Wsparcie rozwoju inteligentnych specjalizacji województwa świętokrzyskiego

0

O możliwościach wspierania i kierunkach rozwoju inteligentnych specjalizacji województwa świętokrzyskiego rozmawiała marszałek województwa Renata Janik podczas spotkania w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach. Obecni byli także Tomasz Janusz dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego, Joanna Rudawska zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego oraz Krzysztof Kasprzyk, zastępca dyrektora Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Do dyskusji zaproszeni zostali przedstawiciele koordynatorów konsorcjów na rzecz rozwoju inteligentnych specjalizacji województwa świętokrzyskiego: Justyna Pyć – wiceprezes Zarządu Ośrodka Promowania i Wspierania Przedsiębiorczości Rolnej, Monika Knefel – prezes Zarządu Izby Gospodarczej Krąg Turystyki Zdrowotnej, Ryszard Nosowicz – prezes Zarządu Agencji Rozwoju Regionalnego w Starachowicach wraz z Sylwią Muchą z Agencji Rozwoju Regionalnego w Starachowicach, Dominik Kraska – zastępca dyrektora Kieleckiego Parku Technologicznego i  Monika Lewandowska-Mężyńska – inspektor Działu Projektów Rozwojowych KPT oraz Cezary Tkaczyk – prezydent Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej i Dorota Tekieli-Bisińska – wicedyrektor Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Uczestników spotkania powitała marszałek Renata Janik.

– Dzięki Państwa zaangażowaniu, współpracy instytucji otoczenia biznesu, uczelni i przedsiębiorstw, możliwe jest wzmacnianie konkurencyjności i innowacyjności świętokrzyskiej gospodarki – mówiła marszałek Renata Janik.-  Chcemy dziś nie tylko podsumować dotychczasowe działania, ale również spojrzeć w przyszłość, porozmawiać o wyzwaniach, jakie stoją przed konsorcjami, o planowanych przedsięwzięciach, trendach rynkowych oraz możliwościach, jakie stwarzają Fundusze Europejskie na lata 2021–2027.

W styczniu 2024 roku Zarząd Województwa wyłonił liderów kluczowych branż dla rozwoju województwa. Na rzecz wspierania siedmiu branż, tzw. inteligentnych specjalizacji województwa świętokrzyskiego powstały konsorcja, złożone z instytucji otoczenia biznesu, uczelni i firm.
Zarząd Województwa zawarł z liderami tych konsorcjów porozumienia o współpracy na rzecz rozwoju inteligentnej specjalizacji województwa świętokrzyskiego. Celem porozumień jest ukierunkowanie działań na wzmacnianie obszarów gospodarczych uznanych jako motory wzrostu regionu. Dzięki współpracy międzysektorowej i wsparciu Zarządu Województwa z Funduszy dla Województwa Świętokrzyskiego 2021-2027, konsorcja mają podnosić poziomu konkurencyjności i innowacyjności najważniejszych branż w regionalnej gospodarce. Koordynatorzy przystępując do Porozumienia o współpracy przedstawiali propozycję działań zmierzających do rozwoju specjalizacji, za którą będą odpowiadać.

Mija półtora roku od zawarcia Porozumień. Marszałek województwa Renata Janik spotkała się się z liderami branż, aby zapoznać z informacjami na temat procesu wdrażania i rozwoju poszczególnych specjalizacji, ewentualnymi wyzwaniami z jakimi mierzą się koordynatorzy, a także by porozmawiać o planach na najbliższy czas, realizowanych przedsięwzięciach, trendach rynkowych.

Podczas dyskusji poruszane były informacje, dotyczące planowanych wydarzeń, spotkań, szkoleń o charakterze gospodarczym, w tym proeksportowym, dedykowanym przedsiębiorcom działającymi w ramach sieci konsorcjalnej.

Marszałek Renata Janik wraz dyrektorami z Departamentu Rozwoju Regionalnego i Departamentu Wdrażania EFRR przekazali również informacje dotyczące najbliższych działań, którymi mogą być zainteresowani uczestnicy spotkania i skupione wokół nich firmy min.:
o naborach w ramach EFRR, konferencji pn. “Przemysł obronny i bezpieczeństwa szansą na rozwój świętokrzyskich firm”, która odbędzie się 4 września 2025 r. podczas trzeciego dnia Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Omówiona została również wizyta sieciująca, zaplanowana na Pomorzu w dniach 15-17 września, warsztaty „Silna marka IOB – jak zbudować rozpoznawalność, zaufanie i przewagę na rynku usług dla biznesu”, które odbędą się 25 września oraz nabór na akredytację krajową Ośrodków Innowacji – planowany do ogłoszenia przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii pod koniec września br.

W województwie świętokrzyskim inteligentnymi specjalizacjami są:

  • branża metalowo-odlewnicza;
  • nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze;
  • zasobooszczędne budownictwo;
  • turystyka zdrowotna;
  • technologie informacyjno-komunikacyjne;
  • branża targowo-kongresowa;
  • zrównoważony rozwój energetyczny.

Pięciu nauczycieli z gminy Piekoszów z awansem zawodowym. Wręczono akty nadania stopnia nauczyciela mianowanego [WIDEO]

0

W gminie Piekoszów odbyła się uroczystość, podczas której pięcioro pedagogów oficjalnie odebrało akty nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Tym samym do grona 29 nauczycieli posiadających ten tytuł dołączyli kolejni, co stanowi ważny krok w rozwoju lokalnej kadry dydaktycznej i bezpośrednio wpływa na jakość kształcenia w gminnych szkołach.

Podnoszenie kwalifikacji to lepsze nauczanie

Stopień nauczyciela mianowanego jest jednym z kluczowych etapów w ścieżce awansu zawodowego pedagoga. Uzyskanie go wymaga odbycia stażu, uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego oraz pomyślnego zdania egzaminu przed komisją kwalifikacyjną. To potwierdzenie nie tylko wysokich kompetencji dydaktycznych, ale także gotowości do podejmowania nowych wyzwań i odpowiedzialności. – To ogromna satysfakcja, że kolejni nauczyciele z naszej gminy wzbogacili się o tak ważny stopień awansu zawodowego. Podnosząc swoje kwalifikacje, wprowadzają do szkół jeszcze wyższą jakość nauczania, a to przekłada się na sukcesy naszych uczniów. Serdecznie gratuluję wszystkim, którzy odebrali akty nadania i dziękuję im za pracę, zaangażowanie i pasję. Jako samorząd zawsze będziemy wspierać ambicje i rozwój naszej kadry pedagogicznej – zapewnia burmistrz miasta i gminy Piekoszów, Teresa Jakubowska.

Komisja egzaminacyjna pod wrażeniem wiedzy pedagogów

Egzamin, poprzedzający nadanie stopnia, odbywał się przed komisją kwalifikacyjną w składzie: Justyna Robak – przedstawiciel organu prowadzącego i przewodnicząca komisji, Łukasz Maj – przedstawiciel organu nadzorującego, dyrektorzy szkół – Zenon Kobiec, Patrycja Giemza-Dziedzic i Małgorzata Czekaj, eksperci z listy MEN – Renata Jędrzejewska i Marzanna Tyra, a także przedstawiciel związków zawodowych – Małgorzata Białacka. – Cała piątka nauczycieli zaprezentowała się podczas egzaminu bardzo dobrze. Widać było ich zaangażowanie i pasję, a także realne efekty pracy dydaktycznej. To osoby, które z pewnością będą dalej wzbogacać życie szkół na terenie gminy Piekoszów – podkreślali członkowie komisji.

W tym roku stopień nauczyciela mianowanego uzyskali: Karolina Oksza-Orska i Justyna Sieradzan ze Szkoły Podstawowej w Szczukowskich Górkach, Paulina Żelazna z Zespołu Oświatowych Placówek Integracyjnych w Micigoździe, a także Karolina Kotwica i Magdalena Ogonowska z Zespołu Placówek Oświatowych w Jaworzni. – Awans to nie tylko wyróżnienie, ale także zobowiązanie. Podnoszenie kwalifikacji daje nam większe możliwości rozwoju, a przede wszystkim pozwala lepiej wspierać uczniów w ich codziennej nauce. To motywacja do tego, żeby jeszcze bardziej angażować się w swoją pracę – mówili zgodnie nauczyciele.

Wsparcie nauczycieli to inwestycja w przyszłość

Uroczystość wręczenia aktów nadania była nie tylko podsumowaniem dotychczasowych osiągnięć nauczycieli, ale również motywacją do dalszego rozwoju. Władze gminy akcentują, że wspierając kadrę pedagogiczną w podnoszeniu kwalifikacji, inwestują również w przyszłość młodych mieszkańców i jakość edukacji w lokalnych szkołach.

Szkoły w gminie Piekoszów szykują się na nowy rok szkolny. Wakacyjne remonty za ponad 1,5 mln zł [WIDEO]

0

Wakacje w szkołach gminy Piekoszów upłynęły pod znakiem remontów i inwestycji. Łączna wartość przeprowadzonych prac to nieco ponad 1,5 mln złotych. Placówki zostały odświeżone, zmodernizowane i doposażone tak, aby uczniowie mogli rozpocząć naukę w lepszych i bezpieczniejszych warunkach.

Brynica – nowe wykładziny, meble i odnowiona sala gimnastyczna

W Szkole Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Brynicy zrealizowano szereg inwestycji za łączną kwotę blisko 82 tysięcy złotych. W niektórych salach lekcyjnych zamontowano nowe wykładziny PCV, odmalowano ściany oraz naprawiono usterki w kuchni. Sala gimnastyczna zyskała świeży wygląd po malowaniu, a hol na parterze został zabudowany płytą gipsowo-kartonową. Dodatkowo szkoła doposażyła bibliotekę i sekretariat w nowe meble.

Łosień – energooszczędne oświetlenie i modernizacja instalacji elektrycznej

Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Łosieniu przeprowadziła gruntowną modernizację instalacji elektrycznej za 62,4 tysiąca złotych. Wymieniono wszystkie lampy w budynku na energooszczędne LED-y, a także wyłącznik główny prądu i rozdzielnice na obu kondygnacjach. Dodatkowo we własnym zakresie wykonano dodatkowe prace takie jak: malowanie sal, sufitów i ścian, renowację komina oraz naprawę murków oporowych.

Zajączków – inwestycja za ponad pół miliona złotych

Największe prace przeprowadzono w Szkole Podstawowej w Zajączkowie. Powstała nowoczesna pracownia komputerowa z nowymi biurkami, komputerami i siecią internetową za ponad 70 tysięcy złotych. Oprócz tego szkoła przeszła ogromną modernizację wartą 501 tysięcy zł. Obejmowała ona m.in. przebudowę łazienek, wymianę stolarki drzwiowej, posadzek, prace remontowe na dachu, odświeżenie sufitów i pomieszczeń oraz wymianę balustrady i płytek na schodach przy wejściu głównym.

Rykoszyn – nowa elewacja i odnowione pomieszczenia

Szkoła w Rykoszynie w czasie wakacji przeprowadziła prace remontowe za około 120 tysięcy złotych. Odnowiono elewację budynku, pomalowano część sal lekcyjnych i korytarzy, a także przeprowadzono prace naprawcze w sanitariatach. Wymieniono również część instalacji, co poprawiło bezpieczeństwo i funkcjonalność obiektu. Tutaj trwa także budowa parkingu przed szkołą. Inwestorem tego zadania jest gmina Piekoszów.

Micigózd – modernizacja sanitariatów i pomieszczeń dydaktycznych

W Micigoździe zrealizowano zadania o wartości ponad 208 tysięcy złotych. Remont objął modernizację łazienek znajdujących się w segmencie przedszkolnym w ZOPI oraz adaptację świetlicy szkolnej z przeznaczeniem na salę szkolną i modernizację pomieszczeń w dawnych pomieszczeniach mieszkalnych.

Piekoszów – nowe łazienki, podłogi w salach i sprzęt

Największa placówka oświatowa w gminie, Zespół Placówek Oświatowych w Piekoszowie, także pracowała pełną parą. W czasie wakacji przeprowadzono prace za ponad 277 tysięcy złotych. Wyremontowano między innymi podłogi w dwóch salach, i trzy łazienki, wymieniono 13 sztuk drzwi i zakupiono blaszany garaż dla samochodu służbowego rozwożącego catering do szkół i przedszkoli na terenie gminy Piekoszów. Poza tym, stworzono kącik integracji, zakupiono sprzęt elektroniczny w postaci monitorów interaktywnych z wbudowanymi komputerami, laptopów, głośników bezprzewodowych, drukarek i magnetofonów. Zakupiono również sprzęt biurowy.

Jaworznia – odnowiona biblioteka, nowe wykładziny i malowanie

Koszt przeprowadzonych prac remontowych w Jaworzni wyniósł blisko 82 tysiące złotych. Zamontowano nowe wykładziny w niektórych salach lekcyjnych, gdzie pomalowano też ściany podobnie jak w sali gimnastycznej. Dodatkowo zamontowano nowe meble w bibliotece i zabudowę aneksu kuchennego. Zabudowano też ściany płytą gipsowo-kartonową w części holu na parterze.

Szczukowskie Górki – modernizacja placu zabaw i remont nawierzchni boiska

Za ponad sto tysięcy złotych zmodernizowano plac zabaw przy szkole w Szczukowskich Górkach wraz z montażem urządzeń zabawowych i naprawą nawierzchni oraz wymianą ogrodzenia. Dodatkowo dokonano remontu nawierzchni boiska szkolnego. Wyrównano ziemię i posiano trawę, a to wszystko w ramach nagrody w konkursie „Drugie życie boiska”, jaką zdobyła szkoła w konkursie zorganizowanym przez firmę MICRON.

Inwestycje w edukację to jeden z priorytetów

Burmistrz miasta i gminy Piekoszów, Teresa Jakubowska, podkreśla, że inwestycje w szkoły są jednym z priorytetów gminy. – Wakacje to czas intensywnej pracy w naszych placówkach. Zrealizowaliśmy inwestycje na kwotę ponad 1,5 mln złotych, co pokazuje, jak dużą wagę przykładamy do edukacji i bezpieczeństwa dzieci. Chcemy, aby nasi uczniowie uczyli się w komfortowych warunkach i mieli dostęp do nowoczesnej infrastruktury – mówi burmistrz Teresa Jakubowska. – Dzięki przeprowadzonym pracom nasze szkoły są dziś lepiej przygotowane do nowego roku szkolnego. Odnowione sale, zmodernizowane instalacje i nowe wyposażenie to inwestycje, które realnie podnoszą standard nauki i pracy nauczycieli – podkreślają zgodnie dyrektorzy szkół.

INFORMACJA w zakresie: mycia i dezynfekcji pojemników

0

 

Urząd Gminy i Miasta w Chęcinach informuje, że w ramach umowy na świadczenie usług odbioru z nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Chęciny odpadów komunalnych, firma Adam Bielas „CZYSTOPOL” ul. Partyzantów 114, 29-100 Włoszczowa, przeprowadzi kolejne mycie oraz dezynfekcję pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych.

Proces mycia oraz dezynfekcji odbywa się bezpośrednio po opróżnieniu pojemników z odpadów przez jadący wcześniej pojazd „śmieciarkę”. Z uwagi na to, iż czas mycia pojemnika jest znacznie dłuższy od czasu jego opróżnienia prosimy pozostawić pojemniki przed posesjami do czasu ich umycia.

Mycie oraz dezynfekcja odbywać się będzie zgodnie z poniższym harmonogramem wywozu odpadów.

 

Harmonogram mycia i dezynfekcji pojemników z nieruchomości z terenu Gminy i Miasta Chęciny

Harmonogram mycia i dezynfekcji pojemników z nieruchomości z terenu Gminy i Miasta Chęciny przez firmę Adam Bielas „CZYSTOPOL” ul. Partyzantów 114, 29-100 Włoszczowa, telefon kontaktowy: 41/ 31 512 46, 694 046 785, 730 080 801, e –mail: czystopol1@wp.pl

 

Lp.

Miejscowości i ulice

Planowany termin mycia
i dezynfekcji pojemników

1.

Milechowy,

Bolmin,

Wymysłów,

Mosty,

Jedlnica,

Miedzianka bez bloków

Dodatkowy odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów*:
1 czwartek
02.10

2.

Skiby,

Charężów,

Zacisze,

Podpolichno,

Polichno,

Gościniec,

SKIBY 83

Chęciny miasto:

ul. Gen. Skalskiego,

ul. Powstania Styczniowego

 

4 środa

24.09

3.

Korzecko,

Chęciny miasto:

Os. Północ,

al. Partyzantów,

ul. Armii Krajowej,

ul. Piłsudskiego,

ul. Zatropie

 

 

2 środa

10.09

4.

Tokarnia,

Wrzosy,

Radkowice 15A, Radkowice 11D

1 środa 01.10

5.

Siedlce bez bloków,

Ostrów

2 piątek 12.09

6.

Wolica,

Podzamcze bez bloków

Dodatkowy odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów*: 1 wtorek 07.10

7.

Łukowa,

Wojkowiec,

Lelusin,

Starochęciny

Dodatkowy odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów*: 2 czwartek 09.10

8.

Lipowica,

Przymiarki,

Radkowice,

Chęciny miasto:

ul. Radkowska – cała,

Wrzosy 23

Dodatkowy odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów*: 3 czwartek 18.09

9.

Chęciny miasto:

ul. Sitkówka,

ul. Panek,

ul. Zelejowa,

ul. Słowackiego

ul. Tadeusza Kościuszki,

ul. Dobrzączka,

ul. Kasztelańska,

ul. Jana Pawła II,

ul. Królowej Jadwigi,

ul. Jana III Sobieskiego,

ul. Henryka Sienkiewicza,

ul. Władysława Jagiełły,

ul. J. Słowackiego,

ul. P. Wysockiego,

ul. S. Czarnieckiego,

ul. K. Bony,

ul. A. Mickiewicza,

ul. 11 Listopada,

ul. M. Reja ul. B. Świętokrzyskiej

ul. J. Długosza ul. Gajowa ul. B. Głowackiego ul. Konstytucji 3 Maja

ul. Świętokrzyska

 

 

3 piątek

19.09

10.

Bloki Os. Sosnówka, Os. Czerwona Góra, Blok Miedzianka, Bloki Podzamcze Bloki Siedlce

4poniedziałek

22.09

11.

 

 

 

Chęciny miasto:

ul. Długa,

ul. Krzywa,

ul. Spokojna,

ul. Władysława Łokietka ul. Kielecka,

ul. Szkolna,

ul. Stanisława Branickiego,

Pl. Żeromskiego

1 poniedziałek

06.10

12.

Chęciny miasto:

 

ul. Małogoska,

ul. Spacerowa,

ul. Mała,

ul. Ogrodowa

2 poniedziałek

08.09

13.

Chęciny miasto:

 

ul. Jędrzejowska,

ul. Fodygi,

Pl. 2 Czerwca,

ul. Kazimierza Wielkiego, ul. Wołodyjowskiego

Dodatkowy odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów*: 1 poniedziałek

06.10

14.

Chęciny miasto:

ul. Staszica,

ul. o. Cz. Domańskiego,

ul. Strażacka,

ul. Przedborska, ul. Floriańska, ul. Franciszkańska

Dodatkowy odbiór niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów*: 2 poniedziałek

08.09

 

Dofinansowanie dla Samorządowego Centrum Kultury i Biblioteki w Morawicy ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

0

Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w Morawicy otrzymało dofinansowanie w kwocie: 32 000 zł na realizację zadania pn. „Morawickie wiejskie wesele – jak dawniej bywało”. W widowisku wystąpią artyści z Zespołu Pieśni i Tańca „Morawica”, Zespołu Folklorystycznego „Brzezinianki”, Dziecięcego Zespołu „Mała Morawica” oraz gościnnie dwóch panów z Kabaretu Jeszcze Nie Starszych Panów.

Obrzęd wesela sprzed 100 lat zostanie wystawiony na Muszli Koncertowej w Morawicy podczas „Dożynek Gminnych” w dniu 31 sierpnia 2025 roku o godz. 16:00.

Serdecznie zapraszamy!

- 2025_nck_dofinans_etnoplska_rgb.jpg

Podczas ˝Biesiady z książką˝ spotkali się miłośnicy literatury i muzyki

0

21 sierpnia pod starymi lipami i dębami, na placu przy Szkole Podstawowej w Dębskiej Woli spotkali się miłośnicy literatury i muzyki. Członkowie Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Morawickiej i zaproszeni gościeczytali fragmenty utworów wielkiego patrioty i społecznika, pisarza i piewcy naszego regionu Stefana Żeromskiego. Chór TPZM i Kabaret Jeszcze Nie Starszych Panów wraz z widzami śpiewali pieśni związane z kielecczyzną. Spotkanie rozpoczęły prowadzące: prezes TPZM Bożena Śnioch i zastępca dyrektora SCKiB Teresa Badowska. Gości powitała dyrektor SP Dębska Wola Monika Pabian. Wierszem własnego autorstwa pt. „Stefan Żeromski” Miłosz Synica, członek Grupy Literackiej TPZM Bocianie Gniazdo wprowadził zebranych w cudowny nastrój spotkania. Sylwetkę pisarza, życiorys i wiele ciekawostek związanych z jego życiem i twórczością przedstawiła chórzystka Henryka Sutowicz. Główną część spotkania rozpoczął burmistrz MiG w Morawicy Marian Buras fragmentem „Przedwiośnia” – jednej ze sztandarowych powieści autora. Ze wzruszeniem odczytano również fragmenty „Wiernej rzeki”, „Puszczy jodłowej”, „Syzyfowych prac” i „Ludzi bezdomnych”. To piękna idea”- powiedział pan burmistrz podsumowując spotkanie – „wyjątkowe miejsce, wspaniała atmosfera, przypomnienie twórczości, czasem niedocenianego Żeromskiego, propagowanie książki i czytelnictwa jest godne naśladowania”. Czytanie przeplatane było odpowiednio dobranymi piosenkami, a w śpiew chętnie włączała się licznie przybyła publiczność. Na zakończenie spotkania jego uczestnicy skosztowali różnych smakołyków przygotowanych przez panie z TPZM, zaś panowie zadbali o pyszną kiełbaskę z ogniska, która po dość długiej uczcie dla ducha smakowała wybornie. „Biesiadę z książką” przygotowali: Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w Morawicy, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Morawickiej i Szkoła Podstawowa w Dębskiej Woli.
       

Bożena Śnioch

Jak uzyskać 50 000 zł na założenie własnej firmy? Już wkrótce nabór wniosków o dofinansowanie!

0

 

Masz pomysł na biznes i chcesz rozpocząć działalność gospodarczą? Skorzystaj z możliwości uzyskania bezzwrotnej premii w wysokości 50 000 zł na start. Lokalna Grupa Działania „Perły Czarnej Nidy” już we wrześniu 2025 roku ogłosi kolejny nabór wniosków o udzielenie wsparcia na podejmowanie działalności gospodarczej w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju.

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać w terminie od 18 września do 1 października 2025 roku. Nabór ma charakter konkursowy, a środki otrzymają te projekty, które najlepiej wpiszą się w cele strategii i uzyskają najwyższą liczbę punktów zgodnie z lokalnymi kryteriami wyboru.

W ramach planowanego naboru przewidziano możliwość wsparcia 19 nowych firm, a łączna pula środków wynosi równowartość 218 800 euro. Premia na start wyniesie 50 000 zł, co stanowi maksymalnie 65% kosztów całkowitych projektu – co oznacza, że całkowity budżet projektu powinien wynosić około 77 000 zł.

Dofinansowanie może zostać przeznaczone m.in. na zakup środków trwałych, wyposażenie, oprogramowanie czy prace adaptacyjne lokalu. To idealna okazja dla osób chcących zrealizować swoje zawodowe ambicje i wejść na rynek korzystając ze wsparcia finansowego i merytorycznego LGD.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady ubiegania się o pomoc:

Pomoc przyznaje się jeżeli:

1. Wnioskodawca jest osobą fizyczną;

2. Wnioskodawca w okresie roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców;

3. Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PROW 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 6.2 lub 6.4 lub 4.2 lub 19.2 w zakresie podejmowanie działalności gospodarczej;

4. Wnioskodawcy nie została dotychczas przyznana pomoc w ramach PS WPR na operację w zakresie start DG, start GA, start ZE, start GO, start KŁŻ, rozwój DG, rozwój GA, rozwój ZE, rozwój GO lub rozwój KŁŻ;

5. Operacja zakłada podjęcie we własnym imieniu DG i zgłoszenie się wnioskodawcy do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i wypadkowego jeżeli osoba ta nie jest objęta tym ubezpieczeniem lub społecznym ubezpieczeniem rolników

WARUNKI UDZIELENIA WSPARCIA

1. Złożenie wniosków i wymiana korespondencji przez system IT

2. Pomoc jest przyznawana:

   1) osobie fizycznej, która ma ukończone 18 lat;

   2) osobie prawnej;

3. O pomoc może ubiegać się wyłącznie podmiot posiadający numer EP.

4. Pomoc przyznaje się, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WOPP:

   1) posiada miejsce zamieszkania/zameldowania na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej oznaczone adresem wpisanym do CEIDG na obszarze wiejskim objętym LSR– w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną;

   2) posiada siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR– w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną

Ogólne warunki wsparcia

Pomoc przyznaje się na operację:

1.Której realizacja nastąpi w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy.

2. W przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, pomoc przyznaje się, jeżeli jest realizowana:

1) na obszarze objętym LSR;

2) na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o pomoc do końca okresu związania celem.

3. W przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, pomoc przyznaje się, jeżeli suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie przekracza połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

4. Która zakłada osiągnięcie co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty pomocy.

5. Pomocy wypłaca się jeżeli wnioskodawca promuje świadczone przez siebie usługi/produkty oraz publikuje/aktualizuje ich zakres i asortyment.

Lista wspieranych branż zgodnie z sekcjami PKD:

1. Przetwórstwo przemysłowe (sekcja C)

2. Budownictwo (sekcja F)

3. Handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle (sekcja G)

4. Transport i gospodarka magazynowa (sekcja H)

5. Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (sekcja I)

6. Informacja i komunikacja (sekcja J)

7. Działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K)

8. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (sekcja M)

9. Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca (sekcja N) 10. Edukacja (sekcja P)

11. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna (sekcja Q)

12. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (sekcja R)

Ogólne zasady kwalifikowalności

Do kosztów niekwalifikowalnych zalicza się:

1. koszty poniesione przed dniem, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych– przed dniem 1 stycznia 2023 r.;

2. koszty ogólne związane z operacją w części przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych;

3. koszty remontu budynków lub budowli, jeśli nie jest on połączony z ich modernizacją;

4. koszty zakupu nieruchomości;

5. koszty zakładania sadów i plantacji wieloletnich oraz wymiany w nich nasadzeń;

6. koszty leasingu;

7. podatek od wartości dodanej (VAT) z wyjątkiem przypadków gdy nie podlega on odzyskaniu na podstawie krajowych przepisów o podatku VAT;

8. koszty zakupu używanych maszyn, urządzeń, wyposażenia;

9. koszty zakupu zwierząt, nasion i ich siewu oraz roślin jednorocznych i ich sadzenia

10. koszty zakupu samochodów osobowych;

11. koszty rozbudowy infrastruktury sieci 5G i sieci światłowodowej;

12. koszty sporządzenia wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność;

13. wkłady niepieniężne;

14. Koszty amortyzacji.

Ogólne zasady kwalifikowalności

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się w szczególności koszty:

1. Transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz maszyn i urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu;

2. Rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki pod warunkiem, że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji.

3. Koszty ogólne, do których zalicza się w szczególności:

   1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym:

   a. kosztorysów inwestorskich,

   b. projektów budowlanych,

   c. wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków,

   d. projektu OZE (odnawialne źródła energii) i termomodernizacji,

   e. audytu energetycznego;

   f. sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;

   g. związane z kierowaniem robotami budowlanymi.

4. W przypadku gdy pomoc dotyczy zakupu nowych pojazdów, nowym pojazdem, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, jest pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany

Pomoc przyznaje się na operację uzasadnioną pod względem racjonalności jej kosztów. Ocena racjonalności odbywa się na podstawie następujących aspektów:

1. Uzasadnienie ekonomiczne czyli ocenę, w jaki sposób zakres rzeczowy wskazany we wniosku przyczyni się do wzrostu efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa (wzrost przychodów, usprawnienie procesów produkcji, ograniczenie kosztów);

2. Racjonalność technologiczną– sprawdzenie, czy wspierane inwestycje w szczególności:

   a) nie mają charakteru inwestycji odtworzeniowej,

   b) są uzasadnione ze względu na komplementarność technologiczną,

   c) są uzasadnione ze względu na profil produkcji,

   d) są uzasadnione ze względu na skalę produkcji, wykazują możliwość zbytu produkcji w przypadku wzrostu mocy produkcyjnych;

3. Racjonalność kosztową– sprawdzenie czy planowane koszty są rynkowe

Warunki wypłaty pomocy Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane,

jeżeli beneficjent:

1. Zrealizował operację/etap operacji zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem naboru wniosków i umową o przyznaniu pomocy;

2. Złożył wniosek o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację etapu lub operacji w terminie wynikającym z umowy o przyznaniu pomocy;

3. Udokumentował zrealizowanie operacji lub etapu operacji, w tym:

a) w przypadku gdy pomoc wypłacana jest jako refundacja– poniósł koszty kwalifikowalne i je opłacił zgodnie z umową o przyznaniu pomocy i przepisami powszechnie obowiązującymi, w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b) w przypadku płatności ryczałtowej– wykonał zakres rzeczowy operacji;

4. Realizuje inwestycję lub operację zgodnie z kryteriami, za które zostały przyznane punkty, albo spełnił warunki lub zrealizował działania, z tytułu których przyznano punkty

Zaliczki

Beneficjentom może być wypłacona zaliczka w wysokości nieprzekraczającej 50% kwoty przyznanej pomocy. Zaliczka jest wypłacana, jeżeli beneficjent wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy. Zabezpieczenie zaliczki obejmuje całkowitą kwotę zaliczki wynikającą z umowy o przyznaniu pomocy i jest ustanawiane do dnia rozliczenia tej kwoty w formie weksla niezupełnego (in blanco) składanego wraz z deklaracją wekslową.

Zobowiązania

Utrzymanie zrealizowanej inwestycji i prowadzenie DG co najmniej:

2 lata od dnia wypłaty pomocy w zakresie Start DG;

Do okresu prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc, nie wlicza się okresów jej zawieszenia.

Jednocześnie przypominamy, że pracownicy biura LGD świadczą bezpłatne doradztwo od poniedziałku do piątku w dni robocze w godzinach 7:30-15:30 w siedzibie biura LGD, a także pod nr telefonu 41 306 79 35, 41 306 79 34 lub mailowo biuro@perlycn.pl 

- logo.pcn.2023_2027.jpg          

Święto Lotnictwa Polskiego

0

Na dzień 28 sierpnia przypada Święto Lotnictwa Polskiego, zarówno wojskowego jak i cywilnego. Termin jest nieprzypadkowy – stanowi rocznicę zwycięstwa Franciszka Żwirki i Stefana Wigury w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge, które odbyły się w 1932 roku w Berlinie. Samo święto zostało ustanowione w tej formie w 1993 roku, na mocy decyzji Ministra Obrony Narodowej podpisanej przez prezydenta Lecha Wałęsę, jednak jego geneza jest znacznie starsza, a termin był wielokrotnie zmieniany na przestrzeni lat.

Początki święta sięgają 1919 roku, było wówczas obchodzone jako Dzień Lotnictwa Polskiego. Jego ówczesna data – 5 listopada była rocznicą pierwszego lotu bojowego polskiego samolotu wojskowego z 1918 roku, którego załogę stanowili dwaj kawalerowie Orderu Virtuti Militari – porucznik pilot Stefan Bastyr i porucznik obserwator Janusz de Beaurain.

Od 11 listopada 1932 roku, za sprawą decyzji marszałka Józefa Piłsudskiego zarówno nazwa jak i data święta lotników zostały zmienione. Od tego momentu obchodzono już Święto Lotnictwa Polskiego, w tym samym dniu co późniejsze Święto Niepodległości, jednak nie był to wcale koniec przenoszenia terminów, które w późniejszych latach wielokrotnie jeszcze zmieniano.

Dzieje polskiego lotnictwa, szczególnie wojskowego, obfitują w liczne chwalebne wydarzenia. Od wojny polsko-bolszewickiej 1920 roku, przez wojnę obronną 1939 roku, bitwę o Anglię, aż do ostatnich dni II wojny światowej nasi piloci walczyli o wolną i niepodległą Polskę. Dumą napełnia fakt, że Gmina Chęciny również jest związana z bogatą historią polskich lotników, a to za sprawą dawnej działalności Szkoły Szybowcowej w Polichnie.

Placówka powstała w 1932 roku, rok później dzięki połączeniu środowiska szybowcowego Pińczowa oraz Polichna została przekształcona w Szkołę Szybowcową LOPP Polichno – Pińczów im. gen. Leona Barbeckiego. Była elitarnym ośrodkiem szkoleniowym i dumą regionu, wielu jej absolwentów wykorzystało zdobyte umiejętności walcząc jako piloci w czasie II wojny światowej. Niestety w jej trakcie niemal całe zaplecze techniczne szkoły zostało zniszczone przez Niemców. Działalność szkoły wznowiono po wojnie w 1946 roku, jednak (prawdopodobnie ze względu na problemy związane z wykupem gruntów potrzebnych do uprawiania szybownictwa) działała tylko do 1959 roku.

Pomimo likwidacji placówki pamięć o niej oraz jej absolwentach jest wciąż żywa. W miejscu gdzie stała od 1992 roku znajduje się Pomnik Lotników, przedstawiający mitycznego Ikara. Każdego roku we wrześniu Gmina Chęciny organizuje tu uroczystości patriotyczne, ku czci pamięci lotników walczących i poległych w trakcie II wojny światowej. Obchodom towarzyszą pokazy lotnicze, uroczysta Msza Święta za poległych oraz występy dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej w Polichnie, której patronem jest gen. Stanisław Skalski. Był on jednym z pilotów odbywających szkolenia w Szkole Szybowcowej w Polichnie, a także najlepszym polskim lotnikiem z okresu II wojny światowej, za co odznaczony został Złotym Krzyżem Virtuti Militari.

- 2025pomnik_lotnikow._polichno.jpg

- 2025zch_4386-konferencja-_10002.jpg

Zakończono przebudowę drogi powiatowej w Bilczy

0

- rfrd_gm._gw.jpg

Dobiegła końca przebudowa drogi powiatowej w Bilczy. Modernizacja 1,5 kilometrowego odcinka kosztowała niemal 5,7 mln zł. Nowa droga usprawni komunikację pomiędzy Bilczą, a Piaseczną Górką.

Modernizacja kosztowała łącznie 5 699 820 zł. Środki na realizację zadania pochodziły zarówno z budżetu Miasta i Gminy Morawica, jak i Powiatu Kieleckiego. Gmina przeznaczyła na inwestycję 2 099 910 zł, powiat dołożył kolejne 2 099 910 zł, a pozostałe 1 500 000 zł stanowiło dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Przedsięwzięcie wykonano w formule „Zaprojektuj i wybuduj”, co pozwoliło skrócić czas realizacji i sprawnie połączyć etap projektowy z wykonawczym. Za przebudowę odpowiadała firma Zielony Punkt Paweł Machulski z Brzezin, a wykonanie robót zlecił Powiatowy Zarząd Dróg w Kielcach.

W ramach inwestycji powstał odcinek drogi asfaltowej o długości 1425 m i szerokości 5,5 m, wraz z jednostronnym chodnikiem z kostki brukowej i wjazdami. Nowa nawierzchnia znacząco poprawi komfort jazdy mieszkańców Bilczy, jak i wszystkich użytkowników drogi, a z kolei nowy chodnik zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Przebudowany fragment ma istotne znaczenie dla rozwoju komunikacji pomiędzy Bilcza i Piaseczną Górką.

Warto podkreślić, że wyremontowany odcinek łączy się z drogą gminną – Zastawiem, która również jest przebudowywana. Fragment o długości ok. 820 m będzie miał jezdnię bitumiczną o szerokości 5 m. Po jednej stronie powstanie chodnik, a po drugiej pobocze z kruszywa. Inwestycja ta jest współfinansowana w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wartość umowy wynosi 786 109,22 zł, z czego dofinansowanie z RFRD stanowi 471 665,53 zł, a wkład własny Gminy to 314 443,69 zł. Wykonawcą inwestycji jest firma COLAS POLSKA Sp. z o.o.

Polichno w gminie Chęciny wreszcie będzie miało ˝obwodnicę˝

0

Pełną parą idą prace związane z realizację kolejnej ważnej inwestycji drogowej w gminie Chęciny. Mowa o budowie drugiego etapu tzw. małej obwodnicy Polichna, który uzupełni odcinek powstały w 2022 roku i stworzy łącznie z nim blisko 3-kilometrową trasę z nowoczesnym ciągiem pieszo-rowerowym. Wartość obecnego zadania to 5,5 mln złotych, z czego około 2,6 mln stanowi dofinansowanie pozyskane przez władze gminy z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Droga, która odmieni komunikację i bezpieczeństwo

Nowa część drogi obejmuje rozbudowę odcinka o długości ponad 1,2 km i szerokości 5,5 metra. Integralnym elementem zadania jest budowa ciągu pieszo-rowerowego o szerokości trzech metrów, który poprowadzi przez atrakcyjne przyrodniczo tereny gminy. Dzięki temu inwestycja spełni podwójną funkcję – komunikacyjną i rekreacyjną.

Prace obejmują nie tylko wykonanie samej jezdni i ścieżki, ale także budowę zjazdów do przyległych posesji oraz przebudowę skrzyżowania z drogą powiatową, co zwiększy bezpieczeństwo w tym rejonie. Inwestycja została zaplanowana w taki sposób, aby nowy odcinek w naturalny sposób połączył się z wybudowaną wcześniej częścią trasy o długości blisko 1,6 km. Realizacja trwającej właśnie budowy odbywa się w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Za całość odpowiada Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „KAMI” Katarzyna Kmita. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2025 roku.

Kontynuacja inwestycji rozpoczętej w poprzedniej kadencji

Budowa obu etapów drogi jest efektem wieloletnich starań samorządu, który zabiegał o pozyskanie funduszy zewnętrznych. To bardzo ważne, że oba etapy inwestycji uzyskały milionowe wsparcie finansowe na ich budowę.

Pierwszy odcinek, o długości blisko 1,6 kilometra, oddano do użytku w 2022 roku. Połączył on Gościniec z Polichnem w rejonie szkoły, a powstały przy nim ciąg pieszo-rowerowy stał się od razu popularnym miejscem spacerów i jazdy na rowerze. Wcześniej w tym miejscu istniała jedynie szutrowa droga, która często była nieprzejezdna, pełna dziur, błota, kurzu. Nowa nawierzchnia i ścieżka znacznie poprawiły komfort życia mieszkańców, a jednocześnie otworzyły dostęp do nowych terenów inwestycyjnych. Pierwszy etap kosztował ponad 4,7 mln złotych, z czego 2,3 mln zł pochodziło z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

To inwestycja o strategicznym znaczeniu

Trwająca właśnie budowa nowej drogi jest kontynuacją jej pierwszego etapu, wybudowanego w Polichnie nie tak dawno temu. – Obecnie realizowany odcinek o długości ponad 1,2 km to projekt komplementarny, który połączy się z pierwszą częścią i zakończy się jeszcze w tym roku. Ma on ogromne znaczenie przede wszystkim dla bezpieczeństwa mieszkańców. Polichno jest miejscowością zwartą, zlokalizowaną przy głównej drodze, gdzie znajduje się szkoła i kościół. Połączenie obu etapów stworzy, jak mówimy w przenośni, tak zwaną małą obwodnicę Polichna. Dzięki temu ruch kołowy zostanie rozładowany i podzielony na dwie trasy, co odczują zarówno mieszkańcy, jak i wszyscy użytkownicy dróg – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. – Jesteśmy przekonani, że wielu kierowców jadących z zachodniej części gminy tj. Miedzianki, Charężowa, Podpolichna czy z gminy Piekoszów w stronę Chęcin i Kielc będzie wybierało tę nową drogę. Jednak inwestycja ta to nie tylko kwestia transportu. Integralną jej częścią jest powstanie ciągu pieszo-rowerowego. W pierwszym etapie powstało ponad 1600 metrów, w drugim powstanie kolejne ponad 1200 metrów. Łącznie daje to około 3 kilometrów nowoczesnej infrastruktury, która będzie atrakcją dla rowerzystów, biegaczy i miłośników pieszych wędrówek. Malownicze położenie sprawi, że trasa będzie chętnie wykorzystywana rekreacyjnie. Najważniejsze jest jednak to, że ta część gminy stanie się bezpieczniejsza, poprawi się nie tylko komfort, ale i estetyka tego miejsca, co także ma znaczenie dla naszych działań – podkreśla burmistrz Robert Jaworski.

Połączenie komunikacji i rekreacji

Po zakończeniu drugiego etapu powstanie niemal 3-kilometrowa trasa, która umożliwi ominięcie centrum miejscowości, a jednocześnie zapewni mieszkańcom i turystom wygodny dostęp do malowniczych zakątków gminy. Tego rodzaju inwestycje, łączące infrastrukturę drogową z rozwiązaniami dla pieszych i rowerzystów, wpisują się w długofalową strategię rozwoju gminy Chęciny.

Budowa drugiego etapu „obwodnicy” Polichna to przykład konsekwentnego działania samorządu, który już w poprzedniej kadencji wyznaczył sobie cel stworzenia bezpiecznej, nowoczesnej i atrakcyjnej komunikacyjnie trasy. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu oraz spójnemu podejściu do planowania inwestycji, mieszkańcy zyskają nie tylko odciążenie ruchu w centrum, ale także przestrzeń do rekreacji i aktywnego spędzania czasu. Po oddaniu całej trasy Polichno stanie się miejscem jeszcze bardziej przyjaznym zarówno do życia, jak i do odwiedzin.