmistrz Dariusz Meresiński podpisał umowę z wykonawcą: firmą usługową HEN-POL z Woli Jachowej.
W myśl umowy, wykonawca ma dwa zadania: pierwsze to demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest z pokryć dachowych budynków mieszkalnych i gospodarczych w ilości szacunkowej ok. 6 tys. m kw., natomiast drugie polega na zebraniu już zdemontowanych materiałów, ich transport i unieszkodliwienie w ilości 14tys. m kw. Ponieważ podane powierzchnie mają charakter szacunkowy, nieznacznej zmianie może ulec zakres zamówienia.
Firma ma na terenie wskazanych nieruchomości zabezpieczyć materiały przed pyleniem azbestu do środowiska oraz przetransportować go na przystosowane do tego celu składowisko, gdzie azbest zostanie unieszkodliwiony. Jednocześnie wykonawca został zobowiązany do usunięcia ewentualnych szkód powstałych na terenie objętym robotami.
Nieruchomości, z których odebrany zostanie eternit, typowane są na podstawie kolejności wniosków składanych przez mieszkańców gminy Daleszyce.
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Daleszyce, jaki daleszyccy radni przyjęli na sesji Rady Miejskiej 29 kwietnia 2020r, jest przewidziany na lata 2019-2025. Zakończenie tegorocznych prac przewidziano na połowę września 2020 r.
Koszt realizacji zadania oszacowano na nieco ponad 99tys. zł. Zadanie będzie sfinansowane częściowo z budżetu gminy przy współudziale środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.