˝W sieci nic nie pozostaje anonimowe…˝

0

- wywiad_komendant.jpg

Wywiad z asp. szt. Arkadiuszem Nowakiem – komendantem Komisariatu Policji w Chęcinach.

– Ile osób pracuje w Komisariacie Policji w Chęcinach?

– Aktualnie w Komisariacie Policji w Chęcinach pracuje 26 funkcjonariuszy policji. Pod nasz komisariat podlega również posterunek policji w Nowinach, w którym pracuje 6 policjantów. Łącznie jest to 32 policjantów. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Komisariat Policji w Chęcinach swoim zasięgiem obejmuje bardzo duży obszar 3 gmin: Chęciny, Piekoszów i Nowiny. Jesteśmy jednym z większych komisariatów terenowych, co również przekłada się na liczbę interwencji podejmowanych przez policjantów w ciągu doby, jak również na liczbę zdarzeń zaistniałych na naszym terenie.

– Co wpływa na poziom bezpieczeństwa na terenie tych trzech gmin?

– Są to różne czynniki, które trudno jest jednoznacznie sprecyzować. Stan zaludnienia, topografia, czy ukształtowanie terenu. Nie mniej jednak możemy powiedzieć, że poziom bezpieczeństwa w tych trzech gminach jest porównywalny.

– Zbliża się rocznica przeprowadzki do nowego budynku komisariatu na Osiedlu Północ. Jakie dała możliwości?

– Pracujemy w jednym z najnowocześniejszych budynków komisariatów policji. Od momentu przeprowadzki, czyli od 7 stycznia 2021 roku, zdecydowanie poprawiły nam się warunku lokalowe, a tym samym warunki pracy. To niewątpliwie wpływa również na komfort i jakość wykonywanej pracy policjantów, która w mojej ocenie jest na bardzo dobrym poziomie. Cały budynek jest monitorowany. To przekłada się na bezpieczeństwo, zarówno policjantów, jak również osób, które odwiedzają nasz komisariat. Zyskaliśmy także specjalną salę odpraw, gdzie policjanci są odprawiani do służby zewnętrznej. Mamy do dyspozycji również tzw. pokój przyjęć interesanta, gdzie prowadzimy wstępne rozmowy z potencjalnymi klientami naszego komisariatu. Jest to odosobnione pomieszczenie, w którym zachowane są oczywiście wszelkie warunki sanitarne, wynikające z trwającej pandemii COVID-19. I to tam policjanci prowadzą m.in. rozmowy z interesantami, wstępne przesłuchania, czy przyjmują zawiadomienia o przestępstwie. Interesanci bardzo chwalą możliwość swobodnego porozmawiania z policjantem.

– Rozumiem, że pokój przyjęć interesanta, o którym Pan wspomniał, jest rzeczą nową, której wcześniej nie było?

– Tak, w poprzednim komisariacie przy ulicy Radkowskiej 29 nie było takiego pomieszczenia.

–  Jakie są Pana priorytety w walce z przestępczością?

– Jako komisariat prowadzimy pełen wachlarz przestępstw, począwszy od tych pospolitych, mam tu na myśli kradzieże, włamania, uszkodzenia mienia, czyli tzw. akty wandalizmu po przestępstwa internetowe. Na chwilę obecną takim naszym priorytetem, również na przyszły rok, będzie przede wszystkim ograniczenie właśnie tych pospolitych zdarzeń, związanych z różnymi wybrykami chuligańskimi, które przekładają się w konsekwencji na różnego rodzaju uszkodzeniach mienia. Są to przestępstwa dosyć specyficzne i trudne do wykrycia z uwagi na fakt, iż bardzo często jako policja późno otrzymujemy informacje o ewentualnym uszkodzeniu mienia, co w konsekwencji przekłada się na skomplikowany proces dochodzeniowy. Proszę pamiętać, że im szybciej policja zostanie powiadomiona o zdarzeniu kryminalnym, o przestępstwie popełnionym na szkodę obywatela, tym większe są możliwości szybszego
i skutecznego wykrycia takiego przestępstwa.

– Wspomniał Pan o przestępstwach internetowych. Są chyba bardzo częste?

– Zgadza się. W chwili obecnej 1/3 spraw, które prowadzimy dotyczą stricte przestępstw internetowych. Są to najczęściej oszustwa związane z przełamaniem zabezpieczeń na koncie internetowym, czy niewywiązanie się z umowy kupna lub sprzedaży na rozmaitych platformach typu Allegro lub OLX. Są to przestępstwa, które wymagają wytężonej pracy funkcjonariuszy. Jednak w tym zakresie też mamy wiele sukcesów, gdyż w sieci nic nie pozostaje anonimowe… W dobie obecnej techniki i związanych z nią możliwościami dużo spraw kończy się szczęśliwym finałem, a policja stawia osoby podejrzane przed sądem.

– A co z głośnymi oszustwami metodą „na wnuczka” lub „policjanta”? Zdarzają się jeszcze?

– W tym roku, jako Komisariat Policji w Chęcinach nie odnotowaliśmy takiego przestępstwa, jednak niestety jest ono w dalszym ciągu na topie. Cały czas w mediach słyszymy o osobach, które padają ofiarom tego typu oszustw. Tutaj trzeba jasno zaznaczyć, że przestępcy najczęściej wykorzystują osoby, które są w podeszłym wieku. Oszuści podszywają się przeważnie pod członków rodziny, jednak bywają także sytuacje, że dzwoniąc do potencjalnych ofiar przedstawiają się również jako policjanci. Proszę pamiętać, że policja nigdy nie pobiera pieniędzy od obywatela! Jeżeli ktoś spotka się z takim telefonem powinien jak najszybciej poinformować o tym organy ścigania. Tutaj czas jest na wagę złota.

– Zbliża się koniec roku. Gdyby mógł go Pan podsumować, jeśli chodzi o liczbę interwencji i działania policyjne.

– Generalnie ten kończący się rok 2021 należy uznać za spokojny. Wskaźnik dynamiki przestępstw od kilku lat systematycznie nam spada, na co przekłada się ciężka i mozolna praca policjantów, którzy pracują w Komisariacie Policji w Chęcinach. W mojej ocenie poziom bezpieczeństwa na terenie trzech gmin jest na zadowalającym poziomie. Dodatkowo w dalszym ciągu dokonujemy sprawdzania miejsc typu sklepy wielko powierzchniowe, czy innych obiektów użyteczności publicznej pod kątem przestrzegania aktualnych obostrzeń związanych z pandemią COVID-19. Policjanci mają obowiązek podejmowania w tym zakresie interwencji. Również zgodnie z obowiązującymi przepisami egzekwujemy wobec niesfornych obywateli różnego rodzaju sankcje za popełnione wykroczenia z artykułu 116 kodeksu wykroczeń. Dokonujemy również kontroli osób przebywających na kwarantannie.

– Czy ma Pan jakieś plany na kolejny rok?

Jak co roku, na pewno skupimy się na tym, żeby każdy obywatel wychodząc z komisariatu był zadowolony z formy przyjęcia. Będziemy dążyć do tego, aby te nasze czynności służbowe w momencie zaistniałego zdarzenia były jak najbardziej profesjonalne oraz, żeby jak najszybciej wykrywać potencjalnych przestępców.

– Czego życzyć Wam, policjantom, w nadchodzącym 2022 roku?

– W dobie trwającej pandemii na pewno zdrowia i jak najmniej zdarzeń kryminalnych.

 

Jest wykonawca projektu budowy obwodnicy Radkowic i Brzezin.

0

Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach wyłonił wykonawcę  dokumentacji projektowej dla obwodnicy Radkowic i Brzezin. Wykona ją firma Nanterre CEDEX  za kwotę nieco ponad 3,1 miliona złotych. Po dziesięć procent ze swoich budżetów na pokrycie kosztów projektowych dołożą gminy – Chęciny i Morawica, którym bardzo zależy na szybkiej realizacji inwestycji.  

            Droga wojewódzka nr 763 biegnie z Chęcin do Morawicy przez Radkowice i Brzeziny. Każdego dnia przejeżdża tędy około 8,5 tysiąca samochodów, w tym duża ilość ciężarowych. Zmagający się ze wzmożonym ruchem ciężarówek mieszkańcy wspólnie z władzami gminy od dawna walczą o budowę obwodnicy obu miejscowości. Ta walka ciągnie się od 2014 roku. W tym czasie nie obyło się bez protestów mieszkańców, protestów ekologów i licznych spotkań władz gminy z władzami województwa i parlamentarzystami. Kolejnym problemem okazały się być pozwolenia, a kiedy w końcu w marcu bieżącego roku wydana została ostateczna decyzja środowiskowa wszyscy odetchnęli z ulgą. To dało zielone światło dla Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej tak długo wyczekiwanej inwestycji. Zarząd województwa świętokrzyskiego na ten cel przeznaczył dwumilionowy budżet. Partycypować w kosztach projektu zgodziły się także gmina Chęciny i gmina Morawica. – Od samego początku bardzo nam zależy, aby ta obwodnica powstała możliwie jak najszybciej. Pomimo, że nie jest to naszym obowiązkiem, to zdecydowaliśmy się nawet na to, aby dołożyć z naszych budżetów po 10 procent do ostatecznej kwoty, jaka wyjdzie po przetargu na wykonanie projektu – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.

            Po ostatecznym utrzymaniu w mocy przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska pozytywnej decyzji środowiskowej w sprawie przebiegu obwodnicy Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich rozpoczął procedurę przetargową. Do przetargu stanęło dziewięć firm. – Po otwarciu ofert okazało się, że musieliśmy zastosować procedurę badania rażąco niskiej ceny, ponieważ najniższa oferta w kwocie około 1,8 miliona złotych zdecydowanie odbiegała od średniej ceny wyliczonej dla tego postępowania. Kolejna najtańsza oferta opiewała na nieco ponad 3 miliony złotych – mówi dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Jerzy Wrona i dodaje, że ocenę dokumentacji przeprowadziła komisja przetargowa. W efekcie końcowym firma, która przedstawiła rażąco tanią ofertę sama wycofała się z przetargu uznając, że źle skalkulowała koszty.

            Kolejną najtańszą ofertą była ta złożona przez francuską firmę Nanterre CEDEX  za kwotę nieco ponad 3 milionów 105 tysięcy złotych.  I pomimo że ta cena przewyższała założoną wcześniej kwotę dwóch milionów złotych, to przetarg został rozstrzygnięty ze względu na przesunięcie przez sejmik województwa dodatkowych środków na ten cel. – Bardzo ważna jest budowa tej obwodnicy, która w przyszłości wyprowadzi w końcu ciężki ruch z Radkowic i Brzezin. Z niecierpliwością czekamy na to, kiedy nasi mieszkańcy w końcu będą mogli odetchnąć z ulgą. W chwili obecnej jest tu bardzo niebezpiecznie. Ruch wyładowanych po brzegi samochodów ciężarowych jest bardzo uciążliwy. Stąd też robimy wszystko, łącznie z partycypowaniem w kosztach, aby ta obwodnica powstała jak najszybciej – mówi burmistrz Robert Jaworski.

         Zgodnie z umową, projekt ma być gotowy w przeciągu dwóch lat. Po otrzymaniu pełnej dokumentacji projektowej i uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach będzie mógł ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy. Ma ona przebiegać przez gminy Chęciny i Morawica, po północnej stronie Radkowic oraz Brzezin i połączy drogi krajowe numer 7 i 73. Już wiadomo, że ta inwestycja będzie kosztować około 200 milionów złotych.

W Siedlcach wybudują nowoczesny żłobek i przedszkole. Projekt już gotowy.

0

Jest kolejny krok w sprawie zapowiadanej od ubiegłego roku budowy nowoczesnego żłobka i przedszkola w Siedlcach. Biuro projektowe właśnie zakończyło prace nad dokumentacją techniczną. Oznacza to, że projekt jest już gotowy. Teraz gmina czeka na wydanie pozwolenia na budowę i dopiero wtedy będzie można ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji. Opiekę w żłobku i przedszkolu w Siedlcach znajdzie osiemdziesiąt dzieci.

            Ma być nowoczesny, funkcjonalny, energooszczędny i spełniający wszelkie standardy jakości. Mowa o planowanym do budowy budynku w Siedlcach, w którym swoje miejsce znajdzie żłobek i przedszkole. Obiekt będzie zlokalizowany na działce należącej do gminy tuż za starą mleczarnią. – Mieszkańcy Siedlec z całą pewnością będą dokładnie wiedzieli, w którym to będzie miejscu. Zarówno żłobek, jak i przedszkole są tu bardzo potrzebne – przekonuje burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski i przypomina, że na terenie gminy Chęciny funkcjonuje jeden żłobek. – Każdego roku lista oczekujących na przyjęcie do naszego żłobka jest długa. Na dzień dzisiejszy niestety, nie jesteśmy w stanie zapewnić miejsc wszystkim maluchom, a dobrze wiemy, że do naszej gminy sprowadza się coraz więcej młodych małżeństw. Zatem potrzeby na kolejne oddziały żłobkowe jeszcze będą rosły. Stąd też, po szczegółowych analizach uznaliśmy, że konieczna jest budowa kolejnego takiego obiektu. Tym razem chcemy, aby stanął on w Siedlcach – mówi burmistrz Robert Jaworski.

            Wykonawcą projektu żłobka i przedszkola w Siedlcach była Spółdzielnia Pracy ”Inwestprojekt Świętokrzyski” z Kielc. Gmina będzie mogła ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji dopiero po uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń, na które właśnie oczekuje. – Będziemy starali się także o dofinansowanie realizacji budowy żłobka i przedszkola. Mam nadzieję, że uda nam się pozyskać środki rządowe w ramach programu „Maluch+”. Będziemy też aplikować o dodatkowe środki w ramach nowej perspektywy unijnej województwa świętokrzyskiego – zapowiada burmistrz Robert Jaworski i jak zapewnia, dołoży wszelkich starań, aby żłobek wraz z przedszkolem powstały jak najszybciej. – Dzięki zapewnieniu opieki naszym najmłodszym mieszkańcom ich rodzice będą mogli szybciej wrócić na rynek pracy. Pamiętajmy też, że dzieci mające stały kontakt z rówieśnikami od najmłodszych lat lepiej się rozwijają, są dużo bardziej pewne i szybciej uczą się życia w społeczeństwie – podkreśla.

Informacja

0

 

Uwaga

Urząd Gminy i Miasta w Chęcinach zabrania kategorycznie stosowania praktyk,  dotyczących pompowania ścieków z szamb na prywatnych posesjach do nieczynnej kanalizacji sanitarnej  przy ul. Zelejowa, ul. Sienkiewicza, ul. Kościuszki w Chęcinach.

Takie procedery są nielegalne i karalne. Kontrole będą sprawdzać takie czynności. W przypadku ustalenia osób, które dopuszczają się takich procederów zostaną nałożone kary finansowe. Takie praktyki są niezgodne z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2021.888.1648).

Aktualnie toczy się procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie kanalizacji sanitarnej.

Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie i przekazaniu kanalizacji do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Chęcinach zostanie podana do publicznej wiadomości informacja o możliwości podłączania się do sieci kanalizacyjnej.

Konsultacje społeczne z mieszkańcami miejscowości Radomice w sprawie nadania nazwy ulicy.

0
  Szanowni Mieszkańcy Miejscowości Radomice, Od dnia 15 grudnia 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r. do godz. 15.30 odbędą się konsultacje społeczne w przedmiocie nadania nazwy ulicy w miejscowości Radomice. Konsultacje będą przeprowadzone w formie pisemnej ankiety zawierającej pytanie i propozycję wariantowych odpowiedzi.

Uprawnionym do udziału w konsultacjach jest osobastale zamieszkała na terenie miejscowości Radomice, która w dniu przeprowadzenia konsultacji ukończyła 18 lat.

Ankieta będzie dostępna w formie papierowej do pobrania w Urzędzie Miasta i Gminy w Morawicy przy ul. Spacerowej 7, 26-026 Morawica oraz w formie elektronicznej do pobrania na stronie internetowej Miasta i Gminy Morawica i Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Morawica.

Każdy uprawniony do udziału w konsultacjach może przesłać uzupełnioną i podpisaną ankietę:

– na adres: Urząd Miasta i Gminy w Morawicy, ul. Spacerowa 7, 26-026 Morawica,

– w formie elektronicznej poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) na adres skrzynki ePUAP (/kk1a219pow/skrytka) przy użyciu podpisu potwierdzonego profilem zaufanym,

– na adres poczty elektronicznej: gmina@morawica.pl (uzupełniona ankieta podpisana kwalifikowanym podpisem),

– złożyć osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy w Morawicy przy ulicy Spacerowej 7, 26-026 Morawica – Biuro Obsługi Klienta.

 

Pliki do pobrania:

Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego odbędzie się 16 grudnia 2021 r.

0

Z uwagi na stan epidemii posiedzenie zostanie przeprowadzone w trybie zdalnym – w formie telekonferencji z użyciem systemu eSesja – stosownie do art. 15zzx ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. 2021 poz. 2095).

Obrady rozpoczną się o godz. 11.30.

Proponowany porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa na lata 2022-2040.
2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Budżetu Województwa Świętokrzyskiego na rok 2022.
3. Informacja dotycząca Regionalnej Sieci Szerokopasmowej Województwa Świętokrzyskiego.
4. Przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 2022 r.
5. Sprawy różne.

Mieszkańcy wyrażający chęć zapoznania się z przebiegiem obrad Komisji proszeni są o kontakt z Kancelarią Sejmiku co najmniej na dzień przed planowanym posiedzeniem, pod numerem telefonu: 41 342 19 44.

 

ŚDS otrzymał samochód

0
Podopieczni Środowiskowego Domu Samopomocy w Zreczu Dużym w gminie Chmielnik otrzymali samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W uroczystym przekazaniu pojazdu wzięli udział wicestarosta kielecki Tomasz Pleban oraz członkowie Zarządu Powiatu w Kielcach – Stefan Bąk i Mariusz Ściana. Auto poświęcił biskup pomocniczy diecezji kieleckiej ksiądz Marian Florczyk. Pojazd, który trafił do Środowiskowego Domu Samopomocy przystosowany jest do przewozu 19 osób niepełnosprawnych, także na wózkach inwalidzkich. Jego zakup był możliwy w ramach realizacji „Programu wyrównywania różnic między regionami III”. Z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych udało się pozyskać ponad 213 tysięcy złotych. Pozostałą część dołożyła gmina Chmielnik. Auto kosztowało ponad 314 tysięcy złotych. Po oficjalnym przekazaniu auta, uczestnicy spotkania, zaproszeni goście w bożonarodzeniowej atmosferze obejrzeli jasełka przygotowane przez podopiecznych ŚDS-u, a następnie otrzymali od nich świąteczne upominki. Samorząd powiatu kieleckiego pozyskuje pieniądze w ramach Programu Wyrównywania Różnic Między Regionami III, który jest finansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Trafiają one następnie do jednostek samorządowych, takich jak urzędy gmin, gdzie likwidowane są przeszkody w dostępności, pojawiają się windy i podjazdy do urzędów. Jak już informowaliśmy, 19-osobowy bus poza gminą Chmielnik trafi również do Zagnańska. Dziewięcioosobowe mikrobusy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich pojawią się w gminach: Bieliny, Masłów, Piekoszów (dla Środowiskowego Domu Samopomocy) i Daleszyce oraz do Caritas dla DPS-u w Piekoszowie. Z kolei 23-osobowy autobus na rzecz Warsztatów Terapii Zajęciowej w Fanisławicach kupi Wiejskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie i Ruchowo w gminie Łopuszno.

Z mieszkańcami trzeba rozmawiać

0
Trudno sobie wyobrazić Drochów Górny w gminie Morawica bez Bronisława Pajączkowskiego. We wsi mówią: „to taki nasz człowiek”. Żyje i wywodzi się spośród mieszkańców wsi. Od zawsze był najbliżej potrzeb i problemów swoich sąsiadów. Doskonale zna lokalne sprawy, zna też osobiście mieszkańców i wie, jak z nimi rozmawiać. Pan Bronisław sołtysem jest już czwartą kadencję, a dokładnie od lutego 2007 roku.  – Pamiętam doskonale ten dzień. Sąsiedzi mnie namówili, bym poświęcił się naszemu sołectwu. Wybory odbyły się w Obicach, bo u nas nie było nawet miejsca do zorganizowania wyborów. Nic się nie działo, nie było żadnych inwestycji, oświetlenia ani przystanków. W sołectwie był stary budynek po rozwiązanej OSP – opowiada. Sołtys posiada pewnego rodzaju charyzmę, dzięki której jest w stanie przekonać ludzi do zaangażowania we wspólne sprawy. – Lubię rozmawiać z mieszkańcami, mam do nich dużo cierpliwości. Od czego zaczął? – Od oświetlenia sołectwa, a potem pojawiły się wiaty przystankowe. Wkrótce wziąłem się za świetlicę. W dawnej remizie zrobiliśmy generalny remont. Kolejne wybory odbyły się już w nowo odnowionej świetlicy. Potem zaczęliśmy remontować drogi gminne. W tej chwili nasze drogi w 80 procentach pokryte są asfaltem. Nawet drogi do pól, leśnych działek są wysypane kruszywem – dodaje. Podobnie jest, jeśli chodzi o drogi powiatowe. – Za mojej kadencji wykonano kilka dróg, odcinek Drochów Górny-Chomentów, Drochów-Chmielowice, Drochów-Dębska Wola. Przy tej ostatniej inwestycji brakuje 300 metrów asfaltu, by była w całości zakończona. Sołectwo jest także w stu procentach oświetlone. Mieszkańców jest niewielu, bo zaledwie 164. Pan Bronisław cieszy się autorytetem wśród drochowian. Był inicjatorem wielu akcji społecznych, dzięki którym mieszkańcy czują się związani ze swoją miejscowością. – Spotkania z drugim człowiekiem to wspaniały sposób na spędzenie czasu – przyznaje. – Po wyremontowaniu świetlicy, chciałem, aby zaczęła tętnić zżyciem. Dzięki gminie w świetlicy zatrudniono panią świetlicową na pół etatu. Obecnie realizujemy projekt, dzięki któremu 14 dzieci ma zapewnioną dodatkową naukę i wyżywienie. Moim zdaniem świetlica zdała egzamin. To wspaniałe miejsce do integracji mieszkańców, spotykają się tu dzieci i młodzież, odbywają się zebrania. Drzwi zawsze są otwarte na oścież, na wszystkie okazje. Np. dzieci dostają paczki mikołajkowe. Zbieram pieniądze, za które potem zamawiam paczki dla naszych milusińskich. Z mojej inicjatywy odbywają się spotkania integracyjne. Każdy coś ma do zrobienia: a to kucharki lepią pierogi, ktoś upiecze placek, a ktoś inny zadba o oprawę imprezy. Świetlica dla naszych mieszkańców to jedyna rozrywka. Tutaj czas spędza się międzypokoleniowo. Dwa lata temu powstała inicjatywa rozbudowania świetlicy. Zrobiono projekt i już wyłoniono wykonawcę. Świetlica rozbuduje się o kolejne 180 metrów kw. Powstanie też nowoczesny plac zabaw i boisko wielofunkcyjne ze sztuczną murawą. Koszt tej inwestycji to 2 mln 270 tys. zł.  Inwestycja ma być zakończona w 2022 roku. – To będzie serce naszego sołectwa. W nowej części stworzymy wyjątkowe miejsce dla seniorów. Będzie minikuchnia, zainstalowana zostanie fotowoltaika. – Skąd pomysł na seniorów? Nasze sołectwo zamieszkuje dużo starszych osób. Tutaj miałyby swoje miejsce na integrację. Spotykamy się po to, żeby porozmawiać, żeby ten czas trochę tak upłynął, bo siedzi się tylko w domu, wieczory teraz długie. Z czego jestem dumny? – Udało mi się scalić mieszkańców, którzy są bardzo chętni do pomocy. Nawet jak trzeba było zebrać pieniądze na ogrodzenie do kościoła w Obicach. Uzbieraliśmy ponad 9 tysięcy złotych. Czego nam jeszcze trzeba? – Chodnika, a dokładnie jego 650 metrów. Mamy część chodnika od kościoła do świetlicy. Teraz przydałoby się dokończyć go do granic wsi. Ruch na drogach jest tu bardzo duży. Drochów Górny graniczy z Drochowem Dolnym. W XIX wieku miejscowości Drochów Górny i Drochów Dolny traktowano jako jedną wieś. W Drochowie Górnym znajdował się duży folwark, w którego skład wchodziły: dom dla służby, owczarnia ze stajnią, chlewy, krowiarnia, wołownia, stodoły. We wsi była też drewniana karczma, z kuźnią przy niej. W 2003 roku we wsi zakończyła swoją działalność Ochotnicza Straż Pożarna. Pan Bronisław ma 62 lata, pięcioro dzieci – czterech synów i córkę. Doczekał się trojga wnucząt. Razem z żoną prowadzą sklepik.

INFORMACJA – SESJA RADY MIEJSKIEJ W MORAWICY

0

Na podstawie § 18 ust. 3 Statutu Miasta i Gminy Morawica przyjętego uchwałą Nr II/5/18 Rady Miejskiej w Morawicy z dnia 27 listopada 2018 r. (Dz. Urzędowy Woj. Świętokrzyskiego z 2018 r. poz. 4057 ze zm.) w związku z art. 15 zzx ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2095 ze zm.), zwołuję XLII sesję Rady Miejskiej w Morawicy, która odbędzie się 17 grudnia 2021 r. (piątek) o godzinie 9.00 przy zastosowaniu zdalnego trybu obradowania, z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość.

Sesja rady zostanie przeprowadzona z Sali Obrad w Samorządowym Centrum Kultury i Biblioteki w Morawicy (ul. Spacerowa 7).

W związku z wysoką liczbą zakażeń i wprowadzeniem przez rząd od 15 grudnia 2021 r. nowych obostrzeń, mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich uczestników sesji, proszę osoby zainteresowane osobistym udziałem w sesji o zgłoszenie tego faktu Przewodniczącemu Rady Miejskiej na adres: b.kruk@radny.morawica.plm.orlinska@morawica.pl w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15 grudnia 2021 r.

Porządek obrad: https://morawica.esesja.pl/posiedzenie/a7bafe5e-e988-4 Informujemy, że sesje będzie można zobaczyć na żywo za pośrednictwem transmisji online pod linkiem: http://morawica.esesja.pl/transmisje_z_obrad_rady   /-/ Bartosz Kruk Przewodniczący Rady Miejskiej w Morawicy