3.5 C
Kielce
czwartek, 9 maja, 2024
Strona głównaAktualnościProjektują obwodnicę Radkowic i Brzezin. Chęciny wniosły swoje propozycje rozwiązań projektowych

Projektują obwodnicę Radkowic i Brzezin. Chęciny wniosły swoje propozycje rozwiązań projektowych

Zobacz

 

Firma projektująca obwodnicę Radkowic i Brzezin złożyła wstępny raport z postępu prac projektowych. W tej sprawie odbyła się narada w Świętokrzyskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Kielcach wraz z projektantami. Podczas spotkania burmistrz Robert Jaworski złożył wspólnie z pracownikami gminnego referatu Inwestycji, Budownictwa i Drogownictwa szereg sugestii, proponując tym samym kilka istotnych rozwiązań komunikacyjnych.

 Na tą inwestycję mieszkańcy Radkowic czekają od lat. Odetchnęli z ulgą, kiedy w końcu Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach wyłonił wykonawcę dokumentacji projektowej obwodnicy Radkowic i Brzezin. Prace projektowe już trwają, a projektanci właśnie złożyli wstępny raport z postępu prac projektowych. Przekazali ogólny przebieg trasy w terenie.

W naradzie z projektantką Joanną Bielicką, wspieraną online przez pozostałych projektantów zwycięskiej firmy SAFEGE S.A.S, wykonującej dokumentację projektową obwodnicy Brzezin i Radkowic, wziął również udział członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego Tomasz Jamka, burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach Jerzy Wrona wraz ze swoim zastępcą ds. Przygotowania i Realizacji Inwestycji Dariuszem Adamkiem, a także kierownik Referatu Inwestycji Budownictwa i Drogownictwa UgiM w Chęcinach Bernard Oziębły wraz ze swoim zastępcą Piotrem Gilem. Podczas spotkania burmistrz Robert Jaworski podniósł szereg ważnych sugestii związanych z obwodnicą Radkowic w ciągu nowej drogi DW763. Jedną z nich była budowa ścieżki rowerowej wzdłuż obwodnicy wraz z miejscem obsługi rowerzystów typu MOR. – Dobrze byłoby, aby przy okazji budowy obwodnicy Radkowic i Brzezin powstała również ścieka rowerowa, która łączyłaby się z istniejącym ścieżkami na terenie naszej gminy. Dzięki temu mogłaby powstać piękna i długa trasa rowerowa wraz z miejscami postojowymi dla cyklistów – mówi burmistrz Robert Jaworski, który poruszył także istotną kwestię konieczności obsługi komunikacyjnej wydzielonych działek po podziale dotychczasowych nieruchomości. – Zależy nam na tym, aby do przedzielonych obwodnicą działek wybudowano zupełnie osobną drogę dojazdową. Nie jest możliwym wykonanie zjazdów do każdej posesji bezpośrednio z obwodnicy, stąd też budowa wewnętrznej drogi technicznej jest uzasadniona. Mam nadzieję, że projektanci wezmą nasze sugestie pod uwagę, aby taka droga powstała. Chcemy też, aby łączyła się ona bezpośrednio z rondem znajdującym się w pobliżu ulicy Gwarków. Ułatwi to zdecydowanie dojazd naszym mieszkańcom do krajowej drogi nr 7 – tłumaczy burmistrz Robert Jaworski.

Na tym jednak nie koniec. Przedstawiciele chęcińskiego samorządu podnieśli również temat rozwiązania technicznego skrzyżowania obwodnicy z drogą powiatową Lipowica – Wola Murowana. Sugestią ze strony chęcińskiego samorządu była budowa w miejscu przecięcia obwodnicy z drogą powiatową bezpiecznego ronda. Poruszono też temat dojazdu do oczyszczalni ścieków w Radkowicach. – Nie potrzebujemy zjazdu z obwodnicy do oczyszczalni. Zależy nam, aby dojazd do niej wykonany został od strony Radkowic. To tędy wygodniej będzie dojeżdżać wszelkim naszym pojazdom technicznym – mówi burmistrz Robert Jaworski, który wspólnie z kierownikiem i jego zastępcą referatu Inwestycji, Budownictwa i Drogownictwa apelował o szczegółową analizę wszystkich działek po podziale pod kątem dostępu do drogi publicznej, a także o połączenie ścieżki rowerowej wzdłuż nowej obwodnicy z istniejącymi ścieżkami rowerowymi w Chęcinach w pobliżu nowej trasy nr 7 oraz o wyprofilowanie szerokich wjazdów i wyjazdów z rond i tym samym zapewnienie odpowiedniej przejezdności. Projektanci zapewnili, że pochylą się nad wszystkimi sugestiami i uwagami przedstawionymi przez chęciński samorząd. – Z doświadczenia wiemy, że wiele spraw należy poruszyć z projektantami już na etapie tworzenia pierwszych koncepcji. Analizowaliśmy szczegółowo wszelkie rozwiązania, które będą w przyszłości dogodne dla naszych mieszkańców. Wszystko skrupulatnie przedstawiliśmy podczas narady – poinformował burmistrz Robert Jaworski. Po omówieniu wszelkich zagadnień przedstawiciele samorządu chęcińskiego prosili o naniesienie wyżej wymienionych sugestii i przekazanie ich do akceptacji, aby móc upublicznić je na stronie internetowej do ogólnego zapoznania się mieszkańców. Następnie zostanie zorganizowane spotkanie z projektantami i mieszkańcami, aby ustosunkowali się do tego na tym etapie.

Warto przypomnieć, że obwodnica Radkowic i Brzezin będzie miała długość około 11 kilometrów i zostanie poprowadzona po stronie północnej obu miejscowości. Nowa droga ma przejąć cały tranzyt pomiędzy Morawicą a Chęcinami, a także dwoma drogami krajowymi nr 7 oraz 73. To oznacza, że przebudowana nie tak dawno droga wojewódzka w Radkowicach stanie się w końcu drogą wewnętrzną.

Projektowanie obwodnicy ma zakończyć się w przeciągu dwóch lat. Po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), nastąpi wydzielenie i przejęcie za odszkodowaniem przez Samorząd Województwa własności działek, po których będzie przebiegać droga. Po otrzymaniu pełnej dokumentacji projektowej i uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach będzie mógł ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy. Inwestycję wyceniono na około 200 milionów złotych. Koszt projektu opiewa na kwotę nieco ponad 3,1 miliona złotych, z czego 80 procent tej kwoty pokryją środki wojewódzkie, a po dziesięć procent ze swoich budżetów dołożą gminy – Chęciny i Morawica, którym bardzo zależy na szybkiej realizacji inwestycji.

Galeria

Aktualności

Podpalacz w rękach kieleckich policjantów

Nawet 5 lat pozbawienia wolności może grozić 40-letniemu kielczaninowi. Mężczyzna ten jest podejrzany o podpalenie zbiornika z łatwopalną substancją,...

Polecamy