3.5 C
Kielce
poniedziałek, 22 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościStowarzyszenie ASUMPT przy współpracy ze Szkołą Podstawową w Starochęcinach zrealizowało owocne projekty

Stowarzyszenie ASUMPT przy współpracy ze Szkołą Podstawową w Starochęcinach zrealizowało owocne projekty

Zobacz

„Kącik astronoma”, kino letnie, multisensoryczne lekcje języka angielskiego, warsztaty kreatywne czy atrakcje na linach to tylko niektóre z korzyści jakie zyskali uczniowie i przedszkolaki ze Starochęcin dzięki projektom zrealizowanym przez Stowarzyszenie ASUMPT wspólnie ze Szkołą Podstawową w Starochęcinach.

Jednym z projektów był „Z Orlenem do gwiazd” –  projekt edukacyjny zwracający uwagę na tematykę astronomii oraz jej związku ze środowiskiem naturalnym i ekologią. Działania skierowane były do dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w Starochęcinach. Dzięki temu przedsięwzięciu w szkole udało się stworzyć Kącik Astronoma, cykl edukacyjny o kosmosie oraz rodzinne kino o tematyce astronomicznej.

Współpraca Stowarzyszenia ASUMPT i Szkoły Podstawowej w Starochęcinach zaowocowała ciekawą inicjatywą, której celem było poszerzenie wiedzy dzieci i młodzieży na temat astronomii i jej powiązania z ekologią oraz promowanie niestandardowych metod nauczania.
Działania projektowe w głównej mierze opierały się na przygotowaniu „Kącika Astronoma”, który zlokalizowany został w szkole podstawowej i służy uczniom w celach edukacyjnych
i relaksacyjnych. Miejsce to, zaadaptowane na górnym korytarzu, zostało nazwane przez uczniów „Strefą Bujania w Obłokach”. Wyposażone zostało w nowoczesny teleskop, wygodne pufy i worki sako, drewniane stoliki, pięknie ilustrowane książki oraz albumy o tematyce astronomicznej, gry o kosmosie, a także mapę nieba. Projekt wzbogacony został o wydarzenia edukacyjne, podczas których uczestnicy uczyli się obsługi teleskopu, a także dowiedzieli się m.in.: czym jest czarna dziura, dlaczego ważna jest ochrona ciemnego nieba i jaki mamy na nią wpływ. Interesujące prezentacje tematyczne przygotował nauczyciel Pan Mariusz Chrabąszcz oraz studenci – wolontariusze Stowarzyszenia Impakt. Uczestnicy wzięli także udział w ogólnoświatowej akcji Globe at Night, polegającej na sprawdzeniu poziomu zanieczyszczenia światłem na nocnym niebie poprzez obserwacje i liczenie widocznych gwiazd. Dużym zainteresowaniem cieszyły się pokazy kina letniego, na których zaprezentowane zostały filmy związane z podróżami w kosmos.

Projekt „Z ORLENEM do gwiazd” został sfinansowany ze środków otrzymanych od Fundacji ORLEN w ramach programu „Moje miejsce na Ziemi”.

Od stycznia do czerwca stowarzyszenie w partnerstwie ze szkołą realizowało kolejny projekt, tym razem pn. „W małej szkole wielki świat – cykl nowatorskich warsztatów dla dzieci”. Głównymi celami projektu było: wyrównanie szans dzieci z terenów wiejskich w zakresie dostępu do pozaszkolnych zajęć edukacyjnych, wprowadzenie oferty efektywnych zajęć łączących w sobie różne dziedziny nauczania, promowanie nieformalnych metod zdobywania wiedzy i umiejętności wśród dzieci i młodzieży oraz wzrost świadomości społecznej w zakresie innowacyjnych metod nauczania.

W ramach projektu uczniowie korzystali z zajęć łączących przyrodę i fizykę, multisensorycznych lekcji języka angielskiego, wyjazdów na warsztaty kreatywne do instytucji kultury oraz zmagań na niskim parku linowym. Projekt cieszył się ogromnym zainteresowaniem uczniów, którzy korzystali z następujących aktywności:

  • Od przedszkola do profesora – Światło. Warsztaty dla przedszkolaków, które
    w najprostszy możliwy i adekwatny do wieku dzieci sposób, wyjaśniały im zjawiska przyrodnicze występujące w otaczającym nas świecie. Na zajęciach dzieci odkrywały i zgłębiały tajemnice światła. Program zaspokoił dziecięcą ciekawość, przyczynił się do poszerzenia wiedzy przyrodniczej, rozwinął aktywność poznawczą i analityczną, a zastosowana formuła warsztatów sprawiła, że dzieci oprócz zdobytej wiedzy były również uczestnikami wspaniałej naukowej zabawy. Zadaniem programu było przekazanie poprzez zabawę, pewnego elementarnego zakresu wiedzy potrzebnego do zrozumienia podstawowych zjawisk zachodzących w naszym świecie, czasami całkowicie niezrozumiałych dla starszych dzieci.
  • Fizyka dla Smyka.  Warsztaty naukowe dla klas I-VIII, które w bardzo prosty i przejrzysty sposób odkrywały przed uczniami tajemnice otaczającego nas świata. Podczas realizacji zajęć uczniowie uczestniczyli czynnie w przeprowadzanych eksperymentach jako asystenci Profesora Pytalskiego, a scenariusz pokazów został tak opracowany, aby oprócz aspektów edukacyjno – naukowych nie zabrakło wspaniałej zabawy z odrobiną humoru.
  • Angielskie bajanie – klasyka baśni multisensorycznie. Nauka języka angielskiego dla przedszkolaków i młodszych uczniów, w której rządzi wyobraźnia, multisensoryczne podejście do nauki języków obcych, opowiadanie bajek (m.in. „Jaś i Małgosia”, „Złotowłosa i trzy małe świnki”), elementy teatru, śpiewu, tańca, które pomagają dzieciom
    w przyswajaniu języka. W trakcie zajęć wykorzystywane były liczne narzędzia, pomoce naukowe, proste eksperymenty, rzeczy codziennego użytku, karty pracy, utwory wspomagające aktywne nauczanie.
  • Galeria pod lupą – zajęcia wyjazdowe. Kreatywne zajęcia organizowane przez Muzeum Narodowe w Kielcach łączyły ze sobą elementy historii, przyrody, sztuki. Wielotematyczne warsztaty przypadły do gustu uczniom, a pośród nich szczególnie następujące tematy: Pejzaż, czyli piękno kielecczyzny – Warsztaty plastyczne na podstawie przykładów pejzażu regionalnego, Warsztat botaniczny – W tajemniczym ogrodzie, Warsztat tkacki – Oko w oko z tapiserią. Po każdych zajęciach uczestnicy zabrali ze sobą do domu własnoręcznie wykonane prace tematyczne.
  • Pedagogika przygody. Niski park zawieszony został, zgodnie z metodą na wysokości około 50 cm nad ziemią, na drzewach przy szkole. Pozorna łatwość aktywności sprawiła, że uczestnicy chętnie zaczęli na nim ćwiczenia i podeszli do nich z dużym entuzjazmem. Działanie projektował i animował trener, a po zakończeniu aktywności podsumował z grupą zdobyte doświadczenia, starając się przełożyć refleksje uczestników z ćwiczeń na ich codzienne życie w szkole. Grze towarzyszyła historia fabularna dopasowana do celu zadania i odbiorcy. Wszystkie okoliczności i utrudnienia sprawiają, że grupa musi dokładnie przemyśleć jak przejść przez liny, aby było to dla wszystkich bezpieczne. Takie ustalenia wymagają negocjacji, empatii, strategicznego myślenia, dużej koncentracji, skupienia się na bezpieczeństwie swoim i grupy. Pokonanie przeszkody, podjęcie ryzyka, radość jaką przynosi wygrana lub refleksja z przegranej zbudowały nowe doświadczenia i pozytywnie wpłynęły na integrację uczniów.

Warsztaty i zajęcia prowadzone były przez: Pana Piotra Sołkiewicza z Fundacji Naukowe „Twórcze Myślenie”, Panią Edytę Pawłowską – trenerkę metody Angielskie Bajanie, Zespół Stowarzyszenia Integracja i Rozwój, Stowarzyszenia „Po sąsiedzku” oraz edukatorów z Muzeum Narodowego w Kielcach.

Projekt „W małej szkole wielki świat – cykl nowatorskich warsztatów dla dzieci i młodzieży” został sfinansowany ze środków otrzymanych od Fundacji PZU w ramach programu „Z PZU po lekcjach”.

Galeria

Aktualności

Siedmiu piekoszowskich pedagogów odebrało awanse na stopień nauczyciela mianowanego

Nie tylko uczą i pomagają uczniom rozwijać swoje umiejętności, ale także nieustannie podnoszą własne kompetencje. Tak można opisać nauczycieli...

Polecamy