„Paszport do sukcesu” to nazwa projektu, na który dyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie z gminy Chęciny Małgorzata Markiewicz pozyskała aż 357 tysięcy złotych dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Jesteśmy dumni z faktu, że znaleźliśmy się w gronie siedmiu projektów, którym przyznano dofinansowanie na działania w ramach projektu.
W ramach działań projektowych powstały w szkole w pełni wyposażone nowoczesne pracownie:
- cyfrowa pracownia językowa – to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych. Koncentruje uwagę uczniów, zmusza do skupienia i ćwiczeń. Umożliwia swobodny, głośny trening wymowy przez dialogi, udoskonalające mowę i przełamujące naturalny opór do rozmów w obcym języku. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń to efekt zachęty dla uczniów – efektowne zajęcia będą szybciej zapamiętane. Jednym z rozwiązań jest Advanced – absolutnie kompletny i integralny system do nauki języków obcych, który nie tylko spełnia najwyższe wymogi lektorskie, ale także daje nieograniczone możliwości nauczycielowi w swobodnym sterowaniu funkcjami pracowni w technologii bezprzewodowej. Wszystkie aplikacje z łatwością obsługuje się na monitorze dotykowym, a sam program pozwala dostosować funkcje do potrzeb całej klasy;
- wirtualna wieloprzedmiotowa pracownia VR – oparta na technologii rozszerzonej rzeczywistości. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury na wyciągnięcie ręki, to wszystko ma na celu przenieść lekcje naszych wychowanków w zupełnie inny wymiar. Technologia VR niewątpliwie pomaga w zwiększeniu zaangażowania i w lepszym przyswajaniu wiedzy przez uczniów w każdym wieku a lekcje są niesamowite!
- szkolny MiniLab – mobilne laboratorium, w którym prowadzimy zajęcia z uczniami w oparciu o metodę STEAM. Polega ona na łączeniu w procesach dydaktycznych pięciu głównych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Stawia ona ucznia w roli badacza, odkrywcy, projektanta i wykonawcy, który wykorzystuje naukę, technologie, inżynierię, sztukę i matematykę do tworzenia własnych rozwiązań, projektów i innowacji. Dominującą formą pracy jest metoda projektu i praca grupowa. Działania uczniów oparte są na tzw. „aktywnej edukacji” pozwalającej uczniom przeprowadzanie doświadczeń i eksperymentów z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych. W ten sposób uczniowie rozwijają się w harmonijny sposób, lepiej rozumiejąc relacje między dziedzinami nauki i mogą skuteczniej budować trwalsze powiązania między nimi;
W projekcie przewidziano dla uczniów różnorodne zajęcia i warsztaty, oparte na nowoczesnych metodach nauczania i inspirujących pomocach dydaktycznych, które stają się standardem współczesnej edukacji. Zajęcia były prowadzone przy wykorzystaniu innowacyjnej metodologii STEAM polegającej na jednoczesnym łączeniu i poznawaniu zagadnień dotyczących nauk przyrodniczych, technologicznych i matematycznych. Te niezwykle przydatne umiejętności, z całą pewnością zaprocentują w przyszłości i pozwolą naszym uczniom odnaleźć swoje miejsce na rynku pracy.
Praca w laboratoriach przyrodniczych MiniLab na chemii, fizyce, biologii i geografii pozwalała poprzez doświadczenia poznawać, sprawdzać i utrwalać prawa przyrody. Zajęcia prowadziły panie: Ewa Krajewska, Anita Hańćko, Małgorzata Kasprzyk i Halina Król-Kruk. Komfortem był czas, który nauczyciele i ich podopieczni mogli poświęcić na zgłębianiu tajników wiedzy o otaczającym świecie. Poświęcali go na samodzielną pracę, wątpliwości, stawianie pytań oraz poszukiwanie odpowiedzi. Podczas zajęć uczniowie korzystali z nowoczesnych urządzeń i przyrządów takich jak: zestawy elektroniczne z mikrokontrolerami, mierniki NeuLog, mikroskopy i wiele innych. Na zajęciach matematyczno-informatycznych uczniowie mogli rozszerzać swoją wiedzę matematyczną w oparciu o narzędzia informatyczne: poznawali alternatywne metody rozwiązywania zadań, szlifowali stare sposoby, dążąc przy tym do wytyczonych celów, takich jak egzaminy czy konkursy wiedzowe. Zajęcia prowadziły panie: Ewa Krajewska i Dorota Chrabąszcz.
W ramach projektu „Paszport do Przyszłości” były prowadzone zajęcia z języka angielskiego i niemieckiego przez nauczycieli: Monikę Grzyb, Karolinę Gierczak, Anitę Gil i Dariusza Smutka. Treści oraz formy i metody pracy były dostosowane do potrzeb uczniów celem rozwinięcia wszystkich umiejętności językowych, utrwalenia i przećwiczenia poznanych elementów języka angielskiego a także poznania kultury krajów anglojęzycznych. Zajęcia językowe w ramach projektu w dużej mierze oparto na metodzie projektowo-warsztatowej. Na zajęciach przekraczaliśmy granice naszego kraju i kontynentu. Przenosiliśmy się do krajów dalekiej Azji i Ameryki oraz bliżej na zachód Europy. Poznawaliśmy krajobrazy, miasta, kulturę i kuchnię, także poprzez warsztaty praktyczne – przygotowywanie potraw. Uczestnicy mieli okazję przygotować i spróbować niezwykłych smaków, a przy okazji współpracować w grupie i świetnie się bawić. Wędrówki i podróże były możliwe dzięki wykorzystaniu na zajęciach okularów VR w wirtualnej wieloprzedmiotowej pracowni. Dla uatrakcyjnienia zajęć w dużej mierze stosowane były wszelkie inne dostępne technologie informatyczno-komunikacyjne w postaci programów, gier, ćwiczeń online, aplikacji, oraz serwisów internetowych umożliwiających ćwiczenie umiejętności z zakresu języka angielskiego. Ogromnym atutem prowadzonych zajęć było wykorzystanie w codziennej pracy cyfrowej pracowni językowej, która umożliwiała swobodny, głośny trening wymowy przez dialogi, udoskonalające mowę i przełamujące naturalny opór do rozmów w obcym języku.
Oprócz zajęć innowacyjnych i rozwijających uzdolnienia, dla uczniów przewidziano również zajęcia wyrównawcze z przedmiotów szkolnych, matematyka, język angielski i niemiecki, fizyka, chemia, biologia i geografia, tzw. „Pogotowie lekcyjne”. Zajęcia stwarzały uczniom możliwość uzupełniania braków, przećwiczenia nieopanowanych umiejętności, wyjaśnić wątpliwości, utrwalić szablony postępowania. Nauczyciele służyli im radą i wsparciem.
W ramach projektu „Paszport do Przyszłości” dla wszystkich uczniów były przewidziane warsztaty społeczne i rozwoju osobistego, które poświęcone były idei Porozumienia Bez Przemocy, treningowi uważności oraz nauce języka migowego. Prowadziły je panie: Sylwia Gołuch, Małgorzata Drabik i Paulina Cieślik. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję poznać model komunikacji oparty na 4 filarach: obserwacja, uczucia, potrzeby oraz wyrażenie prośby. Każdy z elementów komunikacji został „rozłożony” na czynniki pierwsze. Uczniowie poznali m.in. czym różni się ocena od obserwacji, rozmawiali o emocjach, potrzebach i wartościach. Uczniowie mieli okazję również poznać podstawowe informacje dotyczące mediacji rówieśniczych (zasady, procedury, techniki mediacji rówieśniczych). W ramach wdrażania tematyki mediacji uczniowie wzięli udział w konkursie organizowanym przez Kuratorium Oświaty w Kielcach pt. „M jak mediacja = (komu?)nikacja w szkole” tworząc autorską symulację mediacji. Była to doskonała powtórka i trening umiejętności, również cyfrowych. Podczas zajęć uczestnicy trenowali również umiejętności niezbędne w pracy w wolontariacie szkolnym: umiejętność prowadzenia gier i zabaw, planowanie pracy, przygotowywanie akcji charytatywnych czy tworzenie pism oficjalnych. Na zajęciach z „uważności” treści i formy zajęć dostosowane były tak, aby odpowiadać na możliwości i potrzeby uczestników. Historyjki, wyobraźnia oraz proste ćwiczenia – to narzędzia, które uczniowie mogli wykorzystać, aby lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. W czasie treningu uczniowie ćwiczyli:
- koncentrowanie uwagi na danej czynności/przedmiocie i utrzymywanie jej,
- obserwację swoich emocji, odczuć z ciała, doznań smakowych, węchowych, słuchowych zarówno ze świata zewnętrznego, jak i wewnętrznego,
- nazywanie i akceptowanie własnych emocji i myśli bez oceniania ich,
- rozpoznawanie „trudnych myśli” i „trudnych emocji”, by ich nie tłumić, ale umieć dawać im życzliwą uwagę,
- akceptowanie siebie takimi jakimi są, a poprzez to rozwijanie życzliwości wobec siebie i innych.
Dużą radość sprawiły uczniom zajęcia dotyczące zmysłów, szczególnie zmysłu smaku oraz dotyczące wdzięczności. Elementy ruchu również cieszyły się dużym zainteresowaniem. Po zakończeniu zajęć, nauczyciele zauważyli zmiany w zachowaniu uczniów. Większość z nich zaczęła nazywać emocje, które się w nich rodziły -złość, gniew, smutek, radość. Potrafili wykonywać ćwiczenia skupienia na oddechu czy,,przycisku pauzy’’. Ćwiczenia koncentracji uwagi uczniowie wykonywali chętnie i z dużym skupieniem. Zajęcia oprócz szerokiego wachlarza zadań i ćwiczeń uważności zawierały ogromną ilość informacji teoretycznych z neurologii, teorii umysłu, emocji. czy komunikacji.
Główne korzyści treningu dla uczniów to:
- podwyższona zdolność do koncentracji uwagi
- zwiększona samoświadomość własnego ciała i umysłu
- zwiększone poczucie własnej wartości
- wzrost zdolności relaksowania umysłu i ciała
- lepsze radzenie sobie z trudnymi myślami
- rozwój życzliwości wobec siebie i innych.
W ramach projektu „Paszport do Przyszłości” systematycznie były prowadzone spotkania z przedstawicielami różnych zawodów. Zajęcia prowadziły i organizowały panie Karolina Gierczak i Anita Gil. W szkole powstał Szkolny Ośrodek Kariery, a wszelkie informacje związane z zajęciami były zamieszczane na stronie internetowej szkoły. Dzięki spotkaniom uczniowie poznali ścieżki edukacyjno-zawodowe różnych profesji. Zajęcia Szkolnego Ośrodka Kariery zostały podzielone na dwa obszary: Spotykamy się z ciekawymi osobami oraz Odkrywamy swoje talenty. W czasie trwania projektu uczestnicy mieli okazję poznać wiele różnych zawodów, posłuchać o wyzwaniach jakie spotykają ich przedstawicieli oraz poznać zarówno ich dobre jak i te gorsze strony. W wielu przypadkach spotkania te połączone były z praktycznymi warsztatami poświęconymi danemu zawodowi. Obszar Poznajemy Swoje Talenty dał uczestnikom liczne okazje do spróbowania swoich sił w różnych dziedzinach. Rozpoczęliśmy od malowania tkanin i ubrań. Na kolejnych zajęciach uczestnicy pracowali z obróbką drewna, restaurując stare meble oraz wykonując różne elementy dekoracyjne do wnętrz, również z wykorzystaniem gipsu. Z części odnowionych mebli stworzono na terenie szkoły szkolny kącik czytelniczo – bookcrossingowy, tzw.”Poczytalnia”. Szkolny Ośrodek Kariery pomógł uczniom:
- rozpoznać swoje zdolności, umiejętności, zainteresowania,
- dokonać trafnej samooceny,
- doskonalić umiejętności interpersonalne i w zakresie komunikacji,
- rozpoznać własne predyspozycje zawodowe – w których zawodach najlepiej się sprawdzisz,
- poznać grupy zawodów, specjalności i ścieżki dochodzenia do nich, czynniki, jakie należy brać pod uwagę przy wyborze zawodu,
- ocenić własne potrzeby i możliwości w tym zakresie,
- zaplanować własną ścieżkę kariery edukacyjno – zawodowej,
- poznać potrzeby rynku pracy (lokalnego, ogólnopolskiego, europejskiego),
- zdobyć umiejętności niezbędne do podjęcia roli zawodowej
Projekt był przeznaczony dla wszystkich chętnych uczniów z klas IV – VIII oraz wszystkich nauczycieli zatrudnionych w szkole, którzy skorzystali ze szkoleń i warsztatów doskonalących ich umiejętności i kompetencje zawodowe. Uroczyste zakończenie projektu odbyło się w dniu zakończenia roku szkolnego 2022/2023. Każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający jego udział w realizacji zadań i zajęć projektowych. Dyrektor szkoły pani Małgorzata Markiewicz ma nadzieje, że udział w projekcie „Paszport do sukcesu” był dla uczniów ciekawym doświadczeniem a zakupiony nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne posłużą wszystkim przez długie lata.