Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Grzymałkowie mogli poczuć się jak prawdziwi badacze. Wszystko to za sprawą przeprowadzonych tu edukacyjnych warsztatów w ramach projektu „Świat młodych badaczy”. Eksperymenty naukowe przypadły dzieciom do gustu, a część z nich zdeklarowała nawet chęć zostania naukowcem.
I taki był przede wszystkim cel warsztatów, które zostały poprowadzone dla uczniów klas drugich i trzecich Szkoły Podstawowej w Grzymałkowie. – Zadaniem warsztatów edukacyjnych jest wzbudzenie w dzieciach ciekawości w zakresie mechanizmów, które rządzą naszą rzeczywistością, a przez to zaszczepienie w nich zainteresowania światem nauki – mówili edukatorzy prowadzący warsztaty.
Jak poinformowali, „Świat Młodych Badaczy” jest autorskim, międzynarodowym projektem edukacyjnym firmy Henkel. Skierowany jest on do uczniów klas drugich, trzecich i czwartych szkół podstawowych. Projekt ruszył już w 2011 roku w Niemczech, a od tamtego czasu jest realizowany w Argentynie, Rosji, Irlandii i Turcji. Od 2016 roku projekt prowadzony jest także we Włoszech i w Polsce. W naszym kraju program swoim zasięgiem objął już kilkadziesiąt szkół.
Tym razem trafił on także do Szkoły Podstawowej w Grzymałkowie. Uczniowie dostali specjalne fartuchy, okulary i zestawy probówek, a także instrukcję do przeprowadzenia eksperymentów. Jak się okazało, interaktywne i niezwykle atrakcyjne warsztaty to coś więcej niż tradycyjne szkolne laboratorium. – Uczniowie musieli sami rozpoznać substancje i odmierzyć składniki potrzebne do przeprowadzenia eksperymentu badawczego. Podczas 90-minutowych warsztatów „Słodko – czyli kwaśno” prowadzonych przez edukatorów, dzieci wykonywały nieskomplikowane eksperymenty badawcze. Trzeba przyznać, że z wielkim zainteresowaniem obserwowali i wnioskowali, jaki wpływ na skorupkę jajka wywiera kwas oraz pasta do zębów. Dzieci odmierzały i mieszały potrzebne składniki. Miały też możliwość zadawania pytań i snucia hipotez. Bez wątpienia wszyscy mogli poczuć się jak prawdziwi badacze w laboratorium – relacjonują nauczyciele Szkoły Podstawowej w Grzymałkowie.
Uczniowie z zaciekawieniem obserwowali efekty eksperymentów. Zadawali mnóstwo pytań, ale też sami próbowali szukać na nie odpowiedzi. Warto zaznaczyć, że wszystkie materiały dydaktyczne przygotowali specjaliści w zakresie edukacji i rozwoju, a zawartość merytoryczna projektu odpowiada głównym obszarom badawczym firmy Henkel. – Te niezwykłe i atrakcyjne zajęcia bez wątpienia rozbudziły u dzieci zainteresowanie światem nauki. Naszym zdaniem pozytywnie wpłyną one na jakość i poziom edukacji naszych uczniów – przyznali nauczyciele, a sami uczniowie byli na tyle zainteresowani eksperymentami, że część z nich zadeklarowała nawet chęć pozostania badaczami.