Zakluczenie, domowięzienie, szlabowanie, strefowanie, zarazidło, czy dziwnostan – te i wiele innych oryginalnych sformułowań określających lockdown i covid wymyślili uczniowie Szkoły Podstawowej w Łosieniu biorący udział w konkursie przeprowadzonym w ramach tegorocznego Tygodnia Kultury Języka. Odbył się on pod hasłem „Przejrzysty ojczysty. Przez młodomowę do współczesnej kultury”.
Tegoroczna edycja XXIX Tygodnia Kultury Języka odbyła się w dniach od 15 do 20 marca i w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Łosieniu została połączona z obchodami Roku Lema pod nazwą: „Lem 2021. Widziałem przyszłość”. Sejm RP ustanowił go z okazji setnej rocznicy urodzin najwybitniejszego przedstawiciela polskiej fantastyki i jednego z najpoczytniejszych pisarzy science-fiction na świecie, autora m.in.: „Astronautów”, „Bajek robotów”, „Cyberiady” czy „Solaris”.
Celem przedsięwzięcia było stworzenie uczniom z klas IV–VIII możliwości uczestnictwa w ciekawych spotkaniach z językiem polskim poprzez różnorodne formy. – Nauczyciele humaniści w ramach obchodów tegorocznego Tygodnia Kultury Języka zrealizowali wiele ciekawych działań. Przeprowadzono między innymi lekcje na temat twórczości Stanisława Lema i literatury science fiction. Uczniowie mieli również okazję wykazać się artystycznie, przygotowując projekt okładek wybranych dzieł pisarza, które posłużyły potem do wykonania gazetki ściennej na szkolnym korytarzu – mówi Elżbieta Pałos ze Szkoły Podstawowej w Łosieniu.
Podczas wydarzenia uczniowie mieli okazję zapoznać się bliżej z dokonaniami Stanisława Lema, interpretując jedną z jego bajek pod tytułem „O maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła”. Uczniowie klasy VI wykazywali się znajomością żargonu uczniowskiego poprzez redagowanie zabawnych dialogów w tej odmianie językowej. Nie zabrakło też wielu konkursów. Odbył się konkurs literacki pod hasłem: „Mistrz zwięzłej i precyzyjnej wypowiedzi”, który polegał na streszczeniu wybranej „Bajki robotów” Stanisława Lema z wykorzystaniem młodomowy. Był też konkurs plastyczno-literacki pod tytułem „Łosień 2121 – kapsuła czasu”, inspirowany oczywiście twórczością Stanisława Lema. W jego ramach uczniowie na lekcjach techniki wykonali rakiety kosmiczne.
Wyjątkowo ciekawie było podczas lekcji języka angielskiego, kiedy to ósmoklasiści mogli zapoznać się z terminami z fantastyki naukowej. Stworzyli też „Bank słówek science fiction” oraz wykonali plakat, prezentujący poznane przez nich słownictwo, który umieścili na gazetce ściennej na szkolnym korytarzu. Podczas Tygodnia Kultury Języka powstawały też różnego rodzaju prezentacje multimedialne o życiu i twórczości Stanisława Lema. Poza tym, uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością podczas konkursu na najciekawsze polskie odpowiedniki słów: lockdown i covid. Bez wątpienia do najbardziej oryginalnych sformułowań można zaliczyć: zakluczenie, domowięzienie, człowiekoblokada, szlabowanie, strefowanie, zastopowaniec, zamrożenie-epoka lodowcowa czy też pandozaraza, nowozaszczepka, dezynfekodystansowiec, megabezsilność, zarazomaskownik, zarazidło i dziwnostan. – Obyśmy jak najszybciej nie musieli już wcale używać tych określeń – mówią zgodnie uczniowie z Łosienia, którzy jednocześnie apelują o zachowanie rozwagi, dystansu i o noszenie maseczek. – Tylko wspólnie możemy zastopować szerzącą się pandemię – dodają.