Uprzywilejowana taksówka na porodówkę
Bądź bezpieczny w Internecie. Spotkanie z trzecioklasistami w Rykoszynie
Kielecki policjant znów na szczycie!
Chciał założyć konto na podrobiony dokument
Turniej Karate Kyokushin o Puchar Burmistrza Miasta i Gminy Morawica
Ścieżki questingowe już dostępne dla turystów
Powoli kończy się zima i można już zacząć planować wiosenne spacery i wycieczki. Znakomitym połączeniem aktywnego wypoczynku, dobrej zabawy, edukacji i możliwości samodzielnego odkrywania otaczającego nas świata jest questing. W Gminie Morawica, położonej w województwie świętokrzyskim zostały właśnie udostępnione dla mieszkańców i turystów nowe ścieżki questingowe.
Wydaje nam się, że znamy swoją miejscowość i okolicę, w której mieszkamy, ale okazuje się, że w natłoku obowiązków i codziennym pośpiechu nie zauważamy wielu rzeczy i nie dostrzegamy różnych detali. Z pozoru zwykłe, nieatrakcyjne elementy, obiekty, budynki kryją w sobie jednak interesujące, niepowtarzalne, a czasem bardzo wzruszające historie. – Większość z nas ma w sobie duszę odkrywcy oraz pragnienie podróżowania i poznawania nieznanych miejsc. Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas trzy nowe ścieżki questingowe będą doskonałym pretekstem, zarówno dla mieszkańców jak i turystów, by wyruszyć w drogę i odkryć tajemnice i historie Miasta i Gminy Morawica oraz zobaczyć jak rozwijają się one obecnie – mówi Alicja Jamorska-Kurek, inicjatorka projektu i prezes Stowarzyszenia Mieszkańców Piasecznej Górki „Z Górki”.
Wędrówka questingowymi ścieżkami to okazja do spędzenia czasu z rodziną lub przyjaciółmi, oderwania się od codziennych spraw i dobrej zabawy. Ich różnorodność tematyczna daje również nauczycielom wspaniałą możliwość do przeprowadzenia inspirującej lekcji w terenie. – Dzięki scenariuszom questingowym uczniowie mają możliwość samodzielnego odkrywania danego miejsca. Element zagadki i przygody pobudza ich wyobraźnię, a jednocześnie wymaga integracji i współpracy. Zarówno dzieci, jak i dorośli zaczynają postrzegać walory swojej gminy, miasta, a przez to wzmacniają poczucie więzi i lokalnej tożsamości – wyjaśnia Edyta Lenart-Wojna, prezes Fundacji Questingu.
Oryginalne ulotki ze scenariuszami dostępne są już w Punkcie Informacji Turystycznej przy Samorządowym Centrum Kultury w Morawicy i tam właśnie można rozpocząć swoją wędrówkę.
Serce i rozum
Pierwsza ze ścieżek questingowych prowadzi śladami rodziny Oraczewski, niezwykle zasłużonej dla Morawicy. W 1837 roku Edward Oraczewski kupił na licytacji zadłużony, zrujnowany majątek Morawica, w którego skład wchodziły również: Wola Morawicka, Chałupki i Obice. Dzięki jego pracy i staraniom, kontynuowanym później przez jego syna Ludwika, Morawica przekształciła się w doskonale prosperujący ośrodek przemysłowy. W rękach rodziny Oraczewskich majątek pozostał do 1899 roku.
Szlakiem niezwykłych krzyży przydrożnych Gminy Morawica
Wsie leżące obecnie w granicach Gminy Morawica były w styczniu 1945 roku polem największej bitwy stoczonej podczas II Wojny Światowej w regionie świętokrzyskim. W walce pomiędzy wojskami radzieckimi i niemieckimi śmierć poniosło wielu żołnierzy oraz mieszkańców tych wsi. By uczcić ich pamięć na cmentarzu w Radomicach stanął Krzyż Pojednania, a z fragmentów pozostałych po bitwie wozów bojowych, czołgów, pocisków moździerzowych, czy łusek nabojów powstało wiele przydrożnych kapliczek i krzyży. Ich historię można poznać podążając samochodową ścieżką questingową „Szlakiem niezwykłych krzyży przydrożnych Gminy Morawica”.
Od starożytności do współczesności – Piaseczna Górka
Aby natomiast dowiedzieć się, w jaki sposób Lugiowie, starożytni mieszkańcy tych terenów, wydobywali i przetwarzali darniowe złoża rud żelaza i dlaczego warto zakładać ogrody deszczowe trzeba wybrać się do Piasecznej Górki wiosną, latem lub jesienią. – Nie chcemy odbierać mieszkańcom i turystom dobrej zabawy i radości z samodzielnego odkrywania zagadek zawartych w scenariuszach poszczególnych ścieżek, dlatego nie zdradzamy już więcej szczegółów. Serdecznie zapraszamy wszystkich do odwiedzenia naszej gminy i odkrywania jej dziedzictwa historyczno-kulturowego – dodaje Alicja Jamorska-Kurek.
Nowe ścieżki questingowe „Serce i rozum” oraz „Szlakiem niezwykłych krzyży przydrożnych Gminy Morawica” są już dostępne dla turystów i można je odkrywać przez cały rok. Natomiast „Od starożytności do współczesności Piaseczna Górka”, to quest sezonowy czynny od wiosny do jesieni i dostępny będzie od kwietnia 2019.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Inicjatywa pt. „Questing jako promocja obszaru objętego LSR” realizowana przez Stowarzyszenie Mieszkańców Piasecznej Górki „Z Górki” współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projekt „Questing jako promocja obszaru objętego LSR” realizowany jest dzięki środkom pozyskanym za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania “Perły Czarnej Nidy”. Realizatorem projektu jest Stowarzyszenie Mieszkańców Piasecznej Górki „Z Górki”.
Sprzęt edukacyjny przyszłości już w piekoszowskich szkołach. Nauczyciele właśnie zakończyli szkolenia!
Do sześciu piekoszowskich szkół już trafił nowoczesny sprzęt. Są roboty do nauki programowania, monitory i dywany interaktywne, tablety, laptopy i edukacyjne oprogramowanie. Całość zadania opiewa na kwotę blisko 900 tysięcy złotych, z czego 790 tysięcy władze gminy Piekoszów pozyskały z unijnego dofinansowania. W ramach projektu szkolenia przeszli już nauczyciele. Z początkiem lutego ruszyły też szkolenia uczniów.
W ramach projektu pod hasłem „Nowoczesne technologie w aktywnej szkole” zakupionych zostało osiemnaście monitorów interaktywnych, osiemnaście laptopów z oprogramowaniem, 57 zestawów do nauki programowania, w skład którego wchodzą: robot edukacyjny, tablet i dodatkowe wyposażenie, a także dywany interaktywne. W każdej z sześciu szkół biorących udział w projekcie powstaną też pracownie terminalowe. Nowoczesny sprzęt pozwoli nauczycielom na prowadzenie z uczniami inspirujących, interaktywnych zajęć, podczas których można korzystać z bogatej biblioteki gotowych materiałów: grafik, zdjęć, wzorów, rysunków i animacji wyświetlanych na dużych monitorach.
Nowoczesny sprzęt interaktywny z najwyższej półki już trafił do sześciu piekoszowskich szkół biorących udział w projekcie. Ciekawe zajęcia z wykorzystaniem tablic i dywanów interaktywnych, a nawet robotów już są prowadzone przez nauczycieli w szkołach w Zajączkowie, Rykoszynie, Łosieniu, Micigoździe, Piekoszowie i w Jaworzni. Zanim jednak ruszyły nietypowe lekcje przyszłości, nauczyciele przeszli specjalistyczne szkolenia. – Szkolenie dla jedenastu informatyków z sześciu szkół objęło dwadzieścia godzin nauki dotyczącej podniesienia ich kompetencji w zakresie programowania. Natomiast czterdziestu nauczycieli poszczególnych przedmiotów z sześciu szkół odbyło szkolenie w zakresie wykorzystania Technologii Informacyjno Komunikacyjnej podczas zajęć. Każdy z pedagogów odbył 110 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych, z czego 54 godziny stanowiły wykłady w budynku szkoły w Piekoszowie. Zajęcia odbyły się w dwóch grupach. Natomiast szkolenia praktyczne nauczyciele przeszli w placówkach, w których uczą – mówi Justyna Robak, koordynator projektu z ramienia Urzędu Gminy Piekoszów.
Wszystkie szkolenia poprowadzili wykładowcy z firmy College Medyczny Adrian Lipa. Firma ta została wyłoniona w drodze zapytania ofertowego. – Dzięki nowoczesnym zestawom, jakie trafiły do piekoszowskich szkół, nauczyciele mogą prowadzić z uczniami interaktywne i niezwykle ciekawe, a także bardzo inspirujące do dalszej nauki zajęcia. Do wykorzystania pedagodzy mają różnego rodzaju gotowe grafiki, zdjęcia, wzory, a nawet animacje wyświetlane na dużych monitorach. Natomiast nauka programowania przyjmie formę zabawy w postaci wydawanych robotom komend przez dzieci – mówili szkoleniowcy prowadzący zajęcia z nauczycielami.
Zdaniem wójta gminy Piekoszów, Zbigniewa Piątka, projekt pod nazwą „Nowoczesne technologie w aktywnej szkole”, na który pozyskano bardzo wysokie unijne dofinansowanie, jest jednym z najbardziej innowacyjnych projektów realizowanych na terenie gminy Piekoszów. – Nowoczesny sprzęt, tablice i dywany interaktywne, a nawet roboty to już nie tylko wyrównywanie szans edukacyjnych. My poszliśmy zdecydowanie o krok milowy dalej, dając naszym uczniom możliwość zdobycia dodatkowej wiedzy oraz szczególnych kompetencji. Według mnie nowoczesne technologie to właściwy kierunek rozwoju edukacyjnego – podkreśla wójt, Zbigniew Piątek.
Nauczyciele już zakończyli szkolenia, a tuż po feriach rozpoczęli prowadzenie zajęć pozalekcyjnych w ramach projektu. Każda klasa począwszy od zerówek, a skończywszy na klasach ósmych odbędzie aż dwadzieścia godzin niezwykle ciekawych zajęć. Dziesięć z nich obejmie szkolenia w zakresie wykorzystania Technologii Informacyjno Komunikacyjnej, a przez kolejne dziesięć godzin uczniowie nauczą się programowania. W sumie szkolenia przejdzie ponad tysiąc uczniów z sześciu szkół z terenu gminy Piekoszów. Wszyscy otrzymają certyfikaty uczestnictwa w projekcie, którego zwieńczeniem będzie konkurs Mistrz Kompetencji Cyfrowych.
Na realizację projektu gmina Piekoszów pozyskała nieco ponad 790 tysięcy złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego w ramach poddziałania „Rozwój edukacji kształcenia ogólnego w zakresie stosowania TIK”. Całość zadania opiewa na kwotę 893 tysięcy złotych.
Szkolno – Gminna Orkiestra Dęta z Morawicy znowu wysoko na podium
Tym razem III miejsce w kategorii zespoły starsze zdobyła Szkolno – Gminna Orkiestra Dęta z Morawicy podczas VII Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd, Pastorałek i Piosenek Świątecznych. W nagrodę muzycy wzięli udział w Koncercie Laureatów.
VII Ogólnopolski Konkurs Kolęd, Pastorałek i Piosenek Świątecznych pod hasłem „Kolęda Płynie z Wysokości” odbył się w Nowinach. Morawiccy artyści zachwycili nie tylko publiczność, ale i jury, które postanowiło im przyznać trzecie miejsce w kategorii zespoły starsze. Muzycy wystąpili w towarzystwie wokalistek: Katarzyny Czekaj i Julii Kamińskiej. Wspólnie zaprezentowali kolędę „Lulajże Jezuniu…” oraz pastorałkę „Gore gwiazda Jezusowi”. Obydwa utwory wykonano w niezwykle ciekawych aranżacjach. – Przegląd kolęd to wspaniała inicjatywa łącząca w sobie tradycyjne wykonania utworów z nowymi i niejednokrotnie bardzo osobistymi interpretacjami znanych pieśni. Poziom konkursu był wysoki i wyrównany, dlatego jest mi niezmiernie miło, że znaleźliśmy się w gronie nagrodzonych – mówi Paweł Czekaj, Kapelmistrz Szkolno – Gminna Orkiestra Dęta z Morawicy.
Finałem zmagań dla wszystkich, którzy w szczególny sposób zaprezentowali się na przesłuchaniach, był Koncert Laureatów w Kościele Parafialnym p.w. Chrystusa Odkupiciela w Nowinach. Wspaniała atmosfera, mieszanka nastrojowych kolęd, muzyki ludowej i barwnych strojów wprawiła słuchaczy we wspaniały, muzyczny nastój, a owacjom na stojąco nie było końca.
Agnieszka Olech
To była prawdziwa lekcja edukacji przyrodniczo-ekologicznej
O znaczeniu lasów w gospodarce człowieka rozmawiali uczniowie brzezińskiej szkoły podczas lekcji edukacji przyrodniczo-ekologicznej. Odbyła się ona w nietypowym miejscu, bo w leśniczówce.
A wszystko to w ramach realizowanego projektu pod nazwą „Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii”. – W zajęciach udział wzięli uczniowie klasy Va i VI. Zorganizowane spotkanie było jednym z zadań angażującym szkołę, społeczność lokalną i inne jednostki w ramach naszego proekologicznego projektu – poinformowały nauczycielki Agnieszka Staszewska i Jolanta Krąż.
Przyrodniczo-ekologiczne zajęcia w leśniczówce poprowadzone zostały przez leśniczego Michała Kubickiego, który opowiedział uczniom o znaczeniu lasów w gospodarce człowieka i funkcjonowaniu środowiska naturalnego. Przedstawił też zadania leśników w ochronie lasów, a także w prawidłowym zarządzaniu gospodarką drzewostanu. – Uczniowie wzięli też udział w zajęciach praktycznych. W pięknej zimowej scenerii mieli chociażby okazję nauczyć się rozpoznawania gatunków drzew iglastych – mówi nauczyciel Agnieszka Staszewska. Na tym jednak nie koniec. Młodzi słuchacze dowiedzieli się także o najnowszych technologiach wykorzystywanych w pracy leśników. – Zajęcie zdecydowanie wzbogaciły wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu przedmiotów przyrodniczych i edukacji ekologicznej – podkreśla nauczyciel Jolanta Krąż.
Agnieszka Olech