Członkowie Zarządu Powiatu w Kielcach – Stefan Bąk i Cezary Majcher uczestniczyli w posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, działającego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach. Wideokonferencja dotyczyła przebiegu drogi S74 na odcinku Cedzyna – Łagów.
W trakcie spotkania przedstawiono studium koncepcji programowej dla zadania „Budowa drogi S74 Kielce – Nisko, odcinek Cedzyna – Łagów, wraz z obwodnicą Łagowa”. W ramach inwestycji przewidziano budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około 32 km biegnącej na przeważającym odcinku po północnej stronie istniejącej drogi nr 74.
Mieszkańcy gminy Łagów już od 2007 roku zabiegają o to, żeby powstała obwodnica Łagowa. – To bardzo potrzebna inwestycja. Na terenie gminy działa siedem kopalń. Ruch pojazdów ciężarowych po kruszywo lub z kruszywem jest bardzo duży, około 2 tys. samochodów dziennie – mówi członek Zarządu Powiatu Stefan Bąk.
– Mieszkańcy gminy Łagów, przedsiębiorcy, właściciele kopalń, członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku, radni, burmistrz miasta i gminy Łagów, jak również wójt gminy Baćkowice składali wnioski do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zaprojektowanie w miejscowości Piotrów dodatkowego węzła, który umożliwiłby wjazd na drogę ekspresową pojazdów z kopalń. W przedstawionym wariancie transport kruszywa miałby się odbywać po istniejącej drodze 74 przez środek Łagowa i centrum Baćkowic – informuje członek Zarządu Powiatu Stefan Bąk. – W mojej ocenie proponowany wariant powinien kłaść nacisk na wyprowadzenie samochodów ciężkich z centrum Łagowa, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i użytkowników drogi lub szukać innej alternatywny dla pojazdów ciężkich – zauważa członek Zarządu Cezary Majcher.
– Wzrastające zapotrzebowanie na wapień, dolomit z 9 kopalń usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie na terenie dwóch gmin, generuje wzrost zapylenia, hałasu oraz duże natężenie spalin. Samochody transportujące kruszywo powodują uciążliwość dla gęsto zaludnionego Łagowa i stwarzają potencjalne niebezpieczeństwo – dodaje członek Stefan Bąk.
W związku z tym Zarząd Powiatu w Kielcach nie zaakceptował przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wariantów projektów dotyczących przebiegu drogi S74 Kielce – Nisko, odcinek Łagów – Jałowęsy. – Brak zgody na zawarcie porozumienia między Zarządem Powiatu a Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad wynika z faktu, że przedstawione założenia inwestycji nie poprawią bezpieczeństwa mieszkańców gminy. Tę sytuację może zmienić zaprojektowanie przez inwestora węzła drogowego w okolicach miejscowości Piotrów, gdzie istniejąca droga krajowa 74 przecina się z projektowaną S74 – podsumowuje członek Zarządu Stefan Bąk.