Porady konsumenckie, ale także wystąpienia pisemne do przedsiębiorców, czy do instytucji zajmujących się ochroną konsumentów, prowadzenie spraw sądowych, spotkania z konsumentami. Cały wachlarz bezpłatnych usług dla mieszkańców powiatu prowadzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach.
Od 2018-2022 roku, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach, udzielił w sumie 7 552 różnego rodzaju porad konsumenckich. Najwięcej, bo aż 1732 – w 2020 roku.
Na uwagę zasługuje to, że w 2019 roku, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, między innymi, wystosował komunikat ostrzegający konsumentów o zagrożeniach, wysłany do wszystkich gmin Powiatu Kieleckiego, dotyczący sprzedaży poza lokalem towarów i usług zdrowotnych. Zainicjował także porozumienie miedzy Sądem Okręgowym w Kielcach, a Powiatem Kieleckim w sprawie współpracy w zakresie edukacji konsumenckiej polegającej na wspólnej edukacji konsumentów oraz nieodpłatnych szkoleniach. Ponadto w tym samym roku został wyróżniony przez Prezesa UOKiK za zasługi na rzecz ochrony konsumentów – jako jedyny z województwa świętokrzyskiego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów podlega bezpośrednio Staroście. Do jego zakresu działania należy w szczególności:
-
zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
-
składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
-
występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
-
współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
-
wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych;
-
wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą do toczącego się postępowania, w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
-
przekazywanie na bieżąco Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosków i sygnalizacja problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
-
przedkładanie Staroście do zaopiniowania rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim oraz przekazanie go Prezesowi UOKiK w terminie 7 dni od zaopiniowania przez Starostę.