86 przedstawicieli świętokrzyskich samorządów, instytucji kultury, organizacji turystycznych, a także przedsiębiorców wzięło udział w cyklu warsztatów konsultacyjnych na temat stanu turystyki w regionie. Wypracowane wnioski pomogły stworzyć raport na temat znajomości i wizerunku województwa świętokrzyskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego planuje stworzyć strategię dla sektora turystycznego, która w sposób szczegółowy określi cele i kierunki działalności tej branży. W tym celu został przygotowany raport określający m. in. dynamikę wielkości ruchu turystycznego w województwie świętokrzyskim, a także rankingi:
- miejsc uznanych przez odwiedzających za najbardziej atrakcyjne
- sposobu spędzania czasu
- stopnia satysfakcji z jakości oferty turystycznej.
Od 21 do 29 października 2020 roku odbyły się warsztaty online, w trakcie których uczestnicy (przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządów, instytucji kultury, organizacji turystycznych) mieli okazję poznać wyniki dotychczasowych badań, a przeprowadzona dyskusja pozwoliła określić kierunki działań strategicznych w zakresie rozwoju turystyki – wskazać: kluczowe rodzaje turystyki, świętokrzyskie produkty turystyczne oraz ich zgodności z wizerunkiem regionu.
Za opracowanie nowej strategii rozwoju turystyki odpowiada Maciej Długosz, dyrektor Departamentu Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.
– Informacje uzyskane od uczestników warsztatów pozwoliły określić problemy i wyzwania związane z rozwojem turystyki w regionie z perspektywy interesariuszy rynku turystycznego – mówi Maciej Długosz.
Efektem podjętych działań jest raport zawierający diagnozę stanu turystyki w województwie świętokrzyskim, opracowany przez zespół ekspertów pod kierunkiem dr hab. Macieja Smętkowskiego, profesora Uniwersytetu Warszawskiego.
Z przeprowadzonych badań wynika między innymi, że podróże turystyczne Polaków do województwa świętokrzyskiego to najczęściej wyjazdy kilkudniowe, z płatnym noclegiem. Świętokrzyskie najliczniej odwiedzają mieszkańcy województwa mazowieckiego, a największa liczba turystów spędziła tu w czasie ostatniej podróży dwa dni. Najczęściej goszczą pary oraz rodziny z dziećmi do lat 10. Zwiedzający stawiają na samodzielność i swobodę – podróżują głównie prywatnymi autami.
Województwo świętokrzyskie kojarzone jest z walorami naturalnymi: górami, krajobrazami, skałami, jaskiniami, przyrodą i czystym powietrzem. Dla 1 na 5 badanych miejsce to kojarzy się także z Kielcami. Jako symbol Świętokrzyskiego Polacy wskazują Góry Świętokrzyskie, a 85% odwiedzających chce tutaj wrócić i bardzo chętnie poleca ten region znajomym i rodzinie.
Diagnoza stanu turystyki w województwie świętokrzyskim
Raport – Znajomość i wizerunek województwa świętokrzyskiego