3.5 C
Kielce
piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaGospodarkaPrawie 200 zabytkowych pojazdów w powiecie. Najstarszy sprzed II wojny światowej

Prawie 200 zabytkowych pojazdów w powiecie. Najstarszy sprzed II wojny światowej

Zobacz

Najstarszy samochód z 1939 roku, a najstarszy motocykl z 1938. Łącznie w powiecie kieleckim zarejestrowanych jest 187 pojazdów zabytkowych, a więc takich, które mają co najmniej 30 lat i są całkowicie wycofane z produkcji. Pasjonatów tych aut jest wielu, mimo, że ich kolekcjonowanie wymaga naprawdę niemałego wysiłku.

W 2021 roku w Wydziale Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Kielcach zarejestrowano 43 pojazdy zabytkowe, rok wcześniej 22. To blisko dwukrotny wzrost. W 2019 roku zarejestrowano 23 takie pojazdy.

– Łącznie w Wydziale Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Kielcach zarejestrowanych jest obecnie 187 „zabytków”. To zarówno auta, jak i motocykle. Najstarszy samochód zarejestrowany jako zabytkowy to Mercedes-Benz (rok produkcji 1939), a najstarszy motocykl zarejestrowany jako zabytkowy to Sokół (rok produkcji 1938) – informuje Cezary Majcher członek Zarządu Powiatu w Kielcach.

Ten zabytkowy i najstarszy w powiecie motocykl, wyprodukowany jeszcze przed drugą wojną światową znajduje się w kolekcji Grzegorza Iwańskiego i jego ojca Edwarda w Domaszowicach.

– W zasadzie wszystko zaczęło się od mojego ojca, który postanowił kupić i wyremontować pierwszy samochód, który kiedyś posiadał. Była to Warszawa 223, oczywiście nie był to konkretnie ten egzemplarz z czasów jego młodości, ale udało mu się nabyć pojazd bardzo zbliżony. Idąc w jego ślady postanowiłem odnaleźć i wyremontować swój pierwszy samochód. Był to FSO-1500 125P, bardziej znany jako Duży Fiat i w tym przypadku był to już konkretnie ten egzemplarz, w którym pokonywałem swoje pierwsze kilometry. W międzyczasie udało się nam nabyć motocykl SHL-M17 Gazela, podobny model posiadał kiedyś mój dziadek. Dalej już samo poszło – wspomina pan Grzegorz.

Dziś w rodzinnej kolekcji znajdują się prawdziwe perełki. – Nasza kolekcja obejmuje motocykle i samochody produkowane niegdyś w Polsce. Staraliśmy się wejść w posiadanie po przynajmniej jednym modelu z ważniejszych polskich wytwórni. I tak oprócz Warszawy i Dużego Fiata produkowanych na warszawskim Żeraniu, posiadamy między innymi Syrenę 105 produkowaną przez FSM Bielsko Biała, Żuka z FSC-Lublin, opisaną wyżej Gazelę M-17 i M-11 produkowane w kieleckiej SHL-ce, Osę z WFM, Junaka M10 z SFM, WSK, Komara. Najcenniejszymi obiektami naszej kolekcji są jednak produkowane w przedwojennych Państwowych Zakładach Inżynierii Polski Fiat 508 Junak, w dość nietypowej wersji Spider z 1936 roku, motocykl PZInż Sokół 1000 z 1938 oraz produkowany już po wojnie pod koniec lat 50. w Mieleckiej WSK Mikrus MR-300 – wylicza Grzegorz Iwański.

Pojazdy, które rejestrowane są jako zabytkowe otrzymują charakterystyczne, żółte tablice. Zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, pojazd zabytkowy to taki, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Do rejestracji pojazdu zabytkowego potrzebne są: dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny (lub oświadczenie o jego braku), dowód tożsamości właściciela lub właścicieli pojazdu, uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów, zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego.
Opłaty w wydziale komunikacji:
  • rejestracja samochodu na żółte tablice – 200,50 zł (198,50 zł + 2 zł opłaty ewidencyjnej),

  • rejestracja motocykla, ciągnika rolniczego, przyczepy, motoroweru na żółte tablice – 131,50 zł (130 zł + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej).

Galeria

Aktualności

Polecamy