W okresie ,,wyprzedażowego szaleństwa’’ dobrze jest nie zapomnieć o zdrowym rozsądku i nie kierować się wyłącznie emocjami – radzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Sklepy już kuszą przeróżnymi produktami, które jak zapewniają są w wyjątkowo promocyjnych cenach, a to oznacza, że nadchodzi Black Friday. Czarny Piątek, który przypada w ostatni weekend listopada często przeradza się Cyber Monday, bo wiele sklepów rozpoczyna wyprzedaże wcześniej i przedłuża okres ich trwania aż do poniedziałku, a nawet o cały tydzień, stąd mamy Black Week.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi, by w czasie zakupowego szaleństwa gdy słowo ”mega okazja”, czy ”wyjątkowa cena” odmieniane są niemalże przez wszystkie przypadki zachować jednak czujność i przede wszystkim zdrowy rozsądek. – Chwila zastanowienia się, czy naprawdę potrzebujemy dany produkt może pomóc w uniknięciu niepotrzebnych wydatków i niezaplanowanych zakupów – twierdzi Wojciech Wojtaszek.
W związku z sezonem wyprzedaży Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina, że:
Zgodnie z tzw. „Dyrektywą Omnibus” przedsiębiorcy wprowadzający obniżki mają obowiązek informowania klientów o najniższej cenie towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Jeśli produkty są w sprzedaży krócej, będzie to najniższa cena od momentu wprowadzenia ich do oferty. Ma to na celu wyeliminowanie nieuczciwej praktyki polegającej na sztucznym zawyżaniu cen tuż przed wprowadzeniem obniżki. Co istotne, informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni powinna znajdować się obok promocyjnej ceny.
Przecenione towary-jeśli okażą się niezgodne z umową- podlegają reklamacji tak jak wszystkie inne. Reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową kierować należy do sprzedającego- najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy można zgłosić też reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Wybór trybu reklamacji towaru należy do konsumenta.
Przy zakupach przez Internet konsument ma ustawowe prawo do namysłu- może w ciągu 14 dni od otrzymania towaru odstąpić od umowy bez podawania przyczyny. Po odesłaniu zakupów konsument otrzyma zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobił je po promocyjnej cenie czy po regularnej.
Co ważne w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.
Jak zaleca Powiatowy Rzecznik Konsumentów warto sprawdzić wiarygodność sprzedających za pośrednictwem Internetu. W regulaminie sklepu internetowego powinny się znajdować dane przedsiębiorcy, które można zweryfikować za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego.
– Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony. Dobrze jest sprawdzić, czy sklep posiada certyfikat SSL. Gdy przeglądarka wyświetla symbol zamkniętej kłódki znaczy to, że połączenie jest zabezpieczone. Należy zwrócić uwagę, czy towar jest wysyłany z Polski, czy też z zagranicy (np. z Chin, co wydłuża znacznie termin dostawy).Przed dokonaniem zakupu warto przeprowadzić rozeznanie cenowe, np. przy użyciu internetowej przeglądarki cenowej – radzi Wojciech Wojtaszek Powiatowy Rzecznik Konsumentów.