3.5 C
Kielce
środa, 3 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościPowiatowy Rzecznik Konsumentów udziela coraz więcej porad

Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela coraz więcej porad

Zobacz

Porady konsumenckie, ale także wystąpienia pisemne do przedsiębiorców, czy do instytucji zajmujących się ochroną konsumentów, prowadzenie spraw sądowych, spotkania z konsumentami. Cały wachlarz bezpłatnych usług dla mieszkańców powiatu prowadzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach.

Od 2018-2022 roku, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach, udzielił w sumie 7 552 różnego rodzaju porad konsumenckich. Najwięcej, bo aż 1732 – w 2020 roku.

Na uwagę zasługuje to, że w 2019 roku, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, między innymi, wystosował komunikat ostrzegający konsumentów o zagrożeniach, wysłany do wszystkich gmin Powiatu Kieleckiego, dotyczący sprzedaży poza lokalem towarów i usług zdrowotnych. Zainicjował także porozumienie miedzy Sądem Okręgowym w Kielcach, a Powiatem Kieleckim w sprawie współpracy w zakresie edukacji konsumenckiej polegającej na wspólnej edukacji konsumentów oraz nieodpłatnych szkoleniach. Ponadto w tym samym roku został wyróżniony przez Prezesa UOKiK za zasługi na rzecz ochrony konsumentów – jako jedyny z województwa świętokrzyskiego.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów podlega bezpośrednio Staroście. Do jego zakresu działania należy w szczególności:

  1. zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;

  2. składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;

  3. występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;

  4. współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;

  5. wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych;

  6. wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą do toczącego się postępowania, w sprawach o ochronę interesów konsumentów;

  7. przekazywanie na bieżąco Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosków i sygnalizacja problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;

  8. przedkładanie Staroście do zaopiniowania rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim oraz przekazanie go Prezesowi UOKiK w terminie 7 dni od zaopiniowania przez Starostę.

 

 

Aktualności

Polecamy