Najczęściej zadawane przez klientów pytania w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami. Odpowiada Zofia Stelmasińska, geodeta powiatowy/ naczelnik Wydziału.
W Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Kielcach od 1 stycznia 2019 najwięcej pytań i wątpliwości budzi procedura związana z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, określona w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własnościtych gruntów(Dz. U. z 2018 r., poz. 1716 ze zm.).
Klienci naszego Urzędu pytająnajczęściej, kiedy nastąpi przekształcenie, jakie opłaty są z tym związane oraz czy i jakie bonifikaty od opłat im przysługują.
W następstwie powstałych wątpliwości informujemy naszych klientów, iż w myśl ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własnościtych gruntówz dniem 1 stycznia 2019 prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształciło się w prawo własności tych gruntów, a w odniesieniu do gruntów stanowiących dotychczas własność Skarbu Państwa wydawane są przez Starostę Kieleckiego, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, zaświadczenia potwierdzające przekształcenie, stanowiące jednocześnie podstawę ujawnienia prawa własności tych gruntów w księdze wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków.
Ponadto wskazuje się, iż stosownie do art. 4 ust. 2 cytowanej na wstępie ustawy zaświadczenia wydawane są:
1) z urzędu – nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia albo
2) na wniosek właściciela – w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, albo
3) na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej
za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu – w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności tego gruntu znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Kielcach w zakładce: Jak załatwić sprawę w Starostwie – Geodezja.
Zaświadczenie potwierdzające przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności tego gruntu wydawane z urzędu nie podlega opłacie skarbowej. Niemniej jednak przedmiotowe zaświadczenie wydane na wniosek podlega opłacie skarbowej w kwocie 50 zł.
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własnościtych gruntów– z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłatę. Wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia, tj. w dniu 1 stycznia 2019 r. W przypadku, gdy w dniu przekształcenia obowiązywałaby opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego ustalona za pierwszy lub drugi rok od aktualizacji, zgodnie z art. 77 ust. 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2204 ze zm.), wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego w trzecim roku od aktualizacji.
Opłatę wnosi się w terminie do dnia 31 marca każdego roku, przy czym w myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy opłatę należną za rok 2019 – w terminie do dnia 29 lutego 2020 roku.
Opłata może podlegać waloryzacji zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Waloryzacji opłaty właściwy organ dokonuje z urzędu albo na wniosek właściciela nieruchomości, nie częściej niż raz na 3 lata od dnia dokonania ostatniej waloryzacji.
Stosownie do art. 7 ust. 6 ww. ustawy opłata z tytułu przekształcenia winna być wnoszona przez każdoczesnego właściciela przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia.
Właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić właściwemu organowi na piśmie zamiar jednorazowego wniesienia opłaty w kwocie pozostającej do spłaty (opłata jednorazowa).
W przypadku wniesienia opłaty jednorazowej za przekształcenie gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa, osobom fizycznym będącym właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych lub spółdzielniom mieszkaniowym przysługuje bonifikata od tej opłaty w wysokości: 60% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w roku, w którym nastąpiło przekształcenie; 50% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w drugim roku
po przekształceniu; 40% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w trzecim roku
po przekształceniu; 30% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w czwartym roku
po przekształceniu; 20% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w piątym roku
po przekształceniu; 10% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w szóstym roku
po przekształceniu.
Właściwy organ informuje właściciela gruntu na piśmie o wysokości opłaty jednorazowej w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia. Jeżeli właściciel nie zgadza się z wysokością opłaty jednorazowej, może złożyć do właściwego organu, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia informacji, wniosek o ustalenie wysokości opłaty jednorazowej w drodze decyzji. Po wniesieniu wszystkich opłat albo opłaty jednorazowej właściwy organ wydaje z urzędu, w terminie 30 dni od dnia wniesienia opłat albo opłaty jednorazowej, zaświadczenie o wniesieniu opłat albo opłaty jednorazowej, które właściciel gruntu załącza do wniosku o wykreślenie w dziale III księgi wieczystej wpisu roszczenia o opłatę.