O tym jak uchronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami można było dowiedzieć się na konferencji pn. „Nieuczciwe praktyki rynkowe w obrocie konsumenckim”, która odbyła w Sądzie Okręgowym w Kielcach.
Konferencję otworzyli członek Zarządu Powiatu w Kielcach Mariusz Ściana oraz Prezes Sądu Okręgowego w Kielcach Ryszard Sadlik. Była ona pokłosiem podpisanego w maju porozumienia między Sądem Okręgowym w Kielcach a Starostwem Powiatowym w Kielcach w sprawie współpracy w zakresie edukacji konsumenckiej .
Wśród poruszanych tematów nie zabrakło ważnych dla każdego konsumenta porad jak nie paść ofiarą nieuczciwych sprzedawców, którzy oferująpowyżej wartości przedmioty takie jak garnki, pościel czy urządzenia medyczne. Osoby te wykorzystują zwłaszcza naiwność osób starszych. Poruszono także temat firm, które podszywają się pod dotychczasowego dostawcę prądu, gazu czy usług telefonicznych, a także omawiano m.in. przepisy dotyczące ogłaszania upadłości konsumenckiej.
W roli prelegentów wystąpili przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Łodzi, Starostwa Powiatowego w Kielcach – Powiatowy Rzecznik Konsumentów, kieleckiego Sądu Rejonowego, a także Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach oraz kieleckiej Prokuratury Okręgowej i Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Seniorze, uważaj! Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż. Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu. Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy. Postaraj się konsultować decyzje z kimś bliskim. Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego. Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą. Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna. Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni. W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.