3.5 C
Kielce
piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościUczniowie szkół z Brynicy i Łosienia zgłębiali tajniki ekonomii

Uczniowie szkół z Brynicy i Łosienia zgłębiali tajniki ekonomii

Zobacz

Wszystko w ramach ogólnopolskiego projektu „Ferie z ekonomią II”, do którego zakwalifikowały się obie szkoły. Przez tydzień ferii zimowych uczniowie poszerzali swoją wiedzę ekonomiczną, uczyli się przedsiębiorczości i zarządzania finansami, a nawet rozwijali umiejętności w zakresie bankowości. Teraz mają dwa miesiące na stworzenie modelu biznesowego własnej firmy. Najlepsi odwiedzą Centrum Pieniądza NBP w Warszawie, a także wezmą udział w profesjonalnych warsztatach ekonomicznych.

Organizatorem projektu, do którego zakwalifikowały się dwie piekoszowskie szkoły jest Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej przy wsparciu Narodowego Banku Polskiego. „Ferie z ekonomią” to dodatkowe zajęcia z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości. Jest to już druga edycja projektu adresowanego do uczniów klas VII-VIII, a realizowana jest na terenie pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.

W ramach projektu uczniowie szkół z Brynicy i Łosienia przez tydzień ferii zimowych poszerzali wiedzę w zakresie ekonomii. Celem projektu jest rozbudzenie w uczniach przedsiębiorczości. W trakcie jego trwania uczyli się planowania i zarządzania finansami zarówno osobistymi, jak i firmowymi. Zapoznali się także z rolą banku i funkcji pieniądza. A wszystko to było przedstawione w niezwykle przyjazny sposób.

Ekonomia może być łatwa i przyjemna

Uczniowie brali udział w grach symulujących działanie rynku owoców, czy produkcję książek. – Mieli możliwość nauki poprzez zabawę. Prowadząc gry ekonomiczne uczyli się podstawowych pojęć i zasad ekonomii, panowania nad domowymi finansami i podstaw prowadzenia własnej firmy. Zajęcia wzbogacone były krótkimi filmami rysunkowymi dotyczącymi ekonomii – wymienia Magdalena Chamerska, nauczycielka SP w Łosieniu, która prowadziła tu zajęcia wraz ze studentem Patrykiem Burasem.

Równie ciekawie było w szkole w Brynicy. Były testy ekonomiczne, czy gra w sprzedaż jabłek po jak najwyższej cenie. Kupujący natomiast musieli wynegocjować jak najniższą cenę. Uczniowie skrupulatnie zapisywali wyniki na kartce, a następnie podliczali zyski i straty. – Wszystkie zajęcia z ekonomii są świetne. Dowiadujemy się na nich wielu bardzo interesujących rzeczy. Tą wiedzę z całą pewnością wykorzystamy w przyszłości – zgodnie zapewniają uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Brynicy.

Poznali funkcjonowanie banków od środka

W ramach projektu grupy z obu szkół pojechały do oddziału banku Pekao S.A. w Kielcach oraz Narodowego Banku Polskiego. Bankowcy przedstawili uczniom nowoczesne produkty bankowe oparte na operacjach wykonywanych drogą elektroniczną przez Internet. Uczniowie obejrzeli też banknoty, a z przedstawionej prezentacji dowiedzieli się między innymi jak wyglądał pierwszy telefon dotykowy. Następnie przyszedł czas na quizy, czyli test potwierdzający wzrost ich wiedzy ekonomicznej. Najlepsi otrzymali w nagrodę słuchawki. Do rąk słuchaczy trafiły też przydatne gadżety i materiały ekonomiczne. Podczas wizyty w NBP uczniowie poznali historię pieniądza, a także wysłuchali, czym zajmuje się NBP i jaką pełni rolę.

Z wizytą u lokalnych przedsiębiorców

W ramach zajęć ekonomicznych uczniowie odwiedzili również lokalnych przedsiębiorców. Grupa ze szkoły w Łosieniu gościła w Zakładzie Przetwórstwa Mięsnego Ryszard Hochel. – Wszyscy z zaciekawieniem słuchali opowieści Pani Ewy Cisowskiej Pełnomocnik Zarządu, która w sposób szczegółowy i barwny opowiedziała o działalności gospodarczej, a także odpowiedziała na wiele pytań. Uczniowie dowiedzieli się o historii firmy, o działach, jakie funkcjonują w przedsiębiorstwie, o kontrolach, jakim firma podlega, licznych przepisach i warunkach, jakie trzeba spełnić, aby zajmować się produkcją żywności – wymienia nauczyciel, Magdalena Chamerska. Uczniowie z Brynicy odwiedzili Zakład Piekarniczo-Cukierniczy państwa Kosińskich z Piekoszowa. – Tam zobaczyli krok po kroku jak powstaje chleb, czy słodkie bułki, a także inne pyszne wypieki. Ale to nie wszystko. Dowiedzieli się także ile wynosi miesięczny koszt utrzymania piekarni oraz cukierni – mówi Agnieszka Ciołak, koordynator projektu z ramienia Szkoły Podstawowej w Brynicy.

Drugim etapem projektu będzie opracowanie modelu biznesowego własnej firmy. Uczniowie mają na to dwa miesiące czasu. Finał konkursu odbędzie się na przełomie maja i czerwca. Wtedy też poznamy laureatów najlepszych biznesplanów. Poza laureatami, wyłonionymi przez Komisję Konkursową, uczniowie, uczestniczący w projekcie, mają też możliwość wzięcia udziału w konkursie na najlepszy blog ekonomiczny. Zwycięscy zostaną zaproszeni na wizytę w Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka w Warszawie, a także wezmą udział w profesjonalnych warsztatach ekonomicznych.

Galeria

Aktualności

Polecamy