3 czerwca, Anna Litwin, nauczycielka języka angielskiego, będąca koordynatorką projektu pt. Playground Fun- a European Day of Languages project”, otrzymała Krajową Odznakę Jakości. Uczniowską Krajową Odznaką Jakości zostało także nagrodzonych 16 najbardziej zaangażowanych młodych realizatorów projektu z klas piątych.
Po zakończeniu tego przedsięwzięcia, podjęte działania zostały poddane wnikliwej ewaluacji w zakresie następujących aspektów:
-
Innowacja pedagogiczna i kreatywność
-
Integracja z programem nauczania
-
Komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi
-
Współpraca pomiędzy szkołami partnerskimi
-
Wykorzystanie technologii
-
Rezultaty, wpływ i dokumentacja
Celem przyznawania Krajowej Odznaki Jakości jest wyróżnienie nauczycieli i szkół, których działania w ramach eTwinningu reprezentują wysoki poziom. Dla nauczycieli jest to uznanie ich pracy, dla uczniów- większa motywacja do prowadzenia zaplanowanych działań, a dla szkoły – publiczne potwierdzenie zaangażowania i dążenia do jakości oraz otwartość na współpracę europejską.
Odznaka jest przyznawana szkołom, w których praca nauczycieli i uczniów przebiegała na najwyższym krajowym poziomie, a same projekty wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością i ogromnym zaangażowaniem we współpracę europejską eTwinning.
Na czym polegała realizacja projektu?
„European Day of Languages Playground Fun Project” to przedsięwzięcie 13 nauczycieli z 7 różnych krajów europejskich, które zostało opracowane i wdrożone na potrzebę Europejskiego Dnia Języków. Poprzez zaproponowanie tematyki ulubionych gier i zabaw uczniów realizatorzy przedsięwzięcia mogli podzielić się informacjami na temat ulubionych gier oraz wypróbować w praktyce zabawy otrzymane ze szkół partnerskich. Uczniowie mieli okazję do osobistego przekonania się, jakie zabawy występują tylko w ich krajach, a jakie gry są takie same lub podobne u ich europejskich sąsiadów. Dodatkowym atutem naszego projektu było motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego poprzez zabawę oraz zachęcenie do rywalizacji w duchu fair play.
Dzięki wspólnej pracy szkół partnerskich z Europy stało się widoczne, że zabawy w chowanego, ruchowe (ganianie się i łapanie) oraz gry z użyciem elementów podskoków, klaskania i śpiewu są wszędzie tak samo popularne jak piłka nożna.
Trwałymi efektami współpracy w etwinningu jest książeczka „Playground Fun- a European Day of Languages Project”, zawierająca zasady gier i zabaw, filmy, prezentacje multimedialne oraz strona twinspace.
Innowacja ta promuje naukę języków obcych poprzez zabawę i łączy zagadnienia związane ze sportem, poszerza podstawę programową, promuje tworzenie zasobów dydaktycznych przy wykorzystaniu TIK. Jej sposób realizacji był nietypowy- dzięki programowi eTwinning Szkoła Podstawowa w Morawicy miała możliwość celebrowania Europejskiego Dnia Języków w oparciu o materiały wypracowane przez nauczycieli z 7 krajów oraz ich uczniów i porównania wyników pracy z wynikami partnerów. Postępy projektu były na bieżąco monitorowane przez koordynatorów szkolnych poprzez obserwację, analizę danych, udzieloną informację zwrotną na forum oraz ankietę ewaluacyjną.