Nowe podłogi, ściany korytarzy szkolnych i wnętrza sal, a nawet nowe meble. Wszystko dzięki współpracy pomiędzy samorządem gminnym, dyrekcją piekoszowskiej placówki, nauczycielami i przede wszystkim rodzicami, którzy przychodzą tu każdego dnia popołudniami, a nawet w soboty, aby przenosić rzeczy, szpachlować, malować, sprzątać i skręcać meble. Dzięki tym działaniom, dwustu przedszkolaków i 150 najmłodszych uczniów wróci w nowym roku szkolnym do całkowicie odnowionych i nowoczesnych wnętrz.
Początek wakacji w Szkole Podstawowej w Piekoszowie przyniósł ze sobą początek ważnych zmian. W związku ze zwiększoną liczbą oddziałów przedszkolnych konieczna była reorganizacja we wnętrzach placówki. Po wielkich zmianach przedszkolaki zajmą parter i I piętro segmentu „E” natomiast uczniowie klas I-III zajmą piętro drugie.
Prace związane z remontem i adaptacją pomieszczeń po klasach szkolnych dla dziewięciu oddziałów przedszkolnych, do których uczęszczać będzie około 210 maluchów ruszyły w drugiej połowie czerwca. Zadanie wcale nie należało do najłatwiejszych. Trzeba było tak zaplanować rozkład klas, aby zarówno przedszkolaki, jak i uczniowie najmłodszych klas I-III byli w jednym segmencie. Pod uwagę konieczne było także wzięcie wzrostu liczby dzieci przedszkolnych. – Trzeba było wszystko dobrze rozplanować – przyznaje wicedyrektor Szkoły Podstawowej w Piekoszowie, Marzena Zbroszczyk, która była koordynatorem całego przedsięwzięcia.
Z pomocą przyszli rodzice
Władze gminy zabezpieczyły środki na niezbędne narzędzia i materiały, jak farby, czy szpachle. Rozplanowano podział klas i zakupiono materiał. Brakowało tylko rąk do pracy. Nauczyciele przedszkola i klas I-III zwrócili się z prośbą o pomoc do rodziców, a ci nie zawiedli. – Z pomocą przyszli nam rodzice – potwierdza wicedyrektor Szkoły Podstawowej w Piekoszowie, Marzena Zbroszczyk, która była koordynatorem całego przedsięwzięcia. – Praca społeczna przebiegała w różny sposób. Jedni wzięli urlopy i pracowali z nami przez cały dzień, inni przychodzili po południu. W soboty rodzice i nauczyciele ramię w ramię pracowali w szkole od rana do wieczora – mówi wicedyrektor, Marzena Zbroszczyk, czuwająca nad wszystkim i nadzorująca wszelkie działania związane z wielkim remontem.
Prace trwały od rana do wieczora
Wakacje w pełni, a prace w szkole w Piekoszowie idą pełną parą. Z pomieszczeń, gdzie swoją siedzibę będzie miało przedszkole, w pierwszej kolejności wyniesiono stare meble i ławki. Odnowiono tu ściany, zerwano starą boazerię, zrobiono wylewkę, a następnie ruszyły prace związane z wykonaniem nowoczesnych i łatwych w utrzymaniu czystości kolorowych podłóg, na które przeznaczono 60 tysięcy złotych. W wyremontowanych salach staną nowe meble zakupione za kwotę 40 tysięcy złotych. Kolejne 40 tysięcy przeznaczono na wykonanie podłóg w części, gdzie będą mieściły się klasy I-III, które zostaną przeniesione w miejsce zlokalizowanych tu wcześniej innych pracowni przedmiotowych. Skrzydło przeznaczone dla przedszkolaków i najmłodszych uczniów już niebawem całkowicie zmieni swoje oblicze. – Wnętrza będą przyjemne i zachęcające do nauki. To bardzo ważne w początkowym etapie edukacji – przyznaje dyrekcja placówki.
Sale dla najmłodszych uczniów zupełnie zmienią swoje oblicze
Na uwagę zasługuje fakt, że większość działań adaptacyjnych odbywa się za sprawą sponsoringu i wolontariatu rodziców dzieci uczęszczających do placówki. – Przychodzą popołudniami i w soboty, przenoszą sprzęty, malują ściany i skręcają meble – wymienia dyrektor Przedszkola Marzena Zbroszczyk, która niezależnie od pory dnia i dnia tygodnia osobiście dba o to, aby chęci pracujących nauczycieli i rodziców zostały dobrze wykorzystane. – Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, którzy wraz z rodzinami podczas wakacji przychodzą i wspólnie z rodzicami pomagają przy urządzaniu sal już dziś można z dumą powiedzieć, że nowy rok szkolny będzie dla piekoszowskich przedszkolaków wielkim pozytywnym zaskoczeniem. Tak wielu zmian i tylu środków finansowych tak dobrze i szybko wykorzystanych od bardzo dawna w tutejszej placówce nie było – podkreśla wójt gminy Piekoszów, Zbigniew Piątek, który nie kryje podziwu nad aktywnym udziałem wszystkich zainteresowanych zmianą wizerunku i jakości przestrzeni edukacyjnej w szkole i Przedszkolu w Piekoszowie.
Samorząd, grono pedagogiczne i rodzice połączyli siły
Patrząc na prowadzone prace trzeba przyznać, że partycypacyjne planowanie i realizacja działań gminnego samorządu, mieszkańców, dyrekcji i nauczycieli piekoszowskiego przedszkola oraz szkoły na rzecz poprawy warunków edukacji dziś ogromnie zyskuje na znaczeniu. – Rosnące zaangażowanie rodziców piekoszowskich przedszkolaków i uczniów w sprawy publiczne otwiera obszar dialogu z samorządem lokalnym w kwestii publicznej edukacji. Pozwala to także na skuteczną współpracę z dyrekcją placówki i nauczycielami. Efektem tego dialogu jest stworzenie w Przedszkolu w Piekoszowie warunków opieki, wychowania i edukacji na miarę XXI wieku. Sale otrzymują nowe meble, podłogi, rolety oraz sprzęt i pomoce naukowe niezbędne do realizacji podstawy programowej, a także planu pracy zgodnego z kierunkami realizacji polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, jak chociażby rozwijanie kompetencji matematycznych, czy też rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości oraz kompetencji cyfrowych wychowanków. Dziś wspólna praca całego środowiska przynosi wspaniałe efekty – podkreśla wójt gminy Piekoszów, Zbigniew Piątek, który już teraz składa gorące podziękowania na ręce wszystkich zaangażowanych rodziców i nauczycieli. Wszystko wskazuje na to, że już 1 września ponad dwustu piekoszowskich przedszkolaków rozpocznie swoją edukację w zupełnie odmienionym i nowoczesnym Przedszkolu. W pięknie wyremontowanych salach zasiądzie też 150 uczniów klas I-III.
Warto też dodać, że na tym nie koniec zmian, jeśli chodzi o piekoszowskie przedszkole. Już wiadomo, że placówka pozyskała aż 300 tysięcy złotych dofinansowania Marszałka Województwa Świętokrzyskiego na utworzenie dziewiątego oddziału przedszkolnego oraz realizację projektu „TIKo-ludki w świecie natury”. W placówce realizowana będzie również kontynuacja innowacji Ruch w Naturze i jako jeden z pierwszych w Polsce program autorski związany z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju inspirowany pedagogiką Reggio Emilia.