3.5 C
Kielce
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaAktualnościPrzy takim natężeniu ruchu nie da się żyć. Co dalej z obwodnicą Radkowic...

Przy takim natężeniu ruchu nie da się żyć. Co dalej z obwodnicą Radkowic i Brzezin?

Zobacz

O budowie obwodnicy Radkowic i Brzezin mówi się już od końca 2014 roku. Mieszkańcy od lat ubiegają się o realizację tej inwestycji, bo przez wzmożony ruch tirów jest tu wyjątkowo niebezpiecznie. Rozumieją to władze województwa i parlamentarzyści, którzy zadeklarowali realną pomoc w tej sprawie. Podczas spotkania z mieszkańcami w Radkowicach zapadły kluczowe decyzje, a tempo działań zależy już teraz tylko od wydania decyzji środowiskowej.

 

Mieszkańcy Radkowic tracą powoli cierpliwość. Co jakiś czas organizują blokadę drogi. – Tu się nie da żyć. Tiry budzą nas już o 3 nad ranem. Hałas i wzmożony ruch jest nie do wytrzymania. Przejście na drugą stronę ulicy jest niebezpieczne. Strach puszczać dzieci do szkoły – argumentowali konieczność pilnej budowy obwodnicy mieszkańcy Radkowic, którzy 2 grudnia spotkali się w tutejszej szkole podstawowej z samorządowcami i parlamentarzystami, aby rozmawiać w tej sprawie. Spotkanie zostało zorganizowane przez burmistrza Gminy i Miasta Chęciny, Roberta Jaworskiego, któremu zależy na przyspieszeniu działań nad realizacją tak ważnej inwestycji. -Kiedy pięć lat temu została przedstawiona nam koncepcja, w krótkim czasie wykrystalizowała się decyzja najbardziej optymalnego wariantu przebiegu obwodnicy po stronie gminy Chęciny. Od tamtej pory minęło dużo czasu, a my dalej stoimy w miejscu. Mieszkańcy Radkowic i tak wykazali się wielką cierpliwością. Sprawa jednak trwa zbyt długo. Spotkaliśmy się tutaj, aby merytorycznie wypracować najlepsze rozwiązania tej sytuacji, które doprowadzą w końcu do budowy tak długo oczekiwanej i niezwykle potrzebnej obwodnicy – mówił burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.

Będą wagi preselekcyjne do kontroli tonażu tirów

Wątpliwości co do konieczności budowy obwodnicy nie miał obecny podczas spotkania członek zarządu województwa świętokrzyskiego, Mariusz Gosek. – Budowa obwodnicy została wpisana przez marszałka Andrzeja Bętkowskiego we wniosku do Ministerstwa Infrastruktury jako numer jeden na liście priorytetowych zadań drogowych województwa świętokrzyskiego na najbliższe lata. W chwili obecnej czekamy na wydanie decyzji środowiskowej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Dopiero wtedy będziemy mogli podjąć kolejne kroki. Zanim to jednak nastąpi, zamontujemy w asfalcie specjalne wagi preselekcyjne. Pozwolą one na szczegółową kontrolę tonażu przejeżdżających tędy tirów. W przypadku przekroczonych norm Inspekcja Transportu Drogowego będzie mogła łatwo namierzyć przeładowane tiry. Z całą pewnością ograniczy to w jakiś sposób ruch. Pamiętajmy jednak, że to są tylko czasowe rozwiązania. Docelowo problem zostanie rozwiązany, kiedy powstanie obwodnica – mówił członek zarządu, Mariusz Gosek.

Podzielą budowę obwodnicy na dwa zadania

Jak poinformował podczas spotkania z mieszkańcami Radkowic dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Damian Urbanowski, jednym z rozwiązań, które mogłoby przyspieszyć budowę obwodnicy Radkowic, byłoby podzielenie zadania na dwie części. Takie stanowisko potwierdził także członek zarządu województwa świętokrzyskiego, Mariusz Gosek.- Po stronie gminy Chęciny mamy jasną i klarowną sytuację w kwestii przebiegu obwodnicy. Kiedy tylko zostanie utrzymana decyzja środowiskowa (w terminie który ustalił obecnie GDOŚ tj. 31.01.2020r.), będziemy mogli ogłosić przetarg na wyłonienie projektanta i myślę, że do końca 2020 roku powinniśmy już mieć gotowy projekt wraz z pozwoleniem na budowę. – wyliczał dyrektor Damian Urbanowski, a burmistrz Robert Jaworski apelował do wiceprzewodniczącego sejmiku województwa świętokrzyskiego Mieczysława Gębskiego o zabezpieczenie środków w budżecie na pokrycie kosztów projektu. – Będzie to dla nas jedna z najbardziej priorytetowych spraw – zaznaczył Mieczysław Gębski, wiceprzewodniczący sejmiku.

O przyspieszeniu sprawy będą rozmawiać z ministrem środowiska

Pomysł podziału budowy obwodnicy na dwa zadania chwalił także senator, Krzysztof Słoń. – Do tej pory udało nam się jedynie w pewnym stopniu ograniczyć natężenie ruchu na tej drodze, co nie było wcale takie proste. Jak wiemy w okolicy są aż dwie kopalnie, które właśnie tędy wywożą swój urobek. Liczę, że wspólnie uda nam się przyspieszyć wydanie decyzji środowiskowej. Nadal deklaruję wszelką pomoc, również w rozmowach w ministerstwie – zapowiedział senator, Krzysztof Słoń.

A o te będzie też starał się członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego, Mariusz Gosek. – Jednoznacznie zapewniam, że osobiście umówię spotkanie w tej sprawie z ministrem środowiska Mariuszem Wosiem. Moim zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby obwodnica Radkowic powstała możliwie jak najszybciej – podkreślał Mariusz Gosek.

Zapadły kluczowe deklaracje

Ważna deklaracją, jaka zapadła podczas spotkania w Radkowicach jest podzielenie budowy obwodnicy Radkowic i Brzezin na dwa zadania. – Będziemy dążyć do tego aby projekt drogi wraz z uzyskaniem pozwoleń trwał jak najkrócej. Po opracowaniu dokumentacji i uzyskaniu pozwolenia, pozostanie budowa samej obwodnicy Radkowic, a co za tym idzie zmniejszonego ruchu w tej miejscowości – mówi dyrektor Damian Urbanowski. – Ta obwodnica jest dla nas bardzo ważna, bo przejmie cały ruch ciężki pomiędzy dwoma drogami krajowymi nr 7 i 73. W tej chwili setki tirów nadal jeżdżą przez Radkowice. Pomimo przebudowy biegnącej tędy drogi wojewódzkiej i wybudowania chodników, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo mieszkańców, ten ruch nadal jest bardzo uciążliwy – wyjaśnia Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Radkowic w gminie Chęciny oraz Brzezin w gminie Morawica położnych przy drodze wojewódzkiej numer 763 walczą od lat o ograniczenie ruchu tirów tuż przy swoich domach. Teraz pojawiła się nadzieja na szybszą budowę obwodnicy Radkowic. Miałaby ona mieć długość około trzech kilometrów, a jej koszt łącznie z projektem oszacowano na około 35 milionów złotych.

Aktualności

Polecamy