Drugi Rajd Rowerowy Szlakiem Brygady Świętokrzyskiej NSZ [WIDEO]

0

Dziś odbył się drugi w historii Rajd Rowerowy Szlakiem Brygady Świętokrzyskiej NSZ. Uczestnicy rowerowego wydarzenia pokonali łącznie 52 kilometry. Pogoda dopisywała, a na starcie stawiło się mnóstwo rowerzystów

Trasa rajdu biegła przez malownicze, słabo uczęszczane leśne i szutrowe drogi. Rowerzyści wyruszyli z parkingu przy Dębie Bartku w Zagnańsku. Dalej jechali przez Jasiów – Długojów – Rogowice – Serbinów – Chyby – Mniów – Borki – Grzymałków – Kuźniaki – Dobrzeszów – Sarbice i Mnin aż do Lasocina. Tu odbyło się wspólne ognisko, a uczestnikom wręczono certyfikaty i podziękowania.

Zmiana w kursowaniu linii T

0

Uprzejmie informujemy, iż od 16.08.2020r. nastąpi zmiana w kursowaniu linii T polegająca na wjeździe wszystkimi kursami pod szpital na Czerwonej Gorze w obu kierunkach.

- rozklad-1.jpg

MORAVIA-GKS NOWINY – niedziela 9 sierpnia 2020r. – Stadion Miejsko-Gminny

0
W ramach czwartej kolejki IV ligi Świętokrzyskiej Moravia będzie podejmować na własnym boisku GKS Nowiny. Początek meczu na stadionie Miejsko-Gminnym w niedzielę 9 sierpnia 2020r. o godzinie 17:30. Szczegóły poniżej.                   Będzie to 13 ligowe spotkanie obu zespołów, w dotychczasowej historii spotkań Moravia wygrywała częściej, bilans bramkowy jest remisowy. GKS Nowiny to jeden z głównych pretendentów do awansu do III ligi. Spotkanie na Stadionie Miejsko-Gminnym zapowiada się bardzo emocjonująco. Serdecznie zapraszamy wszystkich sympatyków naszego klubu do bezpośredniego wsparcia zespołu podczas meczu. W pierwszym meczu obu ekip uczestniczyli grający do dziś w klubie Maciej Woś, Wojciech Młynarczyk, - pierwszy_mecz_z_gks_nowiny.jpg Na zdjęciu od lewej: Maciej Woś, Bartłomiej Chłąd i Wojciech Młynarczyk. Źródło: kieleckapilka.pl   Kamil Kubicki oraz prezes Przemysław Strójwąs, wśród rezerwowych był członek zarządu Grzegorz Zegadło. Zdjęcia z pierwszego meczu do zobaczenia pod linkiem na portalu kieleckapilka.pl: https://get.google.com/albumarchive/109765675486217300626/album/AF1QipNOmLMQKnpAFtcE6kQIZxV9-G7wHs-Zgp5c2y5V Kolejne mecze w klasie okręgowej były już zdecydowanie lepsze w wykonaniu Moravii, która odniosła w nich aż 7 zwycięstw na 10 rozegranych meczy. Najcenniejsze było to z czerwca 2016r. na boisku rywala decydujące o awansie naszego zespołu do IV ligi, w tamtym meczu zwycięską bramkę zdobył Damian Detka, a Piotr Kubicki obronił bardzo ważny rzut karny, które decydował o losach tego spotkania. Rok później także zespół z Nowin ponownie awansował do IV ligi, gdzie gra z powodzeniem do dnia dzisiejszego. Zdecydowanie gorszy bilans mamy z jedynego sezonu spotkań w IV lidze, oba te mecz zakończyły się porażką Moravii. Spotkanie będzie sędziował Krzysztof Piekarski, ten sam arbiter który prowadził ostatnie spotkanie pomiędzy oboma zespołami na stadionie Moravii we wrześniu 2017 roku. Poniżej statystyka dotychczasowym meczy Moravia-GKS Nowiny.   Bilans spotkań z GKS Nowiny: Sezon 2017/2018, IV liga: 16.09.2017r.  Moravia – GKS Nowiny     1:2 (Michał Zawadzki) 25.04.2018r.  GKS Nowiny – Moravia     4:1 (Kamil Kubicki) Sezon 2015/2016, klasa okręgowa: 08.11.2015r.  Moravia – GKS Nowiny     3:1 (Bartłomiej Bęben, Piotr Pierzak i Piotr Pietrzyk) 29.05.2016r.  GKS Nowiny – Moravia     0:1 (Damian Detka) Sezon 2014/2015, klasa okręgowa: 18.10.2014r.  GKS Nowiny – Moravia     0:1 (Karol Gilewski) 31.05.2015r.  Moravia – GKS Nowiny     3:2 (Wojciech Młynarczyk x2 i samobójcza) Sezon 2013/2014, klasa okręgowa: 15.09.2013r.  Moravia – GKS Nowiny     4:2 (Wojciech Młynarczyk x2, Kamil Kubicki i Michał Smolarczyk) 01.05.2014r. GKS Nowiny – Moravia      0:0 Sezon 2012/2013, klasa okręgowa: 15.08.2012r.  GKS Nowiny – Moravia     4:2 (Kamil Kubicki i Maciej Zawadzki) 09.06.2013r.  Moravia – GKS Nowiny     1:0 (Daniel Jasiński) Sezon 2009/2010, klasa okręgowa: 19.09.2009r.  GKS Nowiny – Moravia     4:0 01.05.2010r.  Moravia – GKS Nowiny     2:0 (Sebastian Chałan i Artur Śmiałowski)   U siebie: 5 zwycięstw – 0 remisów- 1 porażka, bilans bramkowy 14:7. Na wyjeździe: 2 zwycięstwa – 1 remis – 3 porażki, bilans bramkowy 5:12, W sumie: 7 zwycięstw – 1 remis – 4 porażki, bilans bramkowy 19:19.  

Jacek Kubicki

   

Umowa z wykonawcą I etapu kanalizacji przy ulicy Zelejowej podpisana

0

- ksiega_wizualizacji_znaku_prow_2014-2020_maj_2020.jpg

Wszystko wskazuje na to, że lada dzień ruszą prace związane z budową I etapu kanalizacji sanitarnej przy ulicy Zelejowej w Chęcinach oraz na terenach przyległych. Władze gminy już podpisały umowę z wykonawcą pierwszego etapu zaplanowanej inwestycji. W jej ramach powstanie 3,5 kilometra sieci kanalizacyjnej. Na realizację inwestycji pozyskano unijne dofinansowanie.

Blisko dwa miliony złotych unijnego dofinansowania władze Gminy i Miasta Chęciny pozyskały na budowę sieci kanalizacyjnej przy ulicy Zelejowa wraz z terenami przyległymi i wodociągu w Tokarni. Już podpisano umowę z wyłonionym w drodze przetargu wykonawcą budowy kanalizacji sanitarnej w miejscowości Chęciny od ulicy Kieleckiej do ulicy Zelejowej wraz z przyległym terenem, a został nim Zakład Robót Inżynieryjno – Transportowych WOD-GAZ Czesław Sztuk z siedzibą w Solcu – Zdroju. Inwestycja kosztować będzie 1 milion 760 tysięcy złotych. Część z tych kosztów pokryje unijne dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa”.– Od lat stawiamy na rozwój infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, budując sukcesywnie nowe wodociągi i kanalizacje – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski i podkreśla, że zarówno budowa kanalizacji przy ulicy Zelejowej wraz z terenami przyległymi, jak i wodociągu w Tokarni to jedne z najważniejszych inwestycji w ostatnim czasie.

Dzięki tej inwestycji poprawi się nie tylko stan środowiska naturalnego, ale także podniesie się jakość życia mieszkańców. Cieszę się, że udało nam się pozyskać dofinansowanie na realizację tego zakresu, które pozwoli na wykonanie tak długo oczekiwanych przez mieszkańców inwestycji – podkreśla burmistrz Robert Jaworski.

Zgodnie z podpisaną z wykonawcą umową budowa kanalizacji ma się zakończyć do marca 2021 roku. – Ze względu na prowadzone prace już dziś prosimy kierowców o szczególną ostrożność w tej części gminy i wyrozumiałość. To ważny etap, który jest początkiem do prowadzenia kolejnych działań rozbudowy sieci kanalizacyjnej na tym terenie – zapowiada burmistrz Robert Jaworski.

 

Wsi spokojna, wsi wesoła

0
Zamkowa Wola to niezwykle spokojna miejscowość w gminie Łagów. Jest przepięknie położona – przy wąskich dróżkach stoją malownicze domy, dookoła lasy, czyste powietrze i pełno ptactwa. Mieszkają w niej 334 osoby. Gospodynią tego sołectwa jest pani Teresa Kamińska. Teresa Kamińska jest sołtysem nieprzerwanie od czterech lat. Dwa lata temu została wybrana na kolejną czteroletnią kadencję. – Kiedy przykręcałam czerwoną tabliczkę na ścianie domu, oto pod tym adresem mieszka sołtys, postanowiłam, że w miarę możliwości zacznę zmieniać oblicze tego sołectwa.  Cieszyłam się, bo wybór mojej osoby był dowodem zaufania, jakim obdarzyli mnie mieszkańcy. Dla mnie to była motywacja do działania i dalszej pracy na rzecz wsi. Jestem otwarta na mieszkańców i chętnie wsłuchuję się w ich problemy – przyznaje szczerze pani sołtys. We wsi nie ma tabliczek z nazwami ulic, ale łatwo do każdego trafić. Każdy się tu zna. – Poprzednia sołtys nagle zrezygnowała, mieszkańcy zapytali mnie, czy mam siłę, by działać. Od razu się zgodziłam. Lubię tych ludzi, wiem, czego potrzebują – mówi. Wizję na sołectwo pani Teresa ma prostą: mieszkańcy mają czuć się dobrze i bezpiecznie. – Wiem, że nie mamy spektakularnych pieniędzy na duże inwestycje, dlatego powoli realizuję swoje plany. Swoją wizją zaraziła władze gminy, które chętnie przystały na to, by w sołectwie wybudować plac zabaw i miejsce do ćwiczeń dla starszych osób. Potrzebna była działka – szybko ją znaleziono i zakupiono. Teren jest obecnie wyrównywany, nawożona jest ziemia. Z inicjatywy pani sołtys, przy pomocy funduszu sołeckiego, w sołectwie poprawiono infrastrukturę wsi i stan dróg, doprowadzono i dokończono oświetlenie uliczne. W przyszłym roku ma zostać zmieniona oprawa na energooszczędne. – Ulice są już oświetlone, mam nadzieję, że dzieci niebawem dostaną plac zabaw, a wokół tego miejsca, które stanie się sercem sołectwa staną ławki, na których można by odpocząć czy porozmawiać z sąsiadem – mówi Teresa Kamińska. Pani sołtys powoli staje się także animatorem życia wiejskiego. To z jej inicjatywy w sołectwie kontynuowane są tradycje wicia wieńca dożynkowego. Kobiety spotykają się u pani Teresy i wiją wieńce.  – To są dla każdej z nas miłe chwile. Odrywamy się od obowiązków, pracy na polu, spędzamy czas ze sobą. Jestem z tej integracji bardzo dumna – mówi. Jak przyznaje, sukcesów do tej pory nie ma dużych, ale małymi kroczkami zaczyna zmieniać oblicze sołectwa. – Razem z mieszkańcami zadbaliśmy o stary krzyż przy drodze. To zaniedbane miejsce kultu religijnego z pomocą radnego zostało odnowione. Stanął nowy krzyż. Teraz mieszkańcy dbają o to miejsce, przyozdabiają je, co mnie osobiście bardzo cieszy. Przy tylu mieszkańcach przydałaby się świetlica. Wieś się rozrasta, coraz więcej osób buduje tu domy. Jest dużo dzieci, chciałabym stworzyć dobre warunki życia rodzinom. Latem mieszkańcy korzystają z wiaty – tam grillują, spotykają się. Chwali się, że od czterech lat nie opuściła żadnego posiedzenia Rady Miejskiej w Łagowie. – Z dużym zaangażowaniem i odpowiedzialnością podchodzę do swoich obowiązków. Dzięki tej funkcji czuję się potrzebna, a to jest dla mnie bardzo ważne. Prywatnie jest szczęśliwą żoną, mamą czwórki dzieci i kochającą babcią. – Czuję się potrzebna, ludzie z podatkiem przychodzą, sama także chodzę do mieszkańców, odwiedzam ich. Staram się słuchać mieszkańców i widzieć ich potrzeby, potrafię z nimi rozmawiać.

Pracowity rok w powiatowych poradniach

0
Fot. PPP-P w Bodzentynie Ponad 2,5 tysiąca dzieci przyjęto w minionym roku szkolnym 2019/2020 w trzech powiatowych poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Piekoszowie, Chmielniku i Bodzentynie. Placówki również w wakacje świadczą pomoc, jednak z przerwami urlopowymi. Od początku roku szkolnego do lipca w powiatowych poradniach przyjęto ponad 2700 dzieci. W tym czasie we wszystkich trzech placówkach przeprowadzono ponad 3800 badań: psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych. W PPP-P w Chmielniku w roku szkolnym 2019/2020 wykonano 578 badań psychologicznych, 555 pedagogicznych i 209 logopedycznych. W PPP-P w Piekoszowie (do 10 lipca 2020 roku) wykonano 544 badania pedagogiczne, 430 badań psychologicznych i 296 logopedycznych. W PPP-P w Bodzentynie (do 30 lipca 2020 roku) zrealizowano 483 badania psychologiczne, 437 badań pedagogicznych i 293 logopedyczne. Poza badaniami powiatowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne świadczyły również inne formy wsparcia, w tym m. in. diagnozę i terapię integracji sensorycznej, treningi EEG-biofeedback (stosowane w terapii zaburzeń koncentracji uwagi, procesów uczenia się, zaburzeń mowy, rozwoju psychomotorycznego), zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, warsztaty dotyczące profilaktyki uzależnień i zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu. W poradniach wydano ponadto blisko pół tysiąca orzeczeń. Wśród nich były orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną, niepełnosprawność ruchową, w tym afazję, ze względu na niepełnosprawność sprzężoną oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących, ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera oraz o potrzebie indywidualnego nauczania. Najczęściej zgłaszano dzieci na badania do poradni z powodu różnych trudności w nauce, a także w celu oceny gotowości szkolnej dziecka. Z oferty poradni skorzystali w minionym roku szkolnym również nauczyciele, rodzice i opiekunowie. Dla tej pierwszej grupy przeprowadzono konsultacje i warsztaty, udzielano porad. Z kolei rodzice mieli możliwość wzięcia udziału w konsultacjach, grupach wsparcia i spotkaniach warsztatowych. Mogli się podczas nich dowiedzieć m. in. jak motywować dziecko do nauki, jak efektywnie spędzać z nim czas, jak prawidłowo stymulować jego rozwój. Wsparcie otrzymali również rodzice dzieci niepełnosprawnych. Jeśli niepokoi nas zachowanie dziecka, warto skonsultować się ze specjalistami, którzy pomogą znaleźć przyczynę oraz wskażą najlepsze metody dalszego postępowania.Z ofertą powiatowych placówek można zapoznać się na stronach:Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piekoszowie,Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznych w Bodzentynie,Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku.  

Wszystko o finansach i biznesie w jednym miejscu

0
Poradnik podatnika to platforma edukacyjna, gdzie podatnicy znajdą przydatne informacje, porady i propozycje rozwiązań dotyczące podatków, finansów i zarządzania kryzysowego. Portal został stworzony przez Ministerstwo Finansów jako wsparcie w walce z obecnymi wyzwaniami gospodarczymi. Rzetelna i na bieżąco aktualizowana, ekspercka wiedzaUżytkownik portalu otrzymuje rzetelne informacje, oparte na badaniach, porady i rozwiązania w postaci eksperckich artykułów, webinarów i podcastów. W obecnej odsłonie użytkownicy znajdą materiały nt. takich kluczowych zagadnień, jak stabilność finansowa, podatki, zarządzanie sprzedażą, strategia czy przywództwo w kryzysie. Bezpłatne narzędzia diagnostyczne dla firmPoradnik umożliwi też przedsiębiorcy sprawdzenie skuteczności swojej strategii biznesowej, dzięki unikalnym narzędziom diagnostycznym: Audytowi odporności kryzysowej i Barometrowi efektywności biznesowej. Po wypełnieniu kwestionariusza online otrzymuje się indywidualny raport z diagnozą sytuacji firmy. Z raportu z Audytu odporności kryzysowej przedsiębiorca dowie się, czy reakcja jego firmy na spowolnienie gospodarcze i stosowana przez nią strategia zwiększają jej szansę na objęcie przewagi po kryzysie i – co najważniejsze – wyjście z niego obronną ręką. Raport z badania Barometr efektywności biznesowej będzie zawierać informacje o potencjale stosowanej strategii w kryzysie do osiągnięcia sukcesu w krótko i długoterminowej perspektywie. Oba narzędzia badawcze to autorskie programy partnera merytorycznego portalu ICAN Institute. Rozwój portalu z myślą o potrzebach podatnikówTreści na portalu będą sukcesywnie uzupełnianie o materiały tworzone w Ministerstwie Finansów i we współpracy z ICAN Institute oraz o treści od partnerów merytorycznych, których chcemy zaprosić do wspólnego tworzenia portalu. Będziemy też zabiegać o szerokie wsparcie instytucjonalne dla portalu, aby stał się praktycznym i wykorzystywanym na co dzień narzędziem. Zobacz: poradnikpodatnika.gov.pl Źródło: Ministerstwo Finansów

Nowe zasady rejestracji jednostek pływających do 24 m

0
foto: pixabay Od 1 sierpnia br. uległy zmianie przepisy dotyczące rejestracji jachtów oraz sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb. Zgodnie z obowiązującą od 1 sierpnia br. ustawą z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2018 r., poz. 1137), obowiązkowej rejestracji podlegają: jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW, jednostka pływająca używana do połowów rybackich, jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o ile nie posiada innej niż polska przynależności. Obowiązkowi rejestracji nie podlega: jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa; jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni; deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca. Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela. Uwaga: urządzenia pływające służące do amatorskiego połowu ryb, o długości powyżej 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy co najmniej 15 KW zarejestrowane na podstawie dotychczasowych przepisów, tj. ustawy o rybactwie śródlądowym,będą wymagały przerejestrowania. Wymagane dokumenty Wniosekwłaściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego. Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym– pisemne oświadczenie budowniczego). Załączniki poświadczające następujące informacje: Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej, Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana, Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany, Rodzaj napędu jednostki pływającej, a  w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy, Model i marka jednostki pływającej, Wymiary i parametry jednostki pływającej, Materiał główny kadłuba jednostki pływającej, Rok budowy i producent jednostki pływającej, Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane, Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot, Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora. Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną). Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu. WAŻNE:Wniosek wraz załącznikami można pobrać w wersji papierowej w Starostwie Powiatowym w Kielcach, Wydziale Rolnictwa, Leśnictwa i Środowiska oraz ze strony internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie – zakładka REJA24 – Pliki do pobrania – Formularze. Wypełniony wniosek należy złożyć na Biurze Obsługi Klienta lub przesłać elektronicznie za pomocą dedykowanej Elektronicznej Skrzynki Podawczej, dostępnej pod adresem https://interesant.reja24.gov.pl W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu). W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu). Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione. Opłata: za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego – 80 zł za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność – 60 zł, wydanie zaświadczenia – 17,00 zł Organami rejestrującymi są: starostowie powiatów, prezydenci miast na prawach powiatów, Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.Rejestracji można dokonać w dowolnym, wybranym przez wnioskodawcę organie rejestrującym. Oznacza to, że właściciele jednostek pływających będą mogli kierować wnioski o rejestrację do jednego spośród 382 organów znajdujących się na terenie całego kraju. Szczegółowych informacji na temat rejestracji jednostek pływających można uzyskać  w Wydziale Rolnictwa, Leśnictwa i Środowiska pod nr tel. (41) 200-14-87 i 200-14-71